Jump to content

NB 870 sammenlignet med Saga 29 - Synspunkter?

Bergen dørk

Recommended Posts

En Saga 32 er til salgs i Stavanger. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39291536

Hva tenker dere om denne? Motoren? Er det en OK utgave fra VP?

Innbiller med kanskje at badeplattformløsningen på 32 er dårligere enn på 29, men 32 har bla 2 stikkøyer; noe som ikke er dumt. Tar gjerne imot synspunkt! :-) Kanskje noen med kjennskap til 32 også kommer på banen.

mvh Bergen Dørk

En Saga 32 er til salgs i Stavanger. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39291536

Hva tenker dere om denne? Motoren? Er det en OK utgave fra VP? ....

KAMD43 er en bra motor, bedre en KA(M)D42. Ulempen er kanskje at den har kompressor som vil ligge inne hele tiden et fartsomårde på en halvplaner. I utganspunktet er den kanskje bedre i en helplaner båt for å få båten raskt i plan. Når det er sagt så har man mulighet til å koble til en bryter som man manuelt kan koble inn/ut kompressor.

Mht båten så kjenner jeg ikke så godt Saga 32, men har hørt at det er en god båt. Virker også som denne har en del nyere utstyr som plotter/radar og varmer. Ankervinsj bør du vel også ha. Får du den ned litt i pris så er det nok et ok kjøp, og det er vel en bra båt mht sengeplas etc for dere.

Redigert av olpi (see edit history)

Tenker du på støy, belastning eller ytelse, olpi? Jeg er bare sånn passe motorkyndig.

Noen nevner vel forresten trang badeplattform som et argument mot 32. Bedre med vinsj i baug, eller hur (sitter og venter på et fly til Stockholm, så litt svorsk passer vel)?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Finner du en velholdt Saga 32 til en fornuftig pris så er det etter min mening ikke mange båter som gir så mye båt for pengene selv ville jeg nok sett etter en med Yanmar 222hk.mange av disse båtene ble levert med denne motoren som di fleste hvet er en ordentlig sliter. Får disse motorene godt stell så har det nesten hvist seg og være problemfrie. Saga 32 er og etter ihvertfall mitt personlige syn svært pene båter og se på for hvilke andre båter har så harmoniske linjer og pent skrog som Saga32? Understreker att dette er mitt personlige syn.båten har som båter flest noen gode kvaliteter og også noen dårlige.Blant annet i grov motsjø med det mener jeg all sjø foran for tvers så er båten suveren. Som di fleste halvplanende båter liker Saga 32 seg mindre i sjø aktenfor tvers i stor medsjø må farten ned og båten må trimmes maximalt ned med hekken hvis ikke så skjærer den og rir på bølgekammene.Ellers så er disse båtene svært godt bygget med god kvalitet på plastarbeid og innredning en annen ting som bør nevnes er att båten er 315 bred etter mitt syn så kunne den med fordel hvært 330 jeg er nok litt uenig med Eivind amble når det gjelder bredden på båten det er han som er konstruktør av Saga 32. Men stort sett hvil jeg anbefale båten. Da det er en god vestlandsbåt til en relativt gunstig pris

Sikkert riktig det Salomon skriver om bl.a. sjøegenskaper.

Mht innkoblet kompressor så tenker jeg på lyd/hyling. Du få jo godt skyv når den er innkoblet og passer godt f.eks for å få en helplaner opp i plan for deretter å koble seg vekk. Kompressorene fungerer/er innkoblet bare innenfor et gitt turtallsområde. Dvs i sakte fart er den ikke innkoblet, heller ikke i høyere fart. Det er i mellomområde som ofte kan være der man bruker f.eks en Saga 32. Også nå man er i en del sjø/motsjø når man har litt lavere fart kan man oppleve at kompressoren ligger inne hele tiden.

Dette kan imidlertid kobles slik at man manuelt styrer inn-/utkobling (Tjuvkobling).

222 hk yanmer er en veldig bra motor, 4 sylindret. Kamd 43 er 6-sylindret. Det er nok litt mer skyv i sistnevnte, men den er tyngre enn Yanmar`n. Billigere deler på sistnevnte. Yanmar er dyre på alt.

Når du skal kjøpe brukt må du regne med at ikke alle ønsker blir innfridd. Gjelder å prioritere litt hva som er viktigst og handle deretter.

Mht vinsj så spørs det på bruken. Ankervinsj bak er et must når man legger baugen til fjellet. Ankervinsj fremme bra til å ligge på svai, og nå du skal fiske.

Ellers er det vedlig greit å ha utestyring, styrepos ute. Baugthruster er også veldig kjekt.

Bergen dørk, neste helg skal der være Sagatreff i Strusshamn på Askøy.

Du får benytte anledningen til en visning av de forskjellige Sagamodellene der.

Der kommer vanligvis et representabelt utvalg av båter, og jeg vet at du vil li tatt godt imot av medlemmene der.

Kanskje kommer Amfea II også, eller er du ute?

http://sagaklubben.no/index.php?option=com_content&view=article&id=173:hordaland-inviterer-til-treff-og-arsmote-25-27-januar&catid=35:medlemssaker

en annen ting som bør nevnes er att båten er 315 bred etter mitt syn så kunne den med fordel hvært 330 jeg er nok litt uenig med Eivind amble når det gjelder bredden på båten det er han som er konstruktør av Saga 32.

Er litt nysgjerrig hvorfor du er uenig med Eivind Amble?

Mange generøse tilbud - både pr mail og via denne tråden. Takk skal dere ha. Har bla blitt invitert på kaffi ombord i en Saga 32 her i Bergensområdet. Hyggelig!

Sagatreffet var jo en flott anledning til å orientere seg, ja, men jeg har planlagt en tur til båtmessen i Düsseldorf den helgen.

Kommentar til Salomon/olpi vedr motor: Jeg har latt meg fortelle (via Sagaentusiaster med detaljkunnskap) at Saga 32 med Yanmar 222 kostet noe mer enn Volvoen (ca 50 000) og at det dermed ble nokså få med denne modellen. Dvs det finnes flest med Volvo, men da tror jeg det er 41/43-serien.

Er det slik at KAMD43 bygger på 40/41? Jeg kjenner godt 40/41; det er jo regnet for noe av det beste VP har laget. Det er vel trauste mekaniske motorer.

mvh Bergen Dørk

Går du opp litt og byr 900` for denne så tror jeg du får et bra kjøp. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39326028

Kanksje får du den for 880` :smiley:

Køyeplass nr 5 må bli i salongen da :wink:

Husk at å ettermontere utstyr også koster. En nyere versjon 315 mot 29/32 vil nok være en fordel mht salgspris om noen år vil jeg tro.

Den båten er meget bra utstyrt, og utstyret er av relativt nyere dato.Jolle, daviter og motor er også kjekt. Det koster litt det å.

Får man den for 900`så er det nok er bra kjøp. Nok av selgere som ikke har skjønt at prisene deres er for høye.Skal bli spennde å se nå utover. Om et par mnd så eksplodere nok antallet på FINN

Vi så på NB 8700, og Saga 32 i fjor etter at den forrige båten en Joda 270 TC plutselig ble solgt. Vi var kommet til at neste båt skulle være en vestlandsbåt. Syntes at NB 8700 ble litt trang i soveavdelingen, men salongen med stor sittegruppe, og tre sitteplasser i fartsretningen var bra.

Litt uvant å sitte så langt fremme i båten å kjøre. Akterdekket, med tilgang til motor og tekniske installasjoner under dørken var veldig bra. Båten vi kikket på hadde forlenget badeplattform,og var utstyrt med Yanmar 222 hk motor. Den masjet fint på ca 19 knop.

Vi endte opp med en Saga 32 91 mod. med en Tamd 41, som marjer på ca 15 knop. For oss som ikke var vant til akterdekk med "kjeller" føles akterdekket stort nok, men selvsagt mindre enn på NB en. Vi fant også ut at to ordentlige stikkøyer var en løsning som falt i smak. Tilgangen til motoren er ganske god, mens tankene med unntak av septik er under innredning i salongen. Så på noen bilder av en Saga 315, og syntes at det så litt trangere ut i motorrommet der. Når det gjelder badeplattformen så er den større på 315 enn på 32, men jeg så en 32 på finn i fjor som hadde montert en forlengelse av plattformen i syrefast med teakspiler. Den lignet på den som er på Saga 29. Det gikk an å sitte i en campingstol el. der. Salongen er plassert høyere i en 315 i forhold til i 32, noe som gir bedre utsikt, men båtkjøp er jo et valg av kompromisser.

Vi er godt fornøyd så langt, kjørte båten fra Bergen til Kr. sand i ferien i fjor. Noen forbedringer, og oppdateringer er planlagt.

Det var jo også en bruktbåttest av Saga 32 i Båtmagasinet i fjor høst.

Ja, jeg er blitt invitert på kaffe i båten til han som fikk den presentert i Båtmagasinet i fjor. Amfea - en særs hyggelig kar her på forumet - koblet meg med han. Gøy!

Noe av det som er enestående med NB870 er plasseringen av tanker, motor og andre installasjoner under 2 store luker på akterdekket, der du kan "gå ned" og komme til det meste på meget enkelt vis. Genialt. Og dette med servicevennlighet er gull verdt, synes jeg.

Får vurdere det når jeg får surret meg til å se litt på Sagaer også.

By the way: Rennesøy båt som selger den Saga 315 som Olpi nevner er Saga forhandler og har solgt en Saga 415 til han som nå skal selge sin 2005-modell. Ingen tvil - meget godt utstyrt.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Bare kort: 8700 og 870 er forskjellige innvendig. Høyre takhøyde fremme., toalett fremme og større salong i sistnevnte. Stikkøyen er litt lenger og på motsatt side også. 870 er stort sett mer moderne og bedre på innredning og teknisk. Badeplattform på nyere 870 er også mye bedre enn den lave ekstra på 8700 og de første 870. Stort sett blir jo nye utgaver av forskjellige båter mer moderne og bedre selv om der kan være noen untak. Saga315 er nok bedre og mer moderne enn Saga29/32, men det kan jo være detaljer som ikke er det. Kanskje også litt mindre traust?

Om den 315 går til 900 000,- får du mye for pengene. Min var likt utstyrt uten nebb, men med teak på akterdekk.

Mener denne lå til salgs samtidig som min til 1 100 000,- men er ikke sikker.

Ser denne har sjøvannsfilter og vannutskiller i motorrom. Dette var i lasterommet på min.

Så ellers veldig fin ut... :thumbsup:

Du får hilse kapteinen i Lill Sofie om du stikker utom på kaffe...

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

er veldig enig med deg når det gjelder saga 32 kontra 29, det blir bedre sengeplass for store familier. det er viktig. jeg valgte riktignok bort 32 pga akterdekket. Bokomforten tror jeg likavel er bedre i 32 en i min 900. Spennende tråd. :thumbsup:

Endelig ble det Bobåt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...