Jump to content

Arbeider i seilbåtmast - før eller etter sjøsetting?


tobixen

Recommended Posts

Med så mange oppgaver du skal gjøre i toppen må du nok regne med flere turer opp og ned. Merk at det er tungt for de som skal heise deg opp også. Jeg ville heller leid en lift eller tatt masten ned. Jeg har brukt lift selv og det er mye bedre å jobbe fra enn å henge i masten.

 

Ja - jeg vurderer sterkt å enten ta ned masta eller leie sånn kran - men med alle de "gode" innfallene jeg hadde i går natt fikk jeg nesten lyst til å komme meg opp i masta igjen, men så spørs det om entusiasmen overlever utover dagen når jeg kan tenke nøyere over det i våken tilstand ;-) Uansett blir jeg ikke å gjøre noe før båten er på vannet, så jeg har god tid til å tenke meg om. :-)

Link to post
Share on other sites

Om det er 8 meter du skal opp så hadde jeg absolutt vurdert en vanlig stige, type dobbel (altså to som hektes i sammen). Om du sikrer stigen (og deg selv selvsagt) så slipper noen å hale deg opp. God unnskyldning for å få en god stige til huset/hytta :-)

 

Tror de fleste litt større byggvarer har stiger opp mot 8 meter og mer.

 

8 meter var den forrige båten, jeg har faktisk ikke helt oversikt over hvor høy denne masta er.

 

Hm ... http://www.naver29.dk/data.html ... P=9.9 meter, og inkluderer ikke avstanden fra bommen til dekk, så da blir det over 10 meter? Finner man en høy brygge kan man vel redusere det ned til 8 meter. Hm, stige lent fra en fast brygge mot en mast som svinger frem og tilbake ... høres ut som en farlig idé ;-)

 

En taustige på ti meter som holdes tett inntil masta og strammes godt må da også kunne fungere. Dersom man vet at det blir noen turer opp og ned masta kan man jo surre den fast til masta på et par punkter også.

Link to post
Share on other sites

Mulligan. Jeg går ut fra at du mener en SJA, sikker jobb analyse. Mange måter å tenke på, og jeg tenker nok litt anderledes enn deg. Å ta ned masta på min båt er masse arbeid. Masta går gjennom dekket og ned i kjølen, så den er vel over 25 meter lang, og hva den veier vet jeg ikke, men det er nok ikke så lite. Grove, tunge vant og stag gjør ikke jobben enklere.

Om man i steden kan heise opp en mann i båtmannsstol i storseilfallet (16 mm) og sikring med genoafallet (16 mm), en mann på hvert fall med hver sin winch, og de riktige knutene på fallene (åttetallsknuter) gir en relativt god SJA og bør være helt ufarlig.

 

Det er ikke spesielt behagelig å jobbe der oppe 23 meter over dekk, men allikevel skal det gjøres mye arbeid før det blir aktuet for meg å ta ned masta. Da ville jeg nok heller leid en lift om det er større arbeider som skal utføres.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Har samma opplegget. Masta er 16 m. lang og står i mastefisk på kjølen. Det gjør det enkelt. Alt av vant stag og hal løsnes og strappes til masta. Koordinerer med kranbil så at han stopper på vei til annet oppdrag og løfter masta av. Koster meg NOK 400. En lift koster 10 ganger det.

Link to post
Share on other sites

Kjapt google-søk, dette vil koste et par tusenlapper.

 

http://www.maskinutleie.no på Langhus kan leie ut en "Dino 135" (max 13.5 meter) til litt under 2kNOK inkludert MVA for én dag.

 

http://www.melheim.no/ i Moss kan leie ut en 12 meters heis til litt under 1.5 kNOK for én dag, eller 2.6 kNOK for ei hel helg, alt inkludert, for privatpersoner.

 

http://www.ramirent.no ... fant ikke priser online.

 

(Det er mulig å leie lengre heiser også, men det er "utenfor scope" i mitt tilfelle).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.vestfold-liftutleie.no/tilhengerlifter/tilhengerlifter.htm

 

Jeg er helt sikker på at jeg ikke ville risikert livet hengende i tau i masta, når der koster så lite for en lift. Du kan jo ringe til Mulligan å høre hvem kranbil som tar på seg masteløft for 400 kr. Mye arbeid for å skifte en pære i toppen spør du meg.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så ... man legger seilbåten til beskyttet kai, leier en tilhengerlift, og kommer seg opp dit ... men selv på en relativt vindstille dag vil det jo være en viss risiko for bevegelse i masta? Noen som har praktiske erfaringer med dette? Fendre liften godt, og flytte den litt ut slik at man legger litt kraft mot masta? Fendre godt, slå tau rundt masta, og trekke til seg masta? Vil det ikke være en viss risiko for alvorlig arbeidsuhell dersom det helt plutselig skulle komme en veldig stor bølge? Er liften noe man bare kan bruke mens båten står på land?

Link to post
Share on other sites

http://www.vestfold-liftutleie.no/tilhengerlifter/tilhengerlifter.htm

 

Jeg er helt sikker på at jeg ikke ville risikert livet hengende i tau i masta,

 

What could possibly go wrong ... hm ... :rolleyes:

 

Mast som knekker eller faller overende? Neppe - med mindre wirene er synlig rustne eller oppflisne, eller det er andre tegn på at riggen ikke er i fullgod stand. Riggen er konstruert for å tåle ganske mye juling.

 

Båt som velver overende fordi det blir for mye vekt for høyt oppe? Det har jeg vært nervøs for tidligere, men har jeg noen grunn til å være nervøs? (man kan jo evt regne på det).

 

At tauverket ryker? Fallene bør tåle såpass - men man kan jo ta høyde for slikt og erstatte fallene med klatretau.

 

Alt i alt ... dersom man har riktig utstyr, riktig kompetanse og en oppadgående person til å holde sikringstauet ser jeg ikke hvorfor det skulle være farligere å ta seg opp i masta enn å gå langs bilveien til skolen ... hmmm ...

 

når der koster så lite for en lift.

 

Det kan vel skje arbeidsuhell med en lift også, særlig når man er en uprofesjonell operatør?

 

Du kan jo ringe til Mulligan å høre hvem kranbil som tar på seg masteløft for 400 kr. Mye arbeid for å skifte en pære i toppen spør du meg.

 

Det er ikke lanterner i det hele tatt der oppe - jeg må legge opp strømkabler og da installerer jeg selvfølgelig nye LED-lanterner. I tillegg har jeg lyst til å flytte opp VHF-antenne og ICE-antenne. Det blir litt mer enn bare å skifte en lyspære ... men jeg har såpass liten båt at jeg ikke trenger å løfte masta, det bør fint gå an å legge den ned uten maskinell hjelp dersom man er et flere personer eller planlegger operasjonen godt.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tenkte ikke at du skulle sette stigen på fast grunn mot masta, det er jo galskap. Jeg ville hengt den i et fall og sikra den mot masta slik at du kan gå opp stigen i stedet for å bli dratt opp (med sikring osv). Men når masta er så høy så tror jeg ikke det blir enkelt å finne en stige som er lang nok med mindre du klatrer opp på bommen og tar det derfra.

Link to post
Share on other sites

Kan dere løfte av masta for hånd så er det vel det smarteste og sikreste.

 

Liften er laget for uproffe brukere, og klarer du ikke operere den så tviler jeg på om du klarer å gjøre noe nyttig i toppen av masta hengene i et tynt tau. Ingen normal fjellklatrer ville basert seg på et fall av ukjent kvalitet/alder.

 

At du er nervøs bare du tenker på det tyder på at du bør la være.

Link to post
Share on other sites

Tenkte ikke at du skulle sette stigen på fast grunn mot masta, det er jo galskap.

 

Jeg syntes i utgangspunktet det hørtes ut som galskap i alle tilfeller å bruke stige. Menja, dersom man sikrer stigen godt fast i masta både oppe og nede, og i tillegg sikrer seg selv (ved å bruke fallet som sikringstau og ha en annen person til å sikre) så er det vel en mulig løsning ja.

Link to post
Share on other sites

Leide lift til å montere vindgiver for et par sesonger siden. Hadde ingen problemer med det. Var en som sto på dekk og fulgte med på bølger. Det kom ganske store bølger ved en anledning, men hadde ingen problemer med å holder masta vekk fra kurven. Eneste problemet var at jeg hadde leid en som var litt for kort og måtte finne høyere kai. Kommer til å leie lift også neste gang jeg skal opp og gjøre en større jobb.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sågar skiftet vant og spredere ved bruk av lift mens båten lå på vannet. Samme metode som Fredrik, en følger med på bølger så er det bare å svinge liften litt vekk hvis det skulle kjøre en båt forbi. Men, greiest å finne en beskyttet havn.

 

Men, dersom masta bare er 10m så er det ikke så stor jobb å ta den ned. Bruk en seilforenings mastekran (f.eks på Blommenholm) eller bestill kranløft.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

For de som vil opp på egenhånd finnes denne: http://www.sailrite.com/ATN-Top-Climber-Bosuns-Chair

Når en se på den videoen så hadde de glemt SJA. ingen fallsikring.

 

Eller en statisk stige kunne også fungert (heist opp etter storseilfallet).

Her sa du det.

Jeg klatrer aldri i masta.

En helt enkel JSA sier at risikoen er for stor og unødvendig.

Masta tas ned dersom det skal gjøres arbeid på den.

Den SJA`n skulle jeg likt å lest.

Har hørt om tilfeller av maste løft som kunne gått riktig galt.

 

Lift er bra og dyr, men det hender de velter, da ufaglærte har hver i sving.

 

Båtsmanns stol og sele er ok, tar for lang tid å komme opp, skal en jobbe over masta kommer en liksom ikke til.

 

Jeg vurderte flere løsninger.

 

Og kom til at Stige metoden var 200% sikker.

Bruker gennaker-fallet til fallsikring.

 

Stige opp til salingshornet.

bilde

 

Heiser så stigen opp til toppen stropper den fast til masta nede.

Klatrer opp til toppen sitter skrævs over øverste trinnet.

Sitter godt og har to hender fri.

Er oppe på under 10min.

bilde

 

Hvitsten med fallsikring er at hjelpe mannen tar inn slakken hele tiden.

Skulle jeg svime av på veien opp er det et styre tau som en av hjelpemennenekan dra meg klar av salingshorn med.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er noe som slår meg etterhvert i denne tråden - dette er ikke bare et spørsmål om sikkerhet og arbeidsbetingelser, dette er også et spørsmål om smak og behag ... eller kanskje filosofi!

 

Å bruke en heis er sikkert mest komfortabelt - og jeg har for tiden såpass romslig økonomi at det strengt tatt ikke er noe økonomisk problem for mitt vedkomne. Så kommer alternativet med å ta ned masta, og da må man bruke masteheis sies det.

 

Det som slår meg er at jeg egentlig ikke har lyst til å leie inn maskineri hverken for å få utført arbeid på toppen av masta eller for å ta ned masta. Jeg har heller ikke lyst til å kjøpe inn spesialutstyr for formålet. Jeg føler at dette er noe som en god seiler absolutt bør kunne få til med litt hjelp fra mannskap og med enkelt utstyr, gjerne det utstyret man normalt har ombord i en seilbåt, og for min del føles det riktig å greie seg uten eksternt maskineri. Å "greie det umulige" er lærereikt og gir selvtillit. (Jeg har sjeldent følt meg så bra som da leieboeren kjørte utfor en skrent slik at bilen hennes hvilte på buken og med ett hjul i friluft - og jeg etter en times innsats med jekk og planker greide å få den opp på veien igjen. Eller da jeg greide å fjerne en svært stor sten i hagen uten andre hjelpemidler enn spett, spade, hammer, tau og winch. Fortøyningen min i Tromsø lagde jeg også uten andre hjelpemidler enn ei jolle, diverse skrap, tau, luftmadrasser, etc.)

 

Og kom til at Stige metoden var 200% sikker.

Bruker gennaker-fallet til fallsikring.

 

Stige opp til salingshornet.

(...bilder...)

Heiser så stigen opp til toppen stropper den fast til masta nede.

Klatrer opp til toppen sitter skrævs over øverste trinnet.

Sitter godt og har to hender fri.

Er oppe på under 10min.

 

Fra å tenke ... "stige??? galskap!" har jeg nå blitt overbevist om at stige er det riktige for meg. :-)

 

Som du sier, det er også min erfaring fra tidligere turer opp i masta, det kan være problematisk å nå opp til topps når man sitter i en båtmansstol (det var "plankebit" i dét tilfellet, uten at det spiller noen stor rolle). Ved å stå på nevnte plankebit kom jeg litt høyere, men det ble ustabilt og jeg fikk ingen behagelig arbeidssituasjon. Å være helt fastspent i en tettsittende båtmannsstol eller klatresele gir en litt klaustrofobisk og ekkel følelse - det er greit å kunne bevege føttene og endre arbeidsstilling. En stige derimot, det har vi jo alle erfaring med - man kan komme seg litt høyere enn mastetoppen, og man kan skifte arbeidsstilling. Sist jeg var oppe ble det lange pauser på vantene ...

 

Skulle jeg svime av på veien opp er det et styre tau som en av hjelpemennenekan dra meg klar av salingshorn med.

 

Det er et godt poeng som jeg har kopiert over til wiki-siden.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ref parallell tråd - https://baatplassen.no/i/topic/100657-opp-i-masta-paa-smale-seilbaater/ - har jeg gjort noen endringer på wiki-siden min - http://www.baatwiki.no/wiki/Arbeider_i_seilb%C3%A5tmast ...

 

* Å la arbeidspersonen heise seg ned fra en stor kran eller en høy bru kan være et alternativ til å heise vedkomne opp masta.

 

* Dersom man finner en passelig bratt skrent (eller bedre: en boligblokk med balkonger rett inntil sjøkanten) som er passelig høy kan man fendre godt, fortøye båten inntil skrenten, feste et tau i toppen av masten, klatre i land og stramme tauet inntil masta kommer nært nok til at man kan arbeide i masta mens man står i skrenten. Husk på å sikre både masta, den som skal jobbe på masta og verktøy godt.

 

* Katastrofale kantringer med seilbåt som følge av tung person i masta er ikke noe kjent problemstilling. Dersom det samlede tyngdepunktet av båt og person i toppen av masta havner under vannlinja skal man teoretisk sett være helt sikker (dette er det mulig å anslå - hvor langt under vann har kjølen sitt tyngdepunkt? Hvor mange prosent av båtens masse ligger i kjølen? Hvor mye veier båten? Multipliser og del på mastehøyden, så får man maksimalvekt for personen som skal klatre opp dit), samme dersom båten står helt rett på land i en god bås og det ikke blåser mye. Selv om tyngdepunktet havner noe over vannlinja vil båten antageligvis ikke kantre fordi oppdriften gir sideveis stabilitet. En foreslått metode for å eliminere risikoen for kantring er å bardunere den sidelengs - dersom båten står i en bås sørger man først for å stramme alt av fortøyningstau godt. Man bruker storseilfallet for løft og fokkefallet for sikring - og så lager man en løkke midt på et tau, heiser løkka opp etter spinnakerfallet, og fester tauet på hver side av båten.

 

* Husk på at selv om tau og klatresele er solid nok, så kan det være at løftet blir i tyngste laget for trinsen i mastetoppen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...