Jump to content

AIS - har noen av dere praktisk erfaring


Poseidon

Recommended Posts

Har dere blitt bitt av utstyrstrollet? Hvis dette er hva jeg tror, så skal dere sende ut AIS slik at nyttetrafikken og andre brukere med AIS skal se dere?

Er ikke dette å trekke den litt for langt. Disse som følger med på AIS bildene har vel ingen interesse eller bruk for å vite om Per eller Pål er i distriktet. De kan rope på VHf så får de svar.

Dette mener jeg vil forsøple bildene for brukerne. Jeg håper at det er mulig for nyttetrafikken å slå av dette inne i trange fjorder. Vi har vikeplikt her og skal holde oss unna.

Link to post
Share on other sites

Har dere blitt bitt av utstyrstrollet? Hvis dette er hva jeg tror, så skal dere sende ut AIS slik at nyttetrafikken og andre brukere med AIS skal se dere?

Er ikke dette å trekke den litt for langt. Disse som følger med på AIS bildene har vel ingen interesse eller bruk for å vite om Per eller Pål er i distriktet. De kan rope på VHf så får de svar.

Dette mener jeg vil forsøple bildene for brukerne. Jeg håper at det er mulig for nyttetrafikken å slå av dette inne i trange fjorder. Vi har vikeplikt her og skal holde oss unna.

:yesnod::yesnod::yesnod::wink:

Link to post
Share on other sites

Har dere blitt bitt av utstyrstrollet? Hvis dette er hva jeg tror, så skal dere sende ut AIS slik at nyttetrafikken og andre brukere med AIS skal se dere?

Er ikke dette å trekke den litt for langt. Disse som følger med på AIS bildene har vel ingen interesse eller bruk for å vite om Per eller Pål er i distriktet. De kan rope på VHf så får de svar.

Dette mener jeg vil forsøple bildene for brukerne. Jeg håper at det er mulig for nyttetrafikken å slå av dette inne i trange fjorder. Vi har vikeplikt her og skal holde oss unna.

Jeg skjønner ikke problemet ditt? Jeg vil gjerne at hurtigbåten som kommer bak meg i tåka/snøbygene med 30 knops fart ser meg tydelig i trange farvann. Jeg vet selv hvor vanskelig det er for en større båt å få inn fritidsbåter på radaren. Hvis man har det problemet at det blir for mye informasjon på radarbildet, bør man vel sette ned farten, zoom'e inn på radaren og få bedre oversikt? Det er ikke snakk om å vite om det er per eller pål, men at det i hele tatt er en båt der. Alle radarer som har AIS kan velge om AIS data skal vises på kartbilde eller ikke.

AIS kommer til å bli montert i min båt så snart det kommer noe fornuftig på markedet. Og det blir kanskje i løpet av året?

Link to post
Share on other sites

En skal være svært forsiktig med å overdrive sikkerhetsaspektet ved bruk av AIS. Jeg går og tråkker en del på og rundt brua på litt større skip, og jeg vet at det første som kommer til å bli slått av er visning av Class B transpondere.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

.... og jeg vet at det første som kommer til å bli slått av er visning av Class B transpondere.

då får vi skaffe Class A + aktiv radarreflektor

(programmerat med MMSI-nummer för USS Carl Vinson)................då viker dom nog ! :wink:

 

Bilde

(Machinery, 260,000 SHP; 2 Westinghouse (A4W) Reactors Driving Geared Turbines, 4 screws

Speed, 35+ Knots, Crew 5617)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jepp, det vil garantert virke.

 

Håkkesom, class A er det eneste som vil bli sett. Class B vil kun ha duppedittfaktor.

Aktiv radarreflektor ville vært bra om det fantes en som virket både på X-band og S-band. De fleste store skip har kun en S-band gående.

Jeg har lett med lys og lykte etter en S-band reflektor uten å ha funnet noen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil gjerne at hurtigbåten som kommer bak meg i tåka/snøbygene med 30 knops fart ser meg tydelig i trange farvann.

Holder det ikke at du ser den da? Du skal holde av veien. Det bør bli lisens på å få lov å sende AIS-signal. Et fåtall slikt som f.eks legebåt, taxi, ferger. Det er sikker flere også uten at jeg har tenkt igjennom det. Dette er med på å ødelegge et fint verktøy for de som trenger å planlegge sine manøver litt tid i forveien.

Link to post
Share on other sites

Sist sommer hadde vi tåke over Nordsjøen.

Brukte en radarreflektor som denne:

Radarreflektor fra Maritim

(er ikke sikker på om det var akkurat denne, men den så sånn ut).

 

Vi snakket med en seismikk-båt (Ramform Challenger) om noen viktige veivalg :wink: og de så oss på radaren da vi var 13.5 Nautiske mil unna.

Radarreflektoren hang under babord saling, ca 10m over havnivå. Den var ikke stramt knyttet ned til dekk, sånn at den fikk henge vertikalt (den slang jo mye rundt da, men var ihverfall innom vertikalt av og til).

 

En tanker som innhentet oss fikk oss også inn på radaren.

 

Fikk litt ro i sjela etter å ha snakket med disse båtene. Rorvakt i ertesuppe midt i Nordsjøen med to tåkelurer om gangen innenfor hørevidde virker ikke som en situasjon man har full kontroll over :sailing:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Vi skal vel holde av veien for nyttetrafikk i trange farvann. Antar at hurtigbåten er ei ferje.

Aldeles korrekt. Sjøveisregel 44 for norske farvann.

 

Seilbåten vil bli hemmet av dypgående før hurtigbåten.

 

Og dessuten er føreren av seilbåten i 4-5 knops fart helt ute av stand til å beregne en CPA ovenfor hurtigbåten som kommer i 30.

Feil. Seilbåten skal uansett holde seg unna nyttetrafikken. Sjøveisreglenes bestemmelser om "Fartøy som er hemmet av sitt dypgående" er beregnet for helt andre type farkoster enn lystseilbåter. Jamfør bl.a. sjøveisregel 18 d) i) & ii). Manglende evne til å beregne CPA er ikke et kriterium som berettiger til fritak fra å overholde sjøveisreglene. Med et minimum av nautisk forstand vil en seilbåtskipper oppfatte hvordan rutegående hurtigbåter ferdes i leia, og sørge for at han holder godt klar.

 

De fleste store skip har kun en S-band gående.

Feil - i alle fall blant store skip som bedriver innaskjærs kystseilas på norskekysten. Her benytter flertallet 3 cm, evt. begge typer. Mange skip har ikke 10 cm radar i det hele tatt, mens det ikke finnes skip som ikke har 3 cm radar.

Link to post
Share on other sites

Hej Surprise!

 

Jag har samme reflektor som dig, men min er monterad i akterstaget, någon meter under masttopp, men jag funderer på en sådan litt tykkere som ser ut som en fender,tror det er tyska grejjer....dom skall tydligen vara bland det beste på marknaden!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hadde en sånn feit radarreflektor på forrige båten. Den satt rundt akterstaget, høyt oppe (over halvveis til toppen).

Det store ankepunktet mot denne var at den samlet opp vann. Så etter en regnbyge fikk rormannen sin lille private regnbyge i ytterligere 10 min (dersom båten beveget på seg)..

 

Dette var noe gamle greier, langt fra sikkert at det er en sånn du tenker på. Men at den bør være vanntett er sikkert, om man ikke vil ha en ekstradusj i ny og ne.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Regel 13 om innhenting er klinkende klar.

Det gir ikke den såkalte "nyttetrafikken" noen påkjørsrett selv om den ser ut til å tro den har det. Hurtigbåten har ikke, uansett hvor mange særnorske regler og bestemmelser man påberoper seg, noen som helst rett til å jage et annet fartøy på land.

 

 

Ang. radar. Vel jeg har brukt radar som arbeidsredskap så mye at det står jeg ved.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hva ønsker du å vite?

Det er en kollega av meg som har lagt ut AIS siden.

 

Faxen

 

Jeg bruker Televerkets mobilt kontor ombord når det ikke er bredbåndstilknytning. Denne AIS-siden synes å gjøre det mulig å planlegge overseiling av Oslofjorden, f.eks. fra Son til Horten for dieselpåfylling uten å bli "plaget" av de kaftige bølgene fra de store skipene som trafikkerer i fjorden. Det var interessant å kunne få et bilde av nyttetrafikken både langt inne og langt ute i fjorden.

 

Jeg lurer på hvordan kollegaen din klarer å få så pass stort bilde av AIS informasjon ra hele fjorden.

 

Forøvrig var oppdateringen av bildene senere enn det som ble informert - i alle fall da jeg sist sjekket informasjonen.

Link to post
Share on other sites

Live AIS på nett for Oslofjorden

 

Dette er et privat prøveprosjet. Jeg vet ikke hvordan det blir i fremtiden.

 

Gerhard

 

Jeg hadde også glede av å laste ned kartområdene fra Oslofjorden. Jeg undrer meg litt hvordan disse kartområdene er konstruert. Virker nesten som om de er hentet fra C-map eller Navionics og laget som bmp-filer. Kunne godt tenke meg å lære denne teknikken for planlegging av seilas når jeg ikke sitter ved noen av kartsystemene jeg har.

Link to post
Share on other sites

Dette var et interessant prosjekt.

 

Jeg synes det var noe vanskelig å finne informasjon om selve prosjektet.

Jeg vet ikke så mye, jeg kjenner ikke han som har laget det. Jeg fikk en mail av en som jobber med han, og så gjorde jeg en forespørsel om jeg kunne legge det ut.

 

Dette utdrag av det som stod i mailen:

Hei

 

For båt og/eller radiointeresserte:

 

Mens vi venter på at båtsessongen skal starte, kan det kanskje være interessant å se på skipstrafikken i Oslofjorden.

 

Ta en titt her:

http://home.no/la6pv/

 

NB ! Timingen er ikke helt optimal enda, så av og til vil du bare se deler av kartet, men det retter seg automatisk innen 30 sekunder.

 

Dette er bare en test som jeg har gående noen dager, men jeg vurderer en permanent løsning med dedikert utstyr.

 

Teknisk løsning:

Jeg har montert en 5 element yagi hjemme som peker utover Oslofjorden, og jeg bruker en FM mottager for å ta imot AIS data fra skipene på 162.025 MHz (Maritim kanal 88). "Rådata" fra FM discriminatoren i mottageren kobles så til lydkortet på PC'n. På PC'n benyttes programmet ShipPlotter for å dekode data, og for å vise informasjonen på kart. For tiden bruker jeg satellittkart, men det kan også være andre typer kart, f.eks vanlige sjøkart. Under testen nå kjører jeg med 3 instanser av ShipPlotter med forskjellige kart. Disse 3 er satt opp til å laste opp kartbildene via ftp til min hjemmeside hvert 30 sekund.

På websidene har jeg også lagt inn automatisk oppdatering hvert 30 sekund, slik at brukerne skal slippe å trykke refresh.

Gerhard
Link to post
Share on other sites

Regel 13 om innhenting er klinkende klar.

Det gir ikke den såkalte "nyttetrafikken" noen påkjørsrett selv om den ser ut til å tro den har det. Hurtigbåten har ikke, uansett hvor mange særnorske regler og bestemmelser man påberoper seg, noen som helst rett til å jage et annet fartøy på land.

Jeg har nå lest gjennom hva som er skrevet ovenfor her, og jeg kan ikke se at det er noen som har hevdet at "den såkalte" nyttetrafikken har "påkjørsrett", eller "rett til å jage andre fartøy på land".

 

For ordens skyld, jeg er enig i at slike rettigheter ikke forefinnes.

 

Jeg vil også hevde at det ikke er noe problem at "den såkalte" nyttetrafikken oppfører seg som om de har slike rettigheter.

 

Derimot så oppleves det av mange som et stort problem at en rekke fritidsbåtskippere ikke respekterer den soleklare plikten de har til å holde seg unna nyttetrafikken i trange farvann, sterkt beferdede leier eller i havneområder.

 

Jeg svarte på Krapyl's innlegg fordi jeg oppfattet det som villedene, og egnet til å bidra til å forsterke slik uheldig oppførsel blant fritidsbåtfolket.

Link to post
Share on other sites

Vi som har fritidsbåter har jo en viss respekt for nyttetrafikken.

Vi har hatt flere diskusjoner om dette før. Det er de samme båteierne (seilbåt-eiere) som gjentar seg selv hver gang vedr. vikeplikt for nyttetrafikken.

 

Hvis man absolutt skal være sta og tviholde på seilbåtens rett og ulykken skulle være ute, hva da? Skal man sitte på Sunnås å tenke at det rreoss alt var nyttetrafikken som tok feil?!

 

Noen ganger er sunt bonde.... SJØVETT det eneste som duger.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker radaren som et sladrespeil for å få et signal når noen kommer opp bakfra. AIS-mottageren er et ekstra hjelpemiddel som gir meg noen ekstra opplysninger om de større fartøyene jeg har rundt meg.

 

Men nyttetrafikken krangler jeg aldri med. Her er jeg ydmyk.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...