Jump to content

Yrkesfisker tråden


Gronning

Recommended Posts

Flott! :smiley:

 

Som nemnt i innlegget ovanfor så lurar eg bla. på: Kva fartøytype du brukar, kva redskap du brukar. Kva fisk/skalldyr du fiskar etter og kva redskap du brukar etter kva fisk.

Og så lurar eg sjølvagt på kva kvantum av forskjelleg fisk/skalldyr du får kvart år. Om ikkje du vil gå ut med kvantum, så skal ikkje eg sei noko på det :wink:

Link to post
Share on other sites

Æ har ein Ulvan 31 fots tresjark, rigga kun for juksafiske, å æ fiske hovedsaklig etter sei.. kor my æ får kvart år veit itj æ, e første året æ feske herre, e bare 15 år så har enda mang år igjen :) ska ut om 2/3 uka, båten legg på slipp no pga at det har komme inn vann i motor rommet, å overfylt motor å gir, så helj på å bytte motor, så kanj æ gi dæ ein oppdatering på kor my æ fekk på ein 12/14 timers dag når båtn e på vannet å æ kjæm mæ på feltet igjen :))

Link to post
Share on other sites

Linker til nettbutikker for yrkesfiskere.

 

Nå som vi skal i gang med fiske så er det masse utstyr og ting og tang som skal handles inn. Og siden Løvold i Bodø bare er " en skygge av det de en gang var" så trenger jeg tips til gode nettbutikker som selger ting relatert til yrkesfiske.

 

Kom med tips!!!!

Link to post
Share on other sites

Ikke akkurat nettbutikk, men alt kan fikses via mail og telefon. Og mye av sortimentet med spesifikasjoner har de lagt ut på nettsidene sine<br />http://refa.no/<br />Samme med Nofi. Fine og innholdsrike nettsider.<br />http://refa.no/<br /><br />Tror nok det kan bli vrient å finne nettbutikker for yrkesfiskere, men her er en av de få jeg vet om<br /><br />http://www.froystadfiskevegn.com/produkter-og-nettbutikk/

Link to post
Share on other sites

Ingen i familien som e feskera nei, har hatt mang brønnbåta opp igjennom tia, men, dæm sællt vi i 06 men har ein idag å da.. å plutseli ein dag fekk æ lyst te å bli fesker.. men, e usekker på om æ ska jobbe kun me feske da, for pappa, helj på me service opp imot oppdrett, å har planer om å få i sæ båta igjen, så har litt lyst te å værra me der å :)

Link to post
Share on other sites

Artisan Fisheries er veldig bra på line og lineutstyr, de sender fra Spania men snakker norsk, ser at de nå har fått nettbutikk, men har selv tidligere bestillt via e-post.

Rask oppfølging, levering og ellers veldig greit å handle der, prisene er det ingenting å si på, man vil slite hardt med å finne billigere varer av samme kvalitet i Norge.

Redigert av maskinisten71 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan ikke tenke meg til at det er mange, disse store ringnot/trålerne fisker etter andre fiskeslag enn det de som driver med kystsjark, det er ingen ringnot båter i havfiskeflåten som har konsesjon på hverken torsk, sei, hyse eller lignende.

Disse båtene fisker Kolmule vest av Irland, makrell, sild og hestmakrell i nordsjøen, lodde i barentshavet og ved Island og Grønland, noen har konsesjon for fiske etter kvitlaks, dette fiskes stort sett utpå Trænabanken.

Det fiskes mye nvg sild av havfiskeflåten ved kysten, men tviler på at det noensinne har tatt levebrødet for noen sjarkfiskere.

Link to post
Share on other sites

Det finnes noen få som har det, blant annet "bjarne nilsen"

Hvis Bjarne Nilsen er under ringnot/havfiske da må den være den minste eller i hvertfall en av de aller minste i den kategorien, er du sikker på at den ikke ligger under kystnot gruppen?

Vel, vel.. uansett ikke en båt som på noen måte kan sammenlignes med Malene S, eller andre av de store ringnot/kolmule båtene..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...