Jump to content

Yanmar 'originalt' dieselfilter kr 2155 ! ? Alternativer?


8lv

Recommended Posts

Anngående tre filter i serie så må du sjekke dimmensjon på rør/stusser og filter- leverandør sine data på flow opp i mot yanmar sin spec. Men då skisserer du å aldri bytte orginalfilter, og då vil det sei at du ikkje skal ha servicer iht manual og dermed fraskriver deg garanti. Eg ser ikkje du skriver noko om alder på motor, så det er mulig dette garantipratet har spora av litt.

Då står du fritt til å velge kva filter du vil, og problemet er løst. Vurderer du feks to racorfilter i serie så kan du kanskje kjøre uten orginalfilter dersom det er innsatsfilter?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ser det er litt forvirring ang originale deler og garanti etc.

 

Følte du at du klarte å oppklare denne forvirringen med ditt innlegg og din link til en brosjyre (ikke et direktiv)?

 

På side 3 i brosjyren var det 4 kulepunkter. To var henvisninger til guidelines, det er ikke direktiver. De andre kulepunktene var henvisninger til direktivene 461/2010 og 330/2010. Så vidt jeg kan se omfatter disse direktivene kun kjøretøy. Stemmer det?

Link to post
Share on other sites

Prisene til Yanmar er dyre ja. Vannpumpen til min Yanmar 6LPA lakk og måtte byttes (gikk ikke å reparere den med rep. sett). Jeg kontaktet et merkeverksted for å bestille vannpumpen.

Vedkommende som sjekket prisen ba meg sette meg ned, den kostet kr. 25.000,- inkl mva. Verkstedet syntes dette var veldig dyrt og kontaktet Yanmar Norge.

Yanmar Norge var enige i merkeverkstedet og sa da at kunden (meg) skulle betale kr. 2.750,- inkl. mva for den.

Jeg kjøpte den.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Følte du at du klarte å oppklare denne forvirringen med ditt innlegg og din link til en brosjyre (ikke et direktiv)?

På side 3 i brosjyren var det 4 kulepunkter. To var henvisninger til guidelines, det er ikke direktiver. De andre kulepunktene var henvisninger til direktivene 461/2010 og 330/2010. Så vidt jeg kan se omfatter disse direktivene kun kjøretøy. Stemmer det?

 

Direktivreferansene fremgikk av linken. Den gir også grei informasjon om problemstillingen.

 

Poenget mitt var at når det gjelder biler, er bruken av deler greit regulert. Jeg mener at dersom den aktuelle motoren hadde sittet i en bil, hadde saken om bruk av filtre uten Yanmar-logoen på, vært grei. I en debatt med forhandler og importør, mener jeg dette er relevant informasjon.

 

Håper det ble litt klarere...

 

Link to post
Share on other sites

Ser det er litt forvirring ang originale deler og garanti etc.

 

EU (og Norge gjennom EØS) har et direktiv for dette. Det gjelder riktignok bilbransjen, men står nok tilsrekkelig til å gi forbruker dekning under 5-årsbestemmelsen i forbrukerkjøpsloven.

 

Ok, men det er altså din tolkning at disse direktivene som er spesifikt for bilbransjen kan brukes på en båtmotor.

 

Jeg skal like å se at Yanmar Norge kjøper den argumentasjonen dersom de spesifiserer orginaldeler ved service.

Link to post
Share on other sites

 

 

Ok, men det er altså din tolkning at disse direktivene som er spesifikt for bilbransjen kan brukes på en båtmotor.

 

Jeg skal like å se at Yanmar Norge kjøper den argumentasjonen dersom de spesifiserer orginaldeler ved service.

 

Det er mulig du har rett, men i forhold til 5-årsbestemmelsen, er det ikke Yanmar som avgjør det.

 

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg sendte en mail til Lekang Maskin AS med spørsmål om ekvivalent filter til vår Yanmar 4JH3-DTE. Originalen koster kr. 576,- hos Vestfold Elektro-Diesel. Lekang har ekvivalent til kr. 318,-. Det kan jo være at de har erstatningsfilter til andre Yanmar'er?

 

Her mailadressen: kundeservice@lekang.com

Link to post
Share on other sites

men i forhold til 5-årsbestemmelsen, er det ikke Yanmar som avgjør det.

 

 

5 års reklamasjonsrett er en ting, men nå var det snakk om et direktiv som likestiller uorginale deler med orginaldeler. Dersom disse gjelder for båtmotor også er det jo en god nyhet, men dersom man skal slå disse "bildirektivene" i bordet overfor en forhandler vil det nok være lett å argumentere med at de ikke gjelder for båt.

 

Jeg skjønner at jeg gnåler fælt om dette nå, men det hadde vært greit å avklare dette en gang for alle. Det er lett å stå på sidelinjen å kommentere og mene om saker og ting som "sikkert er godt nok", men husk at du gir råd til en mann med en flett ny motor til 1/2 mill. Det blir ikke så festlig den dagen han står med et uorginalt filter, havarert motor og slår i bordet med en forskrift som ikke gjelder!

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hørte om en som blåste en "ny" Motor med ca 80 driftstimer. Istedenfor å spare ca 120kr på et uorginalt filter, kostet det i underkant av 80000,- å få reparert motoren. Null garanti pga uorginal del....... Kjøper du en ny BMW til 600000,ville du da tatt service på den selv og satt inn et uorginalt filter......?

Link to post
Share on other sites

Så du mener at hvem som helst kan ta service på en klink ny bil, benytte uorginale deler, og at dette direktivet likestiller dette med service foretatt av et autorisert verksted??? (mht garanti)

Det eksisterer ikke lenger originale og uoriginale deler. Dersom delene som brukes tilfredstiller de tekniske kravene til bilprodusenten, vil bruk av disse ikke kunne medføre bortfall av garanti.

Redigert av Fargo Lillehamme (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Yanmar Norge er ikke kjent for noe utpreget snillisme mht garantikrav. Man må følge reglene ellers får man ingenting.

Anbefaler og få tak i orginale toyota filtere til diesel og smøreolje. Dette er å betrakte som orginalt da det er en ren toyota motor. Ta vare på kvitteringer.

Ringer du toyota og sier du har en landcruser og trenger følgende filtere ( oppgi nummere) så vil jeg tro at du får det.

Det er i hvertfall mulig og få deler til LP hos toyota, man må bare ikke si at det er til LP.

 

Min motor er ikke i garantitiden og jeg bruker Mann og Bosh filtere. Koster ca 1/3 av "orginalt"

Link to post
Share on other sites

Ingen synes å ha stilt spørsmålet "Hvorfor i all verden skulle en splitter ny Yanmar havarere?".

Det er vel ikke dagligdags skulle jeg tro, ikke engang på verdensbasis. Selv har jeg brukt originalfiltere de første 5årene; mer av feighet enn mistanke til at anerkjente, andre filtere skulle være noe å frykte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...