Jump to content

Prosjekttråd - Nessie Nessy 94 CR


Copernicus

Recommended Posts

Svart (redigert)

Da ble plutselig båten litt mer hundevennlig. Vi valgte å montere innfestingen i rekkeskinna  som går helt frem. Ved å legge den oppå sparte vi oss samtidig for en del jobb med kapping og tilpasning. Ble veldig fornøyd med resultatet og det ser ut til at Kulig ( på bildet) er enig. Ser av bildet at det ser ut til at den peker nedover, men det gjør den altså ikke. Er bildevinkelen og mørk bakgrunn som gjør at det ser slik ut.

bilde

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da var det på tide med en oppdatering igjen.

 

Da kommer det et sånn «alt i en post» innlegg. Årets ferie ble fastsatt i god tild og planen var å seile store deler av august. Et par dager på etterskudd og sent på kvelden (som vanlig) kastet vi loss og satte kursen mot Evjesund. Som vanlig følte jeg at vi forhastet oss litt og følte som normalt at det var mye vi hadde glemt. På grunn av ferieavvikling i den danske butikken jeg hadde bestilt treadmaster fra ble det heller ikke gjennomført noen utbedringer av dekket som kan oppleves noe glatt. Planen var å være ute i ca. 3 uker langs svenskekysten og helst seile medvind.

 

Oppsummert så var vinden upåklagelig og vi seilte stort sett i medvind hele ferien. Siden vi har hunder med om bord ble etappene forholdsvis korte. Vinden tok oss til Göteborg og tilbake igjen. Noen regnbyger ble det, men stort sett var det oppholdsvær, selv om den riktige sommertemperaturen uteble.

 

En av feriens mindre hyggelige opplevelser skjedde da vi lå med hekkanker og baugen til land da det kom en tordensky masse vind fra uventede kanter. Ankeret slapp, båten lå og hugget mot fjellet, og i våre forsøk på å bakke ut for motor klarte vi å få ankerlinen i propellen. Dermed hadde vi ingen motor, hang for et usikkert ankerfeste etter propellen, og måtte skrike om hjelp fra båter i nærheten. Det hele løste seg heldigvis uten større skader på verken båt eller mannskap, men ble en grundig lærepenge om å ikke forhaste seg selv om det tilsynelatende er krise. Man kan nemlig gjøre krisen verre om man kommuniserer for dårlig i farten (i dette tilfellet om hvem som skulle ta seg av ankerlinen).

 

Det ble som tidligere heller ingen ferie uten motortrøbbel. Løse bolter i innfesting til thrustlager og manglende lading (løs ladeledning) og slakk dynamoreim kan nevnes.

 

Oppsummert  er nok dette en ferie jeg nok ikke kommer til å glemme med det første. Da kommer det et sånn «alt i en post» innlegg. Årets ferie ble fastsatt i god tild og planen var å seile store deler av august. Et par dager på etterskudd og sent på kvelden (som vanlig) kastet vi loss og satte kursen mot Evjesund. Som vanlig følte jeg at vi forhastet oss litt og følte som normalt at det var mye vi hadde glemt. På grunn av ferieavvikling i den danske butikken jeg hadde bestilt treadmaster fra ble det heller ikke gjennomført noen utbedringer av dekket som kan oppleves noe glatt. Planen var å være ute i ca. 3 uker langs svenskekysten og helst seile medvind.

 

bilde

 

Nessie i solnedgang

 

bilde

 

Spinnakerseiling i svak medvind

 

bilde

 

Matter - Baderomsmatter fra Jysk 

 

bilde

 

Det nye baugspydet med stige

 

bilde

 

Fortøyd i land med hekkanker

 

bilde

 

Glippe ved thrustlager - begynte som 1mm og liten ulyd. Etter kort tid var glippen på ca 0,5 cm. Ble montert for 2 år siden med locktite i gjengenene. Trolig har litt varmgang gjort at locktiden slapp og  boltene løsnet.

 

bilde

 

Åpning og stramming

 

bilde

 

Ankerline i propellen under dramatiske forhold. (bildet er tatt dagen etter)

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Tenker du var ganske svett i skjorta etter ankerlinesituasjonen. ( husker sjøl da jeg gjorde alt galt med trimming av seil og revnet storseilet. Gjennomvåt av svette, utkjørt. )

 

Vindretningen skule komme rett forfra og være på 3m/s. gjennom natten. Vi lå godt i le for planlagt vind med 15 kg brucekopi, 3m kjetting og 5kg ankervekt i hekken. Dette var faktisk dagen da jeg tenkte jeg skulle teste de andre ankeret også, ikke det at jeg trodde vi ville få bruk for det. Rodde ut 3 turer med downforth ankeret i jolla uten at det fikk særlig feste og gav opp. Burde kanskje tatt tegninga der og da.  Ca klokka 2300 kom  det plutselig 15-20 m/s bak/fra siden. Vi hørte plutselig et dunk og kom oss omgående opp på dekk. Vi å da med siden mot berget uten mulighet til å fendre. Vi klarte så vidt å komme oss ut ved full bakk, men klarte da selvfølgelig å  få ankerlina i  propellen. Heldigvis ble vi liggende å pendle 2m fra land. Vi fikk rodd jolla opp til en båt som lå på bøye og fikk lagt en line og dratt oss opp til dem. Båten ble deretter endevendt for å se etter skadested. Viste seg dagen etterpå å begrense seg til noen riper. Kunne gått riktig så galt dette. Ankerlina kom greit løs igjen. Fikk da omsider bruk for våtdrakt og dykkermaska.

 

I løpet av ferien hadde vi også en annen episode med dregging. Den gangen var det store mengder mer sjøgrass som var synderen. Har funnet ut at jeg trive best i bøye eller med langsiden til.  

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Da nærmer det seg båtsesong igjen. For å være helt ærlig så har jeg til nå gjort NADA. Har hatt så mange andre ting på tapeten, så båtfix har blitt nedprioritert. Jeg skal nå i løpet av helgen lage en liste over gjøremål. Satser på at båten er på vannet i slutten av mai.  Når varmen og sola kommer, så kommer  nok pågangsmotet:rolleyes:. Ellers har mye tid gått med til utvidelse av den lokale båthavna i Horten.  Hvis noen seilbåter trenger båtplass, så har vi noen ledige plasser fra juni. Fra 2018 har vi ca. 60 nye plasser. Ta kontakt på PM.

 

Første faste holdepunkt for sesongen er HH Skagen Race. Skal ikke stille med egen båt, men som mannskap. Tror dette kan bli artig.    

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Da er sesongen over for vår del. I skrivende stund ligger skuta ved servicebrygga til Horten seilforening klar for løft. Vi har i år hatt problemer med motoren (yanmar 2gm20) og den er nå klargjort for å tas ut. Hva som er galt gjenstår å se, men det er mistanker om at stempelringene må byttes. Et oljeforbruk på nærmere 1l pr time gjorde at vi i sommer valgte å seile litt kortere enn vanlig. Selv om vi normalt sett seiler, så er vi avhengige av motor ved havnemanøvre  og tillegging.

 

Planen for vinter/vår er følgende:

- Lage vindusrammer i aluminium  og montere vinduene på nytt med mothold og  rikelig med butyltape - er lei lekkasjer ved vinduene

- Overhale Yanmar2gm20 - dette blir spende da jeg ikke har gjort noe slikt før.  Å kjøpe ny motor er ikke aktuelt pga. pris.

 

 

 

 

 

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Skal se om jeg kan bli litt flinkere til å oppdatere fortløpende:diving:. Båten Ligger nå på land og vinterfrakken er på plass. Jobben med å løfte ut motoren (Yanmar2gm20) gikk enklere enn forventet og den ligger nå i bilen. Måten vi løftet den ut på var å benytte motorfestene. Franske treskruer ble skrudd ned  i et par 2"4. Motoren ble da løftet som på en båre. Litt styr ble det da motoren min er lokalisert foran masta, men det gikk overraskende greit. På grunn av faren for frost har jeg hatt en frostvakt i bilen. Planen er å ta motoren i kveld over til min samboers bror i Østfold som er båtmekaniker. 

 

image1.jpeg

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Da var motoren på plass i Østfold hos Gressvik Marina Service AS (der min samboers bror jobber). Satser på å få tid en helg før jul til demontering og inspeksjon. Blir også en runde rensing av kjølekanaler med syre/systemrens. Vurderer få tak martec ferskvannskjøling, men er litt usikker på hvor stor øking av driftstemperatur jeg får. Hadde vært kjekt med varmtvann om bord. Tips/erfaringer mottas.

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Prosjekt 2gm20  - Del 1 - Demontering og inspeksjon

Da ble det omsider tid til en tur til Gressvik. Første del av jobben er I hovedsak å få demontert og inspisert hva som kan ha forårsaket problemene vi har hatt med motoren. Da min mekaniker for tiden er noe redusert, ble det jeg som sto for mesteparten av skruingen (under veiledning).

 

Det vi fant ut var følgende:

  • En del innbrent olje på toppen av stemplene
  • Slitte stempelringer
  • Glatte sylindervegger
  • En del innbrent olje på ventiler
  • Topp-pakningen virket intakt
  • Sponfri bunnpanne
  • Kjølekanaler i god stand - lite krystallisering/tæring
  • Ingen slitasjemerker på veiva (kun visuelt sjekket og ikke demontert).
  • Marginal slitasje på veivlager

Alt I alt så var ikke dette så galt. Motoren virker å være I god stand og burde med litt innsats kunne fungere I mange år fremover. Det neste som står på agendaen er å få renset skikkelig, få bestilt det som skal bestilles, og få sendt deler til maskinering/planing. Hvis noen sitter på et Martec-system til denne motoren, så er jeg også på jakt etter dette.

 

 

2gm20.jpg

 

 

 

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Pokker:worry:

 

Har nå ligget en uke utslått med influensa, men før dette inntraff hadde vi en dag med litt jobbing på motoren. Dessverre viste det seg at toppen som i utgangspunktet så pen ut hadde korrosjonsskader ved eksosutgangen. Med det blotte øye så det helt greit ut, men det som vi trodde var koks viste seg å være rust som var så ille at når vi pirket med skrutrekkeren ble det hull. Det samme gjaldt også eksos stussen. Det var ikke hull i stussen, men det var ikke så mye om å gjøre.  

 

Jeg teller veldig på knappene og er usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg hadde i utgangspunktet satt av 10 000 til deler for denne jobben, noe særlig mer har jeg ikke å sette av. Jeg har ikke råd til en ny motor så alternativet er enten å forsøke å få tak i en ny topp og eksosbend til en overkommelig pris (disse er fryktelig overpriset),  eller bite i det sure eplet og kjøpe en erstatningsmotor. 

 

Hvis noen vet om en 2gm/2gm20-delemotor, så si ifra.

 

yanmar-2gm20f-2gm20fc-cylinder-head-7282

 

 

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Bedre sent en aldri!

 

Det ble etter hvert mye frem og tilbake. Jeg vurderte flere ganger både nye og overhalte alternativer. Ny topp lette jeg etter i hele skandinavia i diverse forum, på blocket, gul og gratis, dba finn og facebook. Ironisk nok viste det seg at eieren av nabobåten på opplagsplassen hadde en lik delemotor stående i garasjen noen få km unna. Topp, eksosbend og noen smådeler ble demontert og tatt med hjem.

 

Jeg har nå sammen med min onkel som er skipsmekaniker gått i gang med overhalingen. Vi har så langt kontrollert motoren og byttet og juster dyser og ventiler ventiler, byttet topp mm. Motoren er nå nesten sammenskrudd og nye slanger hentes i dag. Dynamoen så dessverre ikke så bra ut, så den sendes til Fredrikstad vikleverksted for oversyn. Forhåpentlig vis kommer den tilbake i god stand og med w-uttak .Alternativt så anskaffes en ny.

 

Noe jeg sterkt misliker er når det er bolter til overs etter montering. 2 slike l lå igjen i esken. Er det noen som vet hvor de kommer fra?

 

img-2755-1.JPG?width=150

Ukjent(e) bolt(er)

img-2734-1.JPG?width=150

Klar for ny topp

img-2735-1.JPG?width=150

Plansliping av topp på glassplate med slipepasta

img-2745-1.JPG?width=150

Toppen på plass

 

Lenke til verkstedshåndbok for GM-serien - http://j30.us/files/YanmarGM&HMWorkshopManual.pdf

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Selv med de fragmentene av en prosess du har lagt ut, så skjønner en at her har du hatt en skikkelig læringskurve, og at overhalingsjobben ble noe annet enn det du hadde sett for deg. Desto bedre at du (med litt hjelp) mestret utfordringen og snart har en motor klar for tjue nye år. Gratis med det! Så da blir resten av båtsesongen helt topp da?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Nero II skrev On ‎29‎.‎06‎.‎2018 at 17.55:

Selv med de fragmentene av en prosess du har lagt ut, så skjønner en at her har du hatt en skikkelig læringskurve, og at overhalingsjobben ble noe annet enn det du hadde sett for deg. Desto bedre at du (med litt hjelp) mestret utfordringen og snart har en motor klar for tjue nye år. Gratis med det! Så da blir resten av båtsesongen helt topp da?

 

 

Takk :yesnod: Har lært mye i prosessen og er ikke lenger like bekymret for å åpne opp motoren neste gang.

 

Jeg bestilte like greit en ny dynamo fra England i mellomtiden. Sikkert ikke like god kvalitet, men vi får se hvordan det utarter seg. Vi seiler jo stor sett uansett. Denne hadde også w-utgang klart til bruk. Det viste seg også at vannpumpa hadde en liten lekkasje og lagerlyd ( ikke hørbar når motoren gikk, men var betydelig. Dette bør andre også sjekke.) så rep-sett er bestilt fra Bulgaria :crazy:. Håper det ikke tar for lang tid før pakkene kommer.

 

Ellers har jeg nå fått ryddet litt i ledningsspagettien og byttet alle slanger. Håper på å få båten ut i løpet av denne eller neste uke.

 

it's alive:clap:

 

Video fra oppstarten  kommer så snart min onkel får låst opp telefonen:giggle: 

 

img-2760-1.JPG?width=150

 

img-2762-1.JPG?width=150

 

img-e2765-1.JPG?width=150

 

 

 

 

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var motoren omsider på plass i båten.Ved første testkjøring virket alt som det pleide. Overraskende nok fant vi ut at den kun gikk på en sylinder, noen den antakelig ha gjort de fem siste årene. Feilsøking ble igangsatt. Vi startet med dysene og jobbet oss gjennom fuelsystemet. Feilen vite seg å ligge i høytrykkpumpa. Der manglet det faktisk en fjær i ett av kamrene. jeg må innrømmet at jeg har stuet over hvor mye vibrasjon vi har hatt på tomgang, men når man er vant til det, så er det ikke unormalt. Feilen har vært der side vi kjøpte båten, og hvor lenge før det vet jeg ikke. Uansett...ny fjær ble plukket av delemotoren til en bekjent i havna. Motoren er nå testkjørt og skal kjøres inn litt mer før vi er klare for en skikkelig tur. Litt ledningskobling gjenstår også .

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...