Jump to content

Hvilke type undervannslys er bra?


Jmek1

Recommended Posts

Eg kan ikkje finne annonse på lys eg kjøpte. Er nok ikkje lenger på ebay. Men her er tilsvarende. Det eg kjøpte var 30w.

http://m.ebay.com/itm/261813472303?nav=SEARCH

De ligner veldig på de jeg har bestilt, bare en annen selger. Du får holde oss oppdatert når du får de i hus!

Link to post
Share on other sites

I dag er pakken komt til Tistedal. Da er den nok hos meg over helga. Tenkte å legge lyset i en plast stamp. Sette strøm på vi lader. La det lyse lenge og sjekke temp. Ser eg at det bli problem kaster eg det. Men eg trur nok det kan gå. Leste endel om lysene og de er ganske utbredt i USA. Verdt å prøve.

Link to post
Share on other sites

Undervannslys Harry ? For hvem ? Enig at det ikke passer de med eldre tresnekke eller ærverdig gammel seilbåt eller for alle de som bare er misunnelige på oss som har det :giggle:

Jeg monterte 3 stk Aquadisk blå LED lys for 4 år siden, for to år siden sluttet den første, i høst virket den andre dårlig. Som med alt annet så får man det en betaler for. Det lønner seg å legge litt penger i dette. En nabo på brygga betalte litt mer og monterte med skroggjennomføring og de fungerer fint etter 5 år.

 

Jeg var skeptisk til å borre flere hull enn nødvendig under vannlinjen, derfor valgte jeg denne løsningen. Det virker som vann / fukt trekker inn der ledningen går inn i lampen. De som har montert undervannslys med gjennomføring så fungerer de lenger og bedre.

Hvitt lys lyser bedre i norske farvann, i grumsete elver er grønt lys best, i krystallklart vann er blått lys dritfint synes nå jeg da :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte 3 stk Aquadisk blå LED lys for 4 år siden, for to år siden sluttet den første, i høst virket den andre dårlig. Som med alt annet så får man det en betaler for. Det lønner seg å legge litt penger i dette.

...........

 

Hvitt lys lyser bedre i norske farvann, i grumsete elver er grønt lys best, i krystallklart vann er blått lys dritfint synes nå jeg da :yesnod:

Det var for jeg endte opp med å bestille noen som kan endre farge (og kombinasjon av farger) og Ocean LED mtp rykte om god kvalitet.

Frakten har tatt sin tid, men de bør dukke opp denne uka

 

Hørt at hvitt lys ofte ser brunt ut i grumsete vann (som vi har endel av her i oslofjorden).

Har tro på kombinasjon av hvitt/ grønt eller hvitt/ blått

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Kom hentemelding på lysene i dag, så rett til posten og bli av med en god slump Mva penger.

Oppi esken lå også en fet katalog fra bootsshop.at der lysene ble kjøpt.

 

Lysene var litt større enn jeg hadde sett for meg og kvalitetsfølelsen er bra :-)

God manual, alle skruer, sikringsholder etc.

Var med en fin template til skruehull og tegne omriss før sliping også.

 

Stålcoveret var ikke med, bare det i hvit plast.

Men det lå med en lapp om at stålcoverene ikke hadde tilfredstilt kvalitetskravene ved pakking, så man skulle sende en email med serienummer og adresse så skulle de komme asap.

 

Bilder

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

I dag kom mitt led lys eg bestilte fra USA. Det er oppgitt til 30w og 1800 lumen.

I kveld koblet eg ctek til og lot lyset ligge i vask. Det lyser temmelig bra. Vanskelig å sei helt så eg må nok i sjø med det en kveld.

Dette er dren plugg versjon. Tetning av gjennomført kabel er av skru type og pakning som konisk tetter. Prinsipp likt som på elektro nippel. Eg trur nok at dette er helt ok men kommer til å opne "pakk boks" å sjekke. Mulig stappe det fullt i tec7 i tillegg.

Spennende å sjå om det er bsp eller npt gjenger i drensplugg. Reiser kanskje å sjekker på båt i helga. Kan laste opp bilder.

 

bilde

Redigert av skhauge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag kom mitt led lys eg bestilte fra USA. Det er oppgitt til 30w og 1800 lumen.

I kveld koblet eg ctek til og lot lyset ligge i vask. Det lyser temmelig bra. Vanskelig å sei helt så eg må nok i sjø med det en kveld.

Dette er dren plugg versjon. Tetning av gjennomført kabel er av skru type og pakning som konisk tetter. Prinsipp likt som på elektro nippel. Eg trur nok at dette er helt ok men kommer til å opne "pakk boks" å sjekke. Mulig stappe det fullt i tec7 i tillegg.

Spennende å sjå om det er bsp eller npt gjenger i drensplugg. Reiser kanskje å sjekker på båt i helga. Kan laste opp bilder.

 

 

Gleder meg til å se! Jeg har en av denne typen på vei over dammen selv. Har ikke så alt for store forventninger med tanke på prisen, men time vill shåvv. Kan jo bli positivt overrasket..

Link to post
Share on other sites

Har fått borret hullene og tørrmontert lysene.

Maruma var med ned en tur og hjalp til med noe tv, stereo og antenegreier. Heldig som har en god og hjelpsom kompis, og er det så mye hyggeligere å holde på to stykker :-)

 

Manglet dekslene i syrefast til lysene som er på vei så fikk ikke montert de permanent i går.

 

bilde

En rar følelse på borre hull i båten under vannlinja, men det må jo til :-)

 

bilde

Det skulle borres 12-16 mm hull ifølge manualen pga diametern på proppen del kabelen går inn i lysene. Vi borret med 10mm og brukte en 16mm forsenker som gir god plass til kabelproppen.

Skroget var ca 20-25 mm tykt her.

 

bilde

Måle to (eller flere) ganger og borre én gang. Ble litt målinger for å få de langt nok under vannflaten, men over dørken inne i lasterommet. 1 cm over gulvet kom kablene inn. :-)

 

bilde

Risset rundt lysene og Maruma skrapet bort bunnstoffet i outlinen ned til primeren med en stor flat skrutrekker. Da slapp vi å Slipe et større område og legge primer utenfor lysene i flere omganger.

 

bilde

Ferdig tørrmontert. Bare dekslene kommer så er det bare å kline på sika og skru fast.

 

Apropos sika. Er det noen andre alternativer? Sika sitter jo noe jæ... Om man skal få det av igjen. Og går noe til helv... Etter at murphy har vært på ferde så må jo ting av.

 

Fikk et forslag om å bruke våtromssilikon isteden. Noen kommentarer eller forslag?

Disse er festet med 4 skruer, så tetningsmassen trenger ikke å ha styrken til et lim. Bare tette.

 

Skal også huske på å teste lysene på 12v før montering ref han derre Murphy karen :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Blir bra dette SAP. Ikke fått mine ennå, dvs jeg har fått hentelapp, men pakken er ikke på poskontoret her ennå. Ser dere gjør slik jeg hadde tenkt. Litt større hull i åpningen, så lite kun for ledning igjennom. Jeg kommer til å bruke Tech7, men kun rundt områdene for gjennomføringen, og der hvor skruer festes. Trenger ikke kline på hele platen, da den festes i 4 skruer anyway så. Gleder meg til å få på mine senere selv i påsken.

Link to post
Share on other sites

Sitter ikke Tec7 noe jæv... Jori?

 

Ser de skriver i manualen at det er viktig med hel fugerrand rundt baksiden av lyset i tillegg til skruer og kabelmoffa.

Er en forsenkning på baksiden hele veien rundt.

Muligens for å hindre vann inn på baksiden som står mot uprimet gelcoat og på våre breddegrader fare for frostspreng om det blir liggende vannlommer bak der?

 

Manualen er her om du vil tjuvlese :-) http://www.oceanled.com/media/oled_marine_InstallationManuals/OceanLED_INSTALLMAN_XTREMES.pdf

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg har planer om å lime mine fast på hekken. Ingen skruer(skrueskrekk).

 

Hva er rett framgangsmåte? Det er vel ikke noe som sitter på hardt bunnstoff? Må slipes ned. Hvor langt? Holder tec7 i saltvann? Det går ikke i oppløsning? Kabelen føres via motorbrønn og inn i båten..

 

Mine vil være under vann i lav fart, men over vann i planefart..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Da er jeg med i undervannslysklubben :lol:  Jeg gikk for denne: http://www.ebay.com/itm/BLUE-LED-BOAT-DRAIN-PLUG-LIGHT-20-WATTS-1200-LUMENS-LED-FISHING-LIGHT-WAKE-BOARD-/281569496346?hash=item418ed98d1a&vxp=mtr

 

Det er type bunn plugg innfesting. Blir moro å se hvordan det virker.

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post
Share on other sites

Da er jeg med i undervannslysklubben :lol:  Jeg gikk for denne: http://www.ebay.com/itm/BLUE-LED-BOAT-DRAIN-PLUG-LIGHT-20-WATTS-1200-LUMENS-LED-FISHING-LIGHT-WAKE-BOARD-/281569496346?hash=item418ed98d1a&vxp=mtr

 

Det er type bunn plugg innfesting. Blir moro å se hvordan det virker.

 

Spennende! Jeg så bl.a. på disse. En konkurrent som solgte bunnpropp-led med flat linse skrev at en buet linse ga en dårligere spredning. "Alle" snakker jo opp sine lys med spredning og lumens, og hvem som snakker sant må vi jo bare vente å se.. :confused:   Men nå er det tre-fire av oss som har gått for forskjellige billig-varianter, så det blir moro å sammenligne resultatene!

Redigert av ottiss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har puslet litt med montering av lysene i dag.

 

Har grublet litt på at det kan bli fanget en vannansamling mellom selve lyset og dekselet om man monterer de som anvist i manualen og er litt raus med sikaen som tyter ut når man presser lysene på plass.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Da er det en fare for at sikaen også tetter mellom lyset og dekselet utenpå samtidig som det er åpent rundt linsene. Vann vil da kunne bli stående i nedre halvdel. Er båten på land og i minusgrader kan det bli fare for frostspreng av dekselet.

 

bilde

 

Dette er jo et produkt som er vanlig i sydligere strøk, så tipper Ocean LED ikke har tenkt på oss her oppe i nord som tar båten på land om vinteren og risikerer 20 minus.

Jeg ser to løsninger som jeg tror unngår problemet.

 

bilde

1: borre et par 3 mm hull i bunn av dekselet der jeg jeg har satt tusjmerker så vannet renner ut.

2: montere lysene uten dekslene først og dra av sikafugene. Etter alt er tørt og dekselene er bunnstoffet tar man ut skruene og monterer dekslene og legger litt ny sika skruehullene først.

 

Jeg går for begge alternativer.

 

bilde

Klart til montering.

 

bilde

Sika på baksiden.

 

bilde

Montert uten deksler og uttytende sika fjernet.

 

Må si Maritimbunnstoffet holdt seg bra i fjor. Ser nesten ut som det nylig er lagt på. Var kun litt slim som forsvant i høytrykkspylingen i høst.

 

bilde

Mattet ned dekslene og grunnet et par strøk med epoxygrunning.

 

Forvisset meg om at de virket før montering. Hadde vært kjipt om et av lysene hadde vært defekt nerdete er limt fast med sika og båten er på vannet.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Kan utmerket godt være et problem i undervannslys også om plata selve dioden står på (og dermed kjølingen) ikke har tilstrekkelig stort overflateareal (kjøleribber f.eks) som er vanskelig inne i et undervannslys hvis metallet ikke er i kontakt med vannet.

 

På lysene mine f.eks er alle overflater i plast som leder varme dårlig. Satser på at produsenten har beregnet kjøleeffekt vs varmeutvikling.

 

På undervannslys med metallhus er kjøling lettere.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...