Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

Takk for flott omtale dere  :smiley:  Moro at dere fortsatt er innom her og titter sånn innimellom  :yesnod:

 

Da er trappeprosjektet ferdig og avsluttet. Trinna er nå limt fast oppå de gamle.

 

Før:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Har også hevet vannlinja 2,5 cm. Før var den akkurat og det medførte at det ble gult i gelcoaten i vannlinja.

Pusset litt i overgangen  ( så ikke overgangen mellom gammelt og nytt blir så markant) før jeg la på 

epoxyprimer.

 

bilde

 

 

   FF...

Link to post
Share on other sites

Berre lækkert, SoBo!

Kløe i fingrene er helt opplagt smittsomt, og jeg kjenner på det. Av forskjellige helsemessige grunner har jeg måtte gå på tyngre medisinering for denne kløen, men jeg har et håp om å komme i gang igjen med saker og ting i båten jeg også snart.

Det er godt å ha dette "leksikonet" ditt å bla i. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Håper ting ordner seg, slik at du kan komme i gang igjen med litt "båtpusling" Zitt.

Savner "liv" i trådene dine  :yesnod:

 

Ja Fortego, nå er det lenge siden det har vært "liv" hos deg.

Bare å hive seg rundt nå  :thumbsup:

 

Så en advarsel: Ikke la noen på SoBo verftet komme borti båtene deres.

Bare juks og fanteri.

 

Dårlig arbeid er gjort på isiteeken på badeplattingen. Randplanken på belegget har løsnet i limfugen.

Resultat: vann under belegget.

Bare å "rive" opp.

 

bilde

 

bilde

 

Fjernet så limrester på badeplatting og belegg.

 

bilde

 

Stølbørste på vinkelsliperen fjernet limrestene i en fei.

 

bilde

 

Kappet randplanken løs ifra resten , skar vekk fugen, pusset og gjorde reint.

Vil så prøve å fikse belegget med å lage fuger nye fuger mellom randplank og resten av planken.

 

bilde

 

bilde

 

 

   FF...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

 

Uffda, å gjøre ting to ganger er jo det "gøyeste" som finnes! Trøsten får være at det blir fort glemt når du får fikset det!

Hold motet oppe!!!

 

Dette er kanskje det som heter: å lære den harde veien.

Er ikke kjent for å gi opp så lett jeg vettu  :smiley:

 

PVC teaken har vært på service og er nå limt på plass igjen.

Motorene har i dag blitt startet opp for første gang etter "spa" opphold.

Kjølekretsen (ferskvannsiden) har blitt renset og flushet er runde til, før frostvæske ble fylt på.

 

bilde

 

bilde

 

SB side så og si ferdig. BB side, lagt fuge rundt.

 

bilde

 

Ganske "guffen" farge på vannet fortsatt ( fordi om kjølerene har vært vært syrevasket) 

 

 

bilde

 

De grønn tantene har ruslet en time hver

Deilig følelse at det nå er reint inni der og at motorene fungerer perfekt uten noen form for lekkasje.

 

   FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har ikke gått i hi, eller har det i den forstand at nå er det båtbruk.

Har dog "knoklet" og slitt med div små problemer.

Bianca`en har nå vært i det våte element i ca.en mnd.

Pakkboksen på SB side ( den nymonterte) lakk.   :headbang: Bestilte ny da jeg ikke viste hva som var årsaken.

Volvokondomen var montert etter boka (tror jeg) Opp med båten, av med akselflens og ny kondom ble tredd på.

Tett og fint :yesnod: , men da oppdaget jeg at eksospotta på BB maskin hadde en liten sprekk og pitte litt vann kom inn  :headbang:

Denne eksospotta er i glassfiber og sprekken var over vannlinja. Slapp å ta båten opp igjen. Slipe, støpe ,tett.  :smiley:

Ved første prøvetur oppdaget jeg at SB motor "kastet" på seg og vibrerte. Fant ut at motoren "haltet på labbene 

(de to bakre motorlabbene , bar ikke like mye vekt) Måtte i dette da ta en ny oppretting på motor/drivverk.

Hadde også en vannlekkasje på SB eksos mellom rør og slange . Dette var ekel fix.

 

Ny og nyere pakkboks.

 

bilde

 

Eksos lapping.

 

bilde

 

Propellene har vært innom  dr. Olle på Winrace.

 

bilde

 

bilde

 

Har også byttet ut dusjforheng futtrealet. Sydde nytt av to stk. dusjforheng.

Ble også en liten stoffbit til overs, som ble ny gardin der på toan. 

 

bilde

 

bilde

 

 

   FF...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nettopp vært på tur med Maija.

Kjører som regel sakte ca 800 omd.

Etter å ha ligget i denne farta en stund hender det at jeg vil gi på litt.

Da soter/køler det temmelig mye en stund.

Er du sikker på at tantene får nok luft med biltema sportfilterene våre ?

Link to post
Share on other sites

Ombord i Solbris har vi innført et nytt begrep!

Vi tar en Sobo! Eller som oftest dette blir ikke helt Sobo!

 

Vi har en båtpenge som er en tusenlapp..... Vi har en Mong og en Lødd (fra gamle dager) og sikkert noen andre begreper om penger.

 

Nå er det altå innført et begrep for kvalitet. Vi tar en Sobo er altså: Dette gjør vi skikkelig! Hele veien!

Eller som sagt, som oftest: Dette ble ikke helt Sobo..... Som da betyr at vi har rom for forbedring!

 

Kommer lissom ikke på noen flere måter å si at du er utrolig dyktig med et inn i hel........s pågangsmot! Og med øye for finish.

Og vanvittig allsidig! Skulle gjerne hatt deg ombord i Solbris ett halvt års tid!   :lol:  :thumbsup:  :yesnod:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

 

 

Stadig litt vedlikehold på de gamle damene. Synes jeg kjenner meg igjen her SoBo. Fikk vibrasjon hos meg, og da var to bolter knekt i aksel flens. Har satt i fire nye, men ikke så lett å rette opp synes jeg.

 

Gamle damer trenger stell, det er helt sikkert  :smiley:

Oppretting er ikke alltid enkelt Dinos

 

 

Har nettopp vært på tur med Maija.

Kjører som regel sakte ca 800 omd.

Etter å ha ligget i denne farta en stund hender det at jeg vil gi på litt.

Da soter/køler det temmelig mye en stund.

Er du sikker på at tantene får nok luft med biltema sportfilterene våre ?

 

Ja disse motorene soter noe etter lenger tids kosekjøring.

Har ikke mistanke om at motorene får for lite luft her.

Du kan jo prøve med å kjøre uten, for å se om det blir noen endring.

Jeg kjører også full fres en stund, så og si hver gang jeg er utpå for å "blåse" sot.

 

 

Ombord i Solbris har vi innført et nytt begrep!

Vi tar en Sobo! Eller som oftest dette blir ikke helt Sobo!

 

Vi har en båtpenge som er en tusenlapp..... Vi har en Mong og en Lødd (fra gamle dager) og sikkert noen andre begreper om penger.

 

Nå er det altå innført et begrep for kvalitet. Vi tar en Sobo er altså: Dette gjør vi skikkelig! Hele veien!

Eller som sagt, som oftest: Dette ble ikke helt Sobo..... Som da betyr at vi har rom for forbedring!

 

Kommer lissom ikke på noen flere måter å si at du er utrolig dyktig med et inn i hel........s pågangsmot! Og med øye for finish.

 

Og vanvittig allsidig! Skulle gjerne hatt deg ombord i Solbris ett halvt års tid!    :lol:   :thumbsup:   :yesnod:

 

Takk takk Erikda  :blush:  Det hender vel at det blir noen "kjappe" løsninger her også.

 

Dette må være sesongen for div. trøbbel. Store deler av helgas tur foregikk på en motor.

Eksosbendet separerte seg ifra flensen på turboen. Eksosen gikk da ut i motorrommet.

Den endre motoren ble da nesten kvalt. Fattet fort hva som hadde skjedd og det ble ikke noe sot nedi der å snakke om.

Dette var reprisen av hva som hendte med Bergstad. Godt han har fått sakene på stell igjen.

 

Her er det utvendig / innvendige gjenger. Det var de innvendige gjengene i flensen som var kaputt.

 

bilde

 

Eksosen ble blåst it på den ene siden og sugd inn på den andre.

Ser jo hvor sotete luftfilteret er.

 

bilde

 

Så da gikk søndagskvelden med til rep. Slipt reint og sveiset. utvendig / innvendig)

Laget også fire tynne platebiter, som ble sveiset mellom bend og flens.

Disse er så lange at de bør "flekse" ved temp. endring/material utvidelse.

Skulle flens og bend separere seg igjen, håper jeg at disse vinkel/platebitene vil holde det sammen.

 

bilde

 

På plass att  :smiley:

 

bilde

 

 

   FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bilde


Hvem har sagt at alt er på stell Soho. ?? har liksom full feber.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

He he er noe med årets sesong Sobo. Får håpe at det blir en liten smakebit av sommer i år.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...