Jump to content

Hvilke type undervannslys er bra?

Jmek1

Recommended Posts

Etter at en diger Princess med undervanslys og LED-lister rundt badeterrassen la seg "oppå" fordekket mitt før han slo på Webasto og generator som spydde ut eksos og støy rett i fleisen på oss, så går harry-alarmen hos meg bare jeg ser et undervanslys....... :puke:

Dette var til alt overmål i uthavn med masse plass der vi var eneste båt før juletreet kom glidene å beriket oss.

Håper den tampaxen som ble dyttet godt inn i Webastoeksosen i ly av natten fungerte med som et hint, men man skal aldri være for sikker............. :jollyroger:

Ja her raser det inn med konstruktive svar som virkelig bygger trådstarters selvtillit... Og med slike holdninger forblir det kun den gruppen folk som har led undervannslys, for alle andre føler seg mobbet til ikke å ha det. Selv om det kanskje kunne passet båten...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Ja her raser det inn med konstruktive svar som virkelig bygger trådstarters selvtillit... Og med slike holdninger forblir det kun den gruppen folk som har led undervannslys, for alle andre føler seg mobbet til ikke å ha det. Selv om det kanskje kunne passet båten...

Kjetil S

Det er vel bedre at meningene kommer for en dag før man står der med hull i skroget og akvariumslamper og lurer på hvor vennene dine ble av?

Det er jo lov å yttre sine meninger! beklager om mitt inlegg var støtende for noen her inne.. Enten så synes man bauglys undervannslys og andre fancy lyslister man kan ha, er kult eller så synes man dette rett og slett ikke har noe i båt å gjøre.. Personlig kommer jeg ikke til å bruke tid penger eller energi på noe sånt, men om noen vil ha dette så gjerne for meg!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

undervannslys harry? å langt ifra. Å hevde noe sånt sier meir om den som utttaler seg enn om produktet. Å sitte ute i etter mørkets frembrudd på et grunt område med lyset på under vann er meget fascinerende, ja om man liker sjø og liv i sjøen da og ikkje bare er en campingturist i båt som foretrekker å ligge i en overfylt havn livredd for å skille seg ut med kliss lik båt som alle andre og sitte der og stirre i grilldress på høylys dag. Kapteinslue og flybridge, dèt er harry. På linje med bakrutesjalusi og annet attpåklatt bilutstyr.

Det yrer av liv og farger i sjøen etter kun kort tid når man blir eneste lyskilde og det anbefales alle å prøve ut en mørk kveld gjerne med ei kraftig lommelykt og en dose tolmodighet

Redigert av Plutonium (see edit history)

Undervannslys ??. Godt vi er forskjellige alle sammen. Så foresten en båt i høst som kjørte forbi her på fjorden med "blinkende lanterner". Vedkommende hadde rød, grønn,hvit topp og akterlanterner montert etter forskriftene, men alle lampene (antagelig noe slags led lys slik utrykningskjøretøy bruker), stod og blinket i hytt og pine hele tiden. Virkelig litt av et skue.

• 2 år senere...

Jeg skal anskaffe meg et par led lys til å ha under plattingen bak.

Hvorfor ?

Vel, min båt er såppas høy på bauen at skal jeg legge til en holme og ikke kan legge langsiden til, da går jeg inn med hekken først.

Skulle det være mørkt må vel lys absolutt ikke være "Harry" ? Jeg sparer gjerne propeller og ror med fare for å bli stemplet "Harry".

Pynte opp kan det jo også gjøre synes jeg. Smaken er jo som baken.......

Og hull gjennom båten kan unngåes med disse her: http://webshop.nettbaat.no/products/undervannslys-aquadisc-bla-led

Hordan belyser Dere husene deres i Julen ? På "Harry" vis ? :giggle:

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Har selv led lys under sete ute i båten. Ser dem omtrent ikke.

Så er det montert led lys bak på badeplattform og under plattform.

Jeg syntes det gjør seg pent i mørket Så lenge det er litt lys ig ikke flombelysning.

Men tør omtrent aldri sette dem på da man blir satt i bås som Harry av de fleste!

Men sant skal sies. Hadde det ikke vært montert da jeg kjøpte båten så hadde jeg nok aldri montert det selv.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Etter at en diger Princess med undervanslys og LED-lister rundt badeterrassen la seg "oppå" fordekket mitt før han slo på Webasto og generator som spydde ut eksos og støy rett i fleisen på oss, så går harry-alarmen hos meg bare jeg ser et undervanslys....... :puke:

Dette var til alt overmål i uthavn med masse plass der vi var eneste båt før juletreet kom glidene å beriket oss.

Håper den tampaxen som ble dyttet godt inn i Webastoeksosen i ly av natten fungerte med som et hint, men man skal aldri være for sikker............. :jollyroger:

Regner med at dette var skrevet som en spøk.

Du mener vel ikke på ramme alvor at du plugget eksosutløpet på dieselvarmeren til en annen båt fordi du ikke likte at eksosen kom ut til deg?

Mvh
Simon

Selv om tråden er gammel, vil jeg også gi min støtte til de som synes dette er pent. Koselig å gjøre som Plutonium sa, sitte med ett glass vin å beundre livet i vannet. Pent i seg selv er det også så lenge mengden begrenses. Juletre er ikke pent, men litt markeringslys på plattform og evt. under vann er da bare hyggelig. Skulle jeg montert slike, ville jeg nok valgt den typen Trawler viser til her, så slipper man å bore gjennomgående hull, med enda ett potensielt lekkasjepunkt. Noe å tenke på selv for fremtidig prosjekt. Ikke veldig høyt på prioriteringslisten, men kan komme, spesielt skulle jeg få tak i ett par lamper til gunstig pris :) (Synes 2000,- pr.stykk var mye)

En kompis av meg hadde en hjemmelaget undervannslykt i ungdommen (flaske med pære i og lampettledning som var tettet med silikon eller noe, opp til ett mc-batteri i båten).

Hadde mange fine opplevelser med den (før den tilslutt gikk lekk og kortsluttet :eek: ), og vi så mye rare ting som kom inn på grunt vann om natta.

Iflg han var det om å gjøre å få lyskilden langt ned for å unngå refleks i vannflaten for å oppnå optimal akvarie effekt.

Har ofte tenkt på at jeg skulle kjøpt meg en dykkerlykt eller noe som jeg kunne firt ned bak båten på mørke kvelder, men det har aldri blitt, og nå ligger vi mye på svai på 10 meter dyp, så det er ikke like aktuelt lenger.

Men i Karibien var vi på vei innover en brygge på vei til baren da vi passerte en stor motorbåt med undervannsbelysning under badeplatformen, og i lyskjeglen der svømte det en gigantisk Tarpon rundt i ring, og vi så også en stor barracuda som passerte. Ble stående ganske lenger der før vi kom oss videre for å si det sånn, så at undervannsbelysning kan være kjekt er jeg ikke i tvil om.

Men jeg tenker på en annen, mer nyttig ting også : Er det mulig å montere lys i baug som gjør det mulig å se i vannet når man kommer til dårlig kartlagt og ukjent uthavn i mørket ? Må innrømme jeg synes det er litt kjilent å ankre opp i ukjente bukter i mørket. En ting er at dybdemåleren sier hva som er rett under båten, men jeg liker å rekognosere topografien i hele svingradiussen når jeg ligger på svai. Kanskje slikt lys kunne vært til hjelp med det ? Noen som har erfaring ?

Men hvis dere synes det er harry med slik lys på motorbåt, hva er da dommen hvis jeg monterer det på seilbåten min ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

hva er det som er harry med undervannslys? Er det fordi dere ser liten nytteverdi i det? Det kan ikke sammenlignes med feks neonlys under bil, noe jeg tror mange av dere motstandsfolk gjør. Navnebror Erik nevner nytten ved å visuelt kunne kartlegge bunnforhold. Selv liker jeg å fridykke, og er ofte ute om kveld/natt for å fange krabber eller se på marinelivet. Jeg holder på med kraftig lys som jeg kommer til å montere bak på akterspeilet, det skal jeg bruke når jeg skal uti å dykke litt en sen sommerkveld vi ligger på svai et sted i skjærgården. Ja det er GODT vi er forskjellig!

Redigert av eriklepe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...