Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Har begynt å planlegge litt. Bruker Garmins Homeport og legger inn veipunkter og ruter som jeg skal ta med ombord. Det begynner å krible litt i sjøbein, merker jeg. Blir nok neppe noe før påska, men i slutten av april / begynnelsen av mai må nok båten saumfares og etterses etter vinterdvalen.

 

Anskaffer nytt ekkolodd denne sesongen, som skal inn i nettverket med en Garmin 4012 som skjerm.

Link to post
Share on other sites

De heldige som hadde båten klar til 17. mai i fjor var iallefall heldige med timingen.

Vi får vel neppe oppleve maken til forsommer i år.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Satt i båten til min far hele 17 mai i fjor og bare duppa... Regner sterkt med vi får samme været i år, så da må man bare være klar hehe.<br />Må snart få bestilt meg VHF, samt tegne og planlegge sitteanordningen. Ikke helt perfekt slik det er nå for pilot og co-pilot.<br /><br />Mon tro om man skal investere i hydraulisk motorheis også..... Du og du det hadde vært gøy!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Har to VHF men ingen konsesjon. Har meldt meg på kurs.. hvis det blir noe av da. Har ikke tålmodighet til selvstudium :smiley:

 

Hydraulisk motorheis ? ja det er et must :saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, flott vær i fjor vår og forsommer. Alt vær er OK for meg, bare ikke for mye vind. Det gjør ingenting om det regner og er litt småsurt - under kalesjen er det alltid blå himmel ! Men for mye vind klarer jeg meg godt uten, siden jeg ikke har seilbåt.

 

VHF høres greit ut, men det koster flesk i årsabonnement for noe man kun bruker noen måneder i året.

 

I år skal jeg kalibrere dieselforbruket. Har laget et dataprogram i vinter for én motor, det gjenstår å kalibrere kurvene (forbruk og fart) for to motorer. Her og nå ser jeg økonomifart er enten mellom 6 og 7 knop, og hhv. mellom 18 og 32 knop for en enmotors konfigurasjon. Skal bli interessant å se sluttresultatet. Med andre ord blir det enten dorgefart eller "underveis fart" som er mest optimalt for min båt.

Link to post
Share on other sites

Ja, flott vær i fjor vår og forsommer. Alt vær er OK for meg, bare ikke for mye vind. Det gjør ingenting om det regner og er litt småsurt - under kalesjen er det alltid blå himmel ! Men for mye vind klarer jeg meg godt uten, siden jeg ikke har seilbåt.

 

VHF høres greit ut, men det koster flesk i årsabonnement for noe man kun bruker noen måneder i året.

 

I år skal jeg kalibrere dieselforbruket. Har laget et dataprogram i vinter for én motor, det gjenstår å kalibrere kurvene (forbruk og fart) for to motorer. Her og nå ser jeg økonomifart er enten mellom 6 og 7 knop, og hhv. mellom 18 og 32 knop for en enmotors konfigurasjon. Skal bli interessant å se sluttresultatet. Med andre ord blir det enten dorgefart eller "underveis fart" som er mest optimalt for min båt.

VHF er en stor sikkerhet etter min mening. Kansje enda større i Nord.. nå er vel mobilnettet vesentlig bedre enn da jeg fartta i Nordområdene i 95-96, men er du i nød er nok VHF det sikkreste medium for å tilkalle hjelp.

Har du råd til å eie og drifte en Mørejet, så blir nå ikke et VHF abb. det helt store.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ikke så mye man får gjort med det abonnementet. Men mobildekningen er ganske brukbar for tiden, men er endel steder fremdeles som er i mørke forhold. Nå padler jeg endel også, ser for meg at VHF er bra da og - "noget" mer robust enn disse smarttelefonene.

 

Ble nyskjerrig på dataprogrammet ditt TasleT! Hørtes ut som fiffige saker!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så veldig fiffig: Basert på data om turtall, fart og forbruk som jeg har funnet på Internett for tilsvarende båt og motor har jeg vha. lineær algebra laget et polynom av sjette grad som er lagt inn i programmet. I sin tur tegner programmet en graf (her kraftig forminsket):

 

bilde

 

I korthet tolker man grafen slik at der den stiplete røde kurven (hastighet) ligget over den blå kurven (forbruk i liter pr. time), der er hastighetsområdet mest optimalt. Men denne grafen gjelder kun én motor. Jeg må da kalibrere litt for at forbruket skal gjelde for to motorer, som jeg har i båten. Men i grove trekk ser jeg allerede her at grafen stemmer rimelig bra, basert på erfaring så langt, og jeg bruker dette til planlegging.

 

Det kan være mye penger å spare med et bevisst forhold til forbruk. Allerede nå har den nye regjeringa lagt på en krone på "avgiftsfri" diesel. For en full tank med 500 liter er det snakk om 500 kroner i ekstra utgift. Kan man spare 10-15 % med økonomisk fart på en lengre distanse, så er formålet oppnådd.

 

Konkret kan jeg også i programmet taste inn et gitt turtall (eksempelvis turtall på 3200 o/min), se at over en distanse på eksempelvis 100 NM medgår det ca. 165 liter diesel, og med en hastighet på 27 knop som dette gir, tar turen 3:45 timer.

I virkeligheten spiller noen flere faktorer inn marginalt, slik som groe og kilo last i båten.

 

Edit: Full skjermdump ligger her: http://tore.aasli.no/images/forbrukskjerm.jpg

Redigert av TasleT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var vel først med KAD44 (og KAD 300) at VP fikk EDC (electronic diesel control). Vet ikke om man kan hente real time forbruksdata direkte fra disse ?

 

Her en liten test fra 2002 som viser at en sterkere motor med EDC kan gi samme forbruk pr. nautisk mil, men ved høyere fart http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/volvo-penta-ad41-mot-kad-44

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hadde vært interessant med en laptop ombord som plottet forbruket av seg selv. Det finnes følere for dieselforbruk også for litt eldre motorer, problemet er at de er ganske kostbare, siden det trengs to - en for diesel ut og en annen for retur-diesel. Da blir det lettere å måle direkte på en bensindrevet motor, antar jeg.

 

Men når kurven først er kalibrert 100 % så vet man at forbruket stemmer. Det er det som er poenget med kalibrering... :smiley: Når jeg kikker på skjermbildet i linken, ser jeg at det er mulig ¨spare drøye 20 liter med optimal fart på 100 NM, det utgjør 12 % hvis man bare er flink nok.

Så får man heller kalibrere på nytt året etter om man vil.

 

Som Teerex nevner så er nok moderne maskiner litt bedre på både forbruk og effekt pr. kilo motor. Du får plotte forskjellen i et regneark, hadde vært interessant å se forskjellen på den måten! :smiley:

 

For oss med småbåter blir det kun en (lønnsom) hobby for den som vil.

I alle fall, rederier har nok både programvare, drivstoffmålere i maskinrommet og instruks om å bruke økonomifart på skipene sine, de er jo i drift hele året og da blir det snakk om store beløp.

Link to post
Share on other sites

Dette kan kanskje være aktuell job b for en rasberry phi (?). Men, det er kanskje bedre å bruke tiden sin og pengene på å faktisk bruke båten hehe.<br />Jeg har vurdert hele vinteren på å invester i en eldre toughbook cf18 eller 19 samt datakabel til etec'en min. Vært et artig instrument å hatt. Disse maskinene får man jo med integrert gps, og gjør sikkert god nytte for seg som kartplotter også.<br />Ser de fås ned i et par tusen kroner på ebay, men prisen baller fort på seg når man ønsker lys i tastatur, integrert gps, litt ekstra ram og versjon med 1000 nit skjerm. Da blir prisen nærmere 5000 hmm, mye snæcks utti der :-)<br /><br /><br />

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Hvordan går det med bruken av det flotte videokameraet ditt, Chrisrik? Noen opptak fra i vinter, med eller uten båt?

<br /><br />Har ikke filmet så veldig mye, blitt et par skiturer som har havnet på youtube. Mest testing, en kompis kjøpte seg nylig et gopro hero 3 silver. Så har lekt litt med "flerkameraproduksjon". Det er litt tidkrevende, men artig når man setter seg ned og tar tiden til hjelp.<br /><br />Her er et noen klipp fra turen til Hekkingen, med kaffestopp på brygga på Sommarøy (merk ny tvserie som begynner på nrk til uka! Livet på brensholmen...).<br />Sliter med filmene fra i sommer med dårlig kameramontasje, ser ut som at det er fullstendig kaos ombord ved litt hekkbølger hehe. Men har investert i endel fester nå i vinter, så denne sesongen blir bra! Har planer om å dokumentere langturen til Lofoten godt :-) Det blir 6-700 nautiske mil med deilig båtkjøring hehe.<br /><br />

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Flott video, og litt krapp sjø på slutten! Antar det kan bli slitsomt å stå såpass lenge?

 

Jeg ser prisen på de nye Gopro+ har falt litt i det siste, og leste en artikkel om at Gopro+ er priset litt i høyeste laget. Men jeg vurderer å anskaffe et sånt kamera, bl.a. for å sjekke båten under vannlinja for groing. Og selvfølgelig til vanlig filming både ombord og ellers. Jeg har et vanlig videokamera og savner skikkelig vidvinkel.

 

Ser frem til turen din til Lofoten! Hvor går turen konkret, blir det hele Lofoten?

Link to post
Share on other sites

Kameraene har falt mye i pris i det siste, du finner endel brukte også til brukbar pris. Har også fundert på å lage en liten rigg, ala rov. Kamera på en lang teleskopstang, med noen vanntette lommelykter for å undersøke litt fortøyninger.<br />Litt usikker på om det blir å fungere siden man ikke får live feed. Men kanskje det lar seg løse :-)<br /><br /><br />Elers går eet greit å stå, har et par sadelseter også, så veksler litt innimellom selv om jeg liker å stå best :-) Ganske friske bølger i kanalen ja - bygger seg tydelig opp når det står inn fra sørvest. Men nå gikk vi i halvplan for å se, og da merker man bølgene ekstra godt. Hadde vært mye mer behagelig i full plan. Og som nevnt, kamerafestt gir inntrykk av full storm og slag alle veier. Misvisende..<br /><br />Lofoten-turen er under planlegging, er tenkt å bruke noe under to uker, via lødingen, svellingene til svolvær videre utover mot reine. Retur via trollfjorden, risøyrenna osv. Planen er å få tikket inn endel fjellturer. Møysalen, vågakallen, Hermannsdalstinden, dnthytta oppe i trollfjorden.. Kommer nok en tråd her inne for å få tips :-)<br /><br />Regner med teerex sørger for kaffe når vi kommer på returen. Planlagt start og stopp er på Dyrøya, så Harstad må man jo svinge innom.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Ja Harstad er en viktig båtby :smiley:

Depending on weather and time, kanskje jeg også drar på Lofot-tur. Fikk jo testa 18-fotern i hardt vær i fjor og det funka greit.

 

Sist jeg var på Lofot-tur er 10 år siden, med Windy 27 Hinnøya rundt. Burger på Sortland, overnatting i Stokmarknes, Henningsvær og Svolvær. Videre til Skrova, innom Offersøy, så stiv kuling fra nord over Vestfjorden, motorhavari i Tjeldsund, heldigvis i stillere vær :pray: Fortøyde ved Tjeldøya og ble slept til Harstad neste dag. En mindre koselig avslutning da.

Hadde motoren havarert i Vestfjorden hadde jeg vært i skikkelig trøbbel.. men hadde vel fått tak i redningsskøyta på et vis håper jeg.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Utrolig mange flotte steder og flott natur i Lofoten, en slik tur misunner jeg dere. Flott bilde! Men ikke så trivelig å få trøbbel underveis.

 

Når det gjelder å sjekke under vann, så må det vel gå an å vurdere video / bilder i etterkant. Evn. med ny kontroll hvis noe må inspiseres på nytt. Live feed blir vel vanskelig uten kabel opp til en monitor, og dessuten å få en 100 % vanntett gjennomføring inn i kamerahuset. Under normale forhold begynner detaljene å bli grå og mørk først ved ca. 20 meters dybde og nedover.

 

For egen del var planen å la et slik kamera filme på skrå mot båten for å sjekke evn. rur og groe i halvprofil slik at det synes best. Resultatet burde blir bedre enn "ingenting" og løse antakelser. Å sjekke en moring er jo også mer lettvint med kamera enn å dykke ned med fare for å bli våt i håret og ødelegge frisyren... :wink: Har sportsdykkersertifikat, men mangler dykkerutstyr (selvfølgelig kan man fridykke på noen meters dyp, det er jo fullt mulig).

Link to post
Share on other sites

Motorhavari i Tjelsundet ja... flaks, men lite gøy. Når er Windyen på vannet igjen?

Vi fyker i andre halvdel av juli - blir hvertfall 1 båt. Forhåpentligvis to, om kompisen min finner seg en. Foreløpig lite å velge mellom / fantasipriser(og forventninger). og han skal jo absolutt ha noe som matcher hastigheten min :rolleyes:

 

TasleT - sportsdykker jeg og, men med få dykk og uten utstyr. Ja og så var det den frisyren da :lol:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Windyen er på vannet igjen når.... den er på vannet igjen :lipseal::saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...