Jump to content

Hvilke type undervannslys er bra?


Jmek1

Recommended Posts

Litt utenfor men er det noen som har erfaring med innfelte bauglys,lyser di godt opp eller blir di bare slukt av havet..? Er det like greit å ha halogen eller xenon lyskaster på taket?

Bi-xenon med dynamiske adaptive lys hadde gjort seg på båten. Skal det være, så skal det være! :wink::wink:

Link to post
Share on other sites

Litt utenfor men er det noen som har erfaring med innfelte bauglys,lyser di godt opp eller blir di bare slukt av havet..? Er det like greit å ha halogen eller xenon lyskaster på taket?

Jeg har halogen, lyser godt opp den. Med xenon må du ha ballast også. Ville heller gått for en kraftig LED, uavhengig om de konservative syns det er harry eller ikke.

Redigert av eriklepe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Erik.......

 

Men jeg tenker på en annen, mer nyttig ting også : Er det mulig å montere lys i baug som gjør det mulig å se i vannet når man kommer til dårlig kartlagt og ukjent uthavn i mørket ? Må innrømme jeg synes det er litt kjilent å ankre opp i ukjente bukter i mørket. En ting er at dybdemåleren sier hva som er rett under båten, men jeg liker å rekognosere topografien i hele svingradiussen når jeg ligger på svai. Kanskje slikt lys kunne vært til hjelp med det ? Noen som har erfaring ?

 

Men hvis dere synes det er harry med slik lys på motorbåt, hva er da dommen hvis jeg monterer det på seilbåten min ?

 

Just do it.

For noe er alt nytt Harry.

Tenk hvor kjekt det er å se på fiskene,

eller sjekke bunnen og forholdene, eller sette dem litt lengre in under båten slik at du lett kan se forholdene rundt "den der som henger ned under"

Det må være både sikkerhetsfremmende og praktiskt.

 

Vi har jo fart og dybdemåler som er lette og ta in og ut , mens vi ligger på sjøen,

De budre lage lys med samme enkle patenter.

 

Vet om en Cat som har lys i hekken av sine skrog, og det er flott å se på når sjøen lyser opp om kvelden,

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg har leddlys i bunnproppen. Altså tre leddpærer i messingskruen med ledning inn i båten. Fungerer fint og bra kvalitet. Kjøp på ebay. Blått fint vann når vi tar kveldsbad.

Jeg har leddlys i bunnproppen. Altså tre leddpærer å messingskruen med ledning inn i båten. Fungerer fint og bra kvalitet. Kjøp på ebay. Blått fint vann når vi tar kveldsbad.

Redigert av Dahlmann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg så i fjor sommer en Princess V53 som kom inn i uthavn/"norsk lagune" sent på kvelden/natten, ankret opp på svai - satt på det kraftigste undervannslyset jeg har sett (selvfølgelig hvitt og ikke blått) for å nattbade. De lyste opp nesten hele bukten, helt ned til bunnen , utrolig rått å se på!

 

Kall meg gjerne harry, men jeg synes dette er både praktisk og morsomt! Har ikke selv, men ender jeg en gang opp med en grombåt står dette helt klart på ønskelisten. Ikke minst veldig kjekt om man bakker inn til fjell/brygger kveldstid. Moro for unga og voksne. Blått kan jeg være enig i at kan bikke mot litt harryfaktor :-)

Link to post
Share on other sites

Her er en type som du kan ta lyset in og ut mens du ligger på sjøen, og gjøre evt rep. og de kan fås i, Hvit lys, Blått og grønt(for ferskvann)

 

http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/10831/138/Aqualuma_1_series_specifikationer.pdf

 

stive priser fra den norske forhandler/selger, sikker billiger fra mange andre plasser i verden.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har ett inntrykk av at dem som syntes dette er Harry er dem som ikke har noen badeplattform og hekk og sette lys på?

 

Liker ikke å sette folk i bås.

 

Men mulig de som syntes at noen er Harry, dem er kanskje litt harry selv?

 

Som de fleste sier godt vi er forskjellige :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg har leddlys i bunnproppen. Altså tre leddpærer å messingskruen med ledning inn i båten. Fungerer fint og bra kvalitet. Kjøp på ebay. Blått fint vann når vi tar kveldsbad.

 

Jeg har selv sett på denne typen. Har du med ett hode? Jeg ser de har avgrenet til både to go tre.. Men hvis du har testet den med kun ett hode (3led, 20W, 900 lumens?) hadde det vært interessant å høre om det blir mye lys av det.

Og, med ett hode - det er ikke noe problem med at lyset blir blokkert av hekkagregatet?

 

Jeg kan til dels være enig i at det er en viss harryfaktor over dette, men jeg syns all belysning i båt balanserer på en tynn linje mellom stilig og harry. Om det oppfattes på den ene aller andre siden av denne linjen, har nok mye med resten av båten, og ikke minst mannskapet å gjøre.. :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå laget et undervannslys som jeg tenkte med tiden å ha under badeplattformen. Bestilte 20watts ledkort fra kina, og har montert åtte av disse. Gir 10-12 tusen lumens, håper det holder til bunns;)

Ulempen er at de utvikler voldsomt med varme, så jeg har montert de på aluminium som leder varmen direkte til vann.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

For å montere under badeplattformen og over vann med delvis sjøsprøyt trengs vel IP67;

 

IP67 Støv- og vanntett

Samme tetthet mot mekanisk inntrengning som IP66 men skal kunne holde tett etter 30 min. på 1 m dyp. Mekanisk er det ikke like store krav som IP66, men det må sikres at armaturen ikke kollapser ved undertrykk på 1 m dyp.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvordan effekten blir hvis man monterer slike over vann ?

Jeg har vel en 30-40 cm opp til underkant av badeplattformen og har lekt med tanken om noe lys på undersiden, men er veldig usikker på om det gir noe særlig effekt.
Har veldig lite lyst (dvs. det vil ikke skje) til å lage hull i skroget bare for litt fancy stuff.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...