Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

Jeg trodde ikke at båten din kunne bli flottere nå, men jamen klarer du å finne på forbedringer fremdeles! :thumbsup:

 

Jeg fikk forleden dag en forespørsel fra han jeg kjøpte Classicen av. Han lurte på om han kunne få kjøpe båten tilbake. Jeg regner med at han er villig til å betale godt, og hvis jeg legger til en månedslønn eller to, så kan jeg legge inn et bud på din. Regner med at det går i boks! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Vel Sobo, jeg har vært borte fra Båtplassen og tråden din en stund. For lenge siden, veldig mange sider siden spurte jeg om å få bli lærling! Nå tror jeg det er flere av oss som er villig til å betale for å få være med på skolen din"live"!

 

Noen få båter, noen veldig få båter får et liv hvor de blir bedre og bedre jo eldre de blir. Man ser noen slike smykker i Risør og andre steder hvor trebåtentusiastene slår seg helt hinsides løs! Og  så noen ganske få plastbåter. Og du ligger på førsteplass med god margin! Meget god margin!

 

Har ikke flere superlativer igjen Sobo! Det er du, Knude og et par til som bare må følges!

 

Og forslaget om bok? Bare si ifra! Jeg skal påta meg å skaffe forlegger! Det hadde blitt bibelen for en del båtfolk her i den vanlige verden!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

 

 

Jeg trodde ikke at båten din kunne bli flottere nå, men jamen klarer du å finne på forbedringer fremdeles!  :thumbsup:

 

He he joda Zitt, alltid noe å finne på. Fantasien til de ansatte er det inget å si noe på.

 

 

 

maija trenger også nye trappetrinn. blir spennende å se !

 

Nye plater i trappa ja, der satt den (Fra det indre mørket mot lyset og omvendt)

Tror det blir bra dette.

 

Hei Erikda.  Velkommen tilbake til båtplassen og takk for flotte ord. Gøy at du er tilbake i " gammel dame" tråden  :smiley:

Og ikke minst, gratulerer med flott stor ny "leilighet" :thumbsup:  Legg gjerne ut noen bilder av`en, hadde vært artig å sett.

 

Fortsatt tilpassing av trappe platene. Mye liming må man påstå.

Her tilpassing mellom "kanten" og midtdelen. Ganske puslete.

 

bilde

 

Øverste trinn, klar for liming.

 

bilde

 

To allerede ferdig.

 

bilde

 

Har også laget kanten som skal limes under trinnet ytterst.

Flere klosser limt sammen, så pusset i bueform innvendig og utvendig. (ikke pusset innerbuen enda, som man ser)

 

bilde

 

Så er kanten under press. (fra mange  :smiley: )

 

bilde

 

bilde

 

 

   FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig bra ! Hadde kjøpt sånne om det fantes. Er dessverre ingen snekker ! Skal undersøke i Kroatia om muligheter.

Har du spurt om de kan lage til deg på SoBo-verftet? Det verste som kan skje er at de ikke har tid!

---------------------

SoBo; Jeg har sånn sansen for bruken din av flere typer tresorter, som du vet, kjempeflott blir det!

Link to post
Share on other sites

 

 

Lekkert!!   :smiley:

 

Takk for det Autofil.

 

 

 

Veldig bra ! Hadde kjøpt sånne om det fantes. Er dessverre ingen snekker ! Skal undersøke i Kroatia om muligheter

 

Takk maija27.  Man får ferdig freste teakstaver til skipsdekk. Du kunne jo lage en omramming i teak og legge slike teakstaver. 

Må nates og pusses. hadde blitt fint det.

 

 

Har du spurt om de kan lage til deg på SoBo-verftet? Det verste som kan skje er at de ikke har tid!

---------------------

SoBo; Jeg har sånn sansen for bruken din av flere typer tresorter, som du vet, kjempeflott blir det!

 

Skulle gjerne ha laget flere slike trinn , men er veldig tidkrevende. 

Tid er det dessverre, av og til litt lita av.

Liker også godt litt blanding av tresorter Zitt.

 

Så har turen gått ifra snekkerverkstedet til mekanisk/sveise avdeling.

 

En syrefast plate litt slipegreier og noen maler.

 

bilde

 

Har ikke ødelagt meiene på skøytene  :giggle:

 

bilde

 

Runder kantene for å få en noe slik halvrund profil.

En uten runding og en som er påbegynt rundet.

 

bilde

 

bilde

 

Her skal de være, ytterst på trinnet.

Som pynt en "antiskli" kant og slitekant.

 

bilde

 

bilde

 

Mer pussing og tilpassing gjenstår  :yesnod:

 

 

   FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg brukt etpar nattevakter og gått gjennom norsk ordliste! Og det er bare å si at det er ikke flere ordinære superlativer å bruke. De snekkeriene dine er helt konge! Jeg lager det ikke og jeg skal liksom være tømrer! Bloody marvelous Job!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg brukt etpar nattevakter og gått gjennom norsk ordliste! Og det er bare å si at det er ikke flere ordinære superlativer å bruke. De snekkeriene dine er helt konge! Jeg lager det ikke og jeg skal liksom være tømrer! Bloody marvelous Job!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg brukt etpar nattevakter og gått gjennom norsk ordliste! Og det er bare å si at det er ikke flere ordinære superlativer å bruke. De snekkeriene dine er helt konge! Jeg lager det ikke og jeg skal liksom være tømrer! Bloody marvelous Job!

Superlativer på andre språk enn norsk er tillatt, i tilfeller som dette! :yesnod::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ser super godt ud SoBo, glæder mig til at se trin monteret. Ser du er inspireret af original værftet, og det er jo aldrig skidt? Baren skal lægges højt?

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk takk alle sammen  :smiley:

 

Kan ikke selge  enda vettu Fru Jacobsen. Mye å ta tak i enda, bare fantasien begrenser trur jeg  :giggle:

 

Ikke noe avfetting i den forstand, har dog tørket over med rødsprit. Det mørke treverket her er amerikansk valnøtt og ikke teak.

Den er ikke "feit" slik som teaken. Det lyse treverket er eik. Resten av innredningen nede i båten 

er original, lys eik.

 

Forøvrig er det ikke mye som har foregått.

Litt lakk på trinna og litt puss og polering på "kantbeslaget" 

Det blir en 6-7 lag med blank lakk og en 4-5 lag med halvblank.

 

Som man ser er det en del pussing før man får finish på listene.

Fortsatt en del pusseriper som må bort.

 

bilde

 

Fått på 5 lag med blanklakk til nå.

 

bilde

 

bilde

 

 

   FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En fantastisk tråd dette, som både kan ta fra en motet og gi en inspirasjon til å gjøre ting selv.

Er helt fantastisk hva du får til, og viser at med enkle verktøy og pågangsmot (og tolmodighet) så kan en få til mye.

Har latt meg inspirere fra denne tråden, til å ta på arbeidsoppgaver jeg ikke trudde jeg kunne få til.

 

Har fulgt med lenge i denne tråden, men er ikke så flink å komme med tilbakemeldinger, men dette er helt topp.

 

Vi er mange med båter som har mindre og større arbeidsoppgaver som skal utføres, og veldig greit å ha et slikt oppslagsverk.

Link to post
Share on other sites

 

 

- Du e`steikje galen...  :yesnod:   :thumbsup:

 

Godt å få det bekreftet, har hatt en misstanke en stund  :giggle:

 

 Takk takk Kjelli. Veldig gøy å lese at innholdet her har vært til inspirasjon   :smiley:

 

Flott tilbakemelding å få,  båtbygger Knude  :smiley:   Blir vel mye pirk av og til. Moro lell.

 

Oppskrift på polering Olsen83. Skal vi sjå:

 

Former med slik Flapdisc : http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Ovrig/Flapdisc-2000017845/

 

Grovpolerer med slike ploer flapdiscer (grov, medium og fin) : http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Ovrig/Flapdisc-polering-2000019667/

 

Pruker også en "flat" polerdisk (uten lameller) Har ikke noe bilde eller link i farta.

 

For å få "ripefritt" resultat vannsliper jeg av og til med 1200-1500 papir. (har ikke gjort det i dette tilfellet. Skal dog tråkkes på)

 

Avslutter så med slikt polersett for sluttglans: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Polerverktoy/Polersett-5-deler-2000028423/

 

To stk. kantlister ferdig. Disse er som nevnt ikke vannslipt før polering.

 

bilde

 

bilde

 

Denne derimot er "finpusset"

 

bilde

 

 

  FF...

Link to post
Share on other sites

Er jo bare helt fantastisk resultat det blir! Må en tur innom Biltema og få kjøpt meg noe sånt ja  :yesnod:  Har en ramme rundt kartplotteren som er skjært ut av en syrefast plate, som skulle vært polert for lenge siden. Eneste som skremmer meg litt er at hvis det blir noe i nærheten av hva du har gjort med Riviera skiltet ditt må jeg ta resten av det syrefaste på båten også  :lipseal:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Takk for godord Fjord28cs og Olsen83   :smiley:

 

Har kommet litt videre på trappeprosjektet.

Gammelt teppe i trappa er fjernet og gammelt lim er skarpt/pusset vekk.

Mellom trinna har jeg nå limt opp skottbekledning.

Har også fått limt på kantlista på trinna.

 

Skraping og pussing på gang:

 

bilde

 

Litt maskering måtte til. Brukte spray kontaktlim til liming av skottbekledningen.

 

bilde

 

Kvitt trekk på plass.

 

bilde

 

Klart for liming av kantlist. Laget en liten "grop" både i lista og i trinnet. 

Fikk det for meg at det muligens ble litt bedre "hold" ved liming slik.

Bruker sika til lim.

 

bilde

 

Slik.

 

bilde

 

Trinna er forresten lakket 8 strøk med kost (noe sliping mellom strøka) med blank lakk.

4 strøk blank er sprøytet ( vannsliping imellom)

Til slutt sprøytet 4 strøk med halvblank. (vannsliping imellom)

 

bilde

 

 

   FF...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...