Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?

sap_2000

Recommended Posts

Takk for tilliten men dere må nok inn på Norsk territorie før SeaKingen kommer, danskene erstattet sine med EH101 for noen år siden og har slitt med tekniske feil, lang ventetid på deler og høye kostnader så vent med havariet til dere er i Norge :giggle:

Hehe. Skal prøve og vente lengst mulig. Blir i så fal hyggelig og møte Seaking gutta. Har vært med en tur tidligere med kompis som er SK pilot. Gammel solid traver som bråker og rister, men det funker jo (stort sett) har jeg hørt ;)

Mener også at Tunø må være mye bedre enn Mårup.

Skjer vel ikke allverden på Tunø en mitt uke i April, men skulle ligge rimelig beskyttet spessielt ved den faste brygga sør mot fergeleie.

Kjenner ikke til Norsminde.

Takker for godt tips Mariell :)

Mvh. SAP

Om dere går øst for Samsø, er det en fin havn i Ballen også...

Mye morsomme stedsnavn i Danmark for en nordmand, lol ;) vi går på vestsiden da vi kommer fra lillebelt :)

42040 visninger på tråden, var 35000 på denne tid i går. Århundrets hentetråd. Kommer nok til å titte etter dere i sommer da vi har hjemmehavn i Sandvika og skal utforske nærmiljøet godt.

Bare å komme bortom og si hei anytime :)

Gratulerer med en fantastisk båt :clap: Er nok ikke alene om å misunne dere litt, både båt og "gutta på tur". Følger dere på ferden som så mange andre.

Veldig glad jeg har eget kontor og ikke sitter i åpent kontorlandskap på jobben :lol: Lykke til videre på ferden :thumbsup:

Takker Bøljan :)

Pass på,så dere ikke kommer på le kyst i dårlig vær. Greit å ha litt avstand til land om det blir trøbbel med den ene motoren dere har :smiley:

Le kyst? Som at vinden kommer fra land, eller har jeg misset noe? Forstod ikke den helt bitteliten....?

Mvh. SAP

Ahem....

Jeg slider lidt med at forstå jeres prioriteringer. Om ganske kort tid bliver vejret noget ubehageligt med 10 m/s fra syd og øgende søer. Det vil bare øge og kulminere i morgen eftermiddag før de så roer sig lidt.

Jeg tror ikke på at I kommer til at sejle i det vejr der kommer. Og selv om I gør, så kommer I ikke i nærheden af Aalborg. Så hvad når jeres ven lander?

Det mest sandsynlige er at I kommer til at ligge vejrfast hele dagen i morgen. Og så ville jeg synes at det var bedre at ligge vejrfast på land. At komme fra Aalborg til Tunø er en dagsrejse :-)

Hold hovedet koldt nu og undgå at blive grebet af get-there-itis: En besættelse af at komme i mål som fx piloter og bjergbestigere får når de føler, at de er ved at nærme sig målet og som får dem til at træffe dårlige beslutninger.

I træffer valgene og ser hvordan de virkelige forhold er, så tag endelig mine råd som netop dette: Venlig råd fra sofaen :-)

Dere bør være i Grenå ved 8-tiden i morgen tidlig, været skal været værst ved 12-tiden tror jeg (iflg passageweather.com). Istedenfor Tunø, kan dere også gå rett til Århus (Marseilesborg) syd for sentrum. Der er det restauranter på bryggekanten, og kanskje Danmarks hyggeligste by! Fremover kan det se ut som at det kan lønne seg å gå opp mot skagen for så å skjære over til Sverige og så gå innaskjærs oppover? God tur videre!

www.leahnis.net

Le kyst? Som at vinden kommer fra land, eller har jeg misset noe? Forstod ikke den helt bitteliten....?

Le kyst er fra seilskutetida. Det er når været er så ille at de blåste på land. De klarte ikke å krysse mot været. Det er rufsete på svenskekysten der man går inn fra havet. Om det er pålandsvind med mye sjø må dere velge med stort omhu hvor dere går inn til kysten. Eneste sikre stedet jeg i farten kan tenke meg selv å gå inn i dårlig vær er ved innseilingen til rafineriet ved BohusMalmøn eller Gøteborg. De andre stedene man gjerne går inn har ofte stk strøm og sjø som bygger seg fort stor

Dere er ikke så motorsterke at dere enkelt kan ha nok kraft til å beolde manøvreringsevne om en sjø skulle bryte rundt dere.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ingen fare for misforståelse MA :) jeg tar imot alle råd med glede :)

Samler råd, tenker, sjekker og tar en beslutning etterhvert :)

Var det din x-båd vi så i Havnen. Middelfart?

Et alternativ er jo og få kompisen til og ta kollektivt fra Aalborg til Århus, Ebeltoft eller Grenå. Han får komme dit vi er....

Mvh. SAP

Jeg skjønner det med og blåse på land, men trodde Le kyst ville si den kyste vinden blåser ut fra og at vi i så fall ville drive lengre til havs.

Ville aldri funnet på å gå nære kysten om det var pålandsvind.

I morgen ser vel vinden ut til og være dreiende mot SE og da bety at det blåser parallelt til svakt ut fra kysten ved feks ved Grenå?

Pålandsvind og fralandsvind er lettere og forholde seg til for meg. Har vært i seilbåt 3 ganger i mitt liv elns... ;)

Mvh. SAP

Le kyst er svært viktig å tenke på. Har henta noen båter, et par som fikk ankerfeste og et par som ikke fikk feste....

Grib fil, denne viser det værste dere får torsdag. Se faktaboks i hyre hjørne:

bilde

Jeg tror ikke jeg hadde lagt meg værfast i dette. Men regn med rulling, og ha et par alternativer klare.

EDIT. Tok en kikk på yr.no hav og kyst. Dette er varslet for posisjonen angitt, det er nordst for Skagens rev

bilde

3-4 m sj. LEGG DERE I RO TORSDAG :-). Dette været leker dere ikke med

Tekstvarsel:

bilde

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hej igen :-)

Hvis jeg var jer:

Først og fremmest afgøre om jeg skulle sejle eller ligge vejrfast i morgen. Brug DMI til at bedømme vind og bølger. Ikke YR eller lignende. DMI bruger en højopløselig vejrmodel, der er tilpasset DK. Den er sædvanligvis ret præcis!

Hvis I beslutter at ligge vejrfast, så sæt kursen mod Aarhus Marselisborg som Frehau siger. Hyggelig, stor by med natteliv. Direkte tog hver time fra Aalborg. Hyg jer i byen og leg turister i morgen. Gå i byen med kompisen når han kommer. Tag afsted fredag når vinden løjer. Lørdag og søndag bliver højtryksvejr med sol og svag vind. Så tager I slutspurten over Skagerrak i ro og fred.

Beslutter I at sejle i morgen, så spis søsygepiller og se hvor langt I kommer. Men husk at busforbindelserne er dårlige i Jylland og det er ikke sikkert at der er relevante forbindelser fra Aalborg til hvor I er i morgen.

Hvad end I vælger så vil vi følge med, støtte og hjælpe :-)

En sidste ting: Husk at Danmark er flad som en pandekage. Læ af en kyst er IKKE det samme som i Norge. Højeste punkt i DK er lige over 100 meter og det meste af landet er ikke højere end 50 meter. Det vil sige, at selv om vinden kommer fra landsiden, så har vinden megen kraft og søerne rejser sig hurtigere end ud for Norges eller Sveriges kyst.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...