Jump to content

Yamarin 600, "roser" i gelcoaten, pest eller andre årsaker?


StenIvar

Recommended Posts

Den er godkjent for 225 hk og gjør 63 knop. Denne båten er blitt kjørt med 200 hk fram til 2006 å 225 hk fra 2006 og til i dag. Å det har den taklet fint, men det skal også nevnes at den har blitt brukt i noe grov sjø og fått en del juling, så ser ikke bort fra at det stemmer slik det blir beskrevet at sprekkene går ned i glassfiberen...

Samtidig vet jeg at de bruker disse båtene til å kjøre Racing med i finland, men mulig de er forsterket...

 

Men hva mener dere er riktig framgangsmåte her hvis man kan "berge" den båten? I og med at den har dobbelt skrog så kommer jeg ikke til fra innsiden helt uten videre....å det å klyve/del båten for å løfte av overdeln tror jeg ikke er så lett....men nå skal ikke alt være lett heller da:) men jeg trenger noen gode råd og tips, for som nevnt så vil jeg ikke skrote den heller.....

Link to post
Share on other sites

Noen gode tips, ?

 

Følg rådet til REM, det er det eneste som kommer til å holde i lengden. Ta av fenderlist og se hvordan den er montert sammen. Så vidt jeg har forstått er det vanlig at over og underdel blir montert sammen med sika e.l. og poppet fast. I tilfelle blir det å bore ut popnaglene og forsøke å skjære opp fugemassen og slå inn trekiler. Hvis skrog og innerliner er støpt sammen (tviler på det) gyver du på med stor vinkelsliper i fuga.

 

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har tatt av fenderlisten og aluminiumsbeslaget som fenderlisten/gummien var tredd innpå. Overdelen er lagt oppå skroget som en skoeske og poppet sammen. De popnaglene er ganske kurant å fjerne. Men er litt spent på om overdelen og skroget er festet sammen med glassfiber også....kan nesten virke sånn... Veldig vanskelig og komme til å få sett skikkelig.

Link to post
Share on other sites

Hjelper ikke stort å frese opp sprekkene her, og bare fylle med gelcoat.

Må bare sei meg heilt enig med "Rem" her :thumbsup: , dette er "a hell of a job" men du vil nok erfare det at det er det einaste rektige. Dette er vel eit resultat av innsparingane på glassfiber`n som vart gjordt for å overleve dei harde åra på slutten av 80 åra og framover.

 

Fylgjer du råder til "Rem" her så får du ein båt du kan herje med i mange år framover og selje med god samvittighet. :yesnod:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Yanmarin er visstnok vansklig å dele På sjergårdsjeepane er innerliner limt til bunnstokkane denne limen er så sterk at du river fiberen.Samme limen er brukt i akterspeilet.Samme limen må brukes ved montering.Det er ein stor jobb du gjer deg i kast med.Har du spørsmål,så kan du ringe 90167715,så kan jeg forklare nermere

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en stor jobb...ikke det at jeg ser mørkt på det, problemet er bare at dette krever litt mere kunnskap enn hva jeg har når det gjelder båt. Samtidig så har jeg veldig lyst til å få til båten...

 

Jakob: ringer deg iløpet av kvelden.

Link to post
Share on other sites

Produsenten eksisterer vel så da hører du med dem vedrørende deling av innerliner/skrog. Kan være alt fra lett til umulig, kommer helt an på byggemåten.

I dette tilfellet ville jeg heller vurdert å forsterke på utsiden.

Slip først vekk all gelcoat med vinkelsliper og fukt de angrepne områdene, da er det lettere å se i hvilken grad laminatet er knust.

Link to post
Share on other sites

Problemet er å få tak i de på fabrikken....har prøvd via Yamaha Norge som er importøren av yamarin. Har også prøvd å komme i direkte kontakt med Kesko, de som produserer yamarin, men ikke lyktes med det. Så jeg har prøvd....planen var i utgangspunktet å klyve båten, men i og med at jeg ikke fikk tak i dem som produserer disse båtene så la jeg "klyvingen" på is....men nå ser det nesten ikke ut som at jeg kommer utenom... Som sakt ikke noe redd for at det blir en stor jobb, men vil ha et bra resultat å når det blir så omfattende så krever det litt mere kunnskap enn hva jeg har når det gjelder større reparasjoner av glassfiber....å jeg har en mistanke om at skroget og overdelen er limt sammen, å da er det ikke bare bare å dele båten....

Link to post
Share on other sites

Men for å tenke på en litt annen framgangsmåte....kan man ikke slipe ned områdene hvor sprekkene er fra utsiden. Da ser man vel om glassfiberen er skadet. Hvis det er tilfellet, kan man da fjerne alt av glassfiber som er skadet og erstatte med ny...eller blir ikke det 100% bra....kommer kanskje ant på hvor mye som er skadet?

Link to post
Share on other sites

Okey...det kommer litt forskjellige meninger om hvor ille dette er, å det er bra å få tips på hvor ille dette kan være. Jeg er veldig usikker på framgangsmåten videre....tenker at det er unødvendig å dele innerliner og skroget fra hverandre hvis skaden ikke er større enn at det kan ordnes fra utsiden. Men det er viktig at dette blir bra, både for meg som skal bruke båten, men også den dagen man eventuelt skal selge. Så hvis eneste alternativ er klyve båten så må jeg se om det lar seg gjøre. Skrote båten føler jeg er uaktuelt....skal du kjøpe en ny slik båt i dag så er det ca 250.000,- uten motor, så på et eller annet hvis så må det gå å redde denne båten.

Link to post
Share on other sites

Har nå snakket med Jakob T, en hyggelig samtale med en som tydeligvis har god peiling når det kommer til reparasjon av båt. Å dele Yamarin er ikke noe lett jobb da innerliner mest sannsynlig er limt til skroget, men ikke umulig å få delt. Så for å være på den sikre siden å for å få et bra resultat så blir båten delt. Så da vet jeg hva jeg skal bruke noe av påsken til:) takk for masse tilbakemeldinger og tips, de er svært nyttige til en som ikke har så mye erfaring med glassfiber og skader på båt. Flere spørsmål dukker nok opp etterhvert i posessen med å få reparert båten.

Link to post
Share on other sites

har en mistanke om at skroget og overdelen er limt sammen, å da er det ikke bare bare å dele båten....

Det skal være sikkert. Jeg delte en With 442. Var iallfall meningen å gjøre det...

Etter å ha fjernet nagler og sikaflex i skjøten under fenderlisten var fortsatt ikke innerlineren til å rikke.

Fylte opp mellomrommet med vann, hvilken burde gitt en oppdrift på iallfall 1 tonn. Intet skjedde.

Så løftet vi innerlineren i baugen av båten med kranbil. I tillegg til oppdriften fra vannet. Da begynte ting å bevege seg litt og med et smell revnet hele hele innerlineren på tvers halvveis mellom baug og hekk.

Viste seg at den var støpt fast til skrogbunnen.

Så jeg ville ikke begynt på en slik jobb uten å vite hva som venter. Skikkelig dårlig at det skal være så vanskelig å fremskaffe informasjon når produsenten fortsatt eksisterer og yamaha er importør.

Link to post
Share on other sites

All glassfiber gir etter/ flekser om belastningene blir store nok (hardkjøring). Det er ikke dermed sagt at selve glassfiberlaminatet er skadet selvom gelcoaten sprekker her og der.

 

Om båten nå skal få et rolig liv, er det ikke sikkert det ville sprekt opp på nytt, men sjekk først at laminatet er ok.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja det er litt skuffende. Har både ringt og sendt e-post til Yamaha Norge. Og har fått til svar at dem skal prøve å få tak i noen fra fabrikken som kan svare på det. Men har fått til unnskyldning at dem ikke prater engelsk, å det høres litt merkelig ut i mine ører:) en eller annen må vel kunne litt engelsk på fabrikken skulle man tro..

 

Ja jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til det å dele båten....tror det blir en vrien nøtt å knekke. Men det meste går hvis man er innstilt på det.

Link to post
Share on other sites

Det har helt klart vert for mye bøying av glassfiberen som nok er en del svekket her , da fibrene brekker av materialtretthet ved mye bøying .

Om det er konstruksjonen som har vert for svak eller bruken som har vert for røff blir en sikkert ikke enig om , men om en ikke gjør noe så kan hele siden bli slått inn nå ved møte med en stor bølge i høy fart.

Å legge på tykkere lag utenpå løser ikke problemet , bare øker vekta på båten .

Å ta opp hele øvre bunn og sette inn en 3-4 spant og så reparere skadene er nok det beste, men

Jeg ville heller ha skjært opp, minst tre stk, ca 30 cm brede spor på hver side i øvre bunn med passe mellomrom og montert inn spant der og videre oppover siden uten å skjære opp hele øvre bunnen uten å måtte ta den ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...