Jump to content

DAB radio i Båt, hvilken antenne?


kavset

Recommended Posts

DAB er tildelt frekvensområdet 174 – 240 MHz og 1452-1491 MHz.

174 – 240 MHz kalles band III, og deles inn i kanalnummer 5 til 13 og med tilleggs-

bokstav A til D. 1452 – 1491 MHz kalles L-båndet. Nummereringen er L1-L23

 

I Norge er det foreløbig bare det lave frekvensbånd i bruk til DAB. Vindusantennen som følger med JVC DAB radio er kun for det høye frekvsbånd og gir ikke mottak i det hele tatt. Derimot virker TV antennen helt utmerket. FM antenne virker også, selv om den ikke akkurat er tilpasset DAB frekvenser.

Redigert av Regina III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ifm at jeg er involvert i digitaliseringen av radio og utbyggingen av DAB har vi gjort noen praktiske prøver og målinger rmed ulike antenner i båt. Som tekniker3 skriver i #50 er en pisk en god antenne. Montert i en metallmast har du i praksis jordplan og antennen kan klippes til ca 32cm (1/4 bølgelengde). Dersom du bare har f.eks et hyttetak i glassfiber å montere i (dvs ikke jordplan) bør pisken være ca 64 cm lang. Uansett, jo høyere over havet den monteres jo bedre. Når båten ligger inn mot land er den ofte i skygge ift senderen et stykke inne på land, men på havet når signalene langt

.

På nettstedet radio.no/dekning kan man finne kart med beregnet dekning. Med god antennene som beskrevet over kan man forvente mottak der signalstyrken er angitt som "Bilmottak - mottak med utvendig antenne".

DAB sendes i Norge som beskrevet av Regina III i frekvensbåndet 174-140 MHz.. Riksdekkende radio med bl.a. P4 sendes på 12D - 229,072 MHz. L-bånd er i svært liten grad benyttet til DAB, og kommer ikke til å bli benyttet i hverken Norge eller Europa i fremtiden.

 

Vi testet også antennen som LarsH har beskrevet, en klassisk dipol, 32+32cm. Den bør monteres vertikalt, og fungerer like bra som en pisk om man får montert den høyt og fritt. Antennen på bildet vedlagt fungerte tilnærmet like bra, men er selvfølgelig mer påvirket av retning og objekter i båten. Den kan ikke monteres på metall. https://baatplassen.no/bildearkiv/0/638/1412595986.jpg

 

Antennene som følger med DAB-radioer er tilpasset frekvensene vi benytter i Norge. En høyt og fritt plassert pisk vil som regel være bedre enn en lavere, vindusmontert folieantenne.

 

HPD

Redigert av hpd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for informative og gode innlegg omkring antenne til DAB of hva som duger og som gir gode mottak

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da venter vi bare på en billig bilstereo med DAB og minneleser for MP3 musikk. Må bytte ut i 3 biler og i båten, men de burde ha DIN kontakt så da er det bare å dra ut den gamle og sette ny i.

 

Er også stor forskjell på følsomheten i radioer. Min DEGEN PLL lommemotaker fungerer med antennen inne, mens bilradioene mine må ha pisken helt ute på bilen. Så jeg antar at det er stor forskjell på følsomhet og kvalitet på DAB bilstereo. Håper det kommer noen billige og bra etterhvert når FM nettet slukkes og salgsvolumet går opp.

Link to post
Share on other sites

Vi har testet mange bilradioer for ettermontering (ref innlegg 53), både for DIN-modul og løse adaptere. De har stort sett veldig god følsomhet slik at det da er antennen som er avgjørende for mottakskvaliteten. Det er i stor grad brukergrensesnitt og funksjonalitet som skiller motakerne fra hverandre. Skikkelig antenne og montering er som vanlig avgjørende for godt radiomottak der signalene er svakere, med det er ikke vanskelig å få til.

 

(ser forøvrig en feil i mitt innlegg #53, aktuelt frekvensområde er 174-240MHz)

 

HPD

Link to post
Share on other sites

God antenne er alfa omega i en bil, om skal kunne få in dab signaler i kongeriket Norge.. Dekningskatet på radio.no stemmer bra om man orden på utstyret (Har kun kjørt med bad i Sør Norge og til vestlandet.. Noen plasser er det dataskygge og da mister man signalet et kort sekund.. men det er levelig.. Det som kunne vært bedre er er dekningen i tunneler, der skal det ikke mye til før det blir bedre siden er tilnærmet lik null i dag

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi har testet mange bilradioer for ettermontering (ref innlegg 53), både for DIN-modul og løse adaptere.

Skikkelig antenne og montering er som vanlig avgjørende for godt radiomottak der signalene er svakere, med det er ikke vanskelig å få til.

 

Og hvor mange biler benytter DIN-normen idag?

SAAB, som jeg er best kjent med, sluttet med DIN-normen i 1993.

Også er det sånn at i 2014 er det ikke noen ved sine fulle fem som ville finne på å bore hull i bilen for å montere ei antenne. Antenna er integrert i bilen og sitter i et eller fler av vinduene.

Videre er det også sånn at de fleste nyere biler mister så mye funksjonalitet hvis originalmottageren fjernes at det grenser til det uforsvarlige.

Link to post
Share on other sites

hpd

Hva med DAB+ nedover i europa, hva er standard ?

For de som seiler langtur. hvor vil det ikke funke ? eller har radioene flere versjoner innebygget ? Hvis det er status der ute i den store verden ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Får håpe det kommer noen billige bilstereoer med DAB da etterhvert, må bytte ut 3 identiske jeg har installert:

 

http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/billyd/bilstereo/bilstereo-610104/

 

Denne har DAB, forhåpentligvis DAB plugg på baksiden:

 

http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/billyd/bilstereo/bilstereo-619557/

 

Da blir det 4497,- kr får å oppgradere i to biler og båten :worry:

 

Kanskje de blir billigere etterhvert :yesnod:

Link to post
Share on other sites

1500 kroner for en Pioneer dab er da rasende billig.. på 80 tallet så kostet en vanlig kassettspiller uten radio det samme i kroner

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

har bytte radio en Pioneer 6700 med Dab, testa ut den glass antennen som fulgte med, den virka en stund, så ble det helt stille. virket kun når jeg hadde den bort ved et vindu,

min TV antenne kan ikke brukes, så nå lurer jeg på om jeg må opp med en anettemast og få opp DAB antenne og 4G antenne i denne stanga,

Spørsmål. kan disse kablene ligge intil hverandre ? hvis jeg trekker dem opp i samme rør,/stang, eller kan ikke antenne stå for tett ?

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Yepprøv deg frem med maskeringstape først før du klistrer på glass antenna. Liten ledning under jordingsdelen og ned på jordingsskinne eller huset til spilleren fungerer. Altså: tape antenne fast i vindue med maskeringstape å prøv med ledning til jordingsskinne. Gjorde dette selv bare at bror holdt ledning samt antenne sammen på glasset. Når kanalene ramlet inn å jeg var fornøyd plukket jeg av folien på antenna å satt den permanent. Men ville ikke ha ledning synelig så jordet aluramma mi helt nede mens antenna sitter oppe i glasset

Link to post
Share on other sites

Skal teste, men det blir litt boring av hull og styr, kan lett bli stygt, så spørs om jeg ikke skal ha ei utvendig antenne. å jorde i ramma til spilleren, som i mitt tilfelle sitter i en treplate som igjen sitter i glassfiber, gir vel ikke skikkelig jording ? eller er det bra nok ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Testen jeg gjorde var med ledning festet i ramma på spilleren. Fungerte for meg, men trakk jordingen til skinna når jeg festet det permanent. Borret ikke i rammen. Løsnet en skrue, skøv under en ringsko og skrudde fast. Må også sies at utvendig antenner generelt er bedre, men pass på at du får en antenne som passer din spiller Når det gjelder kontakt, om den skal være aktiv eller passiv

Link to post
Share on other sites

FM antennen er en med strøm til og den ligger invendigt inne bak veggen hvor spilleren er montert, den er dårlig.

den får strøm,

 

Dab antennen er en standard Pioneer glassantenne, og jeg finner ikke ut om det går strøm invendigt i anenneledingen, eller ikke. denne typen http://bilstereosenteret.no/products/ca-an-dab001

 

Ser at det er adaptere som de påstår at vanlig FM antenne kan brukes som combi FM DAB antenne. med en overgang.

 

skal si at dette er en jungel og finne fram i. hva pokker skal en bruke :headbang:

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...