Jump to content

Verden rundt fra scratch, gode råd søkes!


Sondre Kommedal

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er en 22 år gammel mann fra Stavanger, har to år fartstid ombord på frakteskip, men sikter nå etter fjernere horisonter. Jeg og en kamerat diskuterte temaet verdensomseiling, hvor mye arbeid som må bli lagt inn i dette og ikke minst om det er mulig. Jeg har lite seile-erfaring fra før av, men det er ikke noe som ikke kan læres.

Hvor stor båt burde vi ha? Hørte om en kar som seilet over Atlanterhavet alene i en 21-fots båt, er 26 tilstrekkelig for to eller tre personer over de store strekkene?

Hvilket utstyr trenger vi? VHF og radar er en selvfølge, sjøkart (muligens også sjøkartmaskin), gjesteflagg, nødvendig papirarbeid, backuputstyr og overlevelsesdrakter blir også med. Alle tips tas imot med stor takk! Vi er to karer som ikke planlegger for å planlegge, jeg ser ingen grunn til å ikke lytte til stemmen inni hodet mitt som forteller meg at 24-30 mnd. på seilas vil lære meg mer enn det skole og universitet noensinne vil.

Hvor mye penger er det nødvendig å tjene opp? Vi er ikke interressert i shopping for å si det slik, utgiftene vil gå til havner, drivstoff, proviant, reperasjoner og andre nødvendigheter.

 

Jeg håper på givende tilbakemeldinger, er ny her på forumet men ser at dere brukere er en seriøs gjeng med saltvann i blodårene.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg syns du har lagt deg på et fornuftig nivå hva gjelder utstyr man MÅ ha. Det jeg savner på listen din er en GPS, gjerne uten kart. En kartplotter hjelper deg ikke så mye ute i verden som i nordiske farvann. Dessuten bruker den masse strøm. Med en GPS kan du legge inn et veipunkt du planlegger å treffe om x antall dager/uker. Da har du ihvertfall noe å styre etter. Tenk også på en form for selvstyring, og på en så lang tur ville jeg hatt med nødpeilesender og redningsflåte også.

 

Vi savnet det ihvertfall ikke. Til syvende og sist vil en sånn tur være et kalkulert risikoprosjekt, uansett om du har med en hel båt i reserve. Derfor er NØDVENDIG utstyr et kompromiss mellom tilgjengelig plass, økonomi og hva du føler deg komfortabel med.

 

Vi reiste på langtur for ca 10 år siden, og hadde f.eks ikke satellittelefon eller kortbølgesender. Hva gjør du f.eks om du 4 uker fra land får beskjed hjemmefra om at noen er døde. Det er jo ingen ting du får gjort med det der du er, og personlig ville jeg derfor valgt å ikke vite det før jeg kom til land. Andre tenker annerledes

 

Vi hadde Ikke varmt vann, trykkvann eller elektrisk dass heller. Noen syns sikkert vi var uansvarlige, men vi hadde lagt oss på et nivå vi var komfortable med.

 

Merk at dette er skrevet utfra at du nevner båtstørrelse godt under 30 fot. En 40-foter vil trenge en hel masse utstyr, som du ikke trenger

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for rask og fyldig respons, inspirerende at slike som deg har gjort dette "old-school", tanken var å reise uten satelitt-tlf, kanskje en i tilfelle skipsnød. Vi lever i ein risikofylt verden, man dør like mye om det er på asfalt eller i havet. Hvor mye koster en helt ok redningsflåte sånn ca? GPS er et must, takk for tipset. Rent økonomisk sett vil vi bruke penger på det vi må ha, og ikke mer, men utgifter som gjør reisen tryggere er nødvendige til en viss grad i mine øyne.

Det virker som om dere var på litt av et eventyr, verden kan tydeligvis beseiles uten dass, noe som er fint å vite :wink:
Et sted mellom 26 og 32 fot burde vel gå fint, gitt at det er en stødig skute?

Link to post
Share on other sites

Bor du i Stv? (eller i Tr.lag?)

I såfall send meg en IM, så kan vi invitere deg ned for båtdrøs i et seilmiljø der det er flere gamle ringrever som skal eller har vært på langtur. Er og noen unge spirer som bor i båt, og forsiktig planlegger den "store" seilasen.

 

Har forresten en kollega som er på jordomseiling (siden 2005) i en Contessa 26 (26 fots seilbåt) Så alt er mulig.

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Det er da slettes ikke uansvarlig å være uten trykkvann, varmtvann og elektrisk dass. Jeg ville vel heller si det motsatte.

Å bli uten lademuligheter, er noe man bør ta høyde for. Da er det greit å kunne ha både fersk og saltvann via fotpumpe. Varmtvann kan kokes om man absolutt må ha det og manuell dass er det beste.

 

Tilbake til trådstarter, så er vindror noe dere bør tenke på. Det er ikke avhengig av strøm og lar dere holde kursen i forhold til vinden til en hver tid. Da kan "rormann" gå ned å lage seg mat eller drite uten å vekke den som sover. Det er ikke gratis, men mer nyttig enn en elektrisk autopilot. Jeg kjenner et par karer som seiler masse alene på døgnseilaser og de har satt vakre kvinnenavn på sine vindror.

 

Ang Budsjett, mener jeg å ha lest en gang at det går med ca 120.000 i året på en jordomseiling inkl mat, havneavgifter, vedlikehold og bestikkelse av korrupte myndigheter. Det er mulig forsikring i gjeldende område man befinner seg i til en hver tid er med i regnestykket, men verditapet på båten er selvfølgelig ikke med.

 

Er dere to eller tre, ville jeg satset på en båt med minst to adskilte lugarer. Da har man litt "eget" i det ellers meget intime miljøet man skal leve med i lang tid. Når en blir sur/lei/sint... har han/hun et sted han/hun ikke smitter andre med det samme. (den tredje, må finne seg i å bo i salongen og være den ryddigste av de om bord)

 

To til fire års planlegging er sikkert ikke dumt, men båten bør kjøpes inn lenge før avreise. En del lange seilaser i ikke alt for fint vær, er antagelig av det gode.

Det man bør vurdere er å melde seg på et seilkurs fra Bergen til Orkenøyene (eller var det Færøyene). Da får man opplevet storhavet i trygge omgivelser og kan snappe opp masse nyttig,

En sommer før man reiser, kan man også vurdere å leie en seilbåt i feks Kroatia en ukes tid. Eller hvorfor ikke kjøpe båt der nede og har det som utgangspunkt?

I Karibien ligger det mange seilbåter som ikke kommer seg hjem med nåværende eier. En jordomseiling MÅ ikke starte i trøndelag. Den kan like gjerne starte på andre siden av kloden.....

 

Bare tanker egentlig, da jeg selv ikke har noen som helst erfaring med jordomseiling og heller ikke har tenkt å skaffe meg det. Jeg håper på å ha noen år som seilbåtkaptein i Middelhavet før jeg blir så gammel at jeg skal over på Trawler og storkose meg resten av livet ombord der. Det ser stygt ut for de planene, da årene renner på og pengene renner fortere ut enn inn.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for bra responser, j o mer informasjon som strømmer på jo enkelere blir det å planlegge videre! :smiley:
Regner egentlig med at utstyr som trykk/ varmtvann blir nedprioritert, seilere har klart seg i årtusener uten, det er heldigvis ikke alle norske ungdommer som er avhengig av hverdagsluksus for å takle hverdagen.

 

Jeg kan tenke meg at seperate lugarer er lurt, humør smitter enormt på så lite areal som du sier. Vi har satt som mål å seile en del før vi setter ut på den store ferden, jeg ville ikke krysset atlanteren uten å føle meg trygg på at erfaringene mine var mange og gode nok til å kunne håndtere en eventuell nødsituasjon.

 

Disse seilkursene er vel relativt dyre? Finnes det noe sted på nettet f.eks hvor man kan melde sin interresse som deckhand, hvor man kan bli med andre på seilas for å lære seg elementære ting? Det hadde nok gjort susen med en seiltur til Færøyene, har vært i disse farvannene før og vet det kan bli ganske krakilsk vær til tider. Man lærer mest når det er tyngst.

 

Jeg håper du får mange fine solskinnsdager på Middelhavet RSL, vi lever bare en gang :smiley:

 

Vindror høres forresten ut som en meget lur investering, det er på listen! Vil båthandel i utlandet kunne spare meg mye penger? Vil det være praktisk å kjøpe i eksempelvis Karibien, med tanke på pussing, mekking og denslags? Igjen takk for respons!

Link to post
Share on other sites

Angående vindror, er det ikke uvanlig å få det levert på Kanariøyene f.eks. Da slipper du Norsk/EU toll. Alternativet er å handle det direkte av produsenten (F.eks Danmark for Aries, Kiel for Windpilot) Da sparer du ihvertfall norsk toll, samtidig som du får testet det på vei tilbake.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...