VilHaBaat Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Stilig! Hvor mye vind takler den? Sitér dette innlegget Link to post
GB36 Embla Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 WOW!! Dinner Bay er flott også fra oven! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Stilig! Hvor mye vind takler den? Den takler endel vind, men den vil bli urolig og ikke egnet for filming. Har prøvet den i 10 m/s i turbulente forhold uten at den klikket i vinkel. Egner seg best på rolige dager :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bøljan Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Hva koster sånt leketøy ? Vanskelig å fly? Hadde modellfly,bil,båt for endel år siden som hobby....gutten i meg våknet litt igjen Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Flott film, bare å dokumentere den flotte kyststrekninga vår nå.. Går Lindebjerg en høy gang dette Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
mhemil Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Tøfft! Hvilken type quadrocopter er dette? Virker meget bra! Sitér dette innlegget Link to post
strawberry Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Aller først! Gratulerer med ny båt! Så den i Middagsbukten i helgen og holdt på å kjøre bortom for å spørre hva slags båt det var! Fant jo svaret her på Båtplassen igår kveld! :-) Takker for at du "ødela" hele kvelden for meg igår! Spennende lesning! Gikk t.o.m. glipp av BBC programmet til Richard Dawkins (men det ser jeg på nett-TV senere). Takk for strålende og spennede underholdning, eller infotainment på høyt nivå! - Opplevelser og båttest i en og samme inspirerende lesemarathon! "Avslutningen" (så langt) i formiddag med "Dinner Bay" i fugleperspektiv antyder da for meg at denne tråden kan bli et blivende sted! Enn en gang! Takk for at du nører opp under drømmer og vedlikeholder ditto! Mvh. Strawberry Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
succes 42 1980 Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Gratulerer flott båt og for en hjem tur:-) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Råeste jeg har sett Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
DieselDahl Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Dette var kult. Men for å ødelegge den gode stemningen her, hadde ikke dette passet bedre i en annen tråd? Denne har jo blitt til "KARMA og alt som skjer litt her og der" Tenkte forresten at jeg skulle ta en tur i 4,5 knop gjennom der i går kveld da jeg var ute på jomfruturen med ny V8'er i F-23'n men så begynnte forgasseren å lekke så den ville ikke gå under 1200-1300rpm, uaktuellt å komme i den farten gjennom middagsbukta så jeg snudde og gikk til havn og tok med forgasseren hjem.... Nyoverhalt nå Blir spennede. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Tråden "Bilder i fra Haaby's båtpuss og sørvis på Eber x2" var jo også en tråd som startet med noe konkret, men som etterhvert handlet om mye annet. Det ble Haabys egen tråd som handlet om smått og stort som han har drevet med. Kk Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 (redigert) WOW!! Dinner Bay er flott også fra oven! Ja, det er et fint sted med mye å se på Var lite båter der på Fredag. Lørdagen var det tettere der. Har en video til jeg skal klippe sammen etterhvert. Håper vi treffes igjen snart Hva koster sånt leketøy ? Vanskelig å fly? Hadde modellfly,bil,båt for endel år siden som hobby....gutten i meg våknet litt igjen Man får Quadrocoptere som fungerer bra utendørs for et par båtpenger og oppover. Har skjedd fryktelig mye med utviklingen på dette feltet siste 2 år. For 3 år siden ville jeg trodd at det jeg ser i dag var fysisk umulig. Finnes ikke vanskelig å fly. Kontrolleren holder styr på finjusteringene ca 200 ganger i sekundet. Uten elektronikken tviler jeg på at det finnes et menneske på jorden som kunne holdt den i lufta i mer enn 0,2 sekunder. Egentlig har det lite med vanlig flyging å gjøre. Mer som et dataspill hvor man bare styrer hvor den skal. Utfordringen ligger i det tekniske samt elektronisk oppsett til kontrolleren. Man må oppgi alt av data og innstillinger riktig om det skal fungere bra. -Tyngdepunkt i 3 akser relativt til kontrolleren, samt for GPS antennen (som også har kompass og akselerometere), ta en kompass-swing horisontalt og vertikalt, justere noen "gainer" i forskjellige flight modes, sette spenningsalarmer inkl spenningsfall for alarm i trinn 1 (warning), så for trinn 2 som er fail-safe osv. Fail-safe kan også trigges manuelt med en bryter og slår inn om noe skjer med radiolinken. Hva som skjer ved fail-safe velger man selv. Jeg har satt den til å fly til startpunktet og lande (kan avbrytes). Er jeg under 20 meter, vil den gå opp til 20 meter (relativt til startpunktet) og så sette nesa hjem. Vel hjemme, synker nedover. Ved 3-5 meter går det saktere. Når man får bakkeeffekt på 0,5 - 1 meter, skjønner kontrolleren det pga rask økning i barometrisk trykk. I det den toucher bakken, kjenner den støtet og reduserer motorkraften til "tomgang" for å ikke sprette i lufta igjen. Så stoppes motorene. Fungerer bra. Har ikke sett mer enn 1-2 meters avvik på startpunktet (viktig med gode GPS signaler og helst fri sikt i alle himmelretninger). Høres kanskje litt infløkt ut, men er ganske greit når man skjønner sammenhengen og har prøvet litt. Brukte noen dager første gangen for å få ting til å spille rent. Nå bruker jeg 10-15 min på det elektroniske oppsettet til kontrolleren. Alt gjøres via PC. Utrolig mye gøy man kan bruke dette til Flott film, bare å dokumentere den flotte kyststrekninga vår nå.. Går Lindebjerg en høy gang dette Takk. Det var hyggelig Tøfft! Hvilken type quadrocopter er dette? Virker meget bra! Det er en DJI F450. Kontrolleren er en "NAZA GPS" fra samme firma. Er en meget velfungerende og velprøvd kombinasjon som ikke er av de dyreste, Men det finnes ikke mye som slår DJI på flightkontrollere, stabilitet og brukervennlighet. Søk på; DJI naza og F450 eller F550 (6 armer) så finner du det. Aller først! Gratulerer med ny båt! Så den i Middagsbukten i helgen og holdt på å kjøre bortom for å spørre hva slags båt det var! Fant jo svaret her på Båtplassen igår kveld! :-) Bare å stikke innom Kjørte ved siden av en Nimbus 3003 i kveld mellom Saraholmen og Borøya. Var det deg? Gratulerer flott båt og for en hjem tur:-) Takker. Turen (og tråden) ble et minne for livet Råeste jeg har sett Takker Men det er virkelig ikke vanskelig. Elektronikken gjør nesten all jobben her. Jeg bare styrer hvor den skal. Jeg liker hva man kan gjøre med multikoptere. Det er det som er artig. Rent flygemessig er det like spennde som å se på maling tørke Dette var kult. Men for å ødelegge den gode stemningen her, hadde ikke dette passet bedre i en annen tråd? Denne har jo blitt til "KARMA og alt som skjer litt her og der" Tenkte forresten at jeg skulle ta en tur i 4,5 knop gjennom der i går kveld da jeg var ute på jomfruturen med ny V8'er i F-23'n men så begynnte forgasseren å lekke så den ville ikke gå under 1200-1300rpm, uaktuellt å komme i den farten gjennom middagsbukta så jeg snudde og gikk til havn og tok med forgasseren hjem.... Nyoverhalt nå Blir spennede. Tja. Tråden handler jo om båten og livet med den videre også Når jeg startet tråden visste jeg jo ikke om båten ville holde seg flytende helt hjem, så jeg safet litt og kalte det en hentetråd Sving gjerne innom om du er på tur Redigert 28.Mai.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
mhemil Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Er det dette http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=22284 systemet du har? Ser at prisen på selve Quadocopteret er 1695,-, men man trenger vel autopilot, radio, styringssystem for kamera osv. som indikert i linken. I tillegg kommer kamera. GoPro kameraet du bruker, hvor mye veier det og hva er løfteevnen til Quadrocopteret? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Ja, men hadde ikke valgt pakken de har satt sammen der. GPS'en trenger man også. Videolinkutstyret og dataoverlayet er en liten jungel, så det blir litt for mye å skrive og forklare her, men ta gjerne kontakt med meg gjennom IM, så kan vi ta en prat på tlf om du er intr i å kjøpe noe slikt. Jeg handler DJI-greier fra en seriøs butikk i østen som jeg kjenner godt etterhvert . Billigere, og nesten like kjapt på døra. Bare å ta kontakt. Vi plasker vel rundt i samme andedammen her inne i fjorden også Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 30.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Har fått sortert og redigert noen bilder fra sist helg. Godt og varmt var det Fikk badet et par ganger og vasket vannlinjen også. Nå ser værprognosene for kommende weekend bedre og bedre ut synes jeg Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
mhemil Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Flotte bilder. Quadrocopteret ble møtt med nysgjerrighet ser jeg.... . Ikke redd for angrep? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 30.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 (redigert) Det var fine forhold for foto i helgen :-) Bildet med gjessene er zoomet, så det var ikke så nærme som det kan se ut. Det var fra video nummer to på søndagen (tror jeg). Noe irritert var gåsefar da han snudde hodet og kom et bestemt og bryskt hves, så da stakk quad'en halen mellom bommene og trakk seg raskt tilbake. Han kom senere bort og hoppet omtrent opp i fanget mitt for å få lunsj, så langsint var han ikke, lol Var det en kjent båt på et av bildene tro? ;-) Redigert 30.Mai.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
mhemil Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Så en meget flott båt på ett av bildene ja . Heretter må vi være forsiktige med hva vi foretar oss på dekk i Dinner Bay da våre bevegelser blir kontinuerlig monitorert av uidentifiserbare flygende objekter . Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 30.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Fikk endelig koblet opp akkumulatortanken fra Jabsco :-) Det ble andre boller for trykkbryteren på pumpa må jeg si. Precharget den med ca 20 psi og justerte litt på fjæra på trykkbryteren så ble det bra. Nå kjører jeg meg en tur for å få varme i motoren, så kanskje det blir ett oljeskift etterpå. En hel måned og noen dager siden sist, lol ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 30.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 (redigert) Fikk Kaptein G på besøk i kveld og vi fikk byttet olje og filter på Cumminsen i kjelleren. Motoren har i dag 235 timer på telleren. Siste oljeskift var i Nederland før avreise 12 April på 70 timer. Klart for inngrep. Jeg har en Pela 14 liters vakuumsuger som jeg er skikkelig glad i. Ikke noe søl, elektrisitet og lange slanger som det renner olje ut av ved lagring. Kapasiteten på motoren er ca 16 liter. Vi fikk ut ca 16 liter også. Peilepinnerøret går vertikalt ned i bunnpanna så man kjenner tydelig når slangen når bunnen. Nytt filter gjøres klart og merkes. Bruker sugeren til å tømme det gamle filteret for å ikke få søl. Motoren har hengende filter på en brakett i fremkant av motor. Enkelt å komme til og knapt et drypp når det gamle filteret ble skrudd av. Finfilteret for diesel sitter ved siden på samme brakett. Ny olje på vei inn. Bruker Biltemas 15w40 "turbo diesel". Cumminsmanualen kaller for 15w40 med API CH-4/SJ / ACEA E5. Biltemaoljen oppfyller disse kravene. Koster 399,- for en 10 litersdunk. Har stappet litt motordeler i en eske som ligger i båten. Ekstra oljefilter, giroljefilter, reimer, noen fin- og grovfiltre, impeller og avdrager etc. Fikk for meg at jeg skulle måle hellingen på motoren med tanke på peilepinnen. Det er en tabell for merking av peilepinnen relativt til motorvinkel. Min installasjon var 0,6 grader opp i fremkant. Oljen vi pumpet ut var nesten like klar som den vi helte på. Sikkert ikke nødvendig, men nå vet jeg med sikkerhet at det er olje med riktig spec og viskositet, så da blir nattesøvnen ivaretatt, lol. Mulig jeg er rar, men har alltid likt å bytte olje :-) Det gir en god følelse at jernhesten har friskt og rent blod i årene :-) Skal ta giroljen snart også av samme grunn. Takk til Kaptein G for godt selskap og god hjelp til å søle ;-) Jeg gjengjelder gjerne tjenesten, haha ;-) Redigert 30.Mai.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
strawberry Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Hei! Er nok en beskjeden herre, med drømmer! "Life Is What Happens To You While Yours Busy Making Other Plans!!" - J. Lennon Trøsten er at jeg alltid, etter hvert, har gått til anskaffelse av de båtene jeg har drømt om! År, eller årtier, for "sent", men passe for meg! Har hatt drømmen levende om en GB 32 siden forrige århundre, men disse båtene begynner å bli gamle. Båten din, Sap, har flyttet fokus - "distorsion field" kaller noen det! Trives forøvrig svært, svært godt i den båten vi har nå! "Kjørte ved siden av en Nimbus 3003 i kveld mellom Saraholmen og Borøya. Var det deg? Bare å stikke innom " Takk! Det var nok det, beklager, mente ikke å "stalke"! Fantastisk kveld, det også, forøvrig! Har blitt mer og mer glad i tidlige vårkvelder, sene høstkvelder, og ikke minst "nyvaskede aftener", duggfriske og solbakede! Det er så godt med en liten "megetsigende vink" fra passerende båter, som signaliserer på et dypere sett! -"Vi har skjønt det, og vi er enige om at vi har det fint på sjøen, om enn ikke mainstream!" Slik tolker i allefall jeg det! (Er et enkelt menneske) :-) Ser selvfølgelig frem til en vakker og mangefasettert sommer! Mvh. Strawberry Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
sap_2000 Svart 30.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Hadde en følelse at det var deg :-) Prøvde å vinke et par ganger. Vi sees nok snart igjen i andedammen vår mellom øyene i Vestfjorden :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
REM Svart 31.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2013 Bruker Biltemas 15w40 "turbo diesel". Cumminsmanualen kaller for 15w40 med API CH-4/SJ / ACEA E5. Biltemaoljen oppfyller disse kravene. Koster 399,- for en 10 litersdunk. "The best there is" Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
sap_2000 Svart 31.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2013 Ja antagelig :-) Jeg har hvertfall aldri hørt om noe Biltemaraffineri, lol :-) Ut i helgen REM? Deilig temperatur nå. Har holdt på å vaske og stelle utvendig siden 0630 i dag. Kvalitetstid :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Maruma Svart 31.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2013 Om et par år har ikke Karma igjen noe gelcoat....... :P De slangeklemmene på trykksiden av kværna di SAP...... er du sikker på at jeg ikke løsna litt på dem i går... Hehe.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.