Jump to content

Yamarin 600, "roser" i gelcoaten, pest eller andre årsaker?


StenIvar

Recommended Posts

At båten har blitt røft brukt er ikke å legge skjul på. Båten veier 450kg. Som sakt godkjent for 225 hk, og en Yamaha 2 takt veier ca 200 kg. Pluss fuel på 100 liter som er plassert akter i båten. Har selv hatt 62 knop på GPS med båten, så det er snakk om mye fart, og i tillegg er den brukt i grov sjø i høy fart. Så tror nok båten i utgangspunktet er konstruert bra nok, er vel mere at den har fått røff behandling.

 

Har nå purret på Yamaha Norge en gang til i et forsøk på å få tak i noen på fabrikken til yamarin. Skal frese bort gelcoaten der den har sprukket, ta ben flere bilder å legge inn her, for så å eventuel snu båten og se på om det er mulughet for å skjære ut noen spor i innerlineren slik at man kommer til for å forsterke. Men jeg tror det beste ha vært å fått tatt ut innerliner, problemet er bare å få det til uten å ødelegge for mye..

Link to post
Share on other sites

Til tross for sin lave vekt - kun 470 kg - er Yamarin 600 Big Ride også sterk og har vært testet i over 60 knop. Den er hånd-laget med høy kvalitet AME 600 isophthalic harpiks og forsterket med flere lag av vevd glassfiber duk, retningsbestemt fiber og Coremat kjerne materialer. Overdimensjonerte avstivere og rom inndelt konstruksjon av dekket gir skroget en garantert styrke. ( klippet ut fra deres salgsbrosjyre)

 

Retningsbestemt fiber ? det spørs om fibrene har ligget feil veg , ? eller det er avstiverne som har knekt ?

 

Da dette er en båt som er bygget for over 60 knop så bør fabrikken erstatte dette om det ikke er en skade skjedd ved kollisjon , grunnstøting , brottskjø ,etc som har dukket opp plutselig og uforutsett for da er dette en forsikrings sak.

 

Tror nok denne båten bør kondemneres , en så omfattende skrog represjon på en båt som skal gå over 60 knop er det sikkert flere en jeg som er skeptisk til.

 

Dette er såpass alvorlig at du bør ta kontakt med med ansvarlig godkjennings organ som har godkjent båten for å se om den er bygget i samsvar med dennes godkjenning.

 

Du bør og ta kontakt med ditt forsikrings selskap for å taksere skaden og se hva takstmannens konklusjon blir.

Link to post
Share on other sites

No kan et vel vere andre som produserar båtar av liknande type og som limer innerliner fast i skroget. Kanskje det kan vere ein ide å høyre med nokon av dei (som er taleføre) kva festemiddel dei brukar. Produsentar har gjerne god kjennskap til kvarandre.

 

Kan det vere eit stoff som kan løysast opp med ei eller anna væske, til dømes aceton. Berre ein tanke.

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg svar fra fabrikken i Finland:

 

 

Hei Sten Iver,

 

600 big ride e byggd på följande sätt:

 

Däcket är limmat fast vid akterspegeln. Från akterspegeln framåt längs med flänsen är den laminerad en bit (vet inte noggrant hur långt men åtminståne enda till sidan och lite framåt). Därifrån framåt är den limmad med sikaflex enda till lite före frammen var den är igen laminerad ihop ca 70cm från frammen bakåt.

 

Innerlinern är limmad på balkarna och laminerad i övrekanten under däcket.

 

I mina ögon är det omöjligt att dela på skrov, innerliner och däck utan att ödelägga alla delar mycket.

 

Hoppas detta hjälper arbetet.

 

MVH

Davy

 

Så ut fra dette svaret så blir det kanskje litt vanskelig å få delt båten :(

Link to post
Share on other sites

Da dette er en båt som er bygget for over 60 knop så bør fabrikken erstatte dette om det ikke er en skade skjedd ved kollisjon , grunnstøting , brottskjø ,etc som har dukket opp plutselig og uforutsett for da er dette en forsikrings sak.

Seier meg veldig enig med "Fiskebaat" her, om denne båten skal vera så fantastisk som Salgsbrosjyra gjev uttrykk for.

 

Dette må då vera forferdeleg dårleg reklame for "Yamaha Norge", då kan dei vel ikkje vera dårlegare enn at dei tek båten inn att og gjev deg ein tilbake til halv pris (du har då tross alt hatt mykje morro med den) og så kan du plaske rundt med den med ein 150 hk resten av tida. :giggle::giggle::giggle: Trur ikkje han toler meir. :pray: Dette er faktisk eit eksempel på overklasifisering av værste sort.

 

"Puddingen" er nok inne på noko her.... :giggle:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Da er vel neste alternativ å skjere opp dørken innvendig inn mot bunnstokkane,da kommer du ned til bunnen å får kontrolert tilstand på laminatet.Har brukt å slipe ut skada laminat i stegelistene,for å støype disse med 3 til 4 lag med overlapp dvs tot 6 til 8 lag 600 g matte event legge noen lag med vevd retningsbestemt duk.Når dette er herda fylles stegelistene med fibersparkel,for så å støypes over med 4 til 6 lag 600g matte,som legges opp over bunnstokkane.I tilegg kan det limes ned divinicell som støypes over.Er lurt å sjekke med Yanmarin hvilken polyester,vinilester som anbefales,da dette er ein båt som skal tåle store belastninger.Er kansje best å bruke epoksy Innvendig dørk støypes så kan det legges teak eller ny antiskli.Det fine med dette er at timane er gratis når ein gjer det sjøl.

Link to post
Share on other sites

Man greier og kjøre istykker alt om man vil. Nok fart i nok sjø med hopp og harde landinger vil kunne krakelere gelcoaten på de fleste fritidsbåter enten det er en 18 fot DC eller 40 fots sportcruiser.

Om noen vil leke offshore racingfører med fritidsbåten sin, så vil det bli skader.

 

En bil skal fint tåle fartshumper, men hadde ikke klaget til produsent om noe røyk etter jevnlig kjøring over fartshumper eller andre hindringer i 150 km/t.

Man må tilpasse fart etter forholdene enten det er bil eller båt.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Et slikt forslag liker jeg da dette høres mere fornuftig ut enn å skrote båten, samtidig som at en slik framgangsmåte/reparasjon gjør at båten blir i bra stand igjen. Jeg har sendt mail til yamarin igjen om dem har sett lignende samt framgangsmåte for å reparere. Hvis jeg går for en slik framgangsmåte så kan jeg vel frese bort gelcoaten der den er sprukket for å sjekke tilstanden på glassfiberen før jeg snur båten for å skjære opp innerdørken. Da får jeg et innblikk i tilstanden både fra utsiden og innsiden.. Kan det være en plass å starte??

Link to post
Share on other sites

Ja. Fikk det inntrykket etter det du fortalte tidligere at den har hatt et hardt liv.

 

Det kan jo hende at det ikke trengs så mye inngrep utover gelcoaten om båten vil få et mer normalt liv fremover?

Jeg tror du vil kunne få et inntrykk av om glassfiberen er ok eller ikke når du sliper ned gelcoaten rundt sprekkene. Ikke sikkert dette er så gale strukturelt sett som noen frykter :)

 

Lykke til! Gode skrog dette her :)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja da har jeg begynt å slipe vekk gelcoaten der det er sprekker. Skal legge inn bilder iløpet av kvelden. Kan nevne at sprekkene går videre inn i gelcoaten, dessverre, men ikke overraskende etter de innspillene jeg har fått fra dere. Men jeg er fortsatt motivert for å få reparert båten. Men regner med at noen vil mene at det bare er å vrake båten.... Men jeg er av den typen at det meste kan fikses.

Link to post
Share on other sites

Tviler på at dette er mulig uten at det her har er skjedd noe , spantene /avstivningene er knekt eller løsnet etc.

Om ikke så mener jeg at denne konstruksjonen er for dårlig , det er begrenset hva en båtføreren tåler av juling , ingen klarer å ødelegge en båt så mye selv om en prøver i 20 år, båtene tåler mere en båtførerene.

Glassfiberen blir sprøere med årene og en får da slike tretthets brudd av bevegelsene som vist her om skroget ikke har spant eller nok andre avstivninger for å unngå ødeleggende bevegelsen i glassfiberen.

Det går sikkert an å repparere den , men da kommer kiloene fort, og farten blir bort..

Prøv å få et rimelig nytt skrog fra fabrikken , skroget utgjør en forholdsvis liten del av sluttprisen på en slik båt.

Link to post
Share on other sites

Alt kan i teorien fikses. Men dersom dette har det omfanget det kan se ut som utifra bildene ville jeg ikke brukt båten i mer enn såvidt planefart etter rep. Iallefall ville jeg ikke solgt den til noen som eventuelt henger på stor motor igjen og slår ut bunnen i en bølge.

 

Uansett røff bruk så snakker vi vel om en ordinær båt der fører og passasjer ikke er stroppet fast i stol med demping? Båter tåler normalt betydelig mer enn menneskene ombord.

 

For meg virker dette som et for tynt og for lite avstivet skrog som har fått utmatningsskader i høy fart på solid "vaskebrett". Sprekkene er vel stort sett i roten av stegene. Stegene er sterke og stive. Bunnen forøvrig er for svak. Vann er utrolig hardt i over 60 knop.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Nå må du bremse litt. Har du testkjørt båten ? Selv om du har noen sprekker er det ikke sikkert at båten mister bunnen i første bølge.

For det første trenger man vel ikke alltid kjøre som om båten var stjålet. For det andre er det mulig at disse langsgående sprekkene kommer av at båten har for tykk gelcoat.

Det er nemlig ganske vanlig å få på steder som ligger i bunn av former. Akkurat steder som stepp i skrog. Det er riktig som nevnt tidligere at gelcoat er sprøere enn glassfiber, men tykkelsen på disse lagene har mye å si.

Riktig tykkelse pleier å ligge mellom 0,4 og 0,8 mm gelcoat. Er det tykkere enn dette på utsatte steder vil golcoat sprekke, men det er ikke sikkert at glasset er fullstendig ødelagt av den grunn.

Nei , jeg synes du skal ta på en god redningsvest og teste ut sammen med en båtvenn (i en annen båt). Men jeg synes ikke du skal bruke hele våren på å få den blank og fin først.

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å gi råd når en ikke vet hvor mye tid du har ,og kompetanse på slike arbeider og hva hvilken verdi båten har hatt om skroget har vert helt.

En må og ha ett TØRT og oppvarmet sted for å gjøre det på.

En profesjonell glassfiberarbeider ville nok ha reparert båten så det er mulig du kan få en akseptabel pris på den om den selges som skadet / vrak her ,eller på Finn i stedet for å gjøre noe som kanskje ikke blir bra nok.

Jeg har kappet en 28 fot Selfa og forlenget den med 66cm (pga større kvote) og jobbet en del med glassfiber , og synes ikke dette er håpløst , bare vanskelig og tidkrevende.

Jeg tror jeg har kommet til å skjært opp ca 25 cm brede spor med ca 60 cm avstand i øvre bunn og satt inn skott mellom nedre og øvre bunn/dekk slik at det har blitt helt stivt og sprekkene slipes ned i 0 og repareres fra begge sider.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...