Jump to content

Yamarin 600, "roser" i gelcoaten, pest eller andre årsaker?


StenIvar

Recommended Posts

Har en del roser/ sprekker i gelcoaten. Driver nå å pusser opp båten å skal frese opp sprekkene for så å legge i ny gelcoat. Båten er fra 1993. Men lurer litt på hva som forårsaker disse sprekkene/rosene og er det eventuelt noe spesielle tiltak som må gjøres før jeg reparerer/utbedrer med ny gelcoat?

Link to post
Share on other sites

Over Vannlinjen er det normalt med sånne roser/streker. På min skjærgårdsjeep er det der hvor belastningen ved bølgekjøring kommer.. Ikke farlig i følge båtfirma. Om de er overalt og du ser glassfiber osv er det mere alvorlig..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Over Vannlinjen er det normalt med sånne roser/streker. På min skjærgårdsjeep er det der hvor belastningen ved bølgekjøring kommer.. Ikke farlig i følge båtfirma. Om de er overalt og du ser glassfiber osv er det mere alvorlig..

Kommer dessuten raskt tilbake dersom du forsøker å reparere dette...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

ble oppned dette bilde....har markert alle sår med rød tusj....men ikke alle disse røde strekene er gelcoat som har sprukket, noe av det som er merket er andre skader som skal utbedres..så noe arbeid er det :smiley: men håper det skal la seg ordne. Men tar gjerne imot tips på framgangsmåte. Når det gjelder gelcoaten så var planen å frese bort "rosene" for så å legge i ny gelcoat. Men en liten "framgangsmåte" fra.noen som kan dette hadde vært kjekt.Når alle sår og feil er utbedret så skal båten inn til lakkering hos lakkspesialisten. Menen del timers jobb før vi kommer oss dit.

Link to post
Share on other sites

Har ikke klart å funnet noe "større" skader enda....men ikke det at jeg har veldig peiling når det kommer til glassfiber og slitasje... hvis jeg legger hele kroppsvekten på så klarer jeg å trykke ned glassfiberen så vidt det er, men det er vel normalt så vidt jeg har skjønt da det ikke er rare tykkelsen på skroget. Klarer det ikke midt på kjølen (er vel noe tykkere glassfiber her) men mellom kjølen og skutsiden klarer jeg det hvis jeg går inn for det...

Link to post
Share on other sites

ble kanskje litt dårlig formulert....klarer ikke å trykke ned glassfiberen som om den er mjuk, men blir mer som hvis man legger en sponplate over to bukker så klarer man å trykke den ned ved midten ved å legge litt vekt på den. Det klarer jeg også på glassfiberen hvis jeg bruker mye vekt....hvis det ble bedre forklart...

Link to post
Share on other sites

Hjelper ikke stort å frese opp sprekkene her, og bare fylle med gelcoat. Dette er strukturelle skader og sprekkene går antagelig langt ned og kanskje gjennom glassfiberen. Konstruksjonen synes underdimensjonert eller den har vært utsatt for krefter den ikke er beregnet for. Først må du sørge for å stive opp skroget fra innsiden ved å bygge opp og forsterke ribbeverk og spant. Deretter ville jeg lagt på flere lag med glass i skroget der kreftene kommer. Sørg også for å frese opp alle sprekkene som går ned i laminatet og fyll opp med glass og polyester. Husk at kun polyester eller gelcoat gir ingen styrke uten at du også armerer med glass.

Når du har tatt allt innvendig kan du frese opp sprekkene fra utsiden og fylle opp med gelcoat. Husk også her at går sprekkene ned i laminatet må du benytte glassfibersparkel.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det betyr med andre ord at båten må klyves i 2.... Kommer ikke til på noen annen måte, å det å klyve/dele båten i 2 tror jeg ikke er bare bare....tror den er limt sammen. Tenkte på dette her i høst, men klarte ikke å komme i kontakt med de som produserer yamarin for å finne ut av hvordan båten er bygd opp med tanke på det å klyve den....for det hadde jo vært det beste. Men la det til side da jeg ikke kom i kontakt med de som produserte disse båtene....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...