Jump to content

Båtliv i Troms

chrisrik

Recommended Posts

Å se 40-tallet på GPS'en er det eneste som betyr noe for tiden :giggle:

Ikke så mange moderne båter med tallet 90 på dekselet som når 40 knop.

Særlig ikke når max. motorstyrke er 140 hk :saint:

Har faktisk 3 propeller som alle kan greie 40 i teorien siden jeg er 400-600 rpm under max. tillatt turtall nå. Blir jo spennende å se hvilken som er best.

Men blir nok 4-blads alu eller 4-blads stål som blir valget. Min 3 blads stål suger for lett luft med den motorhøyden jeg vil ha.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ja hehe.. den var jo ikke så veldig dyr til å være original Evinrude 4-blads stål da. Men nypris 10.000 må da være en slags bløff...

Men i forhold til Mercury Spitfire 14x23" 4-blads alu som vel du kan bruke med rett hub-kit, og som koster nedimot det halve så...

Den skal ikke koste over 2000 hos nærmeste mercury forhandler, hvis de ikke legger på altfor mye sjenanse (avanse).

http://www.ebay.com.au/itm/Mercury-Mercruiser-New-OEM-Spitfire-4-Blade-Prop-14x23-Propeller-48-8M0084497-/400718721853

bilde

Men du må jo nesten ha stål på en slik motor uansett :smiley: Om ikke annet så for utseendet...

Men man blir alltids kvitt de propellene man til slutt ikke bruker selv.

Om man nå taper noen hundrelapper så er det bare å stramme inn på livremma en dag eller to :saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Henger litt etter med redigeringen... her er et tappert forsøk fra turen til Gåsvær - slutten av mai. Starten ble helt krisedårlig - og filmen ble litt for lang. Neste bli bedre (Malangen-turen).

Kun full gass i et par sekunder nært 5 minutter utti filmen.

Kamerafestet har jeg heller ikke fått bra. Går og venter på nytt, som forhåpentligvis ikke er like ømfintlig for småvibrasjoner - ser ut som at vi er i veldig høy sjø hele turen...

Flotte greier! Veldig interessant. Men man ser jo at ekte sommervær mangler: Det er "godt med klær" som gjelder!

Ja, fytte rakkeren for et trasig vær vi har hatt så langt i juni. Kun 2-3 dager med litt sommervarme så langt. Men nå tror jeg det lysner litt. I hvert fall skal jeg på sjøen henimot helga!

Fikk en kompis med på seiltur rundt Dyrøya i dag. Nydelig seilevær, perfekt vind. Juhu. Vi seilte på platt lens med fin fart, da vi kom ut av Dyrøysundet mot Vågsfjorden bestemte jeg meg for å ta noen bilden inn mot Mjøsundet. Når man seiler på platt lens er alt stille og rolig, og jeg ble uforsiktig. Satte meg på ripa og knipset i vei.

HEI! BANG!

Det gjorde vondt, fryktelig vondt. Jeg registrerer så vidt at mobilen faller i havet. Jeg blir dratt ned i cockpit, svimmel som fy. Ser en kompis som prater, han prøver å finne ut om jeg er i god form. Jeg er ikke det. Ikke i nærheten en gang. En ufrivillig jibb hadde sendt bommen rett i bakhodet på meg. Ja ja, tror ikke jeg kommer til å gjøre det igjen. Oppdager også at brillene er borte. Fan så dyrt dette skulle bli da, som om ikke hodepina var nok.

Kom sånn høvelig til hektene igjen. Det ble kryssing gjennom Solbergfjorden i motvind og motstrøm. Oppdaget plutselig at ene vantet hadde slitt seg, bolten som holdt strekkfisken var borte. Fikk fikset det uten å senke seiliene.

Hele turen tok 7,5 timer. Action omtrent fram til båthavna var det. Og nå sitter jeg her med hodepine. Må holde meg våken noen timer til før jeg legger meg.

Jaja, sånn går nu dagan.

Hmm ikke bra det der. Det med seiling er vel at man er overlatt mere til naturkreftene som jo har begunstiget oss med mye vind og vær i det siste.

Vi med motorbåt er vant til å koble ut på havet men i seilbåt i nordavind så er vel det ikkeno å tenke på :diving:

huff... ikke bra. Var det dere som var ute søndag og seilet i Dyrøysundet rett sør om brua Midtpinne? Fulgte med dere fra verandaen :yesnod: Var ute med kajakken litt tidligere på dagen, men var ikke noe særlig hehe.

Jepp det var vi, dro ut i Solbergfjorden etter hvert og over til Tranøy før vi snudde nesa hjemover igjen, var en fin tur det. Skjønner godt at det ble litt friskt i kajakk.

Der kom godværet!!! :clap:

Båten sjøsettes på floa imorgen, planlegger tur rundt Kvaløya - med stopp på Håja og Sandøy, med et liten sving innom Risøy for å se. Litt usikker på om teltet går opp på Håja eller Sandøy.

Lytter på kanal 16 og 72 om noen er utforbi!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Jeg drar utover Kaldfjord i morgen ettermiddag i to-tre tida med barn og to barnebarn. Mest for å fiske litt, de to minste er østlendinger og ikke vant til stoooore fisk :smiley: . Men kanskje vi drar ut til Musvær, så hvis jeg ser "Lynet" til Christian skal jeg vinke! Så langt som til Sandøy blir nok neppe aktuelt med de to smårollingene. Regner med at Christian suser ut Kvalsundet... Om Christian er i nærheten: Ta for all del kontakt !! :seeya:

VHF har jeg (enda) ikke, men kun CB-radio som skanner og kan sende på alle kanaler, og lytter på CB-kanal 16 / FM i fall det er tegn til intelligent liv der ute.

Regner med at Midtpinne enda pleier hodet sitt? :smiley:

Blir nok å suse "inn" Kvalsundet, går ut Malangen forbi Sommarøy til Håja (i den grad 30 knop er å suse:). Så får jeg se om jeg velger å gå på innsiden av Vengsøy eller yttersiden.. Antakelig indre.

Hvor på Musvær går du med båt TasleT?

Men da begynner man å laste i bilen... God sommerdag Tromsværinger :thumbsup:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Chrisrik:

Fikk ikke riktig med meg Håja i ditt innlegg # 385, men nå har jeg bedre oversikt over planen din. Antok pr. default at du startet fra havna i Tromsdalen og ut Kvalsundet...

Ang. Musvær: Det blir i så fall innersida først, og deretter NØ for Musvær. Men aller først stopper vi i Kaldfjorden ved Fiskeøya og fisker litt i farvannet omkring siden det nærmest er fiskegaranti der, og ikke for dypt for småtrollene.

Siden litt lenger ut (ca. utenfor Skulsfjorden), er visstnok mulighet for auar der (?). Deretter, om tid og standhaftighet blant podene holder, en tur utover til Musvær. Håper de hopper i køya og får seg et par timer søvn om de blir trøtt og sliten.

Slik er i alle fall planen. Vi starter herfra i 2-3 tida i ettermiddag. Fra marinaen i Kaldfjord ca. kl. 4. Har du CB (W/T) med deg eller kun VHS?

Ja, god sommer på "alle hav" !

Sitter med morrakaffen etter nattas sjøvær på Malangen.

Resultatet var ikke så imponerende med hensyn til utseilt distanse og fart, men til gjengjeld ble det 60 kilo sløyd og "hauskorn" storsei (største på 16,3 kg, rund) og tre Østlendinger som nå påstår at jeg har ødelagt all fiskeglede for dem inntil de får komme oppover å være med på det samme igjen.

Så for de som har behov for litt matauk i tillegg til flotte naturopplevelser: Det er bare å legge kursen innover fjorden.

bilde

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Flotte bilder og flott film! Om det ikke blir en Oscar, så er sikkert National Geographic veldig interessert - kan jo bli noen kroner å tjene på det.

Jeg fikk et problem med giret på den ene motoren. Det låste seg i revers. Nå må båten på land for å skifte girolje pluss eventuell service på girkabel eller hva som måtte være problemet. Veldig ergelig, man mister noen fine dager på sjøen, i tillegg noen tusen kroner til kran og service. I verste fall kan det ta en uke på land.

Sitter med morrakaffen etter nattas sjøvær på Malangen.

Resultatet var ikke så imponerende med hensyn til utseilt distanse og fart, men til gjengjeld ble det 60 kilo sløyd og "hauskorn" storsei (største på 16,3 kg, rund) og tre Østlendinger som nå påstår at jeg har ødelagt all fiskeglede for dem inntil de får komme oppover å være med på det samme igjen.

Så for de som har behov for litt matauk i tillegg til flotte naturopplevelser: Det er bare å legge kursen innover fjorden.

bilde

Hvor inne i Malangsfjorden er det gode seiplasser?

Helt inn på grunna der Målselva renner ut står det skikkelig storsei på 8-12-15 kilo. Vær der tidlig på floa og vær forsiktig om du ikke er kjent. Du må helt inn på 20-30 meter. Og hold deg unna området der måsen "står vøa" midtfjords. Det går fra 20-0 meter på et øyeblikk.

Ellers er det å lete på skrå fra lykta ved Sultindvikneset og over mot Sandsvika/Sand.

I kjeften av Sørfjorden har det også vært fiska mye de siste dagene.

Det står faktisk sei helt inn på innsiden av Mesterøya.

Som nevnt er det tidlig på floa og utover det er mest å hente. Åta jager mye, så det er bare å se etter måseknutene.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Sei får jeg på de fleste båer / grunner når det bare er sei å få. Ofte trenger man ikke gå så langt med båten. Men som Folk I Båt nevner så er det på rundt 20-30 meters dype grunner. Enter når sjøen flør eller faller, slik at det blir litt oppstrøm over grunnen, da følger det som regel med mye næringstoffer med flo/fjære-strøm.

Takk for lovord vdr film :-) Turen var en høydare.

Forøvrig notert meg fisketipsene som nevnes her.

Willing; jeg skal "seile" til Lofoten etter hvert, før den tid blir det Astafjord/Solbergfjorden/Vesterål og Senja som skal utforskes. Kick-off til uka en eller annen gang.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...