Jump to content

Når dannes kondens i bensin / diesel tanken?


blia

Recommended Posts

Pga en brå avsluttning av båtsesongen ble båten i år tatt på land med halvfulle bensintanker. Det har siden vært stort sett kaldt i været, med forholdsvis små temperaturendringer. Siden har har jeg etterfyllt smått om sen for å få fyllt tanken helt opp.

 

Men det store spørsmåldet er: Når dannes det mest kondens i tanken? Er det under fallende / stigende temperatur eller spiller ikke det noen rolle ?

 

Er det noe poeng i å etterfyle til tanken er helt full, eller er det ok med noe manko ?

Link to post

Svaret er stort sett aldri. Atmosfæren i tanken er tilnærmet konstant når det ikke er forbruk av drivstoff. Denne type tråd kommer opp hvert år. Hvis du søker, så vil du finne tråder der svaret er underbygget med termodynamiske fakta.

Link to post

Det dannes kondens i tankene når det er vann i tankene og metall flatene på tanken er kaldere en luften i tankene , dvs , det kommer ikke kondens inn i tankene , den er der og bør tappes av ved behov. :wink:

Link to post
Det dannes kondens i tankene når det er vann i tankene og metall flatene på tanken er kaldere en luften i tankene , dvs , det kommer ikke kondens inn i tankene , den er der og bør tappes av ved behov. :wink:

 

 

vil det si at problemet er mindre med tanker av kunststoff?

Link to post

Vannet i tankene må være der uansett hvilket materiale tanken er laget av for at det skal kondensere, det vises mindre , eller er ikke synlig i tanker av kunststoff da det ikke blir så kalde flater der ,, dvs luften i tanken som er fuktig kondenserer ikke på veggene i tanker med kunststoff ,,men som jeg har svart må det tilføres fuktig luft eller vann til tanken for at det skal kunne bli kondens uansett hvilket stoff tankene er laget av .

Kondens viser bare at mediet/ drivstoffet i tanken har vanninnhold som kondenser på kalde flater og har trolig kommet inn i tanken sammen med drivstoffet.eller luft med høy fuktighet er blåst inn i tanken.

Link to post

Kondens oppstår når en overflate har en temperatur som er laver enn duggpunktet (RF) til lufta som er inntil. Dvs at du får ikke tilført mere fuktighet enn det som allerede er i en tank som står med konstant bensinmengde. Jeg har alltid parkert med tom tank på alle mine sesongleketøy (snøscooter, båt, snøfreser, gressklipper osv) fordi bensin er ferskvare og den soter noe helt forferdelig etter lagring mellom sesongene. Kondens har jeg aldri hatt problem med, men det har jeg hatt med gammel bensin :headbang: derfor parkerer jeg med tom tank. Fyller du 95 okt. hos Statoil så får du en hel del sprit på kjøpet også = kondensfjerner

Link to post
Hele poenget med kondens er at varm luft kan "holde på"/inneholde høy luftfuktighet - mens veldig kald luft ikke kan bære i seg noe særlig luftfuktighet. Kaldt vintervær er tørt mens i tropene kan det være en kvelende luftfuktighet.

Altså er det ikke temperaturskiftene som skaper kondens. Men skifte fra varmt til kaldt vær. Når det går fra kaldt til varmt har jo ikke lufta i tanken noe særlig relativ luftfuktighet.


Som det nevnes her må tanklufta i utgangspunktet inneholde fuktighet. Er det ikke luftfuktighet i tanken får man ikke noe kondensutfelling når temperaturen synker. Altså er det et poeng å ha full tank ettersom det da er minimalt med luft i tanken.


Materialvalget på tanken betyr ikke noe.

Kondensfenomenet er tydelig når en dusjer. Rommet er varmt og det pøses ut fuktighet fra dusjen. Da ser en at en får kondensperler på glatte kalde flater som vindu og dosisterna.

Edited by Dorsken
Link to post

Når temperaturen stiger utvider lufta seg og endel luft forsvinner ut av tankluftingen. Når så temperaturen faller suges ny luft inn i tanken. Om temperaturen i tankveggene er lavere en lufta som kommer inn vil fuktighetene i denne kondesere på tankveggene og renne ned. Vann er tyngre en diesel og det blir liggenede på bunnen av tanken. Slik gjentas prosessen mange ganger i løpet av høst/vår, og det kommer stadig mer vann inn, men ingenting går ut av tanken. Har du full tank vil det ikke være noe luft som går inn og ut av tanken

Link to post

Jaha, og så når temperaturen går den andre veien? Det underlige er at dette ikke fungerer særlig godt i tanken til Hulda. Den er kanskje full en gang i året, om våren. Og hvert annet år greier jeg å trekke omtrent ett fingerbøl vann ut av tanken. Termodynamikken ser ikke ut til å fungere ombord hos meg.

Link to post

Sorry, det var ikke vann i tanken på den forrige båten heller. Der hang tanken oppunder dekk og var utsatt for store temperatursvingninger. Var ikke flink til å holde full tank den gangen heller. Så termodynamikken ser fremdeles ut til å være personavhengig.

Link to post

Jeg tror det er mange som engster seg unødvendig for fuktigheten i luften i en drivstofftank. Hvor mange gram kan egentlig luften i en slik tank maksimalt inneholde ved full metting?

 

Som en tommelfingerregel er dampinnholdet i gram pr. kubikkmeter luft nær lik damptrykket i millimeter.

For litt større nøyaktighet gjelder formelen: (289×pd)/(273-t) [g/m3] der pd er damptrykket og t temperaturen.

 

Kikker en derfor inn i en tabell for damptrykk ved forskjellige temperaturer, finner en at ved f.eks +20oC gir tommelfingerregelen 17,5 g/m3 og etter formelen 19,9 g/m3.

Ved +2oC gir tommelfingerregelen 5,7 g/m3 og etter formelen 5,9 g/m3.

 

Dette er ikke mye vann selv om det skulle kondenseres aldri så mye ved temperaturendringer.

Og husk, dette er for en kubikkmeter luft. Det blir ikke store skvetten for en halvfull tank på 40 liter!

 

Lars H.

:santcheer1:

Link to post

Og da blir vel konklusjonen at i tanken til Hulda, som er på ca. 550 liter, så bli det et snaut fingerbøl vann sånn hvert annet år. Det er fordi jeg fyller på fra et tankanlegg som jeg er nokså sikker på at ikke serverer vann for diesel. Og så er jeg skikker på at det ikke renner vann inn, verken regn eller skvalpesjø.

 

Og til alle dem som tror at temperaturdifferanser og hyppige fyllinger er grunnen til at det skvalper vann i tanken, hvordan er det med bilen? Tømmer du ofte vannutskilleren i bilen? Kanskje bilen ikke har vannutskiller. Det har i hvert fall ikke noen av de bilene jeg har hatt. Fysikken er den samme for bil, båt, fyringsanlegg og hva det nå måtte være.

 

Men jeg regner ikke med at jeg overbeviser særlig mange. Så fyll full tank, eller tøm den, eller la den være halvfull, spiller fint liten rolle.

Link to post

Mulig jeg har vært ekstremt heldig, men jeg har fremdeles tilgode å finne vann i vannutskilleren etter 30 år med båt.

Jeg forsøker å fylle tanken hver høst for som det sies er det ikke mye vann som kommer fra kondensen, men det er litt og det er greit å slippe.

Link to post

Du er ikke ekstremt heldig. Jeg har hatt båt lenger enn det uten å ha hatt vann på drivstofftankene. Men jeg fikk servert bensin på bilen en gang på midten av 90-tallet som inneholdt en god skvett vann. Det var kaldt, og blandingen hadde frosset i forgasseren da jeg skulle starte dagen etter. Det ble en himla brudulje langt pokkerivold inne i Sverige. Plukke forgasseren små som gryn, tappe tanken etc. Midt på #¤%%#//# vinteren.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

    • Saltværing
      By Saltværing
      Noen som kan svare meg på
      hvordan Idle/Start bryteren skal brukes når man skal starte motoren kald? Har også fjernkontroll med liten gasshendel.
    • MatsRO
      By MatsRO
      Har problemer med at motor av og til ikkje vil gå skikkelig. Når eg gir på, rister motor mer en normalt og oppnår lite turtall. Med andre ord så fusker den. Dette gjelder fri gass, forover og under bakking. 
       
      Problemet kan vere fra oppstart eller etter at eg har sakket ned og går på sakte eller tom gang.
       
      Det går som regel over enten av seg sjølv eller ved at eg jager på gassen et par ganger.
       
      Har byttet plugger men problemet vedvarer.
       
       
       
    • Saltværing
      By Saltværing
      Har en Buster xsr -05 mod med Mercury Viking 10 hk -05 modell og skal bytte til ny motor. Vil ha en 9.9 som kan oppjusteres til 20 (lang stamme, el.start og fjernkontroll), og lurer på hva man skal velge (har lite erfaring med de nye motorene pr i dag). Hva anbefaler folk å gå for her?
    • Goka
      By Goka
      Hej.
      Har en Volvo Penta 99 från 80-tal som inte får gnista till tändstiften. Har gått fint i 10 år och har fått nya tändstift förra hösten.
      Gick bra hela förra året, men vill inte starta nu efter vintern.
      Hittade brytarspetsar under kamaxeldrevet men hittar inte vilket avstånd det ska vara mellan kontakterna.
      Någon som har en aning om avståndet?
      Det var spets på den ena kontakten så den har jag filat bort, men jag tycker det är väldigt lite avstånd mellan spetsarna.
      Cirka 0,1 mm. Det känns inte riktigt rätt.
      Kan ju vara tändspolen som gett upp, men har inga data på den heller så det är svårt att mäta upp den.
       
      Tacksam för alla tips.
      Goka Sverige
    • krisdapp
      By krisdapp
      Hei dere! 
       
      Jeg trenger litt hjelp før jeg bestemmer meg for å kanskje kjøpe denne motoren (med båt)

      registrerings skiltet :
       
      YAMAHA 115BETO
      6E5       L        365713
                                      C
       
      Det som er problemet er at den både kan være fra 1991 og fra 2012
      https://www.marinshopen.se/motorguiden/faststall-arsmodell/yamaha 
       
      I tillegg lurer jeg på autoluben. Er den koblet av i dette tilfelle? Vet ikke om dere ser alt men den nederste slangen virker som går rett til forgassern, 
      er det bare sensoren som er koblet av her eller hva? 
       
      Jeg ser også en sånn plastelina klump i bunnen av motoren, se noen av bildene. hva er dette for noe? 

      Kom gjerne også med erfaringen rundt denne motoren, har fått en grei deal føles det ut som, men hva koster en slik motor idag? 

      Håper noen kan hjelpe meg litt på vei til et "klokere" valg :P 
       
      Mvh dekksgutten
       
×
×
  • Create New...

Dette nettstedet er avhengig av reklameinntekter for å finansiere driften.

Vennligst skru av annonseblokkering for baatplassen.no i nettleseren din.