Jump to content

NB 870 sammenlignet med Saga 29 - Synspunkter?


Bergen dørk

Recommended Posts

Det er også en NB på disse kanter til salgs med Yanmar 184 HK, men den er bedre og tildels mer moderne utstyrt, selv om det er en 2003-modell. Forskjellen her kan nok være ørliten avhengig av når på året en 2003 eller 2004 modell faktisk blir levert, men motor i 2003 modell har gått 500 timer mindre. Dere med NB kan kanskje gi et råd, selv om jeg fortsatt heller mot Saga. :-)

 

Finn-adresser:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=38846983 (2003)

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38847299 (2004 - denne selges egentlig av NB)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Ja, sånn er det jo med alle motorer, dvs ikke minst det som går på vedlikehold. Og jeg ser poenget med taklukene. Synes det blir vanskelig når en ikke kan få godt med lys og luft inn i kabinen. Det taler mot den båten jeg besiktiget i Bergen fra 2004.

 

Den andre et kanskje litt undermotorisert.....184 hk? Ser at NB selger en nyere Ardea 780 med 144hk, der de gir og dermed anbefaler(?), en oppgradering til en ny 222 hk for kr 70 000.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

840 er ikke det samme som 870, men begge skrog er tuftet på samme grunntanken.

Det planende 840 er gjort til en halvplaner i 870 ved at en bærende "bulk" i midtpartien samt en kjøl og flatere akterbunn gir andre egenskaper.

Manglende sete® i fartsretningen er kompensert ved at 2 sitter ok i akter del av salongen.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke disse to båtene så godt, men det jeg har satt stor pris på etter å ha brukt Nw 900 i et godt halvår er det store akterdekket. En fantastisk plass i godværet når vi kan sitte 4-5 stk ute å nyte sola. Begynner det å regne så er kalesja på plass ganske raskt, og livet på akterdekk fortsetter. Så hvis jeg var deg, ville jeg prioritere stort akterdekk. 90 prosent av våken tid, tilbringer jeg der. Lykke til med valg

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte saga 32, litt eldre modell. Men der var akterdekket så lite. Når jeg legger baugen mot sola, så er det ikke skygge over hele akterdekket. Det blir det på en saga 29. For meg betyr det mye. Og en NB med kalesje over akterdekket får jo en enorm uteplass i regnværet, i tilleg til innesalongen. dermed har du to stuer. ;)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Vet ikke så mye om dusj på NB, men jeg får si som en kar i Bergen sa da jeg var å kikket på hans Nord West, dusje det gjør man på akterdekket. Må jo reklamere litt for redskapen :lol:

 

Spøk til side, det blir jo en del fukt ved dusjing, det synes jeg egner seg best på akterdekket. Jeg står på badeplattform å dusjer. Jolla som står på snapdaviter egner seg godt som dusjforheng :thumbsup:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ja, men så var det damene og jentene ombord; de er ikke så glad for å vise seg fram som deg. :-) Nå er vel dusjen på NB stort sett montert ved dør inn til styrhus, tror jeg, så dusjing kan vel skje til en viss grad usjenert under kalesjen.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

He he, du sier noe der.. det er nok forskjell på sjenanse her.. :) Er det for mye båter i nærheten blir som regel dusjen utført med kortbukse på.., Men nå på vinteren er ikke det noe problem med for mye båter. Men som du sier, dusjen på NB er plasert langt fremme. Og akterdekket er jo godt drenert. Så det er ikke no problem å bruke det som et megastort dusjrom.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...