Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

Hei igjen!

 

Kjøleskapet ble kjøpt hos Maritim. Meget fornøyd med skapet, god plass i kjøle og frysedel + stillegående og strømbesparende i forhold til det gamle.

Eneste problemet var å få det ned/inn i båten (se lenger fremme i tråd)

 

Er dette: http://www.maritim.no/elektrisk/kjol/kjoleskap/vitrifrigo-kjoleskap-teak-133-liter

 

God båt sommer til dere også :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei og god sommer!

 

Har ikke måla på batterikassa ( skal ta et mål så fort jeg skal ned i båten igjen), men har fem 100Ah batterier.

To til start (ett fremme ved baugtrusteren og ett i batterikassa) Resten er til forbruk (3*100Ah)

Dynamoene lader hver sin bank (sånn i utgangspunktet) men på den ene dynamoen er det koblet opp

et voltsensitivt laderele`. http://www.maritim.no/elektrisk/bep-voltsensitivt-rele-125a Denne sørger for først å lade på startbanken og så på forbruksbanken.

Det er også koblet opp eksterne laderegulatorer (Ladac) for å få ladespenningen opp på ca 14,4V.

Dersom du bruker båten en del i uthavn der nede i solfylte Kroatia, ville jeg også supplert med solpanel.

Et nytt og effektivt kjøleskap er heller ikke å forakte.

 

Kom nett hjem ifra 15 dagers båttur, her er noen bilder:

 

Portør:

 

bilde

 

Lyngør:

 

bilde

 

To av samme slag i Pjolterbay i Risør:

 

bilde

 

Kråka i Bamble:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Takker Sobo !

Da ble det 4 x 100 på forbruk .

Har nytt kjøleskap. Samme problem som deg med å få det ned gjennom døra !

Vurderer også Efoy.

|Byttet generator på høyre som lader forbruk.

Ny kompressor på kjøleboks står for tur.

Fine bilder fra det blide sørland !

Roar

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Ja dette her vært en fin sommer med mange døgn i båten (ca 50 så langt) Damen har fungert uten

noen hikke av noe slag og lite har blitt gjort utenom litt utvendig stell (polering/voksing)

Har dog sett at kalesjen trang litt stell, da noen sømmer (spesielt i forbindelse med glidelåsene) begynte å få det.

Også rund noen av knappene nede på siden var det "tynnslitt"

Fram med nål og tråd og noe å sy med.

 

Byttet også ut en plate på dashen som var sprukken og stygg. Fikk i samme slengen fjernet en skjerm (defekt) som

tidligere sikkert har vært koblet opp mot en dvd spiller.

Det er treverk på dashen fra før av så treverk ble det, men kun i form av folie. (juks og atter juks)

 

Forsterking rundt en kalkesjeknapp:

 

 

bilde

 

Før:

 

bilde

 

Aluplate og folie:

 

bilde

 

Platen skåret til, rundet langs kanten og foliert:

 

bilde

 

Etter:

 

bilde

 

Om det ble bra eller ikke ???

 

FF....

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bordet stod i båten da vi kjøpte den. Har bare lakket det. (2-komp)

Ligner veldig på dette bordet på "tema" http://www.biltema.no/no/Bat/Teak/Ovrig/Bordplate-250611/, bare vårt har tre hengsler på hver side. Er kanskje da en smule større.

Uansett artig dersom man lager det selv

Hei, SoBo, jeg er inne og nyter synet av damen din, og hvordan du steller henne, fra tid til annen! Hun oppgraderes vel snart fra dame til diva, tenker jeg!

Jeg reagerte litt på den dialogen du hadde med Eureka. Er det ikke heltre bordet ditt, mens det du refererer til hos Biltema er laget av finerplate? Det beskrives som det på nettsiden deres. Det pussige er at det foldebordet(70x60) jeg kjøpte hos Biltema er vitterlig i heltre, til samme pris som finer.

Til deg Eureka, hvis du leser dette, så finner du foldebord hos Hjertmanns.se i 90x60 finer til sek 1698.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

 

 

Jeg reagerte litt på den dialogen du hadde med Eureka. Er det ikke heltre bordet ditt,

 

Bedre sent enn aldri. Ser ut som bordet i skuta vår er av teak finer med lister langs kanten ja.

 

Da er jeg igang med noen småprosjekter igjen. Rettere sagt kosmetisk finpuss.

Hekkporten var sparklet langs kanten i toppen. Dette hadde sprukket igjen og det var ikke pent.

Her måtte noe gjøres. Porten ble tatt med hjem og pusset opp.

 

Her ser vi sprekken langs kanten:

bilde

 

Slipte opp det gamle fixet og fant ut at det ikke var noe duk i hjørnet (ikke rart det sprekker opp). Dårlig arbeid fra fabrikk.

Støpte innvendig, brukte tre lag med rovingduk.

bilde

bilde

bilde

 

Så ble det å sparkle utvendig i sprekken med glassfibersparkel. Pussing, før jeg påførte sjøllaga gelcoatsparkel i to lag.

bilde

 

Mer pussing før topplaget med topcoat ble lagt på. Så mer pussing og vannsliping. stoppet med 1200 papir.

Til slutt rubbing og polering.

 

bilde

bilde

 

Her tilbake på båten. Ble ok synes jeg. Blank og fin ( den grå flekken på det siste bildet er på linsa)

Her er også et par bilder av litt fiks (fylt i noen støpeblærer) over fenderliste bak på styrbord side

La også her på topcoat, pusset, rubbet og polert.

 

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Artig med litt sånn gelcoatarbeid.

 

FF.....

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sesongen går dessverre mot slutten for vår del. Båten skal opp om et par uker.

Bortimot 60 overnattinger har det blitt. I den forbindelsen har jeg tatt hjem jolla og påhengsen.

Skrudd av davitene ( skal ikke på igjen, annen løsning på trappene) og det var da arbeidet begynte.

8 hull etter davitfestene + hull etter en tidligere lanterne og hull etter en lanterne jeg hadde tatt liv av, som måtte

tettes.

 

Så ut så her, ene festebraketten til davit tatt av.

 

bilde

bilde

 

 

 

Brukte lamellrondell på drillen og laget koniske groper i hulla.

Fylte i glassfibersparkel innerst og gelcoatsparkel ytterst.

 

bilde

bilde

bilde

 

Så var det vannslipe-vannslipe-vannslipe før påføring av hud.

Denne gangen brukte jeg kompressor og sprøyte isteden for kost til påføring.

Det blir mye glattere overflate og da mindre "etterarbeid" (sliping)

 

bilde

 

Her nesten ferdig arbeid. Litt småflikking gjenstår.

 

bilde

bilde

bilde

 

FF....

Link to post
Share on other sites

Så var det vannslipe-vannslipe-vannslipe før påføring av hud.

 

 

"Påføring av hud"? Hva mener du med det? Hvorfor ikke blande opp sparkel i riktig farge og så slipe/polere direkte?

Forøvrig et riktig så bra resultat ser jeg. Gratulerer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

 

"Påføring av hud"? Hva mener du med det? Hvorfor ikke blande opp sparkel i riktig farge og så slipe/polere direkte?

Forøvrig et riktig så bra resultat ser jeg. Gratulerer.

 

 

Skal si du går skikkelig tilverks. Flott blir det SoBo. :-).

 

 

Kan godt gjøre som du sier REM, men jeg synes det er vanskelig å blande eksakt samme farge.

Da vil slik fix bli synlig som runde punkter rund forbi. Jeg har tilnærmet lik farge på topcoaten og ved å

legge "huden" ut til en kant/knekk får jeg en naturlig avslutting og ingen synlige overganger.

Mer arbeid: ja.. Blir bra, må bare ta siste finpuss. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skjønner, på den måten skjuler du nok bedre fargenyanser. Men hva når du pusser gjennom "huden", eller skjer ikke det fordi du legger på så tykt?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

På en tidligere båt la jeg på hud (bygde opp ny gelcoat) med rull. Fungerte faktisk riktig så bra. Lite sliping og ikke sprøytestøv

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

 

Takk for det :smiley: Etter å ha tatt livet av et par andre symaskiner gikk jeg i fjor til innkjøp av

en enkel og sterk "hjemmesymaskin" Type Singer Heavy Duty. Nålene er 90/14 eller 100/16.

Tråden kjøpte jeg av en lokal "kalesjemaker" og er av en litt tynnere type.

 

Skjønner at jeg må sette ny symaskin på ønskelisten :)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...