Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

Dersom dette er med shunt, skal kabelen fra batterilader til batteri kobles "inn"og "ut" på de store tilkoblingene på shunten. (ledningen må kappes og shunten imellom)På de små tilkoblingene på shunten skal det kobles ledning som trekkes frem til instrumentet. Utover det skal nok instrumentet ha en 12V tilførsel. Det blir fire ledninger på instrumentsiden. Har ikke koblet opp dette selv enda, men det er mulig du må trekke to ledninger bak til batt.lader. (vet ikke hvor de originale ledningene til ampermeteret ender)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da har jeg bestilt komplett nytt gassanlegg ombord. Hadde lekkasje på anlegget når jeg brukte båten sist.

Da det meste av dette er like gammelt som båten selv, ble beslutningen tatt.

Det blir nytt kobberrør, ny lekkasjetester, ny stengeventil, slanger nye og jeg vil montere en slik Truma magnetventil så nært

flaska som mulig ( da kan jeg slå av og på gassen med en bryter, f.eks. montert ved pantry)

 

bilde

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var jeg i gang med nytt gassopplegg. Her gamle deler til styrbord og nye til babord.

 

bilde

 

Har fått lagt nytt kobberrør, fra pantry ut til gasskassa. Koblet stengeventil i skapet ved komfyr, slangestusser og slange til komfyr. Viktig å huske støttehylser inne i kobberrøret når man skal

koble innpå fittings.

 

bilde

 

Har også kjøpt ny komfyr, så da blir alt nytt fra A til Å.

 

Gammel ildsted.

 

bilde

 

Nytt ildsted.

 

bilde

 

Neste blir å koble opp lekkasje glasset, montere Trumaventilen, klamre stripse og fuge rundt hull i gasskassa.

 

FF...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da er alt gassgreiene koblet opp. Fått montert bryterpanelet til stengeventilen.

Bryter panelet er plassert rett i nærheten av koken, lett tilgjengelig (det er også lys i bryteren som indikerer

når ventilen er åpen)

 

 

 

 

bilde

 

Her er ser vi gassventilen koblet rett på regulatoren.

Måtte skjøte kabelen mellom bryter og ventil. den var ikke stort lenger enn

1,5m. Alle (nye og gamle) hull i gasskassa ble fuget igjen. ( også rundt kobberrør og kabel)

 

bilde

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei takk for en nyttig og interresant tråd. Ble spessielt inspirert av Jula downlights, fikk tak i den siste pakka på Jula i Skien, mulig andre har trigget på samme ide'en siden de plutselig ble utsolgt. Skrudde ned mørke mahoganyfiner platene i taket, trakk de med lys skai, monterte downlights og forpigg og dekksalongen ble lys og trivelige.

1369419991.jpg

1369420072.jpg

Link to post
Share on other sites

Da er alt gassgreiene koblet opp. Fått montert bryterpanelet til stengeventilen.

Bryter panelet er plassert rett i nærheten av koken, lett tilgjengelig (det er også lys i bryteren som indikerer

når ventilen er åpen)

 

 

Flott installasjon SoBo!!! Veldig smart med Truma bryteren. Lærte noe i dag også. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

 

Hei takk for en nyttig og interresant tråd. Ble spessielt inspirert av Jula downlights

 

 

Ja Fjord28cs er fine de små LED puckene. Ble et meget fint tak.

 

Her er en liten duppedings som jeg koblet opp mod LED puckene i targaen.

En fjernkontroll med dimming. Tok strøm ut ifra regulatoren til solpanela (har utgang for forbruk), inn på

elektronikkboksen (med sikring i mellom) og videre ut til LED`a. Slapp da å trekke nye ledninger og montere bryter i daschen.

 

bilde

 

 

Har fått det nye amp til batt lader. For meg ser det ut for at jeg kan koble det rett inn på de gamle ledningene og i tilleg gi inst strøm

 

 

Har enda ikke tittet så mye på amp.opplegget, men størrelsene på ledningene på det gamle sier meg at

den måler via shunt den også.

 

 

Veldig smart med Truma bryteren. Lærte noe i dag også.

 

 

Det heter seg vel at gassen skal stenges etter bruk (hver gang) og da er det kjekt å kunne stenge så nære gassflaska som mulig. Lettvint er det også.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ut lit.

 

Her er en liten duppedings som jeg koblet opp mod LED puckene i targaen.

En fjernkontroll med dimming. Tok strøm ut ifra regulatoren til solpanela (har utgang for forbruk), inn på

elektronikkboksen (med sikring i mellom) og videre ut til LED`a. Slapp da å trekke nye ledninger og montere bryter i daschen.

 

Hmmm. Hvor fant du den duppedingesen da? Har lagt opp en kurs til led lamper ute der taket på NW er dratt ut litt. Hadde vært flott å styre de med fjernkontroll.

Ser ut til at det er av og på bryter også. :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Satt i ny akkumulatortank, den gamle hadde revnet i toppen.

Lurte litt på dette da ferskvannsanlegget ble tømt før båten

ble satt på land. ( ikke frostspreng) Mulig det er trykket i seg selv som har tatt

knekken på den ?? Heldigvis er det stengekran på slangen inn til

tanken så man fortsatt kunne bruke anlegget.

 

bilde

 

Tok også ned leselampene da disse var blitt stygge etter åras løp.

Lampene er av messing og ble pusset med sandpapir, avfettet og lakket med klarlakk. Pusset bare "en" vei for ikke å få pussestriper på kryss og tvers. Resultatet ble noe som ligner på børstet messing.

 

Før.

 

bilde

 

Etter.

 

bilde

 

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Fortsetter du med dette tempoet må vi andre si opp både jobb og famile for å holde tritt!!

 

 

:lol::lol: Vi rekker også å bruke båten en god del vi.

 

Ellers ikke allverden som skjer. Har fått lakket litt treverk i forbindelse med nedgang til salong.

Har også montert en "håndrekke" innvendig på targaen, for å noe å klore seg fast i ved inn/ut-stiging.

 

bilde

 

bilde

 

God årgang med og uten tak.

 

bilde

 

Morgen stemning på Kråka i Bamble, med Jomfruland langt i det fjerne.

 

 

bilde

 

Ett til fra Kråka, in the morning.

 

bilde

 

 

FF....

Link to post
Share on other sites

la merke til bordplata di, bildet med håndrekka. Har du laga den selv, eller er det kjøpings?

Har selv på trappene å lage meg ny bordplate i cockpit. Har i dag en enkelt plate på 40x100 cm, men vil lage foldebord på 30x90 med foldeklaffer på 15 cm hver, som gir 60x90. Er på utkikk etter slike hengsler du har, som er flush.

 

Alternativet er å gå for enkel løsning med å kjøpe ferdig fra biltema, men blir det like høy? -neppe.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Bordet stod i båten da vi kjøpte den. Har bare lakket det. (2-komp)

Ligner veldig på dette bordet på "tema" http://www.biltema.no/no/Bat/Teak/Ovrig/Bordplate-250611/, bare vårt har tre hengsler på hver side. Er kanskje da en smule større.

Uansett artig dersom man lager det selv

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...