Eureka Svart 23.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2013 (redigert) Tidligere i tråden skreiv du noe om over 70 punkter på arbeidslista. Tør du gi oss et innblikk i hva du har planer om å gjøre ? -eller vil du ta presentasjonen litt som det kommer? -det kan jo hende noen har innspill på oppgavene som kan lette planlegging, innkjøp og utførelse. Har du et tidsperspektiv, når det blir sjøsetting? Redigert 23.Februar.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Copernicus Svart 27.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 (redigert) Har da none perspektiver anngående fremdriften. Lista er som tidligere nevnt lang. Jeg har den ikke foran meg her, men mye er innkjøp og krever lite arbeid (fall, skjøter, anker, manntaunett osv). Av de litt større arbeidsoppgavene i tilegg til den obligatoriske vårpussen kan jeg nevne følgende: Få båten tett! - gå over og tette alle dekksgjennomføringer (skruer beslag, vinduer, rekkestøtter (mulig noen fester må byttes eller rettes) osv. Kommer til å bruke butyltape, eventuelt Capt. Tolley's Creeping Crack Cure Montere nye skroggjennomføringer Matte dekket- male dette på nytt - planen er å bruke biltema 2-komponent polyuretanlakk Male opp det som er blått, med en blå mørkere lakk(topcoat) som fargetilpasses bomtrekk og kalesje Noe innvending, plastarbeid, trearbeid og malejobb Fjerne alt bunnstoff og gammel primer - påføre angitt antall lag med epoxyprimer, et lag med hardt bunnstoff, og et lag med selvpolerende bunnstoff (fargeforskjell på lagene). Plastidip som antisklibelegg (har kjøpt 3,75l) - lurer litt på om jeg skal blande inn noe eller bruke strukturrulle, eller bare legge det rett på. Oppgradere det elektriske anlegget og montere nye apparater. Bytte to motorfester. Reparasjon av små gelcoatskader Borre hull og fylle områder som er delaminert med epoxy (gjelder et lite område på dekk og roret) Tette den gjennomgående masten(innvending med epoxy og utvendig med mastekrage) Ellers er det mange småting som jeg fikser underveis. I lista har jeg fastsatt tidsfrister og prioritet på det som skal gjøres. Jeg tror også det er viktig å innimellom de mer tidkrevende oppgavene, å gjøre noe som gir raske resultater, og som virker motiverende. Målsetningen er å være klar til Færderseilasen i juni, og helst med noen treningsregattaer i baklomma. Redigert 27.Februar.2013 av Copernicus (see edit history) Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Allan E Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Treningsregatta, på eidangerfjorden? Sitér dette innlegget Link to post
Copernicus Svart 27.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 (redigert) Ettersom jeg er medlem av Brevik seilforening, så regner med å hive meg med på noen regattaer hvis/når båten blir klar. Har null erfaring, men må jo starte en plass. Båten er nå hos plastreperatør på Skjerkøya, så den blir sjøsatt der og kommer til å ha hjemmehavn i saltvann i perioden fra sjøsetting til sommerferien. Redigert 27.Februar.2013 av Copernicus (see edit history) Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
sunnmøre Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Korleis har du tenkt på å tette masta med epoxy? Prøvde i fjor å tette mi med ekspanderande lim, utan å lykkast. Sitér dette innlegget Link to post
Copernicus Svart 1.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Nå har jeg ikke sjekket så grundig hvordan det ser ut på min mast, da jeg glemte å undersøke dette før jeg la den bort for vinteren. Det jeg skal undersøke er i hvertfall om det er tetning og enventuelt tilstand. Ser for meg da at jeg kan få denne tett ved å bruke denne metoden http://www.seldenmas...e=595-814-S.pdf - eventuelt ved å føre opp isopor (eller tilsvarende materiale) med et gjennomgående rør for ledninger (tredd i), til jeg kommer til riktig høyde i forhold til dreneringshullet. Deretter fylle med epoxy (mulig jeg må borre et nytt hull) for å få en vanntett overflate, med rørgjennomgang for ledningene. Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Copernicus Svart 4.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 (redigert) Å gå igjennom el-systemet viste seg å være en større jobb en forventet. Jeg har vært så heldig å få hjelp av broren til samboeren til denne jobben. Vi er allerede godt i gang med å trekke nye ledninger og rydde opp i det kaoset som var der fra før. Alt av ledninger blir merket med merketape, eventuelt byttet ved behov og lagt i plastrør og festet slik at de ikke ligger å slenger. Alt av lys byttes også til varmhvit LED. Prosessen er tidkrevende, men resultatet blir nok bra. I går startet jeg forøvrig på å frese hull i det nye panelet (plexi som skal folieres). Verdt å merke seg er brakettene til NASA'n (skal flush-monteres) som er printet med naboens 3D-printer. Instrumenter som skal inn i panelet er: Styring til dieselvarmer, multimediaspiller, batterimonitor, timeteller (motor), VHF, Biltema bryterpanel med automatsikringer 16A og 2stk brytere 40A (dieselvarmer og omformer). For øvrig er også en 100A automatsikring er også kjøpt inn. Bilde 1: Påbegynt demontering av panel Bilde 2: Klargjøring av plexi for foliering og montering av instrumenter Redigert 4.Mars.2013 av Copernicus (see edit history) Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Trondryen Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Nessien er vel kommet i nesten like mange versjoner som den er laget. I havnen hvor jeg ligger er det en med mast med skikkelig bakerovervendte salinger. En godt bekjent av meg hadde en med en ekstra tung treinnredning som gjorde at den fikk -0,01 i lys. Den med bakovervente salinger har jeg bygd. (94-98 ) Den eies idag av Sigtor sletså . http://home.gethome.no/pekr/Nessy94/ . NOR 9273 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Er du sikker på at du vil plassere strømbryter til dieselvarmeren sammen med andre brytere, lett tilgjengelig? Det er svært viktig at man ikke bryter strømmen uforvarende mens den går. Trenker da på pølsefingre som kan komme borti og skru av strømmen. Den skal også kobles utenom hovedstrømbryter, direkte på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Copernicus Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Her følger en smakebit av panelet. Har også montert en kartlampe og satt på navn på bryterne. Jeg skal legge ut et nytt bilde når det er skrudd på plass. Jeg husker faktisk ikke om vi koblet Wallasen gjennom hovedstrømbryteren, Jeg skal sjekke det i løpet av Påsken (mange baller i lufta om dagen). Bilde 1: Instrumentpanel Bilde 2: Ledninger trukket i k-rør Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Copernicus Svart 8.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Da er det igjen på tide med en ny oppdatering. Ettersom været i april ikke helt var på min side og at jeg samtidig har hatt andre ting som kommet opp som måtte gjøres har fremdriften vært noe tregere enn ønsket/planlagt for båten. Side sist har jeg gjort ferdig dørkene, montert det nye bryterpanelet, plastet røstjern og diverse plasser i kjølsvin ++, montert rekkestøtteføtter,push- og pulpitt, samt byttet samtlige pærer til LED. Ellers har det gått mye tid til skru ut bolter, tette dem med butyltape og deretter skru de tilbake, noe som tar fryktelig mye mer tid enn man skulle tro. Det viste seg også at rekkestøttene har blitt belastet såpass mye at det her ble behov for å bygge opp litt. Utover dette har jeg demontert begge vinduene (grunnet lekkasje) og gjort dem klar til å settes tilbake med butyltape, og påstartet fjerning av bunnstoff med eksentersliper (fant ut at dette var den metoden som fungerte best for meg) Det som nå fremover blir viktig er å fullføre hver enkel oppgave før man påstarter en ny. Jeg kjenner at jeg ofte trekker mot å starte på nye ting, slev om dette kanskje ikke er så smart før man har fullført det man har startet på. Ellers kom det en fin pakke i posten til meg direkte fra kina som det klør i fingrene for å få montert - 50w fleksibelt solcellepanel og regulator t (ikke galt for 900kr inklusiv frakt) Denne helgen setter jeg kursen mot Göteborg og Hjertmans, hvor handlekurven kommer til å fylles Legger ved noen mer eller mindre usorterte bilder for de som måtte ønske. Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Eureka Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 hmmm, kjenner meg godt igjen i din beskrivels av å hoppe fra det ene til det andre. hehe. spot on. Hvordan var det å jobbe med Butyltape'n? jeg har enda ikke knotet meg til å feste rekka enda.. men det blir snart! Sitér dette innlegget Link to post
Copernicus Svart 24.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2013 Nye trinser til genoatraverne Etter en liten inspeksjon av genuatraverne mine ble det raskt konkludert med at de enten måtte byttes ut eller at jeg måtte bytte trinsene. Jeg kontaktet leverandøren - Benns, men fikk til svar at de ikke hadde trinser som passet mine gamle travere. Nye kostet forøvrig ca 600 kr stykket for de rimeligste i Sverige. Etter et lite søk kom jeg over en tråd her på forumet hvor en eller annen hadde dreid nye trinser av en nylonsylinder. Etter en rask runde på e-bay var sylinderen bestilt (jeg husker ikke hvor mye den kostet, men de var ikke stort). De nye trinsene ble dreid i en tredeiebenk med manuelt utstyr og senterhull ble boret med bormaskinen på bildet. Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Copernicus Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 (redigert) Jeg har dessverre ikke været så flink til å oppdatere tråden min i det siste, men dette betyr ikke at jeg har ligget på latisiden. Som beskrevet i plan for gjøremål har det hele tiden vært planlagt å fjerne gammelt bunnstoff og slipe ned båten for å så legge på 2k epoxyprimer. Dette viste seg å være en svært tung og tidkrevende prosess. Det ble vurdert og testet mange metoder, men det som viste seg å være mest effektivt var rett og slett grovsliping med eksentersliper( 40K). Dette var dog en tidkrevende prosess, men etter mange ettemiddagers grov- og finsliping var undervannskroget omsider glatt og fint. På bildene ser dere den gamle grå grunningen. For å være på den sikre siden testmalte jeg en liten flate for å se etter reaksjon. Reaksjon uteble og dermed var det klart for å legge på 2k-gruningen. Samtidig som jeg arbeidet med undervannskroget bestemte jeg meg for at også resten av båten skulle få litt ny maling. Dermed ble det også litt sparkling og finsliping av fribord og dekk. Jeg fikk dessverre ike tatt noen bilder i går, men oppdatert status er at jeg nå er ferdig med den store hvite flaten på fribordet (3 av 3 strøk) , 2 av 3 strøk på dekket, og 3 av 5 strøk med epoxygrunning under vannlinjen. Malingsvalget falt for øvrig på Biltemas 2-komponent polyuretanlakk for de hvite flatene, mens de blå flatene vill bli malt med toplac fra International (ref. vinduene). Påføring har/vil skje ved bruk av korthåret rulle. Prøvde meg litt frem med både skumrulle og fordriver, men fant ut at det fungerte greit med korthåret rulle. Finishen kunne sikkert vært bedre, men så lenge jeg er fornøyd så er alle fornøyd Uansett blir det mye bedre enn det som var fra før. Videre er har jeg hentet jolla, kjøpt motor (honda 2.3hk), fått transportert riggen til utsettingsplassen. Ellers har det ögså skjedd en del inne i båten. Oppdatering av dette kommer etterhvert. Bilde 1: Påbegynt sliping under vannlinjen (drittjobb som jeg håper jeg aldri skal gjøre igjen) Bilde 2: Etter mange mange kvelder med sliping og sparkling er vi endelig klare for lakk og grunning. Bilde 3 : Jolla på taket (Terhi 245) Redigert 19.Juni.2013 av Copernicus (see edit history) Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Copernicus Svart 20.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2013 (redigert) Dagen i dag har gått med til å fortsette på lakkeringsjobben. Dekket og akterspeilet fikk nå sitt tredje strøk, mens undervannskroget fikk sitt fjerde. Ble også tid til å male den nederste blå linjen med samme farge som vinduet (glemte å ta bilde før jeg dro) Dersom været holder blir det nok litt lakkarbeid i helgen. Så til neste punkt...bunnstoff... Skal dette påføres før siste primerlag har herdet ferdig? Er snakk om Biltema epoxyprimer og Hempel mille standard (selvpolerende). Redigert 20.Juni.2013 av Copernicus (see edit history) Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Eureka Svart 20.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2013 Hvordan går det med utbedringen av skaden på kjølen? Vet du noe om hordan jobben er utført? Sitér dette innlegget Link to post
Copernicus Svart 21.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Skaden ble reparert i overgangen april mai, så alt skal være i orden nå. Nærmer seg altså sjøsetting med et stormskritt. Skal ned i dag og fortsette litt inne i båten da det er meldt l\litt varierende vær. Satser på å få malt litt mer på lørdag. Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Copernicus Svart 22.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 Ble litt maling i dag også... Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
beauty of aqua Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 Du verden så flott den er blitt! Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Copernicus Svart 23.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Det begynner å ligne noe nå. Var en tur i båten i dag også. ble montering av høyttalere og litt glassfiberarbeid i kjølsvinet. Fant for øvrig ut at de nye skroggjennomføringene er en smule for store. Noen som har erfaring med å utvide hull...eller er det beste å bruke hullbor? Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Allan E Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Slå inn en treplugg så kan du bruke et større hullbor. Sitér dette innlegget Link to post
Copernicus Svart 29.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Da var skroggjennomføringene montert og 2 strøk med selvpolerende bunnstoff lagt på. Satser på sjøsetning i løpet av uka Er fortsatt litt som skal gjøres inne i båten, men satser på å bli ferdig i løpet av et par dager. Blir også litt enklere å jobbe på båten nå som jeg har ferie. Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Copernicus Svart 5.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Eureka Svart 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 Gratulerer med sjøsetting! Sitér dette innlegget Link to post
Janniz Svart 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 Sjå der ja.....blir veldig bra dette her...Å gratulerer med sjøsetting! :-) Mvh Janniz. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.