Jump to content

DAB radio i Båt, hvilken antenne?


kavset

Recommended Posts

Det hender at seilbåter beveger seg et stykke utenfor kysten, da er det nødvendig å ha en antenne som står høyt og fritt for å ta inn signaler. Det er ikke "lysten" til hverken å bruke mye penger eller komplisere noe som er drivkraften.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Fremdeles ingen fasitsvar på spørsmål om DAB-antenne til båt i denne tråden. Er det noen som har kommet nærmere en løsning? Jeg er ingen radioekspert, men jeg forestiller meg det må være noe å hente på en spesialantenne for DAB montert så høyt som mulig på båten. Fremdeles ingen forslag??

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Kjøpte nylig billig JVC DAB-radio på Maritim (990,- :-). Brukte medfølgende antenne som jeg klistret på innsiden, dette fungerer fint i indre Oslofjord.

 

Et annet problem med denne radioen, dog ikke relatert til antenne, er at den ikke husker forhåndsinnstillingene når batteriet skrus av, det gjorde den av Bavaria originalmonterte Blaupunkt. Tror ikke jeg gidder å dra egen ledning bak til batteriet for å hindre dette, går automatisk og nokså kjapt å søke inn DAB-kanalene.

Link to post
Share on other sites

Pappa kjører mye bil i Oslo så blir det en del steinsprut osv. i ruta gjennom året. Frontruta byttes hvert 2. år ca. Når vi koblet opp dabradio så kunne vi ikke ha antenna for glassruta for da må den byttes sammen med vinduet. Vi kjøpte en antenne med magnetfot på Strømmen Bilradio. 20 cm høy og kobles rett på radioen.

 

Jeg har den limt fast på taket til kabinen rett på glassfiberen. Det fungerer veldig bra og jeg har full dekning på alle kanaler. Selv når jeg kjører under hovedkraftlinja til Lillestrøm+Fetsund, så blir det ikke noe forstyrrelser.

 

bilde

 

Om det er anbefalt eller ei, det er en annen sak. Jeg monterte den opp for å få litt liv i radioen når jeg overtok den.

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Pappa kjører mye bil i Oslo så blir det en del steinsprut osv. i ruta gjennom året. Frontruta byttes hvert 2. år ca. Når vi koblet opp dabradio så kunne vi ikke ha antenna for glassruta for da må den byttes sammen med vinduet.

 

Bilen har vel flere vinduer enn frontruta?

Link to post
Share on other sites

Hvis man sliter med dårlig jording kan man jo alltids lage seg et jordingsplan av en liten bit aluminium som er direkte tilkoblet jord.

Bruker denne løsningen ofte når det monteres antenner på biler man eksempelvis ikke skal borre hull i taket på. Fungerer utmerket!

Link to post
Share on other sites

 

 

Ja fint! Sjekka på Biltema og Claes Olsson, men de hadde'n ikke der heller... :wink:

 

-Men hvis dette er en antenne som selges på kurant utsalg i kongeriket så må den jo kunne vurderes. Hvis ikke så er jeg like langt. Tips??

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev i innlegg #24 kan CXL-230-1 dab kjøpes hos Hollund Elektronikk AS på Skedsmokorset. Jeg har montert denne antennen på min båt på en T-pole fra Scanstrut. Fungerer helt perfekt og er mitt fasitsvar... Koster i underkant av 3000.-.

 

bilde

bilde

Redigert av Dahling (see edit history)

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Her er tegning og målene på en slik antenne for VHF som jeg har bygget og testet. Og den fungerte utmerket. Litt rask tasting på kalkulatoren skulle tilsi at målene blir 30cm og 27cm for en DAB-antenne. Og som haknuts sier, burde en nok bruke 75ohm kabel. Men jeg tror yteevnen blir marginalt bedre da.

 

bilde

Hei, vil denne fungere horisontalt liggen I targabøylen (plast), eller må den stå vertikalt?

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

TV antennen ? er det noen som har prøvet om denne funker, som Dab og FM antenne. ?

Jeg vil også bytte min radio til Dab. og har TV antenne i toppen som ikke brukes til TV.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Står det i spec for antennen at den er for frekvensområdet 40 - 890Mhz, dekker den både FM, DAB og TV. Men er den kun for 470 - 890Mhz, blir det feil, Da dekker den kun digital-TV.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

skal sjekke papirene , Takk Lars. Min antenne ble fabrikk montert i frankrike når jeg kjøpte båten, så den kan jo være av en "egen" fransk utgave :) må finne papirene. :lol:

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en overgang fra F connector til SMB som min radio bruker på Ebay.

Tilsendt fraktfritt fra Kina og kostet hele 12kr

Her er link om du også skulle trenge en slik:

http://www.ebay.com/itm/F-female-jack-to-SMB-female-jack-RF-coaxial-adapter-connector-/220952682470?ssPageName=ADME:L:OC:US:3160

 

Noe som var det enkleste da vanlig coaxial allerede var trukket fram til radio,

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...