Jump to content

Oppussing av innredning i båt. Hvor mye må til ?


avmønstret5

Recommended Posts

Jeg har kikket på noen oppussingstråder og stusser litt. En velger ofte å nærmest rive ut alt for å bygge nytt, til relativt stor kostnad, gjerne i en gammel båt. Mitt spørsmål er om en ikke kan gjøre ting enklere og billigere, f,feks med en pussemaskin, olje, lakk og maling. I noen tilfeller nye trekk i i tak og skott, og nye trekk på puter om madrasser. Min co-skipper og jeg foretok oppusning av en noe slitt snekke for et år siden, og en ukes arbeid gav virkelig en "høynare" på innredningen.

Det er selvfølgelig ingen kritikk av de som gjør andre valg, men en "mellomting" kan kanskje i noen tilfeller være bra løsning. Noen eksempler på råd og forslag til "enkel" oppussing ?

Link to post
Share on other sites

Dette vil vel ha en sammenheng om hvordan løsnungen på innredningen er, hva man ønsker å legge i det av tid og penger og hvor lenge man tenker man skal ha båten før et evt salg.

 

Min gamle VIVVI fikk ny innredning isteden for å pusse opp den gamle. Dette hadde noe med materialvalg og funksjonalitet å gjøre. En liten båt er man avhengig av at er praktisk, om ikke vil man fort gå lei og bytte.

Link to post
Share on other sites

Deler refleksjonene til pettersand, her. Svært interessante prosjekttråder på BP. Samtidig slår det meg at for mange er prosjektet selve målet i seg selv og ikke bare en nødvendig etappe for å få båten bra og i bruk. Det er selvøflgelig ikke noe galt i det, men det koster...

 

Link to post
Share on other sites

Teakfiner har et meget tynt teaklag og er meget lett å slipe igjennom.

 

Et tips, om fargen er bra fra før, er å ikke pusse på dette først ! Legg på 2-3 strøk med lakk først, la det tørke i et par dager, så kan man pusse. Først med noe grovt, så med finere og finere papir i mellom hvert støk etterpå. Jeg la på 6-7 støk for å få "glass"-overflate. Enkel og rimelig måte å oppdatere både teak-lag på finèr, men også på ekte teak og annet treverk.

Link to post
Share on other sites

Interessant ..går dette også om gammel lakk er delvis nedslitt ?

I den snekka (Sandvik 28) jeg skrev om malte vi hele copkiten hvit med Skipolin skipsmaling unntatt noen kontrastlister på skapdører o.l. For vår del var vi lei av den snusbrune 70- 80-talls teakinnredningen, og vi syntes det ga et friskt og mer moderne inntrykk. Jeg tror at en skal ikke være redd for å bruke maling. Det kan faktisk også brukes på skottbelegg som er blitt shabby i fargen, med godt resultat.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Båtfolk! Føler meg litt truffet når denne tråden kommer opp, da jeg er en av de som har revet ned for å bygge opp fra bunnen av igjen.

Grunnen til min oppgradering er todelt, fineren i den gamle innredningen var gjennompusset flere steder, prøvde i fjor å freshe den opp med beis og lakk, men jeg ble ikke fornøyd. Den andre grunnen er at jeg ønsker å gjøre uteplassen i båten mer sosial, slik den var så var det ikke plass til mer enn 3 pers ved bordet, vi er 4 og det er alltid hyggelig når vi kan spise sammen. Spiseplassen var i Skarpnesen vår plassert bak førerplassen, så ved bespisning og aktiviteter som krever bord så ble alle sittende bak ryggen til båtføreren, litt for ukoselig etter min mening. Når båten i tillegg har blitt fornyet under nytt navn ser jeg på det som en fin midtlivsoppgradering å gjøre deler av denne oppgraderingen i vår båt da jeg syns den nyere løsningen ser mye bedre ut.

Aller helst ville jeg byttet båt, men slik som båtmarkedet er nå så er det ikke mye penger å få for sånne gamle båter, så vi har valgt å bruke litt penger for å beholde den noen år til.

Vår båt var opprinnelig halvfabrikat og deler av innredningen bar også preg av hjemmesnekring og når jeg har møbelsnekker i familien så ble valget for oss ganske enkelt!

Regner med at vår oppgradering kommer på ca 60-80 båtpenger, litt avhengig av hvor mye snekkerarbeid jeg må sette bort.

Nye stoler skal kjøpes, evt trekke om de gamle, nye puter og trekk i sofa og oppå hattehylla.

Håper å få inn en stekeovn og ved å gå ned til 2 kg gassflaske så håper jeg å få plass til et lite tappeanlegg for kald gyllen drikke!

Akterkabinen trekkes om og nye senger må lages.

Teakstaver limes på eksisterende dørkplater da de gamle er fulle av hakk jeg ikke får fiksa!

 

Men like stor grunn for oppussingen er at jeg elsker å holde på i båten, jeg liker at ting er i orden og at det ser så bra ut som mulig. Skal være hjemme i hele vinter (ikke reisejobb) og da er det balsam for sjelen å kunne stikke ned å holde på litt. Må også si at jeg gleder meg stort til det forbaska plastarbeidet er ferdig, klør fælt! Hehe.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Men like stor grunn for oppussingen er at jeg elsker å holde på i båten, jeg liker at ting er i orden og at det ser så bra ut som mulig. Skal være hjemme i hele vinter (ikke reisejobb) og da er det balsam for sjelen å kunne stikke ned å holde på litt. Må også si at jeg gleder meg stort til det forbaska plastarbeidet er ferdig, klør fælt! Hehe.

 

Hvilket er en kjempegrunn for å drive på. Tror ikke du skal se på denne tråden som kritikk, men heller en påpekning at enkelte går noe drastisk til verks når det egentlig kan gjøres enklere (gjelder som som ikke koser seg med oppussingen).

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Uten å tråkke på noen tær så er det vel et poeng at en del oppussningstråder som starter med et brak dør stille ut før en ser annonsen om "prosjekt" på finn eller autodb. Gjelder biler også ser jeg.

 

Sånn generelt så er vel "flytende/rullende" prosjekt, dvs at man tar bit for bit samtidig som båten er i bruksstand noe som kanskje gir best sjanse for at motivasjonen holder seg? Samtidig er det jo mange prosjekt som er dømt til å bli totale prosjekt pga prosjektets tilstand i utgangpunktet.

 

Uansett resultat er jeg veldig, veldig takknemlig for de som tar seg bryet og lager tråder av det på BP, det er de beste trådene på BP :-)

Link to post
Share on other sites

Forbausende mange prosjekt går bra, sett bort fra at økonomien havererer og kona reiser...

 

De tristeste eksemplene jeg ser er likevel gamle fiskeskuter eller forfallene skrog av ferrocement der du ser at eieren i realiteten har kapitulert (uten å ville innrømme det for seg selv). Det meste henger litt på halv tolv, det basale vedlikeholdet skranter og eieren (som gjerne bor i båten) går i fillete T-skjorte og Olabukse.

 

Link to post
Share on other sites

Ære Være de som har kunnskap, tålmodighet, penger, tid og interesse av å pusse opp eldre båter fremfor å kjøpe nye.

Jeg lar meg nesten alltid imponere, men vet med meg selv at jeg ikke ville kunnet fullføre et slikt prosjekt.

 

Jeg tar av meg hatten og bare nyter synet.

(Har tatt av meg den hatten så mange ganger nå, at jeg har klart å rote den bort.....)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Nei tråden er absolutt ingen kritikk av de som gjør kjempejobber med oppgradering. Jeg er også enig med Cristensen i at bruksverdien til eldre båter ofte langt overstiger salgsverdien i dag. Er man en brukbar handyman som liker og kanskje koser seg med slik arbeid, så kan det være en veldig god grunn til å ta et skikkelig tak. En kan tenke seg flere nivåer av oppussing og lykkes ut fra sine forutsetninger. Jeg kunne nok ikke ha satset på snekkerarbeid i noen grad, det har bare kommet til å å ende opp som rølp. Jeg har også som Fargo sett prosjekt hvor palmer og hula hula lyser ut av ut av øyene til eieren, men etter en tid blir det meste rom og cola, og båten ligger der. Jeg har truffet mange av disse ute i Europa, ofte i digre stålbåter som er på vei tilbake til naturen. Tragisk.

Motoren din ble i alle fall riktig fin, Worry (Volvo?)

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilket er en kjempegrunn for å drive på. Tror ikke du skal se på denne tråden som kritikk, men heller en påpekning at enkelte går noe drastisk til verks når det egentlig kan gjøres enklere (gjelder som som ikke koser seg med oppussingen).

Neida, tar det ikke som kritikk, ville bare forklare litt!

På en måte forlenger prosjektet båtsesongen, normalt sett så er jo skuta pakket inn på denne tiden og båtlivet er begrenset til å føre tilsyn, har venta med innpakking pga mye ut og innsjauing. Har en stor fordel da jeg har tilgang til fagmann og ikke minst verksted med alt tenkelig utstyr, hadde ikke tråkka til med et sånt prosjekt på egenhånd, så god med treverk er jeg desverre ikke, men satser på at i løpet av vinteren så har jeg blitt god venn med både epoxylim og lakksprøyta!

God helg! :thumbsup:

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Hvor mye man velger å pusse opp kommer vel ann på personen som skal gjøre det.

 

Noen pusser og lakker litt og det blir jo som regel godt nok. Disse "folkene" syns kanskje ikke selve oppussings jobben er det som gir mest glede.

 

Mens andre "folk" syns ikke det er godt nok og vil ha det som ett prosjekt fordi de syns det er mye av gleden ved å ha båt. :)

 

 

 

Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet:

https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/

Link to post
Share on other sites

Nei tråden er absolutt ingen kritikk av de som gjør kjempejobber med oppgradering.

 

Jeg tolket ikke ditt innlegg som noen kritikk. Jeg er helt enig med deg og selv om jeg synes enkelte gjør alt for mye ut av det, tenker jeg som så at de kanskje gjør det for nettopp det å gjøre det sin skyld.

De stortrives kanskje med å rive helt ned og bygge noe helt nytt. De har tid, kunnskap og LYST til å gjøre det på den måten og jeg beundrer dem stort for den egenskapen.

Jeg er ikke der selv og vet ikke helt om jeg egentlig absolutt vil være det heller, men beundrer allikevel det flotte håndverk som utføres. De bruker antagelig 6,3 ganger lengre tid enn proffene gjør, men det er kanskje akkurat tiden de bruker på dette de setter aller mest pris på. Resultatet mange oppnår står i hvert fall ikke tilbake for noe.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

-det er nå så mange ulike prosjekter her. Alt fra Svaap sitt arbeid, som fortjener utmerkelse fra både Kongen og Riksantikvaren, og det er de som bygger om designet på cabinecruisere. Noen bygger om innredning, mens andre nøyer ser med å gjøre basalt vedlikehold.

 

For min del, i mitt prosjekt, har det handlet om at jeg ikke hadde hatt muligheten til å kjøpe en eldre 30foter seiler i øvre prisklasse hvor ting var 100% på topp. Da kunne jeg doblet prisen og vel så det, særlig mtp motorens alder.

Dessuten lærer jeg, tror jeg, vanvittig mye av å sette båten i stand. Det meste av båten er orginal fortsatt og slik skal det være. Men stundom må en demontere for å gjøre er skikkelig arbeid. Det er ikke å komme utenom. Men aldri i livet om jeg hadde begitt meg ut på å bygge ny innredning...

Link to post
Share on other sites

Tror vi alle er enige om at både store og små innredningsprosjekt kan forsvares ut fra den enkeltes lyst og forutsetning. Men om vi tenker på oss som ikke er altfor handy så kan sikker vi også gjøre en del, særlig om vi deler litt kunnskap med de som kan mer. Derfor, tilbake til dørkplater med striper (finerplater). Bør de skiftes når de blir nedslitt eller er det mulig å få de til se bra ut?

Link to post
Share on other sites

Forstod jeg deg rett at dørkplatene i seg selv var ok, men "natene" (lyse stripene ) var mindre pene.

Du kan jo matte ned hele platene med pussepapir og avfette. Så maskerer du platene med maskeringstape

og frisker opp disse "natene" med maling i gitt farge. Fjern maskeringstape og lakk hele platene i flere strøk??

Link to post
Share on other sites

Henger meg på her med ett spørsmål:

Min båt er fra 1965 og har original, massiv teak og mahogny-innredning,

Det er forholdsvis godt vedlikeholdt, men jeg er etterhvert begynt å bli en perfeksjonist....

Skal pusse og lakke taket innvendig, og går for å gjøre det glossy, som resten av båten.

Hva er erfaringer med forskjellige typer lakker, feks. Epiphanes, Respect, Jotuns osv...

890108_0.jpg

 

dscn1669-002.jpg

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vel si Epifanes.... Dessuten vet jeg mange i trebåtmiljøet sverger til Rylards dersom det skal være skikkelig blankt.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...