Jump to content

Yrkesfisker tråden


Gronning

Recommended Posts

:) Er ingen yrkesfisker, men driver på litt på fritida, har akkurat levert litt torsk, 43 kg i dag og 93 kg i går (sløyd utn hode)

Håper det blir en aktiv tråd :D

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Kjempebra initiativ Gronning!

 

M/S Bastard: http://www.fiskeridir.no/fritidsfiske

Du finn masse informasjon på linken ovanfor, faktisk alt du treng å vite!

Fiskeridirektoratet har i tillegg laga ein eigen APP for smarttelefonar angåande fritidsfiske.

 

Nytt av året er at alle båtar som er ein del av fritidsfisket skal vere registrert i Småbåtregisteret eller Skipsregisteret.

Link to post
Share on other sites

mener du A/s ? holder på å registrere A/s selv nå, og det er mye styr, må ha noen som kan stå som daglig leder, og han/hun kan ikke ha noe som helst inntekt å kan ikke være student osv.. VELDIG mye styr med det der til meg hvertfall, siden jeg ikke kan stå som eier på selskapet enda, siden jeg er under 18..

Link to post
Share on other sites

Det er masse masse styr å få en båt fiskeriregistrert. Vi har derfor kjøpt en som allerede er i registrene, men har alikevel sendt papirer hit og dit i over en måned nå. Satser på at vi skal være klar til fiske siste uka i januar med litt flaks.

 

For å levere torsk som fritidsfisker må båten din være registrert i småbåtregistret eller lignende. Dette fordi at ikke hele slekta skal kunne levere fisk med en båt. Videre så er torskekvoten for fritidsfiskere doblet til 2000 kilo i år. Dette er rund vekt og det du får betlat for er 2000/1,5 = 1333 kilo SLUH som er det man får betalt for. Totalt kan en fritidsfisker levere fisk for 50 000,-

 

I linkene under kan dere se at det er masse masse å forholde seg til.

 

Her er en nyttig link. http://old.sjofartsdir.no/yrkesfisker/

 

Her er en til http://old.sjofartsdir.no/no/Yrkesfisker/Din-fartoystorrelse/

Link to post
Share on other sites

Det med 10,67 er den nye grensen på kjøring av fiskebåt uten klasse c sertifikat. alle innstrammingene er vel gjort med tanke på å få ned ulykkene og ikke minst dødstallene. Hvis dere går inn og leser havarirapporter så kan man se at det ganske ofte er mennesklig slurv som er årsaken til forlis og ofte død. (Dette er min personlige mening)

 

Usikret last på dekk er en gjenganger. Og leste om en båt som ble lastet sånn at det glisne treverket kom under vann og dermed klarte ikke pumpa å ta unna. De rakk ikke helt til land og en omkom. Det er veldig unødvendig synes jeg.

 

"Marina" som var et mye omtalt forlis var en viksund speedsjark som er kjent for å trille. Der var datteren på tv og sa at hun syntes det var rart hvis det var dekkslast som gjorde at faren gikk ned for han visste jo om den dårlige stabiliteten. Det blir som om du driver med lastebil og er forsiktig i nedoverbakkene for du vat at bremsene kan svikte.

 

Det jeg vil fram til er å ta sikkerheten på alvor. Vi har flåte og drakter. Vi kjøper dresser og regntøy med oppdrift. Vi skal "løpestreng" og seler og kniv i beltet.

 

Er en gammel båt vi har kjøpt så langt fra alt er i orden der også, men vi tar det viktigste først....

Link to post
Share on other sites

Mye god informasjon her ja, da har jeg kommet til at fritidsfiske er greit nok :thumbsup:

Jeg håper dere tillater meg å kaste en stein (jær) her i tråden. Etter min mening og etter å ha sett - lest hvor mye "ekte yrkesfiskere" sliter med nådagens priser, syns jeg ikke det burde være rom for at "fritidsfiskere" blir tillat å levere noe som helst til omsettning. Fast redskap burde også kun være 1 vekrtøy for yrkesfiskere , ikke fritidsfiskere .

 

Greit med sun fiskemat til familien fanged av fritidsfiskere , dog bruk stang&krok til formålet og av respekt til yrkesfiskere som risikerer livet hver dag de "ror ut" : Det holder at de må slås med havet , de trenger ikke å slås med andre som er med på å drive fangstprisene nedover...

Redigert av Pescador1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

å har du nå bilda av dekke dett ? heilt enig me det du skriv i dett første innlegg der! mang som ikke sekre last og har last på dekk uten nå i brønn osv.. sjøl så ska æ itj ta me meir fesk enj det båtn klare! sikkerhet først! å ska alltid ha flåta, overlevningsdrakte osv i orden!.. synes det skulla vårre meir oppfølging av fiskebåta under 10,67 egentli..

Redigert av Gronning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De har begynt med disse kontrollene. I fjor vinter f.eks så sto de på kaia i Røst i allefall og kontrollerte alle som kom inn. Har jeg hørt. Og året før kalte de inn alle fiskeriregistrerte i nabokommunen her for kontroll.

 

Det er nok en av grunnene til at det blir mange billige sjarker til salgs. Nytt el anlegg f.eks koster gjerne 50- 100 000,-

 

Vi mangler f.eks nødstopp på spill og oppdatert pyro, og slike ting Men vi holder på å ordne

Link to post
Share on other sites

Vi har snakket om aludekk, men vi har ikke hatt båten så lenge (to uker siden vi fikk den hjem) så vi må ting etterhvert når vi har kommet i gang og ser hva som må forbedres. Vi skal også ha den på slip og få en båtbygger til å gå over skroget for å finne ut hva det vil koste å få det "up to date".

 

Holder til rett sør for Bodø så det er bare å komme det.

 

Forreten visst du skal begynne med krabbe og trenger teiner så hadde i allefall Hitramat tidligere en ordning der du fikk teiner på en slags leie/nedbetalingsavtale med dem. Hvis du skal drive litt hardt så trenger du vel rundt 400 teiner som du drar 200 av hver dag. Og det blir fort en kostnad.

Link to post
Share on other sites

Er det nokon her inne som fiskar aktivt i open gruppe (gruppe 2)? Då kunne eg gjerne tenkt å komme i kontakt med Dykk. Evt. så kunne de ha skrive litt i denne tråden her om kva fartøy de har, kva redskap de brukar, kva slags fisk de fiskar etter osv. Eg er sjølv frå "Sør for 62 grader nord", så eg er spesielt interessert i korleis det er å vere gruppe 2 fiskar der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...