Jump to content

Prosjekttråd - Nessie Nessy 94 CR


Copernicus

Recommended Posts

Bilder fra sommeren 2013

Under følger et lite knippe utvalg bilder fra sommerens tur langs svenskekysten. Været har vært upåklagelig og opplevelsene mange selv om vi på vår 4 ukes ferie ikke kom oss lengre enn til Lysekil. Et par dager gikk også med til de siste forberedelsene. Det ble blant annet montert nye hjemmelagde leseil, rekkewire og nett, ankarolina, oppheng til påhengsmotor, samt at det ble sydd og montert nye gardiner. Gjennom denne turen ble vi godt kjent med båten. Som stikkord fra årets ferie vil jeg trekke frem følgende; sol, sol og atter sol, motvind, spinnakerseiling over Oslofjorden, ankerfisking, bryggefisking, dieseldyr( renset tank og tilførsel ), ladeproblemer(trakk ny ledning til ladelampa), fantastisk service i Hamburgsund, god mat og"broach" i uforberedt kastevind i Norsjø (25m/s+++) for genoa 1 og storseil (genoa 1 ble ødelagt og båtshaken forsvant).

 

 

1374892278.jpg

 

Bilde 1 Nessie trygt fortøyd i Larvik

 

1078895_10151768184715673_1872345115_o.j

 

Bilde 2 Fotografering fra Jolla

 

1094039_10151768181885673_1339801549_o.j

 

Bilde 3 Sotekanalen

 

 

1009705_10151768183080673_1765372341_o.j

 

Bilde 4 Sleping mot Hamburgsund (tett dieseltilførsel grunnet dieseldyr)

 

232323.jpg

 

Bilde 5 Spinnakerseiling utenfor Færder

 

458562_10151768212320673_1166515240_o.jp

 

Bilde 6 Bris slapper av på spinnakersekken

 

964144_10151768175695673_1111723338_o.jp

 

 

Bilde 7 Kuling på solcellepanelet

 

1091150_10151768196065673_32581140_o.jpg

 

Bilde 8 På svai

 

998574_10151766163360673_1883866726_n.jp

 

Bilde 9 Løveid sluse

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da var sesongen offisielt over for denne gang. Båten står nå trygt på land. Jeg kunne dessverre ikke være med på opptaket i år grunnet utenlandsreise, så broren til min samboer som er «sjømann» fikk ansvaret for å få den trygt på land. Alt av klargjøring gjorde vi dagen i forvegen. Ettersom det var veldig grunt der båten skulle tas opp ble den kjørt så langt inn som mulig(inn i mudderet) og det brukt maksimalt armutslag på lastebilkrana. Som seg hør og bør ble masten først løftet av. I ettertid viste det seg at det etter all sannsynlighet har skjedd et uhell i forbindelse med nedleggelse av masta, slik at forstagsprofilen min nå er i biter. Min samboers bror fikk selvfølgelig ikke med seg hva som skjedde på land da han var ombord i båten. Da jeg kom hjem fra ferie ringte jeg kranfører som da selvfølgelig nekter å påta seg noe som helst ansvar. Han forsøkte seg på alle mulige teorier og var overbevist om at skaden måtte ha skjedd tidligere. Jeg prøvde å forklare at dette fysisk var umulig da forstagsprofilen ikke kan knekke slik når den sitter fast i forstaget, men til ingen nytte. Da jeg forklarte dette ble jeg mer eller mindre skjelt ut, noe jeg fant veldig ubehagelig. Det blir nok til at jeg blir nødt til å ty til min egen forsikring (bittert). Jeg får se det som et påskudd til å bytte til rulleforstag.

For øvrig er vinterkonservering av motor og montering av presenningsstativ ferdig. Det som gjenstår nå er å ta av rekkestøtter, push- og pulpitt og legge over presenning.

 

Bilder og fortsettelse følger...

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

  • Thrustlager demontert ved bruk av mitt nye favorittredskap; Oxyturbo 90 minigassveis. Pressing av lager og innkjøp av nytt står for tur :clap:

  • Brukt Furlex 100s med tilbehør innkjøpt :clap:

Rullgenua Cruisinglaminat, med triradial skärning fra Bodinge bestilt- Beräknat leveransdatum: 2014-04-24 :clap:

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Da var det på tide med et nytt problem. Lykkelig etter å endelig ha fått løst thrustlageret, sendte jeg dette med en kamerat som skulle forsøke å presse ut lageret. Pressa som ble brukt hadde en kapasitet på 25 tonn. Som dere ser av bildet under så hadde kulelageret ikke lyst til å være med på moroa og det hele resulterte i at støpegodset røk ved det ene "øret". Jeg er derfor på leting etter et nytt thrustlager. Jeg kom i den forbindelse over produktet aquadrive. Har noen av dere erfaringer med dette systemet? Jeg har en 2gm20 montert foran masta, lang rett aksling med thrustlager (som er ødelagt) og derfra en propellaksling med diameter 25mm.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Det er nok ikke delen jeg leter etter. Det jeg primært trenger er selve thrustlagerert. Jeg har nå akkurat fått svar fra både Rodahl Marine AB (Sverige) og Progress (Norge). Svenskene hadde betydelig bedre pris selv iberegnet frakt/hentekostnad. Jeg kommer til å gå for det minste lageret som heter CVB 05.05. Jeg satser på at den gamle akslingen passer. Dersom den ikke gjør det blir det å skaffe/lage et adapter.

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Selv om det har skjedd lite siden sist i prosjekttråden så har jeg ikke ligget på latsiden. Kort oppsummert så fikk jeg tak i nytt thrustlager og overgang fra aksling til lager ble CNC-frest. Monteringen var ikke enkel, men det er nå på plass og ulyden er nå borte. Pakkboksen ble også byttet i denne prosessen. Jeg sliter fortsatt med litt varmgang ( ikke all verden), så det er mulig jeg må ha en ny propellaksling eller hylse på sikt. Haster som sagt ikke da dette er en pinnebåt.

 

Ellers knakk kranføreren racingforstaget mitt i fjor slik at jeg måtte skaffe nytt. Det hele bel dekket av forsikringen så jeg sparte litt penger til seil ved å kjøpe et pent brukt rulleforstag av typen Selden 100s som ble kappet til og montert. Nytt crusinglaminatseil ble det da også. Valget av seilmaker falt på Boding som kom opp med den beste prisen. Er veldig fornøyd med denne løsningen kontra racingprofilen jeg hadde tidligere.

 

Ellers har jeg også oppgradert strømsystemet med enda et fleksibelt panel som er plassert oppe på sprayhooden. Går nå stort sett alltid i pluss. En ting som har irritert meg det seneste er komfyren. Selv etter gjentatte reperasjoner fungerer den ikke som den skal. Er det noen som har tips til hva slags kjøkken jeg burde velge dersom jeg skal kjøpe noe annet enn primuskjøkkenet jeg har? Har nå også flyttet til Vestfold. Båten ligger nå i Horten seilforening sin havn hvor jeg nå også er havnesjef. Dersom noen aktive seilere trenger båtplass, så er det bare å ta kontakt på pm. Vi har ny reguleringsplan på gang med en stor utvidelse.

 

Legger også ved et bilde til mitt nye prosjekt som ble innkjøpt for den nette sum av 750USD ( med frakt fra USA ble det selvsagt noe mer :lol:) . Må jo ha noe å sette fingra i til enhver tid. :yesnod:  Importere denne med defekt motor og hadde planer om å få den på veien i sommer. Ble ikke slik så tar sikte på neste sommer :thumbsup: . For den interesserte kan mer om prosjektet leses her -->http://gsv.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=2039

 

dCtlWWlR.jpeg

 

Bilde 0: M1991 Saab 900 turbo kabriolet

 

VVRCN3NL.jpeg

 

Bilde 1: Montering av rulle og nytt seil

 

VU5KUyt2.jpeg

 

Bilde 2: Fleksible solcelle panel (40w+50w) montert.

 

cHEzWGUr.jpeg

 

Bilde 3: Full kontroll med Nasa batterimonitor

 

OWRzTEtK.jpeg

 

Bilde 3: Alene på Missigene

 

OTJVeUND.jpeg

 

 

Bilde 4: God utsikt til spenstig spinnaker seiling under Hollænderseilasen

 

WDJsamdU.jpeg

 

Bilde 5: Stemingsbilde

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Har savna oppdatering i prosjektet ditt ja :)

 

Ja , det er noe spesielt når man har hatt storprosjekt.. Man blir godt kjent med båtens innvoller... :)

 

Blir liksom et vakuum når man når målet, altså for vår del få båten sjøsatt og klar for tur. Er selvfølgelig hele tiden ting man kommer på bør gjøres noe med. Min erfaring med plastidip som antiskli ble forresten en fadese. Det viste seg at plastidipen ikke tålt slitasje og hvert fall ikke petroleumsprodukter. Endte med å vaske båten med avfetting som løste det opp. Ble et hælvetes klin som tok meg flere dager å bli kvitt. Planen er etter hvert å investere i threadmaster eller liknende da hundene våre er avhengig av bedre feste for å trives. Hvis noen har noen tips er så er det bare å komme med det.

 

Av andre ting jeg har gjort så kan vel bytte av toalett nevnes. Den gamle var rett og slett ferdig og lakk ved hvert eneste pump. Endte med tilsvarende variant fra Biltema. Ble ikke så mye seiling i sommer grunnet flytting og klargjøring av bolig for salg, men gleder meg allerede til neste år da vi har planer om å seile mye. Båten ligger fortsatt på vannet, men blir nok tatt opp om ikke altfor lenge. Har også planer om litt regattaseiling neste år så hvis noen vil være med som mannskap, så er det bare å sende meg en pm.

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Tror vi kommer til å gå for noe treadmasteraktig. Bør verre gummibelegg pga. hundene. Tips mottas. Eller så fikk jeg en lite hyggelig overraskelse i går. Forrige eier hadde nå etter ca. 3 år fått regningen for egenandelen i forbindelse med plastreparasjonen, som jeg sa jeg skule betale. Hadde ikke akkurat regnet med en utgift på 11 000kr 3 år etter. Hadde det gått et par måneder til så hadde kravet vært foreldet etter foreldelsesloven § 2. Må vel bare innse at garasjen som jeg har spart til blir noen kvadrat mindre.   

 

Til en helt annen ting. Hadde tenkt å reklamere litt for havneutvidelsen i båthavna hvor jeg har båten, men fjernet det etter å ha lest forumreglene. Hvor kan jeg legge ut annonse om båtplasser? Jeg finner ingen egnet kategori på markedsplassen.

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Da var vi i gang med oppgraderinger igjen. Har ikke fått båten på vannet enda da mye tid har gått med til hus og annet.

Denne sesongen har jeg følgende planer:

 

  • Gå over motor grundig og bytte det som behøves
  • Nytt deksbelegg. Ser ut til at vi går for treadmaster. Har vurdert mye annet, men har konkludert med at tredmaster er det beste. Vi skal ha hunder om bord, så vi er avhengige av å gummidekke. Har undersøkt litt priser og tror jeg kommer til å kjøpe herfra  - https://www.awn24.se/bootsausrustung/ausrustung/decksbelage/treadmaster.html
  • Sprayhooden trenger egentlig å byttes ut da den har begynt å løsne i sømmene. Vi planleger også å få en litt større en på sikt. Plastvinduene har også fått noen mindre hull/rifter. Jeg var i kontakt med et par kalesjemakere, men de hadde ikke tid for over sommeren. Som nødrep blir det forsterket litt. Har kalesjestoff liggende. Vinduene blir lappet litt på ved bruk av klar lyktefilm kjøpt på Ebay. Håper det holder ut sesongen.
  • Bytte ut prismusen. Ser ut til at vi kommer til å gå for gass. Har noen utfordringer mer plass, men skal finne ut av det :wink:
  • Forbedre monteringen de forbannende rekkestøtteføttene som sitter dårlig og alltid lekker. For å hindre kompresjon og bevegelse borer vi et hull gjennom rekkeskinna og setter inn en bolt fra utsiden, samt legger en ekstra stor skive under foten. Det viste seg svært vanskelig å finne en så stor tynn skive. Skiven jeg gikk for er en blindplate til dør https://www.byggmax.no/dører/dørtilbehør/blindskilt/dekkskilt-beslagsboden-b239sns-rustfritt-stål-p7210735  denne er 2mm tykk og har en diameter på 5,2cm
  • Olje eller lakkerer opp treverk - usikker på hva jeg velger her.
  • Inspiserer rorlager - har siden vi kjøpte båten hatt veldig tungt ror. Ingen slark, men veldig tungt. Har forsøkt å smøre opp med wd40 og det ble faktisk bedre. Vi får se om vi rekker å se nærmere på det før båten sjøsettes. Har mistanke om at det er nylonforinger som har ekspandert noe over tid.  

Det jeg har fått gjort til nå er ikke stort, men noe er det:

  • Vasket og polert skutesiden
  • Lagt på bunnstoff
  • Smurt opp kiwipropellen
  • Vasket fendere - Biltemas Label off gjør underveker båte på fendere og flekker på skutesiden som er vanskelig å få bort.
  • Byttet impeller
  • Byttet skadet kjølevannslange
  • Olje og filterskifte
  • skiftet anoder
  • Satt på plass antenner
  • Lagd båtdekal i vektorformat som skal trykkes - brukte denne gratistjenesten til å vektorisere - http://www.vectorizer.io/

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Bra du er igang :)

 

Rekkestøtter kan være noe dritt. Bruker du butyl-tape som tettemasse på dekksgjennomgående bolter?

 

Rift i kalesjevindu har jeg reparert med en klar tape fra samme hylla som heavy duty sail repair tape spinnakertape. Var det mylartape den her, mon tro.

 

Sprayhood koster jo skjorta... Eller 10 dyre skjorter... :)

Har en rift i duken jeg midlertidig har fikset med blå spinnakertape. Men planen er å lime på en pen bit kalesjestoff med Aquashore lim. Begge deler ligger klar til liming... Limen er vel ment til våtdrakter etc. Kjøpt på Xxl.

 

Stilig logo du har laga.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Forsøker med det jeg har først. Kalesjestoffet blir nok sydd over. Samboeren er flink til å sy og hun har sydd i dette stoffet før. Har prøvd det meste av tetningsstoff. Blir nok enten butyltape og marin sicaflex. Tar det jeg har for hånden :thumbsup:

 

Mastekilene er for øvrig forsvunnet så blir en mellomløsning i år. Har en gummimatte fra biltema og noen kiler ( eik og plast) som jeg kommer til å bruke.

 

Ble ingen færderseilas i år heller. Neste år... :rolleyes:

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er hun endelig på vannet. Jeg plundret litt med en kjølevannslange, men nå er hun tett under. Over er et eget kapitel, men det er i alle fall påstartet. Vi forsøkte oss i en kort periode som båtboere i fjor høst og ble godt kjent med alle lekkasjepunktene. Det første vi nå har gått i gang med er rekkestøttene. Vi har hatt problemer med små lekkasjer og bevegelser i innfestingen  - føttene. Nytt av året er da store runde skiver under som egentlig er blindplater til dører. De er 5,2mm i diameter og bare 2mm tykke. Vi kjøpte disse hos byggmax. Planen er å fordele trykket bedre samtidig som vi montere to gjennomgående bolter som holder foten fast til rekkeskinna. Tetningsmassen vi benytter er butyltape. 

 

 

Ettersom vi har vært trege i år med alt, så blir det ingen ny sprahood. Vi påstartet arbeidet med å reparere den gamle, men symaskinen tok kvelden så nå trenger både symaskin og sprayhood lit rep. Hullene og riftene i vinylen ble lappet med klar lyktefilm kjøpt på ebay. Jeg satt på lapper både på innsiden og utsiden. Håper dette holder en sesong.

 

 

Videre er jeg veldig i tvil hva slags komfyrløsning vi kommer til å gå for. Jeg hadde håpet at vi for i år kunne få reparert en av parafin-primusene vi har. Er det noen som vet om eksperter på området så si ifra. 

 

Ellers blir det av hensyn til hundende både peke og treadmaster. Vi har regnet oss frem til at vi trenger ca 12 plater. Platene bestiller vi fra http://www.mmc.dk/ i  Damnark da. Prisen blir en del lavere enn dersom vi skulle bestilt gjennom seasea.no. Mattene planlegges limt på ved bruk av en av West sine epoxivaianter. Avventer anbefaling fra dem.  

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Logoen lagde jeg selv med enkleste midler. Ble lagd i paint. Brukte en gratistjeneste på nett til vektorisering. Trykkeriet gikk raskt over og skarphet opp litt. Hadde med den blå lakken jeg har brukt på båten med til trykkeriet for å få best mulig fargematch. Mitt er trykt hos sign1 på Kilen i Tønsberg. Kostet 5-600 kr. Fikk to eksemplarer.

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Prosjekt reparasjon av sprayhood tok plutselig en brå vending. Ble plutselig til reparasjon av sprayhood og reparasjon av symaskin. Var litt strek i regninga kan man si. Mulig det blir manuell sying med fingerbøl og tang. Kommer trolig til å ta evigheter. For de som lurte så er maskinen i bakgrunnen bare til pynt, men trolig bedre egnet for jobben. Bare jeg hadde forstått hvordan den funger så hadde jeg nok prøvd.

 

bilde

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Ettersom jeg har litt planer om å teste henne ut litt på tirsdagsregatta ble det en tur til seimakeren for innmåling av seil. Hun endte på et måltall på 0,9032, som ikke er så værst. Til sammenlikning hadde hun i det gamle målesystemet et LYS-tall på 1.16. 

 

Målebrev - http://www.norlys.org/certs/4499.pdf

 

Ellers er rekkestøttene på plass og de er tette. Vi er nå igang med tetting av hva det måtte være. Etter en spyletest fant vi noen lekkasjepunkter som må utbedres. Det blir også monert baugspyd i år etter samboerens ønske. Jeg er noe skeptisk til dette av estetiske årsaker, men ser de praktiske fordelene. Særlig for oss som har hunder med ombord. Vi valgte varianten på bildet under da denne var på tilbud hos Watski  til 3499. Hvis jeg i fremtiden ønsker å benytte denne til infesting av f. eks. en gnaker, så er det også mulig.

 

bilde

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Siden kampen i går mellom Island og Frankrike ikke ble så spennende som håpet. Ble fotballkamp kombinert med bytting av display på den gamle Silva 200 loggen. Det gamle LCD-displayet var så skadet at det nesten var umulig å lese av farten. Etter tips ble nytt display ble kjøpt inn fra Elfa (art nr 75-500-20). Det gamle displayet ble loddet av og nytt loddet på. Nå gjenstår det å se om det fungerer eller om det rett og slett blir ny logg.

 

bilde

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...