Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?

sap_2000

Recommended Posts

De kan kalle det hva de vil :-)

Rekkefølgen er; C og E Classic. Så kom Wide-varianten som deler det meste med Classic, men bedre nettverksmuligheter og bredere skjerm.

Nå er det det de kaller 'New c and e series" som er en helt ny generasjon MFD displayer.

Har trykket endel på alle generasjonene og synes de nye er meget bra. Buetooth, wifi, ethernet og egne apper for visning og kontroll av plotteren fra iPad er kjekt.

Jeg har 2 nye C-serier, c125 og c127 og er godt fornøyd så langt. Innsynsvinkel, klarhet og lesbarhet i direkte sollys er veldig bra.

Eneste gangen jeg sov et par timer på veien hjem fra NL var midt i Skagerak.

Da lå jeg i senga og fulgte med på det gutta på førerplass foretok seg samt det rundt oss på radaren før jeg slukna. Genialt.

Ryktene sier at Wide er på vei ut.

Fysisk byggekvalitet på knapper etc virker dog mer solid på de forrige generasjonene.

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

På vei ut for helgen.

Fikk byttet fra Bruce til Ploganker. Må nok frisere litt på rullene for å få det 100%, men tar det etterhvert.

Byttet også olje på giret.

Girolje ble byttet før avreise fra NL, men vil være sikker på spec, så byttet for sikkerhets skyld. Billig forsikring.

Alle væsker er nå byttet på nytt etter hjemkomsten :-)

bilde

Mvh. SAP

Hva mener du, DD? SAP -from my iPad using Tapatalk

Det er et filter med et slags papirinnlegg, og er nok ikke egnet for vask. De med sil detimot kan nok vaskes. Orig. filter fåsrimeligere på feks ebay. Biltema ATF DX-III skulle holde plenty for ZF. Står tom. en ZF spec på den. SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Hvorfor byttet du, er plog bedre enn Bruce? Har lest mange tester, og stort sett kommer Bruce godt ut.

d

Det er vel ikke helt riktig mhemil? Etter det jeg har sett av tester spesielt i utenlandske båtblader kommer Bruce stort sett dårlig ut.

At vi i Norge har en spesiell forkjerlighet for Bruce er en annen sak.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Regner med å hente jolla i Tønsberg i morgen.

Fortsatt i tvil om hva jeg skal gjøre ang davitere.

Synes ilas ser best ut, men etter det jeg har hørt kommer vugga ikke langt nok ned til at båten nesten kan flyte inn.

Jolle, motor og div blir nok rundt 150 kg+

Hekken min er utformet slik at det hadde blitt vanskelig å få dratt den opp fra siden på moderbåten med vinsj.

TG ser ut som er litt bedre på dette området, men hvordan er det med stengene som stikker ut når jolla er borte? Hvordan er demontering hvis man vil fjerne daviterene for en periode?

Noen som har erfaring med begge typer?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Hvorfor byttet du, er plog bedre enn Bruce? Har lest mange tester, og stort sett kommer Bruce godt ut.d

Det er vel ikke helt riktig mhemil? Etter det jeg har sett av tester spesielt i utenlandske båtblader kommer Bruce stort sett dårlig ut.

At vi i Norge har en spesiell forkjerlighet for Bruce er en annen sak.

Plog som i delta er bedre enn Bruce men verden er gått videre. Spadeankre som Rocna,spade,Manson supreme osv parkerer jo plogene enkelt. Hvorfor ikke kjøpe det beste når man skal ha noe som sikrer nattesøvnen og millioner i båt

Spadeankre som Rocna,spade,Manson supreme osv parkerer jo plogene enkelt.

http://www.ilasmarine.no/b%C3%A5tprodukter/ankervinsj-tilbeh%C3%B8r/anker--tau-og-kjetting.aspx?ProductID=PROD87

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

TG frister mest, Kire.

Skulle gjerne bare ha sett og tatt på en i real life. får ta en tlf til TG å høre hvordan det ligger an.

Frykter at tiden renner fra meg nå før ferien. Vi reiser neste fredag formiddag, og har en hel del ting som skal/ønskes/ bør gjøres før det.

Forhåpentlig få inn aktervinsj, baugstige, utvide batteribank, skillerelé, hente jolla i Tbg i morgen, sette inn plotter i jolla (Ray A67D som også kan brukes som en ekstra skjerm på båten), fastmontert bredbåndsløsning (ICE eller 3/4G router), polere skuta, fikse dykkerutstyr og en haug med småting.

Fikk laget til noe greier i dag.

Plogankeret har to skarpe hjørner øverst, bakerst som treffer undersiden av baugnebbet. Festet et par 3cm dia nylonknotter kjøpt på CO for stolben midlertidig i helgen, men disse er for små.

Fikk mekket til denne fra et skjærefjølsett i nylon fra BT som jeg skal feste under. 3 stk for 49,- :-)

bilde

bilde

Piggen på nederste bildet er en løsning for å unngå at radaren blir landingsplass for måker. Inspirert av slike pigger man ser på vinduskarmer etc på næringsbygg.

Det er mye måker der jeg ligger, men heldigvis er det bare 2 steder på båten de tør å lande: Toppen av dashen på Fly og radaren.

Piggen skal på radaren permanent og festes med 3m dobbeltsidig tape.

Dashplassen løste jeg ved å legge foten på en dekkskost opp-ned. Ikke én syre-ruke etter det.

Piggen og foten ble laget av rester av skjærefjøla og et 4mm karbonrør jeg har liggende. Satt på en rød krympeslange for å markere usikre landingsforhold.

Måker er dyktige piloter som vurderer landings og avgangsforholdene nøye. De er livredde for å skade seg da det kan bety game-over. Fordekket holder de seg unna da rekkene er for høye rundt og landingsbanen er kort og glatt (polert, hehe).

Håper det virker :-)

Mvh. SAP

Da er jolla hentet og på plass hjemme.

Endte med at jeg skaffet en henger før jeg dro til Tbg i dag.

Ble den minste Tredalhengeren. Er glad i Tredalhengere med spiralfjærer og støtdempere.

Hengeren veier 125 kg og båten rett under 150, så da kan man lovlig kjøre i 80 km/t med ubremset henger på aktuell totalvekt under 300 kg regelen.

Kvelden har gått med til polering innvendig, bunn, motor. Pontonger ble også satt inn med noe greier.

Greit å få satt inn er beskyttende lag før bruk.

Startet den opp tilkoblet hageslangen. Tomgang og wirelengder trengte litt justering.

Styrewieren er en fot for lang slik at den må ligge oppå pongtongen.

Skal høre ang det i morgen. Jeg vil ha den ned på bunnen langs kanten.

Plukket med en orig Yamahalås til motoren. Må pønske litt på hvordan jeg skal sikre selve jolla mot tyveri.

Har lyst til å få inn batteri, turteller og en liten plotter/ ekkolodd etterhvert

bilde

bilde

bilde

Mvh. SAP

Såå kul jolle SAP ! Den tror jeg nesten jeg må kopiere...har en 9.8 Tohatsu 4-takt som har gått 2 timer i kjelleren.

Kjøpte du jolla ny og hva koster den eventuelt med konsoll ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Takker.

Ja.

Kjøpte ny hos Herholdt Andersen i Tbg etter en prissjekkrunde.

Har kjøpt båt der før og sa jeg helst ville handle der om jeg fikk en bedre pris enn hos de andre. Ordnet seg det :-)

9,9 sport er betalt hk avg for 15 hk, så plomben kan fjernes lovlig.

Forgasseren skiller den fra F20 (3.000,-)

Mvh. SAP

Har motor trenger jollla :lol:

Det var prisen på jolla jeg lurte på SAP.

Er det en 280/285/300 ? Du kan godt ta det på tidligere IM om det er litt "kilent"..... Trenger bare ca pris. 10-15-20 tusen ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...