Jump to content

Arbeider i seilbåtmast - før eller etter sjøsetting?


tobixen

Recommended Posts

Jeg må komme meg opp i masta og få gjort diverse arbeid der. Det er ikke noe jeg gleder meg til, jeg har noe høydeskrekk og jeg er tung ...

 

Er det trygt å ta turen opp dit mens båten står i krybbe på land? Jeg skulle tro det, ettersom båten står nokså loddrett og tyngdepunktet mitt blir å være sånn omtrent rett oppå kjølen. Noen som har andre meninger?

 

Er det trygt å ta turen opp dit mens båten står i sjøen (f.eks. i bås)? Jeg har vært oppe i masta et par-tre ganger på en 24' seilbåt som lå til bøye i Tromsø, i stille vær. Sist jeg var der ble jeg ganske nervøs da båten la seg bittelitt over på siden i en bølge og liksom ikke kom seg tilbake. Jeg tok en kjapp hoderegning og følte meg plutselig ikke helt trygg på at min masse på toppen av masta ikke ville kunne være i stand til å bikke båten overende. Når båten krenger pga vind er man som regel ganske trygg, mer krenging medfører mindre effektivt seilareal, derfor vil ikke båten uten videre plutselig tippe overende - med mye vekt øverst i masta er situasjonen ganske å anderledes. ;-)

 

Også turen opp da ...

 

Mannskap: tidligere har jeg fått hjelp - fire personer er nødvendig mente jeg, én som skal opp i masta, én til å trekke opp stakkaren som skal opp i masta, én til å sikre tauet og en fjerdemann til å fotografere hele opplegget ;-) Vi greide det med mindre mannskap sist. Er det mulig å gjøre hele operasjonen på en sikker måte når man er alene?

 

Utstyr: Første gang jeg skulle opp brukte jeg en billig biltemasikringssele med feste på ryggen, det var et sant mareritt, en slik sikringssele er bare laget for at man skal kunne overleve dersom man f.eks. faller utfor et tak og det finnes hjelp i nærheten - og knapt nok dét. Andre gang brukte jeg samme sela, men da mest bare til sikring - jeg hadde en plankebit som ble heiset opp og som jeg delvis stod på og delvis satt på. Plankebiten var smart - men finnes det enda smartere løsninger? (En solid slump med rom er også påkrevd medisin for å roe nervene når man har føttene solid plantet på dekk igjen).

 

Sikkerhet forøvrig: Jeg har både tau og wire i masta. Jeg antar at wiren er trygg såfremt den ikke er rusten eller oppfliset - men hva med overgangen mellom wire og falltau, kan man stole på overgangen? Jeg har alltid brukt både wire og tau for å være på den "sikre siden", men det blir mye rot av det, og det er meningsløst med mindre den som har ansvar for sikringstauet er bevisst på sikringstauets rolle.

 

(Jeg kommer til å legge ut sammendrag av egne erfaringer og diskusjonen her på http://www.baatwiki.no/wiki/Arbeider_i_seilb%C3%A5tmast etterhvert)

Link to post
Share on other sites

Du må få deg en skikkelig båtsmanns-stol eller prof. klatresele. Utgangen er sikker dersom en faller ned, så det er ingen grunn til å spare på utstyret. En vanlig måte er å heises opp etter spinnakerfallet og å sikre med storseilfallet . Bruk knuter ikke bare kroker på stolen. To personer tar deg opp, en sveiver og en sikkrer. Ha på stopper når du sveiver opp, både på opphal og sikring. Er du svært tung bør du sende opp en lettvekter. Er det mye som må gjøre kan dt svare seg å ta ned masten. Er du usikker på styrken i fallene, skift dem ut eller ta ned masta.

Link to post
Share on other sites

Ja, utfallet er sikkert om du faller ned. - for det er en dritjobb å plaste opp og reparere delaminering i dekket. :) råtten balsakjerne og greier.

 

Så at det var salg på klatreseler, halv pris, på den fjellsportbutikken i Olav 5's gate ved Oslo rådhus, da jeg var innom på torsdag. Så ikke på størrelsene de hadde, men om du går forbi der, så lå de i en kurv inne i butikken.

 

Åttetallsknuten er vel sikker vinner og det eneste som gjelder innen klatring.

Link to post
Share on other sites

Ja, utfallet er sikkert om du faller ned. - for det er en dritjobb å plaste opp og reparere delaminering i dekket. :) råtten balsakjerne og greier.

 

Så at det var salg på klatreseler, halv pris, på den fjellsportbutikken i Olav 5's gate ved Oslo rådhus, da jeg var innom på torsdag. Så ikke på størrelsene de hadde, men om du går forbi der, så lå de i en kurv inne i butikken.

 

Åttetallsknuten er vel sikker vinner og det eneste som gjelder innen klatring.

 

Jeg har allerede kjøpt en klatresele ifbm en ryddejobb i "hagen" (vi bor ytterst ute på en skrent), så det blir opplagt at jeg bruker den neste gang - i allefall til sikring.

Link to post
Share on other sites

Du må få deg en skikkelig båtsmanns-stol eller prof. klatresele.

 

 

http://www.seasea.no/S%C3%A4kerhet/S%C3%A4kerhet_%C3%96vrigt/B%C3%85TMANSSTOL_SAILING - noe slikt er kanskje litt mer behagelig ut enn klatresele (samt praktisk, at man kan ha verktøy der også) ... hm.

Klatresele har jeg jo nå, men jeg vurderer å "reservere" den til sikring.
Et problem jeg har på minnet er at selv om jeg ble heist så langt opp som det gikk, var det fortsatt vanskelig å få gjort noe fornuftig arbeide helt i toppen av masta. Jeg forestiller meg derfor at det kan være fordelaktig med planken som man kan stå på.

 

En vanlig måte er å heises opp etter spinnakerfallet og å sikre med storseilfallet .

 

Noe slikt jeg har gjort hittil.

 

To personer tar deg opp, en sveiver og en sikkrer. Ha på stopper når du sveiver opp, både på opphal og sikring.

 

Stopper? Tror ikke jeg har slikt på min båt.

 

Er du svært tung bør du sende opp en lettvekter. Er det mye som må gjøre kan dt svare seg å ta ned masten. Er du usikker på styrken i fallene, skift dem ut eller ta ned masta.

 

90-95 kg ... subjektivt sett anser jeg at det ikke akkurat er idealvekt for mastearbeid, men heller ikke så tungt at det er utelukket :-)

 

Ta ned masta ja ... det er jo også en mulighet, men det innebærer vel også ganske mye arbeid og behov for flere medhjelpere?

 

Jeg trenger lanterner der oppe, og jeg trenger også å få ført opp strømkabler for lanternene. Jeg ønsker også å flytte VHF-antenna opp dit samt installere ICE-antenne, men jeg har en følelse av at det blir til en annen gang.

 

Initialspørsmålet mitt står fortsatt - er dette noe jeg bør forhaste meg med nå mens båten står i krybbe, eller er det tryggere å gjøre det når båten står i bås?

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aldri i verden om jeg ville vært oppe i masta mens den stor på land. Arm ganger vekt er det noe som heter, og det skal ikke rare vindkastet til før du ikke lenger er "rett over kjølen". Med det arbeidet du skisserer kombinert med litt høydeskrekk syns jeg det høres greiest ut å ta ned masta.

 

Jeg gjorde en tilsvarende jobb for noen år siden. Jeg brukte minst en time i mastetoppen før lanterne og vhf-antenne var montert.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Aldri i verden om jeg ville vært oppe i masta mens den stor på land. Arm ganger vekt er det noe som heter, og det skal ikke rare vindkastet til før du ikke lenger er "rett over kjølen".

 

Med to stemmer mot "gjøre det på land" virker det åpenbart at jeg utsetter dette arbeidet til båten er på sjøen.

 

Jeg vil allikevel ha det protokollført at jeg ikke har noen tro på påstanden over. ;-)

 

"Arm ganger kraft" stemmer når kraften er vinkelrett med armen. Således vil arealet mitt kunne være signifikant i tilfellet kraftig vind - men det er klart, slikt arbeid gjør man på en vindstille dag, og har båten stått gjennom alt av vinterstormer, så tåler den et par kvadratmeter ekstra vindfang på toppen av masta på en godværsdag.

 

Dersom båten ikke står helt skjevt, vil tyngden min når jeg går på dollbordene ha en langt større "arm" enn samme tyngden når jeg er på toppen av masta.

 

Med det arbeidet du skisserer kombinert med litt høydeskrekk syns jeg det høres greiest ut å ta ned masta.

 

Mulig, mulig ... slikt arbeid er det kanskje også best å gjøre mens man har båten i bås (evt ved brygge)?

Link to post
Share on other sites

Du har helt sikkert rett. Det blir jo bare en liten vektor til siden, det er det mulig å regne på. For meg er det et uinteressant regnestykke. Ligger båten på vannet vil den uansett ikke velte.

 

Hm, da kalles det "kantre" i stedet for å "velte"? ;-)

 

Sist jeg var oppe i masta tenkte jeg som så ... ja, jeg ville sikkert overleve selve treffet med vannet, og jeg hadde overlevelsesdrakt på meg, MEN jeg var jo solid festet til både sikringstau og heisetau, det kunne det nok blitt et problem med ;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg lånte en lite teleskop lift som du kan henge etter bilen,trygt og fin å stå i.

 

 

Utleie-mobilkran er det et sikrere alternativ? Kurv til å stå i virker ganske trygg. Ikke nødvendigvis mange kronene i leie for en trygg operasjon.

 

Kanskje de har noe på marinaen til og med ... hm. Men hvis jeg først skal leie en slik (eller ta ned masta), så skal det være veldig godt forberedt, jeg skal få gjort alt jeg trenger å gjøre på én dag. :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat hengt oppe i masten å styrt litt, erfaringen min er at en båtsmannsstol er å foretrekke. En klatresele er ikke behagelig å henge i noe særlig lengre enn 10-15 min. Beina visner bort og det er faktisk sagt at det kan være farlig å henge mer en 20 min. Så sats på en båtsmannsstol, men den kan en jo lage selv og så bruke en klatresele/fallsikkringssele som sikring.

 

Husk bare det at tauet skal tres gjennom begge løkkene som "utstyrsløkken" er tredd i (det er den løkken som føles naturlig å knyte i...) og at en bruker 8-tallsknuten, den skal forøvrig ha en ende som er lengre enn 10 x diameteren til tauet.

 

Jeg drar gjerne opp et nytt tau eller et klatretau når jeg skal opp, fallene som henger i masten er det forrige eier som satte inn så jeg vet ikke hvor lenge de har hengt der eller hvordan de er. Salt tærer en del på fibrene i tau så jeg er skeptisk...

Link to post
Share on other sites

Jeg var nylig oppi masta og monterte tv-antenne. Brukte både stol og fallsele, med hovedtauet i stolen og sikring i fallsela.

Det fungerte veldig fint, følte meg ganske så trygg der oppe :smiley:

Fallsele har de til en rimelig penge på biltema, ikke allverdens komfort, men solid. Jeg skulle jo ikke ikke henge og jobbe i den, så det var greit!

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Det bildet viser en essensiell ting; sikring av verktøy. Èn ting er å sikre seg selv, men det er minst like viktig å sikre verktøy og utstyr fra å falle i hodet på den som står nede og hjelper deg.

 

For de som vil opp på egenhånd finnes denne: http://www.sailrite.com/ATN-Top-Climber-Bosuns-Chair

Har ikke testet den selv, men har sabla lyst på. Jeg har høydeskrekk så det griner, så jeg må opp i etapper (tålmodighetsprøve for den som står nede og sikrer :blush: ).

Link to post
Share on other sites

Jeg drar gjerne opp et nytt tau eller et klatretau når jeg skal opp, fallene som henger i masten er det forrige eier som satte inn så jeg vet ikke hvor lenge de har hengt der eller hvordan de er. Salt tærer en del på fibrene i tau så jeg er skeptisk...

 

Første gang jeg hadde behov for å komme meg opp i masta, var det pga et mislykket forsøk på å bytte storseilfallet ;-) Hvordan bytter man fall på best mulig måte? (jeg ser for meg at man tar taustumpene mot hverandre og bruker noe kraftig vevtape ("duct tape") på å skjøte tauene sammen, men lyktes visst ikke helt den gangen).

 

Forøvrig, et storseilfall som har overlevd kraftig vind overlever sikkert å løfte et voksent menneske også - men sikringstauet skal jo helst tåle et kraftig rykk i tilfelle man faller ned et stykke før sikringstauet blir stramt.

Link to post
Share on other sites

For de som vil opp på egenhånd finnes denne: http://www.sailrite.com/ATN-Top-Climber-Bosuns-Chair

Har ikke testet den selv, men har sabla lyst på.

 

Hmmm ... :-) Den er dyr, men kanskje verd prisen. Finnes det noen "reviews" på nett?

 

Jeg har høydeskrekk så det griner, så jeg må opp i etapper (tålmodighetsprøve for den som står nede og sikrer :blush: ).

 

Huff ja.

 

En paradoksal ting som har slått meg flere ganger er at jeg har litt høydeskrekk når jeg står på dekk på en båt som står på land i krybbe - men å falle i sjøen under seiling (spesielt når man er alene i båten) kan jo fort være vel så alvorlig som å falle fra dekk mens båten står på land.

 

Imidlertid pleier jeg å venne meg til forskjellige situasjoner - jeg følte ikke noen slik høydeskrekk sist jeg var i båten.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd å samle opp alt av viktige momenter i denne tråden på http://www.baatwiki.no/wiki/Arbeider_i_seilbåtmast - inkludert linker til mastmate og sailrite. :-) Burde nok ha prøvd å få inn noen bilder av ulike båtmannsstoler ... vel.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantasien min bobler over nå ... Denne "mastmate" er jo omtrent ikke noe annet enn en god gammeldags taustige i en modernisert utgave og beregnet for bruk på masta. Jeg lurer på om jeg ikke har en taustige liggende ... men dessverre ikke åtte meter lang ;-) Hvis man fester tau på begge sidene av en kortere taustige, slik at den kan holdes stramt og inntil masta, så må vel dét være en fin ting å la seg heise opp med. Eller en statisk stige kunne også fungert (heist opp etter storseilfallet). Jeg har en løs baugstige som burde kunne brukes til formålet. Vi har vel ellers noen husker som kan benyttes som båtmannsstol. Hm :-)

 

(joda - sikkerhet er viktig - disse ad-hoc-hjelpemidlene skal selvfølgelig brukes i tillegg til en solid klatresele. Disse innfallene dreier seg ikke så veldig mye om å spare penger - men jeg får litt dårlig samvittighet av alle de rare hjelpemidlene og verktøyene som jeg kjøper og som til slutt bare ender opp med å ta opp lagringsplass. Jeg ser også for meg at man i en stige kombinert med klatresele får langt mer frihet enn hva man har i en båtmannsstol. Dessuten er det lærerikt med DIY-prosjekter).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om det er 8 meter du skal opp så hadde jeg absolutt vurdert en vanlig stige, type dobbel (altså to som hektes i sammen). Om du sikrer stigen (og deg selv selvsagt) så slipper noen å hale deg opp. God unnskyldning for å få en god stige til huset/hytta :-)

 

Tror de fleste litt større byggvarer har stiger opp mot 8 meter og mer.

Link to post
Share on other sites

Med så mange oppgaver du skal gjøre i toppen må du nok regne med flere turer opp og ned. Merk at det er tungt for de som skal heise deg opp også. Jeg ville heller leid en lift eller tatt masten ned. Jeg har brukt lift selv og det er mye bedre å jobbe fra enn å henge i masten.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...