ottiss Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 (redigert) Han er jo ivrig i denne tråden, så han har nok lyst på innerst inne... Redigert 16.April.2015 av ottiss (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - https://baatplassen.no/i/topic/114386-prosjekt-draco-2100-sportscab-pimpmydraco/ Link to post
LM 605 Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Han er jo ivrig i denne tråden, så han har nok lyst på innerst inne... Hvis det var ting og tang av utstyr til båt/båtbruk som skulle vurderes til min båt i dag, så kom vel undervannslys nederst, eller utenfor min liste, må jeg vel ærlig innrømme. Men det er klart vi er alle forskjellige, så det er jo naturligvis opp til hvermannsen hva båtpengene går til. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Kan fortelle at mine nå er montert på båten. De ble satt ved hvert trimplan, ergo langt ut på begge sidene. Siden båten enda ikke er på vannet, kan jeg ikke dele noen erfaring ennå. Kommer tilbake med erfaring og bilder etter hvert. (Har en mistanke om at ett tredje midt i hadde vært perfekt, men der har jeg planer om hekktruster (Type SX80) med tid og stunder) (leter stadig etter en brukt til god pris)). Bare for å repetere litt så har jeg montert 2 stykk Ocean light A4, hvit lys. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Eg kan ikkje finne annonse på lys eg kjøpte. Er nok ikkje lenger på ebay. Men her er tilsvarende. Det eg kjøpte var 30w. http://m.ebay.com/itm/261813472303?nav=SEARCH Hei, hvordan fungerte disse? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Kan fortelle at mine nå er montert på båten Har fått montert mine ferdig også og håper på sjøsetting neste uka om båten foran er klar... Skulle gjerne postet bilder, men BP har fjernet TapaTalk støtten :-( Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Fikk trekt kabel til undervannslysa fra sikringsskapet under dashen til lasterommet akter og koblet opp. Det var lettere sagt enn gjort da det går en kabelgate på yttersiden av dieseltankene langs skrogsidene. Ålte meg inn foran dieseltanken halvveis opp-ned over septikktanken og for å si det slik, så bør jeg ikke gå opp en eneste kilo til, Hehe. Hvor er barnearbeidere når man trenger de? Fikk til slutt gjennom en trekkefjær og da var resten lett. Hadde en ledig bryter i panelet som det stod "spare" på, så det ble den. Fikk konstatert at de funket, men dette var midt på dagen Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 (redigert) .. Så måtte tilbake i kveld for testing :-) Disse lysene har valgfri farge. Man entrer en programeringsmodus ved å toggle bryteren av på av på. Da fader lysene trinnløst gjennom alle farger og kombinasjoner. Enkle farger og så kombinasjoner med hvitt. Når man bryter strømmen blir ønsket farge lagret. Bryteren min er inne hvor jeg ikke ser lysene så ble stående som en nerd med manual, stoppeklokke og kulepenn så jeg fikk laget meg et skjema. Er godt fornøyd. Ikke for sterke lys og strømtrekket er akseptabelt. Her er noen bilder. Liker best grønt og grønn/ hvitt, så de blir nok mest stående der. Grønn bærer best i vannet, deretter hvitt men det ser fort møkkete ut i grumsete vann som det er her nå. Blått og rødt penetrerer vesentlig dårligere. Det blir en mørk flekk i midten da jeg har to lys som står et stykke fra hverandre. Men i midten står thrusteren med kapper, så det får så være. Tok ikke lange tiden før noen småfisk og en reke dukket opp i lyset, og det er halve moroa for min del :-) Redigert 26.April.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jori Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Bildet lyver skjønner jeg SAP. På bildene ser jo blå ut til å være det klareste/sterkeste lyset. Men godt å høre du konkluderer med Grønn, Grønn/hvit siden jeg har hvite selv, hehe. Jeg kommer nok også som deg å oppleve at jeg får den mørke flekken i midten, men sier som deg, for så være. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Gud bedre.......nå har du fått deg nok et "leketøy" sap_2000. Du stiller i en egen klasse hva gjelder duppeditter og gadgets Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
jcjohansen Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Stilig:) Sitér dette innlegget Link to post
ottiss Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Najs! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - https://baatplassen.no/i/topic/114386-prosjekt-draco-2100-sportscab-pimpmydraco/ Link to post
Knappern Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Her er mitt ebay undervannslys som LED i bunnplugg.. Litt skygge av drevet bare... https://baatplassen.no/bildearkiv/48/48621/1430666772.jpg Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Jori Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Ser bra ut det der knappen. Blått lys er pent, selv om kanskje ikke det mest effektive i våre farvann Sitér dette innlegget Link to post
Knappern Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 (redigert) Vet ikke om kamera lyver litt men ble såpass mye at jeg måtte skru det av Redigert 3.Mai.2015 av knappen (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
sap_2000 Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 (redigert) Fikk testet på en lite kveldstur forleden uten andre båter i området. Klart, man leter jo etter argumenter for at dette er nyttig, så fant ut det hjalp godt på å se ankeret i mørkt vann så man får stoppet før den smeller i plattformen, hehe ;-) Blir fin effekt om man ikke kjører for fort så det blir for mye hvitt kjølevann som stopper lyset. Dette er ca 5 knop. På 7,5 rakk det knapt utenfor plattformen. Så lang synes jeg grønt funker best. Man kjører jo ikke rundt med dette til vanlig, og tror uansett sjansen for å "forlede" noen som går på fyrsektorer er ikke-eksisterende. Men kan jo i så fall bare slå over i hvit "sektor", så leder man ingen på grunn før man måtte stå der selv hvertfall ;-) Redigert 3.Mai.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 På oscarsborg i kveldingen. Har sittet og sett på smålivet under bryggekanten i kveld :-) noen småreker, krabber og småfisk. Synes grønt funker bra og ser streit ut. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
glalaks Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Liker det:) Jeg rakk dessverre ikke å montere mine før utsett. Blir kanskje i juli. Da skal båten opp og fraktes til Kristiansand! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Vedvards Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 oioioioi Har tenkt på undervannslys, men skjønner nå at det bare er å sette i gang Harryfaktor eller ikke: Jeg skal pokker meg ikke havne i trådene på en manet under kveldsbadet. Jeg har hatt akvarie i nesten 30 år og vil sitte på brygga og se på nattlivet på bunnen Jeg synes dette er skikkelig stilig! OG, jeg tror jeg setter på lamper rundt hele båten, slik at jeg kan svømme rundt Men, jeg tror jeg går for blått lys...... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 (redigert) Om du finner noen lys du liker, så er tipset å ta de i RGB om mulig. Blått lys skuffet meg i praksis i farvannene her hjemme, men ser flott ut på bilder av båter på steder med akvarievann og lys sandbunn. Hvitt blir lett seende litt brunt ut. Jeg greide ikke å bestemme meg for grønt eller hvitt, derfor ble det Colorchange. Skal prøve å få laget en video etterhvert når lysene går gjennom alle farger og kombinasjoner så er det lettere å se forskjellene i vannet i praksis. Redigert 8.Mai.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
glalaks Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Men er det line kraftig lys fra rgb som enfarget lys? De jeg kjøpte som ikke kunne brukes lyste en del dårligere med rgb enn hvitt.. Vedvards kjør på hele veien rundt;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
sap_2000 Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Nei, det er litt svakere hver for seg da det er 4 mindre led'er i hver linse (RGBW). Men kombinert, feks hvitt/ grønt, hvitt/ blått osv har de samme strømtrekk, hvis ikke mer enn de ensfargede. Hvitt/ grønt kombinasjonen synes jeg ser finest ut men kjører nå rent grønt da det går mindre strøm. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Limer inn svaret jeg fikk fra teknisk avdeling hos Ocean LED når jeg spurte litt rundt dette med farger, effekt osv på vanlig A8 vs A8 Colorchange " Essentially the Xtreme colours regulates the maximum power, so whether it is showing a single colour, or a mix of colours, it the power draw (around 18W - 20W for the A8) will be limited to a maximum. So for example, if it is on pure blue and changes to green/blue, the power to be blue leds will be reduced as the green leds come on. Note that the red leds are slightly more efficient, so the power would drop slightly when these are on. The light output is hard to make comparisons with for colours, as the luminous flux ( 'lumen' value) is actually based on the sensitivity response of the human eye. For example, the eye is not very sensitive to the blue end of the spectrum, so the actual lumen value for the near UV deep blue light would be fairly low when compared to say the green value - even though the optical power of the blue would be far higher than that of the green... The maximum lumen figure would be from a mix of green, red & white " Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
ottiss Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Jeg kjøpte RGB til bunnpropp, og da lyser alle 9 ledene på hvitt, men kun 3 ved rødt, grønt eller blått. Min første tanke var at man får mye mer effekt av å ha lys med kun 1 farge. Hvis det derimot er som SAP gjengir her så skulle det jo ikke ha noe å si, men så er det kvaliteten på min billig ebay-variant kontra SAP sine kvalitets-lys.. Og, jeg hadde nok gått for blått om jeg skulle tatt ensfarget, og nå hører jeg flere og flere liker det grønne best.. Jeg skal montere sammen med vårpussen i helgen, så regner med å få testet i vann til uken! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - https://baatplassen.no/i/topic/114386-prosjekt-draco-2100-sportscab-pimpmydraco/ Link to post
skhauge Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Var i båten i dag. Sjekket lys plugg for dren. Den passer ikkje helt like godt som eksisterende plugg. Det er 1/2 NPT på led plugg og på eksisterende er det BSP mest trulig. Der er lik ulik gjengestigning. Som født skeptisk ville eg ikkje ta sjangser. Fikk inn plugg nesten 5 gjenger så det hadde nok gått. Sjøsetting mulig i måra so har en led plugg til overs i år om noken ville prøve/kjøpe. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Var i båten i dag. Sjekket lys plugg for dren. Den passer ikkje helt like godt som eksisterende plugg. Det er 1/2 NPT på led plugg og på eksisterende er det BSP mest trulig. Der er lik ulik gjengestigning. Som født skeptisk ville eg ikkje ta sjangser. Fikk inn plugg nesten 5 gjenger så det hadde nok gått. Sjøsetting mulig i måra so har en led plugg til overs i år om noken ville prøve/kjøpe. Hva skal du ha for lyset og hvilken farge er det? Mulig du har sagt det lenger opp i tråden, men spør allikevel.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.