Jump to content

Yrkesfisker tråden


Gronning

Recommended Posts

Det er jo helt i tråd med det jeg har sagt, nå er jo kvotene øket og det har resultert i lavere minstepris og mere arbeid for samme eller lavere lønn, minsteprisene reguleres etter etterspørselen og hvor lett det er å selge og/eller eksportere hele det totale kvote kvantumet.

Nå har jeg enda tilgode å kjøpe noe fisk på butikken, men jeg vil tro at hvis du finner skikkelig fersk torsk til 80-90 kr kiloen på butikken, så har du gjordt det godt, fersk skrei tør jeg ikke tenke på.. 200 ++?

Det er jo en kjensgjerning at fiskeren får minst igjen for arbeidet med fisken, sånn har det vel vært siden tidenes morgen.

Vi kjøpte fersk, rund, torsk/skrei på Mega for kr 49,- /kg her i forrige uke! Vel og merke var det garnfisk (var ikke bløgga) men billig var det

Link to post
Share on other sites

Ikke bløgga? Har vært på Lofotfiske med garnbåter hver eneste vinter turnusen i min vanlige jobb har tillatt det, og jeg har aldri hørt om at noen lot vær å bløgga fisken. Må i såfall være hedninger som lar bruket stå lengre enn nattstått. Da er det isåfall ikke fersk skrei. Da er det guano.

Link to post
Share on other sites

Bodde i Trondheim for rundt 7-8 år siden, husker at de tok 125 kr pr. kg på Ravnkloa for torsken da, mulig at det var mye dyrere enn ellers rundt omkring.

Ubløgga torsk høres ikke akkurat veldig apetittvekkende ut nei, man skal også være klar over at mye av fisken som landes fra såkalte ferskfisktrålere har ligget på is i opptil 4-5 dager, ikke akkurat det jeg ville karakterisert som fersk fisk.

For meg er fersk fisk tatt samme dagen som den havner på middagsbordet, altså bare noen få timer gammel.

Har en mistanke om at mye av det som betegnes som 'fersk fisk' i butikken for en stor del er noe ganske annet..

Link to post
Share on other sites

Er det nokon her som veit korleis ein prissett dagens kvotar?
La oss ta eit eksempel på følgande 3 kvotar:

- Kystmakrell garn/snøre 10,66 m

- Konv. torsk nord 12,24 m Nordland

- Seinot SØR 23,20 m

 

Korleis blir desse kvotane her prissatt? Er det nokon som veit det? Er det ein fast pris pr. kvote, eller selgast dei rett og slett til "høgstbydande"?
Er det evt. mogleg å ta ei større kvote (frå 23meters båt) og sette på ein f.eks. 14 meters båt? Eller vil ein då få avkortning i kvoten?

Link to post
Share on other sites

Ellers har jeg "deltatt" på Lofotfiske på gammelmetoden, ro/seil (mest motor i godværet) håndsnøre og vel 1000 kg til levering på fritidskvota. Alt på en dag.

 

img00032.jpg

Fembøringen Salarøy

 

img00048.jpg

Dagens største ca 18 kg

img00044.jpg

Dagens fangst, 660 kg til levering og ca 200 kg til salting til klippfisk og noe til henging.

Link to post
Share on other sites

Hva slags motor er det dy setter inn? Stor?

 

Skal blir flinkere å poste her inne etterhvMister mange fiskedøgn nå med defekt starter (fikset nå i dag så nå putrer den fint igjen). Og så er det mye dritvær.

 

Hadde ikke tenkt å gå til Lofoten for å ta torsken, men ser kanskje ut som vi blir nødt til det. Hvis vi ikke finner masse fisk når vi kommer i gang til uka.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Iveco 85hk som bli såtte inn :) med nytt gir og kjølesløyfe, så har gammelmotorn liggan om nånn vil kjøp :D hadd planer om å fær te lofoten i vinter vi å, men bli itj færdi før i påska å da e det litt seint å færra oppåver.. ja, du må ta me dæ kamerae å ta nå bilda! arti å sjå kordan andre folk har det å.. ja, blæs full storm her no, gla for at båtn står trygt på land :)

Redigert av Gronning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her kom kulingen med storm i kastene rett inn på kaia der vi ligger. Ny starter var ikke kommet og det var ei helt forferdelig natt i forrige uke. Det var såpass vær ved kaia at kneet der framstevnen går over i kjølen var over vann osv.. Frustrerende å ikke kunne gjøre noe. Enetse som skjedde var riktignok at det ramlet ut et par skuffer i lugaren.

 

 

Hva er den gamle motoren? Vi har en 8061 iveco fra 1999 6 syl og 170 hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...