Chilli Solbris Svart 25.November Link til dette innlegget Svart 25.November Som tidligere tømrer og trelastmann, dette er over snittet godkjent!👍🤣🤣🤩 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
eysteind Svart 26.November Link til dette innlegget Svart 26.November Dette ser meget bra ut! Hvor handler du slik finer? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 10.Desember Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember eysteind skrev On 26.11.2025 at 21.33: Dette ser meget bra ut! Hvor handler du slik finer? Dette er noe jeg har hatt liggende en stund. Mener det ble kjøpt på Ebay. Men kan ikke anbefale dette, da det hadde skrukket seg etter noen dager. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SoBo Svart 10.Desember Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember Som nevnt over her fikk jeg problemer med at denne fiberen skrukker/bunkler seg etter noen dager. Litt merkelig da både finer og innredning hadde ca. 20 grader?? Da ble det bare (ikke bare, bare) å rive denne fineren ned igjen. Her blir det å tenke nytt. Har en liten plan. Har dog laget ferdig en del plater rundt senga. FF... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Hulda Svart 10.Desember Link til dette innlegget Svart 10.Desember Det hender vi får noen tilbakeslag. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 10.Desember Link til dette innlegget Svart 10.Desember Her er vel svaret luftfuktighet? Hadde vært interessant å se hva som skjedde om du gikk på med et strykejern. I båten blir det utemiljø om du ikke har avfukter gående. Hvis den fineren er knusk tørr (hvilket den høyst sannsynlig er), vil det bli en ganske stor endring i fuktighetsinnholdet. La oss si at fineren holder 6-8% når du monterer den. Hvis den så plasseres i utendørs klima (da tenker jeg på relativ luftfuktighet), altså inni båten, inne i garasjen, etc., vil fuktighetsinnholdet på så tynn finer fyke rett opp i 12-16%. Og det er veldig dårlig nytt når det gjelder å holde ting flatt. Jeg har sett bordplater som har hatt svært kraftige U-profiler innfrest der en ikke har tatt hensyn til at treverk utvider seg når fuktigheten øker, med det resultat at U-profilen har bøyd seg og / eller at bolter har knekt av eller blitt revet ut av treverket. Du kan gjøre et forsøk ved å legge fineren i båten et par dager. Da må den ligge utover, ikke i en tett rull. Lim to strimler på et stykke MDF eller kryssfiner. Lakker det ene. Se hva som skjer. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
SoBo Svart 10.Desember Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember Luftfuktigheten er som du sier sikkert årsaken her. Fineren var lagret i båten og ikke sammenrullet, Så luftfuktighet i kabin og finer burde være ca. utlignet. Blir nok ikke å legge finer på nytt. Går nok for en annen løsning Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Vidar F.H. Svart 10.Desember Link til dette innlegget Svart 10.Desember Ja, da er jeg straks mer i tvil. Så tynn finer oppnår nok likevekt med omgivelsene i løpet av maks et par dager, så her har noe annet skjedd. Det er ikke slik at den skal strykes på? Varmeaktivert lim, ala kantebånd? Kjipt uansett - det ble jo riktig så snasent! Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
SoBo Svart 10.Desember Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember Vidar F.H. skrev for 3 timer siden: Ja, da er jeg straks mer i tvil. Så tynn finer oppnår nok likevekt med omgivelsene i løpet av maks et par dager, så her har noe annet skjedd. Det er ikke slik at den skal strykes på? Varmeaktivert lim, ala kantebånd? Kjipt uansett - det ble jo riktig så snasent! Ikke Varmeaktivert lim på denne . Er selvklebende med god heft , men den må legges på og strykes ut med litt makt med f.eks en trekloss. Brukte varmluftpistol for å myke opp limet da jeg rev fineren av igjen. Var litt kjipt. Bra jeg ikke hadde lagt på flere steder. Tror det jeg kommer til å gå for blir fint i kombo med stoff/skai i farge. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SoBo Svart Søndag 15:01 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 15:01 En liten julehilsen fra Miss Bianca.🎄 Puslet litt med takplatene og panela rundt senga . Mangler nå kun en litt større plate langs senga og noen ganske små. Disse er tilpasset og klare til trekking. Platene i taket er ferdig utenom rammen under / rundt takluka. FF. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Chilli Solbris Svart Søndag 22:16 Link til dette innlegget Svart Søndag 22:16 Ønsker deg en riktig god jul!!! 🎄☃️🎄☃️🎄☃️🎄 Jeg håper jeg en dag kan få ta skuta di i øyesyn!!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.