Jump to content

Yanmar 'originalt' dieselfilter kr 2155 ! ? Alternativer?


8lv

Recommended Posts

Jeg skjønner at jeg gnåler fælt om dette nå, men det hadde vært greit å avklare dette en gang for alle. Det er lett å stå på sidelinjen å kommentere og mene om saker og ting som "sikkert er godt nok"...

Nja. Skal prøve å være grundigere:

 

Jeg kjenner ikke gjeldende garanti på nevnte motor, men jeg forstår det slik at den er ny (nyere enn 5 år).

 

I norsk setting, er ikke garantien så viktig, men det er derimot 5-årsbestemmelsen i forbrukerkjøpsloven. Skulle motoren havarere innen 5 år fra nydato, blir spørsmålet om eier har foretatt seg noe som kan sette 5-årsbestemmelsen til side. Bruk av filter kan være et slikt tema.

 

Dersom filteret møter de tekniske kravene til Yanmar, men ikke har Yanmar-logo, vil motorhavari knyttet til filteret ikke kunnet være unngått da bruk av Yanmar-filter ikke ville gitt et annet utfall.

 

I ytterste konsekvens kan det bli nødvendig at en rett tar stilling til dette. Etter min vurdering har kunden en sak her og ikke Yanmar.

Link to post
Share on other sites

I norsk setting, er ikke garantien så viktig, men det er derimot 5-årsbestemmelsen i forbrukerkjøpsloven. Skulle motoren havarere innen 5 år fra nydato, blir spørsmålet om eier har foretatt seg noe som kan sette 5-årsbestemmelsen til side. Bruk av filter kan være et slikt tema.

 

Dersom filteret møter de tekniske kravene til Yanmar, men ikke har Yanmar-logo, vil motorhavari knyttet til filteret ikke kunnet være unngått da bruk av Yanmar-filter ikke ville gitt et annet utfall.

 

I ytterste konsekvens kan det bli nødvendig at en rett tar stilling til dette.

 

Jeg er enig med deg i dette resonementet, men det poenget er at du i et tidligere innlegg slår fast at dette ikke er noe tema siden det er et direktiv som dekker dette. Når vi etter litt frem og tilbake finner direktivene viser det seg at de tar for seg kjøretøy, altså gjelder ikke for båt.

 

At du og jeg og sikkert mange andre også mener at alle filter som møter de tekniske kravene som stilles til et slikt filter bør være godt nok til at reklamasjonsretten skal gjelde er en annen sak.

Link to post
Share on other sites

Eg kan diverre ikkje svare deg på dette, av fleire grunnar:

 

Eg jobbar ikkje sjølv med Yanmar, eller andre motorar heller. Vi er eit stort firma der Yanmar bere er ein liten del. Eg jobbar som ingeniør mot heilt andre områder.

 

Vi er ikkje forhandlar for Yanmar Marinemotorar, men industrimotorar og andre Yanmar-produkt. Motorane er ofte heilt identisk, men Yanmar har eit klart skille mellom marine og industri motorforhandlar. Er visst masse skjema og greier ein må fylle ut når vi kjøper inn Yanmarmotorar for å bekrefte at desse ikkje skal brukast i marineapplikasjonar. I og med at dette egentlig er marinemotorar med sjøvannspumpe, varmevekslar og heile pakka må dette dokumenterast godt, då industrimotorar ikkje utløyser krav om hk-avgift.

 

Syntes prisen var so vill at eg måtte sjekke med kollegaen min som driv med delesalg kva prisen på dette filteret var :)

 

Personlig hadde eg ikkje brydd meg med kva som står på filteret so lenge det held spec, men på ei anna side er dette ei minimal utgift sett i samanheng med andre kostnadar ein eigar av ein slik motor/båt måtte ha.

 

Blir litt som når eg henta min mercedes e-klasse frå sin første service i går. Såg på rekninga og såg at der var fakturert 80 kr for ein liter spylarveske. Tenkte med meg sjølv at dette er jo heilt spinnvillt! Men so kom eg ned igjen på bakken når skybert fortalte meg at "Hei, du har nettopp kjøpt ein bil til 650000,- so står du her å klaga over 80 kroner?" Enda på visa var at eg holdt kjeft, sette meg i bilen og kjørte heime med eit stor smil og gleda meg over tysk kjørekomfort :)

Link to post
Share on other sites

Vel, at det står både Yanmar og Toyota på orginalfilteret tilsier vel ikke i seg selv at alle uorginale deler med gode nok tekniske spesifikasjoner er likestilt. Regner med at det var det du impliserte?

Under den gamle forståelsen av original/ikke-original, er filteret uten Yanmar-klistrelappen, uoriginalt. #34 og #35 illustrerer hvor surrealistisk denne tilnærmingen er.

 

Det er derfor resonnementet i #51 står seg.

Link to post
Share on other sites

Det eksisterer ikke lenger originale og uoriginale deler. Dersom delene som brukes tilfredstiller de tekniske kravene til bilprodusenten, vil bruk av disse ikke kunne medføre bortfall av garanti.

Hvordan skal menigmann kunne finne ut om det uoriginale filteret som selges hos feks. Maritim tilfredstiller de tekniske kravene til motorprodusenten? Holder det at betjeningen sier det eller at det står oppført i katalogen til Maritim?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal menigmann kunne finne ut om det uoriginale filteret som selges hos feks. Maritim tilfredstiller de tekniske kravene til motorprodusenten? Holder det at betjeningen sier det eller at det står oppført i katalogen til Maritim?

Det er en utfordring. Formelt er det produsenten av delen som har dokumentasjonsansvaret. I bilbransen som har kommet lengst på dette feltet (jfr tidligere nevnte direktiv) er det nå slik at de organiserte verkstedkjedene har systemer for dette (mer info på verkstedkjedenes nettsider).

 

Båtbransjen er på dette feltet, mindre moden. Dog er det slik at filterne i realiteten er produsert i tråd med reglene fra bilbransjen siden produsentene er de samme.

 

Dersom noen fra Maritim og andre leser tråden, kunne jeg tenke meg at de postet et innlegg der de beskriver hvordan dokumentasjonshåndteringen fugerer hos dem.

Link to post
Share on other sites

I flyindustrien har vi 100% sporbarhet, dvs at for hver komponent, bolt, skive, hver nagle, platebit, limtube eller fettpatron følger det med sertifikat fra produsent som i sin tur har full sporbarhet på alle materialer som er benyttet. I sertifikatene refereres det til både industristandarder og produsenters egne standardprosedyrer. Slik sporbarhet blir stadig vanligere i industrien forøvrig men så lenge sluttbrukeren ikke krever å få med sertifikatet ved kjøp blir det gjerne ikke med. Et eksempel er på drivstoff, har noen prøvd å få dokumentasjon for dieselen du fyller på båten? Slik er det sannsynligvis for filtre kjøpt på Maritim og andre sjapper også. Graver du dypt nok får du nok tak i grundig dokumentasjon på disse filtrene. Problemet da er at motorprodusentene gjerne holder sine spesifikasjoner for seg selv. Det er selvfølgelig helt urimelig at en motorprodusent kan avvise en reklamasjon på f.eks. havari som skyldes konstruksjonsfeil bare fordi brukeren har benyttet uoriginalt dieselfilter.

Link to post
Share on other sites

Det er selvfølgelig helt urimelig at en motorprodusent kan avvise en reklamasjon på f.eks. havari som skyldes konstruksjonsfeil bare fordi brukeren har benyttet uoriginalt dieselfilter.

Gitt at vi er innen motorens 5 første år og at kjøper har brukt et filter som samsvarer med produsentens tekniske krav, kan ikke selger avvise en slik reklamasjon. Dersom selger mener filteret er årsaken til motorproblemer, er det selgers ansvar å føre dokumentasjon.

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev tidligere ville jeg hatt et originalfilter tilgjengelig i tilfelle reklamasjon, hvem tør å trekke Yanmar for retten for et filter? De fleste forstår at dieselfiltre fra verdens største produsent ganske sikkert virker på en yanmarmotor også, men å krangle om dette når din nye motor har rasa ville jeg ha forsikret meg mot.

Link to post
Share on other sites

Yanmar sin garanti "policy", blir praktisert slik det passer dem best. Jeg kjøpte ny båt i 2008, med yanmar 6BY maskin. Hva som gjelder av garanti, og Yanmars vilje til til å yte service for deg som kunde, er under forventnings nivå. Klart at Yanmar vil nekte å gi full garanti, dersom motor ikke har kjørt med originalt filter. Det er jo ettermarknad som skal holde liv i dem også.

 

Min motor har fungert prikkfritt, bortsett fra avvik på installasjonen innehold til Yanmars egne prosedyre. Men ved henvendelse til Yanmar, er dette hemmeligholdte papirer, som ikke kan utgis, men kontrollert etter innstallsjon. Så jeg spør, hvordan de kan levere en ny motor med feil frostveske, om motor er så nøye kontrollert.? (feil i fra viknes og yanmar konntrollør......)

 

Nei yanmar i Norge, er jeg ikke imponert over.

Link to post
Share on other sites

Yanmar overholder garantiansvaret, men det nytter ikke og komme med tynt øl og håpe på det beste. Vi hadde en litt vrien sak med en JH, men yanmar gav seg til slutt ( er litt i tvil om Yanmar Norge gav seg eller om det lokale verkstedet tok det på sin kappe)

Får man problemer bør man få en motorkyndig til og skrive skade/ klagerapport.

 

Uansett tror jeg ikke yamar kommer langt med evt avslag hvis man bruker orginale Toyota deler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...