Jump to content

Yamarin 600, "roser" i gelcoaten, pest eller andre årsaker?


StenIvar

Recommended Posts

Ser ut som det er i stegelistene.Ved støyping er det ein plass der der kan legge seg for mykje polyester i forhold til duk,og da kan støypen bli sprø tror ikkje at det har hendt på ein Yanmrin.Dersom det er mulig å komme til med å skjere hull i dekk må der vere mulig å slipe ut stegelistene å støype dei på nytt.Kan nok vere vansklig å få full styrke,men med rette matrealer,vli det bli bra.Husk at ingenting er umulig,det tar bare litt lenger tid.Om man gjer det sjøl er jo timane gratis

Link to post
Share on other sites

Jeg også syntes det var et voldsomt skritt å vrake båten. Så jeg tok bilen og kjørte til en båtforhandler her i byen, forklarte problemet. De ga meg telefon nummeret til en som har jobbet og jobber mye med dette. Ringte han og han var her i dag å så på båten. Han hadde reparert båter med et værre utgangspunkt enn dette. Men det var ingen jobb for en som ikke hadde kunnskap og erfaring rundt dette. Men båten skulle han få til igjen. Så når jeg kommer hjem fra nordsjøen 15 april skal jeg ta kontakt med han, så drar vi til en plastbedrift her i nærområdet og får tak i glassfiber og det som trengs for å få reparert båten. Han forklarte meg hvordan dette skulle gjøres, litt hva folk ofte gjorde feil når de reparerte glassfiberskader osv uten at jeg skal gå inn på det. Men jeg tenkte det etter at han dro at jeg er gla jeg ikke begynte å reparere dette selv.for det hadde nok ikke blitt slik det bør bli.

Båten er som sakt blitt brukt ekstremt tidligere. Men har ikke hatt noe tegn på oppførselen til båten at det var noe galt på gang. Ikke tatt inn vann heller. Men helt klart bra at dette ble oppdaget og det må selvfølgelig utbedres, noe som nå blir gjort. Skal knips en del bilder under veis når han starter på med jobben å få lagt ut. Men det blir rundt 15 april.

Ellers kan jeg nevne at båten mest sannsynlig blir tatt ibruk igjen med en 150 hk motor når den tid kommer. Og jeg har jo dratt litt på årene, så nå skal båten brukes på fine sommerdager med flatt hav, og ikke villmannskjøring i grov sjø med høy fart :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette høyrdest ut som ein veldig veldig god løysing :thumbsup: og eit godt resonement for vidare bruk :thumbsup: , då kan du ha glede av båten i mange år framover.

 

Det er klart at båten blir lit tyngre, med den kan då ikkje bli tyngre en om at du hadde hatt med deg ein passasjer ekstra. Så det går nok kjempebra.

 

Ynskjer deg lykke til med prosjektet vidare. "Kremt" me får vel nokre bilete av korleis det bør gjerast?? :seeya:

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Skal legge inn bilder etterhvert som reparasjonen går framover. Synes det er litt spennende prosjekt, samt at det er veldig hjelpende med et slikt forum for oss som ikke har noe erfaring når det gjelder å reparere skader. Så jeg skal ta bilder underveis. Jeg må innrømme at det var litt nedtur når det ble anntydet at det var bare å skrote båten. Det er jo ikke så sinnsykt gammel, men røff behandling har den fått, ikke noe tvil om det. Men nå skal den få skikkelig behandling på flatt hav:)

Det finnes kun et få antall slike i norge, så det er litt ekstra motiverende å få den istand. Har sendt stoler og puter til møbelsnekker i trondheim for totalrenovering. Så ble litt gla i dag da han som var å så på båten sa at han skulle få den i bra stand igjen. Mere info og bilder kommer i midten av april.

Link to post
Share on other sites

Da ordner det seg , bra dette ble oppdaget , det er nok flere som har båter med svekkelser i glassfiberen etter støt eller tretthet skader etter mange år med bøyninger , om det blir oppdaget blir de nok påsmurt nytt bunnstoff eller coat og solgt og det kan gå bra , de fleste båter er lite i bruk.

Det er ganske utrolig at I Norge der alt er så strengt kan kværmansen reparere båtskrog som kanskje skal tåle 100 knop fart uten å behøve å ha kunnskaper i hele tatt om slike arbeider.

Om du skal selge en leilighet så må du gjøre rede for alt som er gjort der og hvilken utdanning og autorisasjoner de hadde som utførte arbeidene mens ett båtskrog som blir livsfarlig ved ukyndig reperasjon kreves det ikke kunnskaper.

Det er alt for ofte att bøter på skrog etter fx en grunnstøting har falt av etter ukyndige reperasjoner.

 

Ved alle båter bør det bli påbudt med ett sertifikat hvor det står hvilke endringer og reperasjoner som er gjort på båten og hvem som har utført arbeidene . og som skal følge båten da det ofte for en båtkjøper ikke kan oppdage slike skader , og om en oppdager det etterpå så ... det er da repearert !

Link to post
Share on other sites

Klokt å få noen med riktig kunnskap til å se på båten. Allt kan som sagt fikses. Men hobbylappede båter med såpass omfattende svekkelse som det ser ut til å være på din er ikke noe kjekt. Det går fort på livet løs. Skikkelig reparasjon og med litt ekstra stringere og spanter på innsiden vil båten sikkert bli bedre enn ny. Dersom det er delamineringer som det kan tyde på utifra bildene, er etter mitt syn konstruksjonen for svak i utgangspunktet til det fartsområdet som forespeiles.

 

Blir nok bra dette :clap:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Skulle legg inn bilder her etterhvert som reparasjon ble utført, men nå har det seg slik at vedkommende som skulle ordne båten ikke fikk tid. Så da har jeg gått igang selv. Legger inn 3 bilder her nå, ett bilde hvor det er synlige sprekkdannelser ned i glassfiberen. De 2 andre bildene er etter at jeg slipet vekk glassfiberen der hvor det var sprekker....slipte ned ca 3-4 mm.... og som dere ser på bilde 2 og 3 så går ikke sprekkene helt igjennom glassfiberen, noe som jeg tolker som et godt tegn...så da er mitt spørsmål, nå når det ikke er sprekkdannelser helt igjennom, kan jeg da lappe fra utsiden og få bra kvalitet, eller må jeg faktisk slipe helt igjennom for så å lappe fra innsiden??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...