Jump to content

NB 870 sammenlignet med Saga 29 - Synspunkter?

Bergen dørk

Recommended Posts

Må være kvalittsforskjell fordi du har hørt? Kansje du ikke kjenner til uheldige saga eiere, men betyrdet at de ikke finnes? Jobbet noen år sammen med en som jobbet mange år på NB Marine. Kvalitetsikringen er meget høy, og kvaliteten på de eksemplarene jeg har vært ombord i virker som solide sterke bygg. Dessuten, så lenge NB Marine tar tilbake båter kundene er missfornøyd med virker da det som en seriøs bedrift. Værre er det med de som nekter å la en kunde heve kjøpet?? Hørt nok av historier av Verft som nekter å la kunden heve kjøpet, samme hvor gale produktet er!

Det er ikke noe jeg har hørt, men faktisk 2 som jeg kjenner som har levert NB tilbake til fabrikken.

Mener også noen her på forumet nevnte noe i samme retning.

Men skal også si at det er bra av NB og ta båter tilbake, når kunder er misfornøyd.

Det er helt sant at jeg kjenner ikke noen misførnøyde Sagaeiere, kjenner endel av dem også.

Det var det jeg visste...ikke til kai, ennå. Godt sagt! Takk for god info. Den 365-en er jo flott. :-) Trodde det var LS som hadde bakvegg og HT som var åpen helt bak....? Byttet du inn gamlebåten, eller solgte du den privat?

Helt rett med tanke på LS og HT, surret det til der gitt... :blush:

Jeg solgte privat, og måtte ned ca. 100 000,- i forholdt til hva jeg trodde jeg kunne få. Men god pris på prototypen veiet langt på vei opp for den "rabatten"

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Hei igjen.

Jeg har i første omgang fått større plass på akterdekk og i gjestelugar, og ikke minst egen plass til dusjing med foldedør i plexiglass.

Capt. cabin er også adskillig større, med midtstilt køye. Gjestelugaren er enorm, med en enkeltseng på 1 meters bredde, og en dobbel på 1,90.

Utstyrsmessig er det ikke store forskjellen. Salongen og bysse er jo litt bredere, men ganske lik 315.

Motormessig har jeg nå 430Hk D6, og marsjer på 22 kts. Forbruket er gått opp fra 2,2 - 3 l/Nm.

Så langt er vi veldig fornøyd, og har nå en skikkelig hytte på sjøen. Du må bare ta kontakt om du ser oss til kai i Bergen, neste gang vi er der, er 21.februar.

Har ikke fått navn på båten ennå, men det står nå 365 på siden...

Frod'n

Medlem i SagaKlubben

Takker for mange gode råd og innspill!

Konkret forespørsel på 3 båter - hva tror dere? Heller mest til Saga, men må innrømme at det er flere ting som taler til NB's fordel også. Akkurat nå er det ingen Saga 29 på markedet, etter det jeg vet. Evnt tips om slike (som ikke ligger på finn) tas gjerne mot på IM!

NB:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38846983

Riktig utstyrt, men feil motor...eller?

Og denne.....riktig motor, men mangler skikkelige takluker, ankervinsj og sjøvannsfilter. Motor kjørt ca 1350 t:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38847299

Saga:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38377528

Hva tenker ekspertisen? Kjør debatt! :-)

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Begge NB'ene du linker til har vel det gamle undervannskroget med mindre bæring i hekken? Da er de veldig var for vekt bakerst, feks en litt stor jolle og motor.

I følge en kompis som har en 870 med 222hk så er det minste anbefalte motorstørrelse for ferielastet båt ( han har det nye skroget med bedre bæring). I tillegg er de ikke helt fornøyd med køyene, synes de er for små (de er to voksne og to barn).

Personlig synes jeg Saga'en er en finere båt og ville gått for den...

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Nytt skrog kom kanskje i 05/06? Ser at NB selv framhever det for denne 2007-modellen: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36243135

Dette med vekt på hekken har jeg ikke hørt før. Kan det gi seg utslag på styring eller fart?

Køyene er jeg usikker på. I en såpass stor båt burde sovekabinene vært noe større og mer adskilt (med dør og Saga har løsningen). Har imidlertid ikke lykkes meg ennå å få sammenlignet størrelsen på stikkøye i NB og Saga. Er NB sin smalere? Og hva med forpigg? Er forpiggen i Sagaen romsligere. Dette betyr ganske mye i neste båt for oss, dvs 4 ok faste sengeplasser - helst for "normale" voksne.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Da traff visst Google riktig og ga meg køyestørrelsene på Saga 29:

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/stor-familiebåttest

Med en bredde på 118 cm for stikkøyen er denne over 10 cm bredere enn i NB-en og med en lengde på forpiggen på 210 cm, er den nok 10 cm lengre her også, alt etter hvordan man måler. Jeg hadde med målebånd når jeg så på en NB.

Så Trond T; dine poeng er gode.

mvh Bergen Dørk

Ser den 315 er med "liten" dobbeltkøy i forpiggen. Vær obs på at bredden ikke er mer enn rundt 110cm på denne. Finner du en med autopilot, er også dette et pluss. På lange strekk, er det godt med en styrehjelper.

Akterdekket på 315 er ca.20 cm. lengre enn på 29, og lastelukene er plassert i "riktig" retning. Benk bak er et pluss. Koster ca. 20 000,- å ettermontere på verft.

Ellers er det nok prutningsmonn på denne på Søreide. :yesnod:

Frod'n

Medlem i SagaKlubben

Amfea II

Forstod slik du har fått splittet ny saga 325 ,grattis med nye skip, eg kunne tenke meg en saga 29 eller 315 men har vel ikke nok penger no for tida, derfor ble det viksund 900 no i foreløpig :-)

Kanskje saga når eg har bedre råd senere?

En ting eg lurer på er din nye båt bygge nr 1...?

Redigert av torbi (see edit history)

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Takker for mange gode råd og innspill!

Konkret forespørsel på 3 båter - hva tror dere? Heller mest til Saga, men må innrømme at det er flere ting som taler til NB's fordel også. Akkurat nå er det ingen Saga 29 på markedet, etter det jeg vet. Evnt tips om slike (som ikke ligger på finn) tas gjerne mot på IM!

NB:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38846983

Riktig utstyrt, men feil motor...eller?

Og denne.....riktig motor, men mangler skikkelige takluker, ankervinsj og sjøvannsfilter. Motor kjørt ca 1350 t:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38847299

Saga:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38377528

Hva tenker ekspertisen? Kjør debatt! :-)

Først, forlenget bunn kom på 2007 modellen på 870`n.

184HK er snaut i dem, og du vil savne motorkraft særlig på lengre distanser og i høy sjø.

Begge de to første (NB`er) burde du få ned minst 100`i pris.

Til sammenliknig sto den 2009 modellen jeg eide til 1.2 mill og jeg kjøpte den for 1 mill. Kjøpte den privat. Det var med 290 Hk Yanmar og full teak all over. Den hadde 2 takluker og åpningsbare sidevinduer, ankervinsj, thruster, gasskomyr, diselvarmer, Ladix opplegg og Furuno plotter. I tillegg bl.a. dyrere/bedre stoffvalg i salong og sete mm.

Saga`n har jeg ikke fulgt så veldig godt med på, men du får nok den aktuelle du linker til for i hvertfall 950 tipper jeg.

Hvilken båttype du vil ha kan bare du selv finne ut av til slutt, men noen personlige betrakninger har jeg siden jeg kjenner begge båtene ganske godt.

Saga`n har bedre toalett og forkabin, og penere innredning. Den har stor badeplattform, men trinnene ned på hver side tar mye plass.

De er derimot fine å gå på, men dollbord helt akterut forbi akterdekk gjør at akterdekket blir smalere/mindre. Ville nok montert benker for å få ok sitteplasser. Alternativet er klappstoler. Bruker du stoler ala "baden-baden" blir det J--- trangt.

Porten ut på badeplattform slår ut og det er liten plass til f.eks påhengerfeste bak. Det er ikke plass til komposittflaske (gass) i rommet med drenening.

Saga`n har åpningsbart sidevindu nesten alltid, og det likte jeg godt. Veldig sjelden på NB.

Ser man litt bak skap ol på installasjoner så er Saga`n mer ryddig. Har stått på hue inn bak ting på begge. Når det gjelder hvordan ting er skrudd fast og håndtverk så virler også Saga`n noe bedre.

NB`n ble av oss valgt fordi den hadde bra salong, stort akterdekk og ok sjøegenskaper. Kvaliteten var også helt grei. Med bruken vi har så ville vi også ha 120 liter septiktank. 69 liter er snaut når man ligger i uthavn noen dager.

Hvis du ikke må ha stort akterdekk så er det jo flere alternativ til NB enn Saga. Viksund og flere andre er absolutt ikke noe dårligere,

Takk igjen for gode og gjennomtenkte innspill, olpi. Kona er veldig skeptisk til størrelsen på toalettrom og sovekabiner i NB-en. Det er jeg nødt til å ta på alvor + at jeg har 3 jenter i tillegg til henne. De ser nok på NB-en som en barsk mannfolk-båt, dessverre.

mvh Bergen Dørk

Eg såg deg.... :wink:

Fornærmet? ikke det minste. 325 er en flott skute. :thumbsup:

Bygg nummer 1? ja, prototypen til 365. :yesnod:

Det må være litt spesielt for deg å ha båt som bygge nr 1. Nårtid fikk du nye skip?

Eg får spare i hjel i noen år sånn at eg få råd til en nyere eller ny saga.

Lykketil videre med ditt nye skip. :-)

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...