Jump to content

DAB radio i Båt, hvilken antenne?


kavset

Recommended Posts

Noen som vet om en brukbar DAB-antenne som kan brukes i båt? Finnes det kun vindusantenner som må jordes, eller finnes det noen skjulte "boks"-lignende antenner? Hilsen en med glassfiberbåt :)

 

Kjøpte denne i år.

Festes med sugekopp på innsiden av vindusruten, og kun kabel rett i radioen. Ingen jording.

Virker knall !

http://flak.no/produkter/Navigasjon,_lyd_og_bilde/Stereo_radio_og_TV_DVD/Antenne_DAB__til_stereo_1013800_5

Redigert av telford (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå begynner jeg å lure....

ER FM-båndet "sprengt", som politiske nikkeduker på Løvebakken hevder??

Hvem er "DAB-mafiaen" i Norge?

Hvorfor i all verden skal vi godta å bli påført utgifter til å bytte alle våre radioapparater?? Og atpåtil innen18 mnd.er.

 

Hva gjør våre naboland? Og resten av EU ( som så mange ønsker å etterape) ?

Kan jeg bruke DAB på tur i andre land?

 

Nå har jeg kjørt Norge opp og ned, fra Risør til Tromsø flere ganger, i forskjellige biler, samt på Hurtigruta og konstaterer at det såkalte DAB-nettet har elendig dekning, og er mere til irritasjon en glede! Selv strekningen fra Trondheim til Oslo via Østerdalen har stedvis elendig dekning! Folk på Kvikne klager over dekningen, selv i hus med antenner!

 

Flere av mine venner slutter å høre på radio og bruker heller nettet, spotify o.l. for å høre musikk! Med 4G (selv med 3G) og / eller nettkontakt, (for ikke å se mot 5G), tror jeg NRK (og konkurrenter) holder på å grave sin egen grav med alt dette tullet!

 

Med spotify kan du velge din egen musikk og eget progamoppsett, og slipper all den fordummende (fordømte ) rekamen so gevinst !

Med alle filmtibudene på nettet etterhvert, trenger vi snart ikke NRK ++, og kan slippe NRK-avgifta også?

 

Ja, jeg sto med feil fot i dag, og hadde en irriterende DAB-dag fra Tønsberg til Trondgeim!

FM ER ikke så forferdelig mye dårligere enn DAB! Som noen her hevder!

Yndlinskanal er NRK Alltid Nyheter...

 

Kan noen rette på mine vrangforestillinger?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Har ettermontert dab i bilen min, da jeg gikk dritt lei skurringen og den elendige dekningen på FM nettet. Monterte først med den bedritne vindusantennen som medfulgte. Fungerte greit nok, men datt ut enkelte strekninger. Byttet så ut til en pisk antenne, og har omtrent bestandig maks dekning, selv i di mest avsideliggende steder som ifølge dekningskartet ikke engang skal ha DAB. Den samme antennen kan og benyttes til FM, og har ikke i nærheten samme mottaket på FM som på DAB. Dette er på sørlandet, mandalsregionen. 

Redigert av larsern6 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg koblet meg inn med splitter fra Glomex TV antennen og splitter videre til FM og DAB inngangen på radioen. Fungerer utmerket.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var jo det jeg sa. Den antennen dekker frekvenser fra langt under FM frekvensene, oppover via DAB frekvensene til de høyeste frekvensene for TV. Men selvfølgelig, en dedikert antenne med rett lengde for DAB, er det beste. Men den blir igjen dårligere for FM (som det er det eneste vi har her vi er i Sverige).

 

Lars H.

pt. Skärhamn

Sverige

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Old sailer said:

Kjøpte just en marine dab+ radio med vindusantenne, monterte den i vindskjerm, men får ikke signal. Er der noen her som kan anbefale en bedre antenne evt kombinert dab og fm antenne.

Har du ikke en gammel FM antenne i båten du kan bruke ville jeg kjøpt en billig FM antenne fra Biltema elns og en splitter fra Ebay.

http://www.ebay.com/itm/DAB-Antenna-Aerial-Splitter-Adapter-Cable-SMB-Connector-Car-Radio-Active-new-/172452019085?hash=item2826f0fb8d:g:w40AAOSwHoFXrS7O&vxp=mtr

Jeg bruker min gamle FM antenne på denne måten og det funker aldeles utmerket. Jeg husker ikke hvor jeg kjøpte den gamle FM antennen men det skulle ikke forundre meg om det var nettopp fra Biltema.

Den der klisterantennen som fulgte med radioen gikk i bosset.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort som Lars og bruker TV antennen. Da jeg har Triax antenne og det er to utganger fra strømforsyningen så var det i grunn klart for oppkobling av radio også.

Fungerer hvertfall utmerket.

Måtte kjøpe en overgang fra F til SMB kobling ( mener det het det ut fra husken) som radioen har, denne kostet forøvrig litt over 10 kr med frakt fra Kina.

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal noen dab vindusantenne ha strøm og ikke andre. Jeg har kjøpt en marine dab+ radio og i den var der en Ctdab-2 vindusantenne. Den sorte ledning som er merket med B+ til antennen hvordan skal den kobles. Er der noen her som kan gi et svar. Dårlig bruksanvisning.

 

Redigert av Old sailer
Skrivefeil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med å legge ut bruksanvisningen her? Å svare uten selv en dårlig bruksanvisning er ikke enkelt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...