Copernicus Startet 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 15.Februar.2013 (redigert) Er det noen der ute som har noen forslag på hvordan få transportert en seilbåtmast fra Ulefoss til Stathelle på billigst mulig måte? Masta er ca 14m lang. Metoden under er utelukket Redigert 15.Februar.2013 av Copernicus (see edit history) Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Big Horn Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Kjøpte 12m flagstang i sommer som ble levert med personbil med spesialhenger med plass til 12 stenger opp til 14 meter. Forhør deg med nærmeste flaggstangforhandler. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Et lokalt trailerfirma transporterer den fint på en semitrallle tar ikke store plassen så burde ikke koste så mange kronene Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Copernicus Svart 15.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 (redigert) Hva med å spenne den fast på taket til campingvogna? Kan kansje bli litt skummelt når en skal svinge... Hva sier egentlig vegtrafikkloven og tilhørende forskrifter om dette? Redigert 15.Februar.2013 av Copernicus (see edit history) Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
LALUNA II Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Overheng /utstikkende last maks en meter uten dispensasjon fra vegmyndighetene Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
snorken Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Er det en mast av tre kan den ikke fløtes hvis det er fra Ulefoss i Norsjø? Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Det forrige innlegget var ment som en spøk, men jeg har jo sett transportert lange kanoer og kajakker transportert på vanlige biler men med støtte fra støtfangerne foran og bak. hva gjør disse roerne da? Åtter med styrmann er da lange båter. Sitér dette innlegget Link to post
Copernicus Svart 15.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 (redigert) Tror lastebil/tømmerbil er tingen. Jeg skal forøvrig sjekke om det går å leie seilflytilhenger fra Geiteryggen. Redigert 15.Februar.2013 av Copernicus (see edit history) Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
M/S AIOLOS Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Som lastebilsjåfør har jeg sett mye rart og farlig på biltak og selvlagde opplegg på hengere. Få tak i en lokal lastebil så har du masten der du vil på et blunk og i tilegg er den forsikret under transporten Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Forsøk Cato Rekanes Sitér dette innlegget Link to post
Flyrikk Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Kontakt en av de nærmeste transportselskapene i området ditt. Gjerne en som har kranbil med semi. Hør med de om de har noen turer i den retningen. Hvis ikke det haster tar de det i sammenheng med en annen frakt tur. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Lmsafg Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Hva med å spenne den fast på taket til campingvogna? Kan kansje bli litt skummelt når en skal svinge... Hva sier egentlig vegtrafikkloven og tilhørende forskrifter om dette? Forskrift om bruk av kjøretøy: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19900125-0092.html#3-4 Utstikk foran kjøretøyet, og utstikk over 1m bak skal merkes. Maks utstikk foran er 1m uten ekstra tillatelser, og eneste som begrenser lengden bakover er vel maks lengde på vogntog som er 19m uten ekstra tillatelser? Men skal jo helst være trygt og, så jeg ville ikke kjørt som han på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
godthaab- Svart 24.November.2013 Link til dette innlegget Svart 24.November.2013 Heisann. Fikk du transportert masta til Ulefoss? Hva ble løsningen? Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
Hamran Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 (redigert) Hva er egentlig feil ved transporten over? Her en profesjonell som frakter 20m. Avstanden fra lastebilens bakaksling til mastetopp er ca 9 m, lenger enn med tilhengeren over så utsvinget i kryss blir større. Redigert 2.April.2021 av Hamran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Så lenge kriteriet er «på billigst mulig måte» så må vel svaret være «mitt anbud». Kommer en eller annen som stropper den på taket. Bare kjør følgebil slik at du har kontroll hvis politiet stopper sjåføren.... ? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
X10an Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 (redigert) Hamran skrev for 9 timer siden: Her en profesjonell som frakter 20m Det kan sikkert være at transportøren her kaller seg "profesjonell", men transporten på bildet blir ikke på noen som helst måte verken akseptabel eller lovlig av den grunn. Selv om lovverket ikke eksplisitt uttrykker dette, er denne transporten et soleklart brudd på vegtrafikkloven § 3. Vedrørende utstikkende last på bil opplyser Oslo politidistrikt "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil" Dette betyr at om lastebilen over har en akselavstand på 7 meter, kan lasten stikke ut ca. 3,5 meter bak bilen. At bilen her på bildet allerede har et voldsomt overheng originalt, gir på ingen som helst måte ekstra bonuspoeng til sjåføren. Lenger utstikk anmeldes etter vtrl. § 3 (HAV). Lovverket her er ullent og uklart, og med god argumentasjon kan du nok slippe unna med ganske mye rart. Stikkord her er: SJA-møte i forkant med planlegging av rute og tilhørende referat, ekstra merking av utstikk med roterende lys, lav fart i bebygd strøk, følgebil med toveiskommunikasjon, transporten flyttet til et tidspunkt med lite trafikk og som varsellyset er ekstra godt synlig (natt). Har du alt dette på plass kan du ha en god sak i retten dersom politiet ønsker å ta saken dit. Det det handler om er at du bør kunne dokumentere at du har vært hensynsfull, aktpågivende og varsom, og sørget for at det verken kan oppstå fare eller voldes skade, og passet på at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Tilhengeren bak har ingen verdens ting med lovligheten å gjøre, men den gjør transporten "visuelt" penere, eller "å sminke brura" som det også kalles. Befrakteren må gjerne kalle seg "profesjonell", ha løyve i orden, grønn miljøvennlig bil og skrive kloke ord på lemmene sine så mye han vil, men ingenting av dette gjør transporten mer lovlig. Dette kvalifiserer utvilsomt til førerkortbeslag på stedet. Prøv bare å tenk deg hvor mye dette overhenget faktisk slår ut bak ved full sving på lastebilen. Her er det utelukkende avstanden fra senter av bakaksel og til mastetopp som teller. Denne lasten skulle derfor vært fraktet med semi, men ettersom total lengde da blir over 22 meter kreves dispensasjon. For å slippe dispensasjon kan lasten, utrolig nok, fraktes lovlig stående rett opp. Men dette betinger selvfølgelig at det ikke er lave bruer og ledninger langs veien. En mellomting vil selvfølgelig være på semi, med ene enden 4 meter ut bak, lavt over veien, og fremste delen løftet høyt opp til 1 meter foran tralla, slik at man kan utnytte lengden av hypotenusen. Men selv dette vil åpenbart bli i høyeste laget... (uten å ha regnet på det) Men for å svare på det egentlige spørsmålet ditt: Hamran skrev for 9 timer siden: Hva er egentlig feil ved transporten over? Copernicus skrev On 15.2.2013 at 15.11: Den logiske bristen ved spørsmålet ditt er at du legger til grunn at transporten med lastebilen over er lovlig. Det er den ikke! Her stikker lasten ut langt over én meter foran kjøretøyet jf. forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, første ledd, bokstav a. Tilhengeren er her et selvstendig kjøretøy, og det hjelper ikke at lasten ikke stikker ut foran trekkvognen. I tillegg praktiserer politiet sine interne regler om at utstikket bak tilhengeren ikke skal være over ca. 50% av avstanden mellom bilen og aksel på tilhenger. Det skal også sies at UP selv ikke er veldig stødige i slike saker, og i det konkrete tilfellet over kommer de med følgende uttalelse: "– Dette ser unektelig ikke helt bra ut, sier politiinspektør Tov Svalastov i UP. – Kjøretøyet ville blitt stoppet og kontrollert. Det ser ut som godset er merket i henhold til regelverket, men om det ved kontroll av bil, henger og last ville blitt reagert med anmeldelse og kjøreforbud, er ikke så godt å si bare ut fra bildene." Don't shoot the messenger... Redigert 2.April.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.