Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)

SoBo

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Som nevnt over her fikk jeg problemer med at denne fiberen skrukker/bunkler seg etter noen dager. Litt merkelig da både finer og innredning hadde ca. 20 grader??

Da ble det bare (ikke bare, bare) å rive denne fineren ned igjen.

Her blir det å tenke nytt. Har en liten plan.

IMG_20251207_125439_835.jpg.72e2d396879c24407129161d39a49e5a.jpg

Har dog laget ferdig en del plater rundt senga.

IMG_20251210_121015_450.jpg.390b52b863c1c79163d298228c86c46b.jpg

FF...

Her er vel svaret luftfuktighet? Hadde vært interessant å se hva som skjedde om du gikk på med et strykejern.

I båten blir det utemiljø om du ikke har avfukter gående. Hvis den fineren er knusk tørr (hvilket den høyst sannsynlig er), vil det bli en ganske stor endring i fuktighetsinnholdet. La oss si at fineren holder 6-8% når du monterer den. Hvis den så plasseres i utendørs klima (da tenker jeg på relativ luftfuktighet), altså inni båten, inne i garasjen, etc., vil fuktighetsinnholdet på så tynn finer fyke rett opp i 12-16%. Og det er veldig dårlig nytt når det gjelder å holde ting flatt. Jeg har sett bordplater som har hatt svært kraftige U-profiler innfrest der en ikke har tatt hensyn til at treverk utvider seg når fuktigheten øker, med det resultat at U-profilen har bøyd seg og / eller at bolter har knekt av eller blitt revet ut av treverket.

Du kan gjøre et forsøk ved å legge fineren i båten et par dager. Da må den ligge utover, ikke i en tett rull. Lim to strimler på et stykke MDF eller kryssfiner. Lakker det ene. Se hva som skjer.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Ja, da er jeg straks mer i tvil. Så tynn finer oppnår nok likevekt med omgivelsene i løpet av maks et par dager, så her har noe annet skjedd. Det er ikke slik at den skal strykes på? Varmeaktivert lim, ala kantebånd?

Kjipt uansett - det ble jo riktig så snasent!

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Vidar F.H. skrev for 3 timer siden:

Ja, da er jeg straks mer i tvil. Så tynn finer oppnår nok likevekt med omgivelsene i løpet av maks et par dager, så her har noe annet skjedd. Det er ikke slik at den skal strykes på? Varmeaktivert lim, ala kantebånd?

Kjipt uansett - det ble jo riktig så snasent!

Ikke Varmeaktivert lim på denne  . Er selvklebende med god heft , men den må legges på og strykes ut med litt makt med f.eks en trekloss. Brukte varmluftpistol for å myke opp limet da jeg rev fineren av igjen. Var litt kjipt. Bra jeg ikke hadde lagt på flere steder. Tror det jeg kommer til å gå for blir fint i kombo med stoff/skai i farge.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...