nimba Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 Hei & hå... Tusenkunstneren er igang igjen , denne gang med stål , utrolig hvor fint rustfritt kan bli med puss og gnikk , imponerende Jeg har samme patent på rekkene mine , de hangler... har tenkt på en tilsvarende løsning for å få bedre feste , ned på siden av dollbord. Men den jobben må jeg nok betale for Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
SoBo Svart 22.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2017 (redigert) Takk for det nimba. Blir nok en mer "stødigere" løsning dette. Blir sånn passe ok finish utifra det verktøy og materiellet man har. Vanskelig å få ting helt plant og ripefritt.. Har fått laget fem stk. ferdig i dag. Satser på å få laget en til slik at de tre bakerste rekkefestene på hver side blir av den "stødige" typen. Redigert 22.April.2017 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Antilia Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Vakkert SoBo, du imponerer stadig med dine fingerferdigheter og oppfinnsomhet. Må alltid innom tråden din når jeg er på BP. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
SoBo Svart 10.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2017 (redigert) Gøy at du "svinger" innom her i ny og ned Dinos Da er skuta på land igjen, tidelig men.. Er i allerede i gang med "neste års" prosjekter. Først ute er eksosgjennomføringer. Disse båtene er utstyrt med en glassfiber potte som røret ut av potta er støpt direkte ut gjennom skroget. Denne glassfiberpotta er coatet med et glatt stoff. Princess så ikke nødvendigheten å rubbe denne glatte overflaten før innstøping. Dette holdt tett ganske lenge , men på vår båt "svettet" det nå vann inn her. Plasseringa av disse eksospottene er slik at det ikke er mulig å få fikset dette på plass. Måtte derfor sage meg gjennom skroget for å pottene og gjøre en fiks. Pottene ligger bak i lasterommet helt ned til skutesiden og ned til bunn av båten På utsiden ser det slik ut: Denne "utsparingen" i skroget gjør det veldig trang på innsiden: Skar vekk hele "utsparingen" og satt igjen med dette hullet ?? Kuttet så eksospotta rein. Her ser vi at det sorte innerrøret ( det som kommer rett fra potta) er løst ifra påstøpen. Kunne skyves frem og tilbake med håndmakt. Det er imellom her vannet har kommet inn. Nå blir det ikke lenger noen innsøkk der bak. Laget en enkel forskaling og satte igang å støpe. Eksospotta ble renkuttet og slipt. Røret ut bak på potta måtte nå forlenges. Brukte et plastrør som jeg tredde inn i eksosstussen i potta og støpte rundt. (Surret plastfolie rundt røret før støping) Fjærnet så det røde plastrøret. Så måtte pottesaken på plass i båten og støpes fast. Innmari mange lag senere. Ble også mye bedre plass for innvendig støping , når "utsparingen" er borte. Da er det bare en side igjen FF ..... Redigert 10.September.2017 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
ray Svart 10.September.2017 Del på Facebook Svart 10.September.2017 Wow Sobo. Utrolig bra utført???. Bra du er igang igen. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Chilli Solbris Svart 10.September.2017 Del på Facebook Svart 10.September.2017 Det er på tide at Princessfabrikken sender noen av ingeniørene sine bort til deg @SoBo! De har litt å lære! Båten blir jo fanden hakke meg bedre enn ny!!!!! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
SoBo Svart 12.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2017 Takk for det ray, alltids noe og gjøre med disse gamle damene Bedre enn ny vet jeg ikke Erikda. Ingeniørene til Princess er velkomne de, bare ikke send arbeiderne. Har hørt historier om at arbeidere med svæære tatoveringer, står og slår på rekkene med treklosser og slegge for å få de til å passe. Om det stemmer vet ikke jeg. Litt videre på ombygginga. Flere lag er lagt på utvendig , så sparkling med tråsparkel (glassfibersparkel) og til slutt et lag med coat. Andre runde med sparkel. Ferdig sparkla og pusset ( kunne vel ikke skrive pussa ) Første lag med coat. FF.... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Fortego Svart 13.September.2017 Del på Facebook Svart 13.September.2017 Strøkent arbeid som vanlig! Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Stella Ulefoss Svart 13.September.2017 Del på Facebook Svart 13.September.2017 Det ser så lett ut,og så blir det så bra. Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 13.September.2017 Del på Facebook Svart 13.September.2017 Blir imponert av ditt arbeid og pågangsmot! Ligger du på Salen på land ? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 17.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2017 (redigert) Sitat Strøkent arbeid som vanlig! Takk for det Fortego. Synes det ble bra jeg Sitat Det ser så lett ut,og så blir det så bra. Takk. Ække så vanskelig Stella Ulefoss. Bare så inni granskauen mye arbeid Sitat Blir imponert av ditt arbeid og pågangsmot! Ligger du på Salen på land ? Takk for det. Å skaman gjørra da Kire. Bre å brette opp skorteerma og gyve løs Ligger på land på Salen ja, Så var det SB side sin tur. En del mer demontering for å få tilgang her. Samme system som sist , med forlengelse av eksosrør osv. Ble åpent og luftig bakiher når sofabenken ble demontert. Så var det å få demontert dørken akterut for bedre tilgang. Inne bak batterikassa og varmeren ligger potteluringen. Som man ser er jeg i full gang med og kappe vekk rundt enderøret. Etter mod av potta og div sliping , ble det mer støping Også på innsiden. Laget også kiler av bonocell omtrukket av polyester og duk. Ble støpt inn mellom eksospottene og skroget i bakkant, for å avlaste litt vekt. To "hull" helt i hekken FF... Redigert 17.September.2017 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SoBo Svart 23.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2017 (redigert) Da er utvendig støping og sparkling med tråsparkel (glassfibersparkel) unnagjort også på SB side. Også et lag med coat påført . BB side fikk siste lag med topcoat. Utvendig gjenstår da stort sett epoxyprimer og bunnstoff. Har og fått mattet ned og smurt på et lag med topcoat innvendig. Det lille hullet på venstre side av eksosutløpet er til "støttestaget" for badeplattforma. Ser bedre ut og lettere å holde reint nedi her nå. FF... Redigert 23.September.2017 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Knude Svart 23.September.2017 Del på Facebook Svart 23.September.2017 Hei. Dette ble jo en klar forbedring av eksos utløpet. . Fiber og polyester er kjekke ting når men har knekt koden. Nesten ikke grenser for hva man kan få til. Lykke til med neste prosjekt ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Grufolf Svart 23.September.2017 Del på Facebook Svart 23.September.2017 (redigert) Har du noen formening om hvordan dette vil endre lyden på båten mtp støy? Ser ut som det var en slags "klaffer" der før du reparerte. Evt om det kommer til å boble mer bak båten nå? Fantastisk arbeid du gjør med båten forresten, har fulgt med tråden fra start. Redigert 23.September.2017 av Grufolf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Antilia Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Tenker den gamle damen gleder seg til neste sessong allerede. Som alltid veldig bra SoBo. ? Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
SoBo Svart 7.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2017 Takk for hyggelige tilbakemeldinger karer Polyester og duk er kjekke greier. Det har du helt rett i Knude. Når det gjelder støy Grufolf, tror jeg ikke det blir noe endring i forhold til originalt opplegg. Eksosen kommer ut ca like høyt/lavt i skroget. Disse klaffene er ikke originale. Det er noe ettermonterte gummigreier. Både damen og jeg gleder oss til neste sesong Dinos. Vinteren har dog sin sjarm , kos , og slit med prosjektpusling . Ikke mye har skjedd siden sist. Har fått coatet utsiden på SB side en gang til ,pluss et lag coat innvendig samme side. Lokket til batterikassa fikk også litt topcoat. Første gang det kommer eksos og vann gjennom her. Har hatt de grønne tantene i gang i dag i forbindelse med oljeskift. Før og etter på batterikasse lokk. Vi ser også at det er "nysmurt" innvendig på potta og omegn . FF... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SoBo Svart 9.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2017 (redigert) Hei igjen. Nå var det nok mange som håpet at det var stille ifra denne fronten for godt, men neida.. Et nytt forholdsvis stort prosjekt er under oppseiling, som så absolutt innbefatter symaskin. Kalesje er stikkordet. Her er det snakk om nye maler (blir litt endring i forhold til gammel kalesje) og den gamle "hooden" forblir hel. Skal brukes til vinterkalesje. Ligger bestilling inne på kalesjestoff, knapper, kantbånd og nye glideskinnesystem ifra: USA, Nederland, England og Kina Til maler bruker jeg byggplast av den litt tykke typen. Den er fast, fin og kan ikke strekkes. En annen viktig ingrediens her er gaffatape. Så er det viktig å justere inn bøylene så alt blir likt på begge sider. Bøylene blir holdt på plass med gaffatape, på midten og på begge sider. Begynte å lage mal ifra targaen og frem mot vindskjermen. Alle skjøter (sømmer) vil bli ved bøylene (altså tvers over) Da får man fine "skjøter" og rett "krumming" på kalesjen. det er også viktig å merke/notere godt på malplasten underveis. Neste nå er skreen ned mot vindskjermen. FF... Redigert 9.Desember.2017 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Chilli Solbris Svart 10.Desember.2017 Del på Facebook Svart 10.Desember.2017 Det var jaggu på tide med nye prosjekter!!! Det må jo være en evighet siden sist! Veldig spennende å se utviklingne i dette prosjektet! Hva slags symaskin skal du bruke? Og det er ingen i menigheten her som håper på stopp fra deg! Så du må bare fortsette!!! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
boble65 Svart 10.Desember.2017 Del på Facebook Svart 10.Desember.2017 Spennende? ja lurer og på hvilken maskin du skal bruke?? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 10.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2017 (redigert) Ja lenge siden det ""fysisk har vært noe action her Erikda, men "psykisk" det har vært mye "bevegelse" Mye tenking og planlegging i forbindelse med dette prosjektet. Spennende er det , gleder meg faktisk til å komme i gang med syinga. Rigget meg til med et syrom for noen år siden og i den forbindelsen kjøpte jeg en industri symaskin av walking foot typen. Den kommer godt til nytte nå Her er tråklemaskinen. Så var det finpuss på malene. Her legger jeg til søm mon. Bruker en liten trekloss med et hakk i. I hakket legger jeg tusjen og da er det enkelt å lage ny strek. He he her er en konvolutt som har vekket mistanke hos tolletaten. Ikke rart da det var stoff-prøver i den Viktig å merke senter på mal-delene og overføre dette til kalesjestoffet (midt på kalesjen, midt på kalesjebøylene) Da blir det mye lettere når delene skal syes sammen. FF... Redigert 10.Desember.2017 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
haig Svart 11.Desember.2017 Del på Facebook Svart 11.Desember.2017 Mektig imponert over denne tråden! Har lest hele og er et meget nyttig "oppslagsverk". Stor inspirasjon til mine egne vesentlig mindre prosjekter. Gleder meg til fortsettelsen! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2017 Moro å høre at man kan være til inspirasjon haig Da "tusles" det videre i systua. Har fått rigget meg klar og fått overført maler til stoff og begynt på sammensyinga. Her er litt av utstyret som skal brukes: Smeltekniv, blyant for stoff, anretning til å sy på kantbånd, glidelåser, tråd, kalesjetape og pull it up pnapper. Mangler kantbånd og kalesjevindusplast. Også fått rigget opp et stativ til kalesjeduken. Bare å trekke ut stoffet. Mal på plass. På høyre side ser vi en vit strek. Har her gjort klar for "pølsa" til kalesjebøylen i samme slengen. Den har jo samme buede fasongen. Begynte først med å tegne av malene på stoffet. Det ble vel tungvint. Tapet fast malplasten og kuttet så direkte ut der det var mulig. Bruker et gammelt speilglass som underlag ved bruk av smelte kniven. På med kalesjetape og glidelåser. her en av bøyle "pølsene" Første sting satt på dette "sytøyet" Sammensying av tre deler til kalesja over førerposisjon. Nevnte tidligere at det var lurt å ha styr på senter av stoffet. Syr i fra midten og ut til hver side. Mindre mulighet for at stoffet forskyver seg og letter å håndtere delene ved sammensying. Midt i svingen og tre lag stoff. Så var det å snu stoffet og sy den utvendige sømmen. Da blir det slik. Første sammensying ferdig. Dette er "pølsa" fremme ved fremste bøyle. FF... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 16.Desember.2017 Del på Facebook Svart 16.Desember.2017 Nå er det virkelig på tide du starter din egen fagskole, SoBo! Det kan vel ikke være ett fag du ikke har vært innom her i denne tråden, og dine pedagogiske evner er det ingenting å si på! Du er oppfinnsom, dyktig, nøyaktig, allsidig og ikke minst så deler du raust med oss andre! Du imponerer som vanlig! Ønsker deg og dine en riktig god jul! Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 16.Desember.2017 Del på Facebook Svart 16.Desember.2017 Henger meg på den. Utrolig inspirerende ??? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 16.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2017 Det var utrolig hyggelig å se deg innom tråden her Zitt, og selvfølgelig hyggelig med flotte ord . Ønsker også deg og dine (Yellow og hundene medregnet) en flott julefeiring Urolig artig at det som legges ut her virker inspirerende Kjelli . Er jo med på å dra, så man har lyst til å fortsette å legge ut hva som skjer Noen flere glidelåser har kommet på. Her er den delen av kalesja som går ifra vindskjermen, opp til første bøyle og den fremste delen av kalesjetaket. Kalesja blir sydd slik at man kan ta bort hele denne delen ( fra første bøyle ned til vindskjerm) Delen som blir over/foran førerposisjon, skal kunne taes helt av ( ikke til å rulle opp) det blir også klaff over glidelåsen ned her og borrelåser langs hele "leppa" mellom kalesjetak og "frontstykket" Var inne på det med doble sømmer, altså der stoffet blir skjøtet. her er det viktig å brette stoffet rett vei i forhold til vann og lekkasje. Brettes "oppover" på baksiden. En annen kjekk sak å bruke ved sammensying er en sterk magnet(eller flere) Da kan man legge stoffet inn til den i forhold til en bestemt avstand ifra nåla. Også lurt å holde på tråden (over og undertråd) ved systart. Da tukler tråden seg ikke og man får et finere trådfeste. FF... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.