aebi Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 De kan være i Aarhus ved 2-tiden i natt... Link to post
Bergen dørk Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Og vi trenger en fridag nå. He, he. Produktiviteten i Norge er jo snart påvirket. mvh Bergen Dørk Link to post
Frehau Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Ok, da har jeg feil posisjon på Karma. www.leahnis.net Link to post
aebi Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 (redigert) SAP, vi er sansynligvis noen tusen folk som følger dere nå, og som håper å høre at dere går mot Aarhus og ligger trygt til uværet som er varslet gir seg. Lykke til med vurderingene utover kvelden, mange blir nok på tråden til dere er trygt fortøyd. Redigert 17.April.2013 av aebi (see edit history) Link to post
Polarn Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Gruppepress kalles det Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
All In Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Hva er budsjettet på drivstoff fra start til mål? Sent from my iPad using Tapatalk HD Link to post
sap_2000 Svart 17.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Og et lite råd fra vestlandet; ta ned solseilet over flybrigde før vinder kommer! Godt å se at det lyttes til gode råd her. Har stor respekt for MajorAndy sine forsiktige kommentarer. Trekket skal ned. Har hatt en 10-12 ms ved et tilfelle hittil, og null blafring. Taket er horisontal og meget sterkt festet. Er mer bekymret for trekket rundt bak med tanke på vindfang etc. Har lest alle tips og råd nå. Vi skal tenke litt og se på de forskjellige alternativer. Så vidt jeg kan se ville vi i så fall fått medvind og medbølger i natt, så dreiende ut fra kysten utover i morgen. Medsjø er ikke galt for denne båten. Det jeg ikke vil ha er høy og krapp sidesjø. Ser ikke ut som bølgehøyden er så gale tett på kysten når vinden dreier mer SV. Takker for absolutt alle råd! De er lest og notert. Nå sjekker vi og diskuterer litt, samt får litt info gjennom bekjente kanaler ang vær, så tar vi en beslutning etterhvert :) Vi greier oss fint nå mørket med det vi har tilgjengelig, så kan når som helst avbryte og gå til Ebeltoft eller Århus utover natta :) skal måle litt forskjellige distanser osv nå. Mulig det blir litt radio silence en stund så vi får konsert litt :) Igjen; tusen, tusen takk for alt allesammen :) Mvh. SAP Link to post
REM Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Har ikke hatt det værste været mitt i trynet ennå. Meste vi har hatt rett i trynet er rundt 16 ms utafor Stalsberget, og der groper sjøen seg godt. Da holdt jeg rundt 12-14 knop. Vi er nok ikke like tøffe som dere og prøver å unngå noe særlig over 10 ms. De gangene vi har vært utpå i ruskevær setter vi også ned farten og gir fulle flaps. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
sap_2000 Svart 17.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 1- 1,5 L/nm Mvh. SAP Link to post
arkmarin Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Alt om danske havner kan dere lese om på www.sejlerens.com. Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
sap_2000 Svart 17.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 SAP -from my iPad using Tapatalk Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Enig med Major Andy. Ta heller en dag ekstra i havn. Trenger du vakt til båten din i Danmark er vi antagelig noen hundre som kan hjelpe til:p. Bruk heller lengre tid! Lykke til uansett! Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
All In Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 1- 1,5 L/nmDvs underkant av 10 000kr i drivstoff totalt? Ca 500 nm? Høres galt ut, men hvor detter jeg av i utregningen? Sent from my iPad using Tapatalk HD Link to post
sap_2000 Svart 17.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Har ikke hatt det værste været mitt i trynet ennå. Meste vi har hatt rett i trynet er rundt 16 ms utafor Stalsberget, og der groper sjøen seg godt. Da holdt jeg rundt 12-14 knop. Vi er nok ikke like tøffe som dere og prøver å unngå noe særlig over 10 ms. De gangene vi har vært utpå i ruskevær setter vi også ned farten og gir fulle flaps. Ikke noe med tøff og gjøre. Jeg er ingen tøffing, men tenker, samler info, vurderer og til slutt tar en beslutning. Jeg er mest opptatt av hvor bølgene kommer fra og størelse krapphet. 1 meter krapp sidesjø i en depl båt kan være mer ubehagelig enn 5 meter bakfra/ skrått. Nå går vi offline en stund :) Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 (redigert) Bare husk at Danmark er flatt og det er ikke noe som heter "i le av kysten".....på den måten vi er vant med i Norge. Bølgene stopper jo pga land, men du kan ikke gå like nær som vi er vant med. Men dette vet du vel nå. God tur videre mens vinden enda lar vente på seg ! Redigert 17.April.2013 av VannTro (see edit history) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 (redigert) Vi er nok ikke like tøffe som dere og prøver å unngå noe særlig over 10 ms. De gangene vi har vært utpå i ruskevær setter vi også ned farten og gir fulle flaps.Når vi går rolig i dårlig vær kjører jeg med baugen høyt. Halvplaner så båten går tungt i vannet I plan i rufsete vær trimmer jeg baugen ned Vi oppdaget ved en feil hvor grensen vår får. Dro ut uten å sjekke værmeldinga. Le i båthvna, 16 m/s ved Gullholmen. Gikk fint det, og "alle var enige om at det var en fin tur". Bikkja legger seg helt bak på akterdekket, der er det minst bevegelse Viktig å vite omtrent hvor egen grense går. Et trygt mannskap er sikkert Redigert 17.April.2013 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Polarn Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Hva har det kokt ned til nå? Har falt av litt jeg. Men er det Grenå eller Aarhus det er snakk om? Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Bøljan Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Bare et forslag: Ta dere en fridag imorgen om dere har mulighet mtp. jobb osv. Svelg alle inntrykk....kroppen trenger også en dag off, da har dere også tid til å sjekke ting og tang. Denne turen vil dere huske og ikke minst mimre om resten av deres liv...nyt den...det er nå. Og for alle oss andre som følger dere.....en dag ekstra med spennende underholdning Link to post
REM Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Ser dere gikk ved 1900-tiden med kurs for Samsø? Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
baatsman Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 (redigert) Ikke noe med tøff og gjøre. Jeg er ingen tøffing, men tenker, samler info, vurderer og til slutt tar en beslutning. Jeg er mest opptatt av hvor bølgene kommer fra og størelse krapphet. 1 meter krapp sidesjø i en depl båt kan være mer ubehagelig enn 5 meter bakfra/ skrått. Nå går vi offline en stund :) Hehe han mente Bitteliten sin kommentar litt tidligere. Fortsatt god tur. Kan melde om større interesse rundt hentetråden her, enn J Bieber sine konserter på Telenor Arena:) Redigert 17.April.2013 av baatsman (see edit history) Vi sees! Link to post
MajorAndy Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Håber at jeres vinduesviskere fungerer... :-) Link to post
Bitteliten Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Det er meldt 3-4 m sjø. Dvs største bølgene blir 7-8 meter. Er det 15 m dypt der dere får en slik bølge så bryter den. Med NordWesten hadde jeg ikke gått ut i dette været. Øker vinden litt over melding er det liten storm. Link to post
StorStas Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 SAP, fantastisk morsomt å følge dere! Fortsatt god tur. Ta kloke valg, hva de nå enn blir Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn