StenIvar Startet 17.Mars.2013 Del på Facebook Startet 17.Mars.2013 Har en del roser/ sprekker i gelcoaten. Driver nå å pusser opp båten å skal frese opp sprekkene for så å legge i ny gelcoat. Båten er fra 1993. Men lurer litt på hva som forårsaker disse sprekkene/rosene og er det eventuelt noe spesielle tiltak som må gjøres før jeg reparerer/utbedrer med ny gelcoat? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Bilder? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Over eller under vannlinjen? Roser over vannlinjen kommer av belastninger, strekk og trykk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Over Vannlinjen er det normalt med sånne roser/streker. På min skjærgårdsjeep er det der hvor belastningen ved bølgekjøring kommer.. Ikke farlig i følge båtfirma. Om de er overalt og du ser glassfiber osv er det mere alvorlig.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Over Vannlinjen er det normalt med sånne roser/streker. På min skjærgårdsjeep er det der hvor belastningen ved bølgekjøring kommer.. Ikke farlig i følge båtfirma. Om de er overalt og du ser glassfiber osv er det mere alvorlig.. Kommer dessuten raskt tilbake dersom du forsøker å reparere dette... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
StenIvar Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 de er både over og under vannlinjen. Det skal sies at denne båten har blitt røft behandlet med høy fart og harde møter med bølgene. Har tatt bilder som jeg skal prøve å få lagt inn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
StenIvar Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
StenIvar Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Pest er det ikke, da har du bobler som det renner stinkende væske ut av når du stikker hull på dem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
StenIvar Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
StenIvar Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
StenIvar Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 slik ser båten ut for dere som ikke kjenner til Yamarin 600 big ride.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
StenIvar Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
StenIvar Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
puddingen Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 (redigert) Krakkelering Så ikke så veldig farlig ut syns nå jeg, fin båt ! Redigert 17.Mars.2013 av puddingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
StenIvar Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Båten har fått juling. Lurer litt på hvor stabilt det skroget er.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
StenIvar Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 ble oppned dette bilde....har markert alle sår med rød tusj....men ikke alle disse røde strekene er gelcoat som har sprukket, noe av det som er merket er andre skader som skal utbedres..så noe arbeid er det men håper det skal la seg ordne. Men tar gjerne imot tips på framgangsmåte. Når det gjelder gelcoaten så var planen å frese bort "rosene" for så å legge i ny gelcoat. Men en liten "framgangsmåte" fra.noen som kan dette hadde vært kjekt.Når alle sår og feil er utbedret så skal båten inn til lakkering hos lakkspesialisten. Menen del timers jobb før vi kommer oss dit. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
StenIvar Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
StenIvar Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 ja den har nok dessverre vært med på litt av hvert. Når du sier stabilt,sikter du da til om glassfiberen har tatt noe skade i forhold til slag osv..? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
StenIvar Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Har ikke klart å funnet noe "større" skader enda....men ikke det at jeg har veldig peiling når det kommer til glassfiber og slitasje... hvis jeg legger hele kroppsvekten på så klarer jeg å trykke ned glassfiberen så vidt det er, men det er vel normalt så vidt jeg har skjønt da det ikke er rare tykkelsen på skroget. Klarer det ikke midt på kjølen (er vel noe tykkere glassfiber her) men mellom kjølen og skutsiden klarer jeg det hvis jeg går inn for det... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Disse sprekkene oppstår fordi skroget flekser/ gir etter. Gelcoaten er hard og sprekker Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
StenIvar Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 ble kanskje litt dårlig formulert....klarer ikke å trykke ned glassfiberen som om den er mjuk, men blir mer som hvis man legger en sponplate over to bukker så klarer man å trykke den ned ved midten ved å legge litt vekt på den. Det klarer jeg også på glassfiberen hvis jeg bruker mye vekt....hvis det ble bedre forklart... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Hjelper ikke stort å frese opp sprekkene her, og bare fylle med gelcoat. Dette er strukturelle skader og sprekkene går antagelig langt ned og kanskje gjennom glassfiberen. Konstruksjonen synes underdimensjonert eller den har vært utsatt for krefter den ikke er beregnet for. Først må du sørge for å stive opp skroget fra innsiden ved å bygge opp og forsterke ribbeverk og spant. Deretter ville jeg lagt på flere lag med glass i skroget der kreftene kommer. Sørg også for å frese opp alle sprekkene som går ned i laminatet og fyll opp med glass og polyester. Husk at kun polyester eller gelcoat gir ingen styrke uten at du også armerer med glass. Når du har tatt allt innvendig kan du frese opp sprekkene fra utsiden og fylle opp med gelcoat. Husk også her at går sprekkene ned i laminatet må du benytte glassfibersparkel. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
StenIvar Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Det betyr med andre ord at båten må klyves i 2.... Kommer ikke til på noen annen måte, å det å klyve/dele båten i 2 tror jeg ikke er bare bare....tror den er limt sammen. Tenkte på dette her i høst, men klarte ikke å komme i kontakt med de som produserer yamarin for å finne ut av hvordan båten er bygd opp med tanke på det å klyve den....for det hadde jo vært det beste. Men la det til side da jeg ikke kom i kontakt med de som produserte disse båtene.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.