Jump to content

Hvilke type undervannslys er bra?


Jmek1

Recommended Posts

Jeg kommer til å montere de under vannlinjen. Og ja, lysene skal da være både støv og vanntett. Er ikke så bekymret for de jeg har. Potensielt tåler de 800 bar, men de glassene jeg har brukt er hakker i, så erfaringsmessig vil de tåle 50- 300bar. Altså 500- 3000 muh. ( har ikke trykktestet akkurat dette, da de maks kommer til å stå 50cm under vann( 0,05 bar + atm)

Redigert av eriklepe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har gått og tenkt på undervannslys noen år, og etter en prat med en båtkompis i dag lurte jeg på om jeg skal gjøre alvor av det i år.

 

Ser noen har sterke meninger mot dette, men personlig synes jeg det ser fint ut en mørk kveld.

Husker fra tiden jeg dykket endel hvor mye fisk som ble tiltrukket av dykkerlykta ved nattdykk som var flott å se på :-)

 

Jeg tenker at hvis jeg først ska ha noe slikt, vil jeg ha noe anerkjent og i god kvalitet som er "fit and forget".

Har lest litt rundt på amerikanske forumer de siste årene og bitt meg merke i OceanLED. http://www.oceanled.com/home.html

Noen med erfaringer?

 

De har en serie som heter Amphibian som er utenpåliggende, festes med skruer (og sika) og krever et mindre hull til kabelen. Finnes 4, 8 og 16 LED versjoner.

 

Tenkte på versjonen som heter Amphibian Xtreme A4 eller A8 med hvitt lys

http://www.oceanled.com/underwater/amphibian-xtreme/a8-xtreme-series.html

8 led versjonen Gir 1400 Lumen og trekker 0,9A på 12v pr stk.

Jeg tenker 2 stk.

 

Finnes også i en "pro" variant med kraftigere LED

http://www.oceanled.com/underwater/amphibian-xtreme/a8-pro-xtreme.html

Gir 2100 Lumen og trekker 1,4 A pr stk.

 

bilde

 

bilde

 

Så et par spørsmål.

Ang farge, så tenker jeg at det kanskje er "ryddigst" med hvitt? Innspill?

Er det noen andre typer/ merker som bør vurderes?

 

Mange undervannslys er av typen som monteres som en skrogjennomføring. OceanLED har også slike, men de er kraftigere og dyrere.

Noen pros/ cons med de to forskjellige monteringsmåtene?

Tenkte om man går for den varianten som krever minst hull, kan man alltids utvide hullet og sette inn en variant av skrogjennomføringstypen senere i båtens liv. Vanskligere å gå motsatt vei.

 

Noen som har montert undervannslys i det siste som erfaringer å dele?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har ikke flaps :-)

De må stå på transomen et sted.

 

bilde

 

bilde

 

Enten 2 stk med 8 LEDs eller 4 stk med 4 LEDs for jevnere opplysning. 60 graders lysstråle på disse.

 

Synd fellesanoden og hekktrhusteren opptar midten av transomen, ellers hadde 3 stk gitt optimal avstand mellom lysene.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt to stykk A4, skal monteres på hver sin side av drevene. Kunne montert ett sentrert, men har tenkt å ha hekktruster der med tid og stunder. Så sliter med litt av det samme som deg SAP, blir litt lang avstand, så det var anbefalt 0,5-1 meter. Men hyggeligere med noe lys versus ikke noe i det hele tatt. Farlig dyre er de også disse lysene, så spiller jo litt inn det med.

Link to post
Share on other sites

Det blir gøy Jori :-) hvilken farge ble det?

 

Fikk bestilt jeg også for et par dager siden.

Greide ikke å bestemme meg for farge da grønn også fristet, så det ble 2 stk A8 Pro med Colorchange. http://www.oceanled.com/underwater/amphibian-xtreme/a8-pro-xtreme.html

 

Dollarkursen er høy for tiden, så jeg endte opp hos en butikk i Østerike av alle steder som etter at EU mva var trukket av kom bedre ut enn de jeg fant på eBay i USA. Ser dog de har øket prisen noe nå... http://www.ebay.com/itm/400800193338?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

SAP, tror vi endte på samme butikk da :) Jeg også kjøpte fra Østerrike. Var veldig i tvil om farve, men da jeg har blått på badeplattformen, ble det nå hvitt under vann. De sier vel at skal man se fisken er blått det beste, men tenkte det kunne være greit å ha som lys når man rygger inn på ukjente steder, hvis man må gjøre noe med drevene etc., derfor hvit.

Så på de du valgte A8 med valg av flere farver, kult :) Hvor mange kjøpte du?

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Butikken i Østerrike trakk ut østerisk MVA på 20% på prisen man ser (eksport). Frakt var latterlig billig, avrundet til 20 Euro. Så kommer det jo norsk MVA og ett par hundre i fortolling oppå nettoprisen til butikken. Til sammenligning er billigste Ocean led i Norge på over 3000,- pr. stykk. Leveringstid er egentlig tolbehandling Norge som avgjør. Butikken sender på ett par dager, frakt fra Østerrike tar 3-5 dager, men det kan ligge i tollen en ukes tid med litt uflaks.

Link to post
Share on other sites

Da var båten sjøsatt og jeg fik testet lyset i mørket :D

Ganske fornøyd med både spredning, styrke og farge.

vanskelig å gjengi med telefonkamera, men det lyser godt opp brygggebunnen som er ca 2,5 meter unna lyskilden. Desverre er der 20-30 meter dypt i båsen og uklart vann, så ser ingen bunn :(

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Har bestemt meg etter å ha fulgt med i denne tråden!

Jeg vil ha sterkt undervannslys, men ikke nødvendigvis fastmontert. Jeg forsestiller meg et sett LED-lamper som jeg kan henge under badeplattformen etter behov og lyst. Vi ferdes mest i uthavner og gleder meg til å se hva som måtte vise seg under båten i nattemørket. Kombinert med en undervannskikkert (som jeg allerede har) må dette være toppers. Alle surpomper med sine harrykomentarer kan bare rulle inn puppen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å line de fast med tec7 eller lignende? Må innrømme at det frister litt mere enn å borre hull i båten min.. Er vel ikke såå mye påkjenning bak der eller??;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er det noe vits i å prøve disse? De må jo skrues/limes fast i noe,,, om jeg bare limer med noe tec7, vil det holde? ip68, er det vanntett nok?

 

Er det nok lys til å gi noen effekt i det hele tatt.. ? står 800-900 lumen, og 10 watt.. de er så billige at det frister å teste de.. 1 på hver side av motor eller noe...

 

http://www.ebay.com/itm/Hot-Hot-Magic10W-Underwater-RGB-LED-Spot-Light-Flood-Lamp-For-Pool-Garden-24-Key-/310699756488?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item4857260bc8

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...