Jump to content

Når dannes kondens i bensin / diesel tanken?


blia

Recommended Posts

Pga en brå avsluttning av båtsesongen ble båten i år tatt på land med halvfulle bensintanker. Det har siden vært stort sett kaldt i været, med forholdsvis små temperaturendringer. Siden har har jeg etterfyllt smått om sen for å få fyllt tanken helt opp.

 

Men det store spørsmåldet er: Når dannes det mest kondens i tanken? Er det under fallende / stigende temperatur eller spiller ikke det noen rolle ?

 

Er det noe poeng i å etterfyle til tanken er helt full, eller er det ok med noe manko ?

Link to post
Share on other sites

Vannet i tankene må være der uansett hvilket materiale tanken er laget av for at det skal kondensere, det vises mindre , eller er ikke synlig i tanker av kunststoff da det ikke blir så kalde flater der ,, dvs luften i tanken som er fuktig kondenserer ikke på veggene i tanker med kunststoff ,,men som jeg har svart må det tilføres fuktig luft eller vann til tanken for at det skal kunne bli kondens uansett hvilket stoff tankene er laget av .

Kondens viser bare at mediet/ drivstoffet i tanken har vanninnhold som kondenser på kalde flater og har trolig kommet inn i tanken sammen med drivstoffet.eller luft med høy fuktighet er blåst inn i tanken.

Link to post
Share on other sites

Kondens oppstår når en overflate har en temperatur som er laver enn duggpunktet (RF) til lufta som er inntil. Dvs at du får ikke tilført mere fuktighet enn det som allerede er i en tank som står med konstant bensinmengde. Jeg har alltid parkert med tom tank på alle mine sesongleketøy (snøscooter, båt, snøfreser, gressklipper osv) fordi bensin er ferskvare og den soter noe helt forferdelig etter lagring mellom sesongene. Kondens har jeg aldri hatt problem med, men det har jeg hatt med gammel bensin :headbang: derfor parkerer jeg med tom tank. Fyller du 95 okt. hos Statoil så får du en hel del sprit på kjøpet også = kondensfjerner

Link to post
Share on other sites

Svaret er stort sett aldri. Atmosfæren i tanken er tilnærmet konstant når det ikke er forbruk av drivstoff.

Så enkelt kan det sies...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hele poenget med kondens er at varm luft kan "holde på"/inneholde høy luftfuktighet - mens veldig kald luft ikke kan bære i seg noe særlig luftfuktighet. Kaldt vintervær er tørt mens i tropene kan det være en kvelende luftfuktighet.

Altså er det ikke temperaturskiftene som skaper kondens. Men skifte fra varmt til kaldt vær. Når det går fra kaldt til varmt har jo ikke lufta i tanken noe særlig relativ luftfuktighet.


Som det nevnes her må tanklufta i utgangspunktet inneholde fuktighet. Er det ikke luftfuktighet i tanken får man ikke noe kondensutfelling når temperaturen synker. Altså er det et poeng å ha full tank ettersom det da er minimalt med luft i tanken.


Materialvalget på tanken betyr ikke noe.

Kondensfenomenet er tydelig når en dusjer. Rommet er varmt og det pøses ut fuktighet fra dusjen. Da ser en at en får kondensperler på glatte kalde flater som vindu og dosisterna.

Redigert av Dorsken (see edit history)
Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Når temperaturen stiger utvider lufta seg og endel luft forsvinner ut av tankluftingen. Når så temperaturen faller suges ny luft inn i tanken. Om temperaturen i tankveggene er lavere en lufta som kommer inn vil fuktighetene i denne kondesere på tankveggene og renne ned. Vann er tyngre en diesel og det blir liggenede på bunnen av tanken. Slik gjentas prosessen mange ganger i løpet av høst/vår, og det kommer stadig mer vann inn, men ingenting går ut av tanken. Har du full tank vil det ikke være noe luft som går inn og ut av tanken

Link to post
Share on other sites

Jaha, og så når temperaturen går den andre veien? Det underlige er at dette ikke fungerer særlig godt i tanken til Hulda. Den er kanskje full en gang i året, om våren. Og hvert annet år greier jeg å trekke omtrent ett fingerbøl vann ut av tanken. Termodynamikken ser ikke ut til å fungere ombord hos meg.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er mange som engster seg unødvendig for fuktigheten i luften i en drivstofftank. Hvor mange gram kan egentlig luften i en slik tank maksimalt inneholde ved full metting?

 

Som en tommelfingerregel er dampinnholdet i gram pr. kubikkmeter luft nær lik damptrykket i millimeter.

For litt større nøyaktighet gjelder formelen: (289×pd)/(273-t) [g/m3] der pd er damptrykket og t temperaturen.

 

Kikker en derfor inn i en tabell for damptrykk ved forskjellige temperaturer, finner en at ved f.eks +20oC gir tommelfingerregelen 17,5 g/m3 og etter formelen 19,9 g/m3.

Ved +2oC gir tommelfingerregelen 5,7 g/m3 og etter formelen 5,9 g/m3.

 

Dette er ikke mye vann selv om det skulle kondenseres aldri så mye ved temperaturendringer.

Og husk, dette er for en kubikkmeter luft. Det blir ikke store skvetten for en halvfull tank på 40 liter!

 

Lars H.

:santcheer1:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så da hadde jeg ikke helt glemt kunnskapene fra fysikktimene for godt over 50 år siden? Eller tjuvtitting i "Lærebok i Fysikk" av R. Isaksen for realgymnaset del I. :giggle:

 

Lars H.

:santcheer1:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og da blir vel konklusjonen at i tanken til Hulda, som er på ca. 550 liter, så bli det et snaut fingerbøl vann sånn hvert annet år. Det er fordi jeg fyller på fra et tankanlegg som jeg er nokså sikker på at ikke serverer vann for diesel. Og så er jeg skikker på at det ikke renner vann inn, verken regn eller skvalpesjø.

 

Og til alle dem som tror at temperaturdifferanser og hyppige fyllinger er grunnen til at det skvalper vann i tanken, hvordan er det med bilen? Tømmer du ofte vannutskilleren i bilen? Kanskje bilen ikke har vannutskiller. Det har i hvert fall ikke noen av de bilene jeg har hatt. Fysikken er den samme for bil, båt, fyringsanlegg og hva det nå måtte være.

 

Men jeg regner ikke med at jeg overbeviser særlig mange. Så fyll full tank, eller tøm den, eller la den være halvfull, spiller fint liten rolle.

Link to post
Share on other sites

Du er ikke ekstremt heldig. Jeg har hatt båt lenger enn det uten å ha hatt vann på drivstofftankene. Men jeg fikk servert bensin på bilen en gang på midten av 90-tallet som inneholdt en god skvett vann. Det var kaldt, og blandingen hadde frosset i forgasseren da jeg skulle starte dagen etter. Det ble en himla brudulje langt pokkerivold inne i Sverige. Plukke forgasseren små som gryn, tappe tanken etc. Midt på #¤%%#//# vinteren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...