Jump to content

Hvilke type undervannslys er bra?


Jmek1

Recommended Posts

Den lampa der var jo skikkelig smart eriklepe! Enkel, robust og forseggjort :thumbsup: Har du brukt aluminiumsgavler og akrylrør?

 

Potensielt tåler de 800 bar, men de glassene jeg har brukt er hakker i, så erfaringsmessig vil de tåle 50- 300bar. Altså 500- 3000 muh. ( har ikke trykktestet akkurat dette, da de maks kommer til å stå 50cm under vann( 0,05 bar + atm)

Hva er det som tåler 800 bar? Selve ledkortet? Canisteren du har laget tåler jo ikke dette trykket, og den vil jo ta opp hele trykket, inni blir det atmosfæretrykk.

Link to post
Share on other sites

Vi lager disse lysene på jobb, så jeg har benyttet deler som ikke er har vært helt 100 %. Glasset er ca 1,5 cm tykt og av nettopp glass :yesnod: . Og joda, med glass som er innenfor toleransegrensene tåler de rundt 800 bar før o-ringene blåser innover og glasset sprekker. Tester de selv til 700 bar(måleren går ikke lenger) og lar de ligge i 24 timer. Led kortene står i atmosfæretrykk. Mitt lys vil imidlertid ikke tåle det, pga både aluminiumsemnet og glasset er utenfor toleransene. Har satt på tykkere oring enn vanlig så de vil nok holde til en 50-100 bar. Men vil ikke teste, for da blir det jo ødelagt... Spiller heller ingen trille for mitt bruk:)

Redigert av eriklepe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bestilte nå.. så får vi se om det duger.. artig å prøve..

 

http://www.ebay.com/itm/271651797016

 

bestilte denne, med sort hus, og rgb-LED som jeg forsto betyr mange farger og med fjernkontroll..

Har kjøpt endel av disse lysene, og har brukt de i skott og motorrom. Veldig greie lys. Kjøpte et av de rgb lysene ve en feiltakelse( har kun kjøpt warmwhite), men det var ganske mye dårligere lysstyrke i. Så tror ikke du skal forvente flombelysning akkurat:)

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt endel av disse lysene, og har brukt de i skott og motorrom. Veldig greie lys. Kjøpte et av de rgb lysene ve en feiltakelse( har kun kjøpt warmwhite), men det var ganske mye dårligere lysstyrke i. Så tror ikke du skal forvente flombelysning akkurat:)

Hmm. Ok. Forventer ikke flomlys nei, men håper det blir synlig i vannet når sola går ned og det blir litt mørkt ute. Kanskje bestille to i kaldhvitt i tillegg.. Får sikkert brukt de på noe annet de med farger.. Skulle hatt litt lys under kalesje også...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

hehe, prisen tatt i betraktning er de ikke så værst.

 

Nå har jeg bestilt strømbegrenser til mine lys. Hittil har jeg bare hatt de på i noen sekunder om gangen. De vil ikke vare lenge om jeg lar de stå på lenge. Må nok ned til 90% lysstyrke, men det er allikavel nok vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Vi lager disse lysene på jobb, så jeg har benyttet deler som ikke er har vært helt 100 %. Glasset er ca 1,5 cm tykt og av nettopp glass :yesnod: . Og joda, med glass som er innenfor toleransegrensene tåler de rundt 800 bar før o-ringene blåser innover og glasset sprekker.

Da skjønner jeg at konstruksjonen er mer robust enn jeg antok :yesnod: Har tidligere laget en del dykkerlykter, og har erfaring med denne måten å lage lykt på, men ikke med glassrør da.

Link to post
Share on other sites

Har bestemt meg etter å ha fulgt med i denne tråden!

Jeg vil ha sterkt undervannslys, men ikke nødvendigvis fastmontert. Jeg forsestiller meg et sett LED-lamper som jeg kan henge under badeplattformen etter behov og lyst. Vi ferdes mest i uthavner og gleder meg til å se hva som måtte vise seg under båten i nattemørket. Kombinert med en undervannskikkert (som jeg allerede har) må dette være toppers. Alle surpomper med sine harrykomentarer kan bare rulle inn puppen.

Toppers, Nils Pils :-) kanskje 2015 er året hvor UW lys blir mer "stuerent" og fler tør å komme ut av "skapet", hehe ;-)

 

Jeg er ikke så redd for å montere de under vann og borre hull til ledningen. Gjøres grunnarbeidene ordentlig så er det flere barrierer med sika før vanndråper kan finne veien til hullet. Slipe bort bunnstoff og primer ned til gelcoat i området der lysene skal stå, så legge ny primer og bunnstoff etter at lysene er montert med sika og skruer.

 

Om du vil prøve deg frem først, så er det bare å henge de under badeplattformen provisorisk eller på en stang etc.

Amphibian xtreme serien tåler å stå over vann http://www.oceanled.com/underwater/amphibian-xtreme/a8-xtreme-series.html

Amphibian Pro serien derimot MÅ stå under vann med tanke på kjøling http://www.oceanled.com/underwater/amphibian-xtreme/a8-pro-xtreme.html

 

Begge variantene finnes med 4, 8 og 16 led med lysmengde fra 700 til 4200 Lumen/ stk. Strømforbruket er fra 6 til 37w pr stk.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

hehe, prisen tatt i betraktning er de ikke så værst.

 

Nå har jeg bestilt strømbegrenser til mine lys. Hittil har jeg bare hatt de på i noen sekunder om gangen. De vil ikke vare lenge om jeg lar de stå på lenge. Må nok ned til 90% lysstyrke, men det er allikavel nok vil jeg tro.

De ser ikke helt ut som noe som tåler å stå under vann, men vi får se. Om de holder en sesong er jeg fornøyd;) 800-900 lumen burde jo lyse brukbart, men disse Kina-lumene er ofte litt overdrevet...

 

Det blir mange fargerike bilder i denne tråden utover våren;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Toppers, Nils Pils :-) kanskje 2015 er året hvor UW lys blir mer "stuerent" og fler tør å komme ut av "skapet", hehe ;-)

 

Jeg er ikke så redd for å montere de under vann og borre hull til ledningen. Gjøres grunnarbeidene ordentlig så er det flere barrierer med sika før vanndråper kan finne veien til hullet. Slipe bort bunnstoff og primer ned til gelcoat i området der lysene skal stå, så legge ny primer og bunnstoff etter at lysene er montert med sika og skruer.

 

Om du vil prøve deg frem først, så er det bare å henge de under badeplattformen provisorisk eller på en stang etc.

Amphibian xtreme serien tåler å stå over vann http://www.oceanled.com/underwater/amphibian-xtreme/a8-xtreme-series.html

Amphibian Pro serien derimot MÅ stå under vann med tanke på kjøling http://www.oceanled.com/underwater/amphibian-xtreme/a8-pro-xtreme.html

 

Begge variantene finnes med 4, 8 og 16 led med lysmengde fra 700 til 4200 Lumen/ stk. Strømforbruket er fra 6 til 37w pr stk.

 

Ikke redd i det hele tatt for å montere de under vann. det samme gjør man jo med trimflaps. Dessuten holder det her med å bore ett 3mm hull gjennom akterende (for ledning). de andre hullene er kun å forsenke inn, ikke gjennomgående. Gjelder skruer og plastkanten til ledningene. Det var noe av grunnen til at disse ble kjøpt, kun er ledning som skal igjennom. Husk ellers på hva vi borer av hull i skrogene da, innførsel for diverse vann, noen har tømming av septik under vann, eksos går ut under vann etc. Det her er jo lettere enn alt det der

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte nettop noen på ebay for en 100 lap ca var vel egentlig beregnet for ferskvann, så var litt spent på kvaliteten, men har fått de nå og syns de virker tåli greie til den prisen og de var laget av aluminium. Her er en link til like til e kjøpte: http://www.ebay.com/itm/LED-Underwater-Spot-Light-10W-12V-800-900LM-Warm-White-Garden-Pool-Pond-Lamp-/371283877902?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item56723e600e

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte å teste disse. Klarer ikke å bestemme meg for farge, så tenker at RGB da kanskje er like greit. Selvfølgelig en helt annen kvalitet enn Ocean Led, men en annen pris også. Så om det skulle bli et skikkelig bomkjøp så er det ingen krise.. Blir moro å prøve! :thumbsup:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45036/1426678265.jpg

Link to post
Share on other sites

For de som har dreneringsplugg, må jo den løsningen være fin. Kan hende jeg prøver noe slikt selv på min Crownline. Slipper jo å borre noe. Princessen har ikke dreneringsplugger, derfor var valget lett der. Jeg ville gå for noe med ordentlig kvalitet (anerkjent merke)

Ser dog en stor ulempe med de pluggmonterte lysene, tror drevet kommer til å stå i veien for mesteparten av lyset, men noe lys er jo bedre eller null.

Link to post
Share on other sites

Når jeg tenker meg om, trenger kanskje jeg også undervannslys.

 

Ja, jeg synes det er harry, og nei, det står overhodet ikke i stil til båten - men jeg er alltid nervøs for maneter når vi tar oss et lite kveldsbad. Også må det jo være fantastisk å se på fisker som blir tiltrukket av lyset :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For de som har dreneringsplugg, må jo den løsningen være fin. Kan hende jeg prøver noe slikt selv på min Crownline. Slipper jo å borre noe. Princessen har ikke dreneringsplugger, derfor var valget lett der. Jeg ville gå for noe med ordentlig kvalitet (anerkjent merke)

Ser dog en stor ulempe med de pluggmonterte lysene, tror drevet kommer til å stå i veien for mesteparten av lyset, men noe lys er jo bedre eller null.

 

Det var dreneringspluggs-løsningen som fikk fortgang i dette for min del. Ulempen er selvfølgelig drevet, eller motorstammen i mitt tilfelle. Dersom spredningen er ok burde det ikke ha alt for mye å si, etter hva jeg har sett på bilder av andre båter med sentrert undervannslys. Men, nettopp spredningen er jo det de ulike produsentene bruker som argument i forhold til konkurrentene. Så dette blir jo minst like spennende som å se om faktisk lysstyrke er som "lovet".. :)

Link to post
Share on other sites

Har en 1/2" NPT dren plug med 30w led og 1800 lumen på vei fra USA. Er spent på om det er ok kvalitet og at det ser ut til å være trygt å bruke. Skal jo minimalt til å få tett en slik som kun er 40-60 cm under vann.

Er og spent på om det er BSP eller NPT gjenger som er i båten. En Rinker 280. På ebay ser det ut som alle dren plugger fra USA er NPT.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Ser ut som bra lysmengde. Hvilke lys er dette?

 

Har en 1/2" NPT dren plug med 30w led og 1800 lumen på vei fra USA.

30w led hørtes mye ut i en liten plugg? Tenker på hvordan den skal bli kvitt varmen med så lite overflate. Dårlig kjøling er drepen for led dioden.

Har du en link?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...