tomzern Startet 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 21.Januar.2013 Hei! Kjøpte meg akkurat en 84-mod johnson 70hk komplett delemotor for en billig penge. Eneste jeg vet er at motoren ikke har blitt brukt på mange år, og blitt solgt som delemotor med en båt som selger av motor kjøpte seg. Pluggene var skrudd ut. Prøvde å lyse inn i sylindrene og der så alt normalt ut, ihvertfall såvidt jeg kunne se gjennom de små plugghullene. Prøvde også å sette den i gir begge veier og den holdt igjen på akslingen og slapp når den skulle. Motoren ser også relativt bra ut i forhold til alderen. Jeg vet altså ikke om motoren er varmskjært eller om den bare har satt seg etter mange års lagring. Hvordan burde jeg gå frem nå for å prøve å løsne på den uten å ødelegge? Tenkte nå først og fremst å legge den med sylindrene opp og sprute godt med 6-66 nedi for så å la det stå et par dager. Tar gjerne imot forslag/tips/råd her. Tar også med glede imot fakta om motoren. Mulig å øke effekt? Solid motor? Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Følg planen om rustløser i sylindre du Og så lager du deg eit verktøy som passer i hull på svinghjul og prøver å vri forsiktig etter nokre dager. Neste tips blir å sette motoren på hodet og tømme diesel eller myyye rustløser ned i stammen. Det er av og til motorene setter seg i bunnlager på veiv der akslingen i stammen går oppi. Når motoren snurrer og du har sjekka gnist osv, så ville eg demontert og sjekka lager. Om det er overflaterust på lager som har "satt" motoren så trur eg de vil ha kort levetid om du starter opp. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
tomzern Svart 22.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Takk for svar:) da skal jeg gjøre det så får vi se om det lar seg vri på. Ingen som har noen flere innspill? :) Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Skrotnisse Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Skru nå iallefall ikke av toppen. Da blir det kanskje knekk, knekk på boltene. Er det veivlagrene som sitter må veivhuset av. De skruene er knekker sjelden. Delte lagre på disse motorene opgså, mener jeg.... Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 22.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Har nå laget meg et stativ til motoren og sprayet godt med rustløser i sylindrene. Prøvde også å dra litt på svinghjulet med en voksen rørtang jeg har, men det sitter foreløpig bom fast. Skal få kjøpt meg en pipe i riktig størrelse så jeg kan få litt mer moment neste gang jeg prøver. Nå får motoren bare stå et par dager med rustløser i sylindrene så får vi se:) Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
tkb Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Jeg ville demontert Powerhead fra stammen, og demontert fra innsug og bakover. Motor kan ha fått setningspor etter veivlager oppe og nede. Den kan sitte fast i nedre veivlager, og har det vært lekkasje her, er muligens nedre sylinder skadet. Men du bør åpne for å se tilstanden. Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 22.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Ja, det er vel best og åpne for å få full oversikt uansett. Er det mye jobb å ta av powerhead? Har aldri gått så hardt til verks på en utenbordsmotor før. Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Boxen Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Även om du får motorn att gå runt så är det bara att plocka isär den då nån ting är dåligt då det fastnat. Har motorn varit underunder vattnet? det brukar få dom att fastna om man nu inte startar dom direkt efter dom badat.. mitt tips är att börja plocka isär och se om det är värt att lägga energi på motorn då någon redan dömt ut den till delemotor. Lycka till med felsökadet Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Hadde samme problemet med en 80 hk Mercury jeg kjøpte i sommer. Den hadde stått lagret (montert på båt) utendørs bak en låve siden 2005 og hadde satt seg. Fylte lampeolje i plugghullene og ventet et par dager, klarte da å vippe svinghjulet rundt med et skrujern som brekkstang mot løftekroken, brukte ganske mye makt, det løsnet litt etter litt.Vil anbefale å IKKE begynne å skru så veldig mye, iallfall ikke ta av powerhead før du har fått konstatert at det MÅ av, som Skrotnissen sier er det fort gjort å knekke bolter. Regner med du ikke ga så veldig mange kroner for en '84 mod, da kan man 'tåle' litt avvik i komprisjonen uten at det går ut over nattesøvnen. Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 23.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Har tenkt til å prøve å løsne motoren og evt. Se hvordan den beveger seg rundt før jeg begynner å skru det mer fra hverandre ja. Er det mer effektivt med lampeolje enn marinerustløser? Isåfall burde jeg kanskje dra og helle på lampeolje i dag.. Aner ikke om motoren har vært under vann, men det ser ikke sånn ut for motoren ser egentlig veldig fin ut utvendig. Tipper den enten har stått seg ihjel eller blitt varmskjært. Er vel lite håp for å få beveget på noe hvis den er skjært? Kan legge ut noen bilder av motoren senere hvis det er av interesse:) Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
ivar Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 før du begynner å løsne bolter, så vil jeg anbefale å få tak i rustløser av "freeze shock" typen, den er mer effektiv enn f.eks 5-56/wd-40. Kan også lønne seg å varme litt på boltene. Men som skrotnisse sier, bolter på utenbords knekker lett, spesielt på eksos og topp Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Ikkje bli fristet til å bruke voldsomme krefter på mutter for svinghjul. Eg trur eg foreslo å lage eit verktøy som passa i huller i svinghjul. Det er for å ikkje ødelegge mutter og gjenger/aksling. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
tomzern Svart 23.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Takk for svar folkens! Skal lage meg et verktøy som passer i de 3 6mm skruehulla isteden da:) hvor voldsomme krefter skal man egentlig bruke før man anser løpet som kjørt? Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
ivar Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 tror i første omgang at tålmodighet er viktigere enn rå makt her... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tomzern Svart 23.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Det er klart. Ingen som har noen formening om lampeolje er bedre enn rustløser i sylindrene? Hvis motoren står pga at den er skjært så er det vel så og si umulig å få løsna den igjen uten å åpne powerhead? Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
ivar Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 ellers noen tips her: https://baatplassen.no/i/topic/16129-fastrustede-stempler/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mox1 Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Grunnen til at jeg brukte lampeolje var mengden, ønsket å fylle sylinderene med noe som kunne trenge forbi stemplene, og da ble det lampeolje. Tror ikke det er så nøye hva du bruker, om så diesel. Og så er det viktig å gjøre som Sæbø sier, ikke dra til på svinghjulsmuttera, da får du sikkert flere hundre NM moment... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Er svinghjulet "tett" ? Ofte er det bananformede spor som man kan lage og sette holdeverktøy i. Tre 6mm skruehull er for spinkelt trur eg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ivar Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 M6 skruehullene er for å terse av svinghjulet med dertil egnet verktøy Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tomzern Svart 23.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Takk for tipsene folkens :) Skal ihvertfall unngå å dra noe hardere på sentermutteren. Vet at de 6mm hullene er til å terse av svinghjulet, men tenkte at hvis jeg laget en plate som passet perfekt og ble skrudd helt nedtil de hullene med en kraftpipe sveiset fast i midten så ville det gjøre susen? Mulig det blir litt for mye moment på 3 stakkars 6mm skruer som du sier Sæbø. Må sjekke svinghjulet nærmere i morgen. Tok noen bilder, men ingen av svinghjulet ovenifra. Mener å huske at det var noen flere åpninger som sikkert kan brukes. Legger ut noen bilder av herligheten jeg Mekker meg en bukk til å ha motoren på: Og så selve motoren: Undervannshuset er strøkent tatt alderen i betraktning, og ser ut til å virke bra : Så hva syns dere? Skal ned i verkstedet å kikke litt mer i morgen. Nå har jeg bare sprayet godt med biltema marinerustløser i sylindrene, så jeg tenkte jeg skulle ta med meg noe annet så jeg kan fylle opp sylindrene i morgen. Blir det lampeolje eller er diesel/bensin bedre? Leste noe om cola på linken til ivar lenger opp også, men det er jeg litt skeptisk til Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Christensen Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Jeg ville lagt motoren på gulvet med plugghullene opp, fylt sylindrene med diesel og gitt den en god uke, det siger nok noe igjennom så noe under som kan samle opp litt dieselsøl kan nok være lurt! På denne måten blir det rikelig med diesel rundt i hele sylinderen, ved spraying vil det etterhvert renne ned i bunnen! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
ivar Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 ... det er jo en 2-takter med porter i sylinderveggene, så endel av oljen vil renne ned i veivhuset og ut i forgasserne Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Christensen Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 ... det er jo en 2-takter med porter i sylinderveggene, så endel av oljen vil renne ned i veivhuset og ut i forgasserne Godt poeng!! Tenkte ikke på det, men da kan man fylle i litt diesel hver dag, tyngdekraften vil uansett hjelpe til! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
tomzern Svart 23.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Da skal jeg få tak i litt diesel og legge ned motoren i morgen Prøvde å sjekke hvor langt ned i sylinderen hvert stempel stod med en skrutrekker. Reagerte på at det virket som om det stempelet som stod øverst stod vesentlig høyere enn de 2 andre. Forskjellen mellom de 2 andre stemplene virket kortere. Nå målte jeg ikke dette mer enn bare med fingeren på skrutrekkerskaftet. Begynte å lure på om det har skjedd noe så drastisk som at det ene stempelet/råden har løsnet fra veiva Men det skal vel litt til vel. Hva er slaglengden på disse motorene? Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Christensen Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 At stemplene står forskjellig er helt normalt, hvert stempel vil nå toppen forskjøvet 120 veivgrader fra forrige stempel på topp. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.