Jump to content

AIS - har noen av dere praktisk erfaring

Poseidon

Recommended Posts

Ved ett par anledninger ble skip som ville passere ubehagelig nært kontaktet på VHF og vi ble enige om hvem som gikk hvor.

En av disse hadde ikke sett oss en gang. Det var en 150.000 tonn tankbåt, som etter nærmere konsultasjon med radaren og kikkert,

kunne fastslå et vi var 1.5 nm på hans babord baug.

Dette viser at AIS kan bli en sovepute for navigatørene, og at de blir mindre flinke til å titte i radaren og holde utkikk.

Hmm...Blir du enig med en kaptein på en 150.000 tonn tankbåt og du i din hmm...10 tonn båt enige om hvem som skulle kjøre hvor? Er kjøreregler for dette fra før. :crazy:

Hmm...Blir du enig med en kaptein på en 150.000 tonn tankbåt og du i din hmm...10 tonn båt enige om hvem som skulle kjøre hvor? Er kjøreregler for dette fra før. :crazy:

Jeg har selv stått på brua på 150 000 tonns tankbåt i dette område, og Ja vi viker ofte for småbåter, er en innhentene skal en jo vike!

Systemet var satt opp til å automatisk plotte alle skip innenfor 5 nm og gi alarm på

alle som kom nærmere enn 1 nm 5 minutter før

Vi gikk i 16 17 knop, da er 5 min, eller 1 nm lite om vi ikke har sett deg på radaren. Jeg ville nok satt den alarmen noe høyere var jeg deg :cheers:

Som jeg har nevt i en annen tråd, så er dødsonen foran en slik tankbåt ofte 300-500 meter så da skjer ting fort. Og det å oppdage en hvit seilbåt på havet er ikke så lett en skulle tro. Hadde dere bare hatt orange seil :wink:

For å si det sånn, jeg tvilte ikke på hvem som skulle vike. Jeg ville bare forvisse meg om at han hadde sett oss.

Når han bekreftet at han gjorde det, var det han selv som sa: "I'll alter my course 3 degrees to starboard to keep clear".

Forøvrig en høflig og hyggelig asiatisk fyr.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Hadde dere bare hatt orange seil :wink:

Helt enig i fargevalg. Kunne også tenkt å merke seiltuppene orange. Selv maler jeg mastetoppen med orange (selvlysende) maling i ca. en 1/2 meters lengde. Er av den oppfatningen av at det gjelder å se andre, samt å bli sett av andre. Om natten anvendes strobolys som settes på i korte intervaller når utkikken ser dere giganter av tankere. Prinsippet blir noe ampurtert i tåke, men dette opplegget virker. Er nok ikke helt lovlig i alle farvann. Men skitt au. Det gjelder som sagt å bli sett i tide.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Gjelder det Scand Baltic også?

Ved nærmere ettertanke. De er aldri så langt fra land.

Der har du helt rett, aldri verden om jeg hadde krysset noen store hav strekk med en Baltic. Men nå gjaldt jo dette seilbåter da, og dere har jeg truffet på nesten på alle verdens-hav!

(ikke bokstavelig ment) :cheers:

Stemmer dette ? :diving:

har vart med vid flere tillfällen ner store båter vikt för mig........dom kan sjöveisreglerna!!

(o sjöveisreglerne säger samtidigt att den som har "rett til veg" skall bibehålla kurs o fart!)

(Obs dette er ute på fritt vann, siste gang för en 14 dgr sedan, på veg hem fra Danmark, ner

ett stort kryssningsfartyg vikte!)

det beste er dokk att undvika närkontakt, men ibland måste man krysse ett strök der di store går!

S/Y Gunga Din

En av fordelene med AIS er å se hvilken hastighet et innhentende fartøy ligger i. Ut fra dette kan man med større sikkerhet se om det er fare på å krysse foran et større fartøy.

Min nye Lorenz 11" med AIS har de kvalitetene jeg lenge har ønsket meg. Den oppdaterer kartbildet med AIS data kjapt og greit. Et ønske ville være at et AIS-symbol kunne vært sterkere markert enn det det er i dag.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Min nye Lorenz 11" med AIS har de kvalitetene jeg lenge har ønsket meg. Den oppdaterer kartbildet med AIS data kjapt og greit. Et ønske ville være at et AIS-symbol kunne vært sterkere markert enn det det er i dag.

Hej Astor!

Legger Lorenz'n til vektor med olike längd beroende på hur snabbt fartygen rör sig, eller har

alle vektorer samme längd ?

S/Y Gunga Din

Den forteller meg hvor lang tid det går før vi møtes, og hvilken avstand vi da vil ha.

Savner mer info egentlig, men den gir meg i mitt tilfelle nok info for hva jeg har bruk for. Tipper den vil komme med mere finesser i neste oppdatering. Kan noen ganger bli vel mye pop opp, men dette kan jo slås av og på etter behov.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Ok, CPA o TCPA

samma som Seaclear då!

blir veldigt fint när det kommer olika längd på vektorer, blir som ARPA !

På de dyre ecdisene rundt om er de kommet litt lengre, zoomer en godt inn tegnes skipene i den faktiske lengde og bredde. Det tegnes også opp vektor med en hake hvis rate-of-turn er tilgjengelig.

Stadig forbedrelser å se på kartprogrammene :yesnod:

På de dyre ecdisene rundt om er de kommet litt lengre, zoomer en godt inn tegnes skipene i den faktiske lengde og bredde. Det tegnes også opp vektor med en hake hvis rate-of-turn er tilgjengelig.

Stadig forbedrelser å se på kartprogrammene :yesnod:

På Kystverkets nettløsning har de det. Bare så synd at de fjernet sjøkarten under siste oppgradering. Nå er det bare noen dårlige landkart som brukes :headbang:

Hos Kystverket i Horten har de også koblet sammen AIS og Google Earth. Det ser ganske stilig ut :cool: .

mvh Knut Erik

• 4 år senere...
Er der forresten noen som har liggende bruksanvisning til Navico RT6500S VHF? Jeg bruker denne til å ta inn AIS signal og får ikke til å programmere scanning. Vil helst ha den til å scanne bare kanal 87 og 88.

Du finner bruksanvisning her http://www.moegster.no/Navico_RT6500-User-Manual.pdf

Kanskje litt sent å svare 6 år på etterskudd :lol:

Faktisk veldig på dagen 6 år og en dag da....

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...