Jump to content

DAB radio i Båt, hvilken antenne?


kavset

Recommended Posts

Det som er standard overalt er FM radio.

Det er kun to land som har vedtatt slukking av FM, Norge og Danmark.

Videre er det to land som har droppet DAB, Canada og Singapore.

Ikke helt korrekt. Danmark har ikke vedtaget FM sluk endnu. Der er en principiel aftale om at man kan slukke i 2019 - hvis der midt i 2018 er over 50% der lytter på digital radio. Dette inkluderet lytning i biler. Ingen fornuftige mennesker regner med at dette mål nåes, og de danske politikere taler nu åbent om at holde FM i luften indtil internettet kan overtage og dermed springe DAB over.

 

Det er stort set kun Teracom (der skal drive nettet) og elektronikbranchen, der lige nu advokerer stærkt for DAB.

 

Personligt mener jeg stadig at DAB er en teknologisk blindtarm.

Link to post
Share on other sites

Spørs hva man mener med "lydkvalitet". Har med båndbredde å gjøre og da igjen bit-rate.

NRK Alltid klassisk sender med 256 kbps på sitt beste. Det er på høyde med CD, men stjeler stor plass.

NRK P1 og P2 sender vanligvis med 192 kbps. Det er på høyde med FM.

P4 bruker 160 eller 128 kbps. Resten 96 og 80.

NRK Vær er nede i 16 kbps.

Link to post
Share on other sites

Gidder ikke gå inn på diskusjon med digital versus analog lyd. Klar analog lyd i en perfekt transmisjonskanal har en bedre båndbredde, men poenget i en båt er at DAB og DAB+ har en gitt garantert båndbredde på lyden som du mottar (digital mottaker kan benyttet seg av reflekterte signalkomponenter for å optimaliserer demodulasjon). I en analog FM mottaker er dette direkte avhengig av forholdet mellom signal og støy du mottar

Link to post
Share on other sites

Mulli

siden du er en "ekspert blandt mange".

Har du forslag til hvordan jeg bør gjøre ang min antenne utfordring ?

Blir min glass antenne i vinduet i overbygget bra nok, eller bør jeg sattse på en egne uteantenne ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det var poenget mitt også fjorddykkeren, godt det er flere som hører den store forskjellen, men for alt jeg vet står båten til mulligan mye på land nær en sterk sender å da er lyden bedre. Men med engang båten flytter på seg er dab i en annen klasse. Samme gjelder bil generelt, utenom tuneller for der har dab en tendens å kutte

Link to post
Share on other sites

Vedr. Antenne til dab i båten stusset jeg ved bruk av vanlig glassantenne. Derfor gjorde jeg et forsøk med en antennesplitter på den eksisterende fm antennen som allerede var på båten. Fungerer aldeles utmerket i min båt. Prisen på denne splitteren var omtrent den samme som glassantennen. Dab i bil og båt er bare fantastisk gøy.

Link to post
Share on other sites

Blir min glass antenne i vinduet i overbygget bra nok, eller bør jeg sattse på en egne uteantenne ?

DAB går på dobble frekvensen av FM og er ren line-of-sight kommuniksjon.

Jeg ville hatt en høyt plassert utvendig antenne.

En som skulle gjøre susen er Procom CXL 230-1/DAB.

Link to post
Share on other sites

DAB er tildelt frekvensområdet 174 – 240 MHz og 1452-1491 MHz.

174 – 240 MHz kalles band III, og deles inn i kanalnummer 5 til 13 og med tilleggs-

bokstav A til D. 1452 – 1491 MHz kalles L-båndet. Nummereringen er L1-L23

 

I Norge er det foreløbig bare det lave frekvensbånd i bruk til DAB. Vindusantennen som følger med JVC DAB radio er kun for det høye frekvsbånd og gir ikke mottak i det hele tatt. Derimot virker TV antennen helt utmerket. FM antenne virker også, selv om den ikke akkurat er tilpasset DAB frekvenser.

Her var det som Regina skrev, så da er det jo greit med en antenne,

så da er det bare den nedre delen som er i bruk. 174 – 240 MHz kalles band III, og deles inn i kanalnummer 5 til 13 og med tilleggs-

bokstav A til D.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...