Jump to content

AIS - har noen av dere praktisk erfaring


Poseidon

Recommended Posts

Helt enig med deg her men derimot en sender er en helt annen ting.

Har installert noen ais på handelsflåten, i forbindelse med tilkobling til kartmaskin har enkelte ment at det ble for mye informasjon på kartmaskinen. Noen mente at om det skulle være ais symboler rundt om på hele skjermen ville dette bli rotete og uoversiktlig.

Sammen med inspektørene ble vi enig om at vi skulle prøve dette og eventuellt koble det fra siden om det ikke fungerte tilfredstillende. Jeg har ikke hørt ett pip fra noen om at de ønsker det, tvert imot så er alle som har brukt dette storfornøyd. For saken er den at om det er ett ais symbol på skjermen er det ikke noe annet som er mer viktig akkurat på det stedet, det er en båt der og den bør en styre unna eller iallefall vente til den er borte.

 

Mitt poeng til Gladiator som ikke liker at mange skal sende ut ais posisjonen er at jeg ikke kan se hvorfor ikke Color Line eller andre ikke ønsker å se nettopp den båten som sender ut ais. Joda i Oslo fjorden er det kansje ikke nødvendig fordi her er det utkikk som gjelder uansett, bildet kan endre seg fort der. Men hva med seilbåter som krysser skagerak eller nordsjøen? Hva med småbåter som stadig møter på katamaranen på vestlandet i de trangeste sundene? Jeg kan ikke forstå hvorfor nyttetraffikken som det står så mye om her ikke skulle ønske å se alle båter på kartmaskinen sin, og ikke minst kunne kalle på dsc til båten og be den pelle seg bort fra leden :lol:

Det er mange med deg som ikke forstår vitsen med nytt utstyr, helt til de begynner å bruke det, da er det plutselig krise om det nye utstyret ikke virker.

Link to post
Share on other sites

Det er vel flere enn nyttetrafikken som sitter å følger med på AIS. Jeg tenker på trafikksentraler, redningssentraler og lignende. Jeg tror at for denne gjengen av brukere vil småbåter være forstyrrende og særlig hvis priser på en slik sender er lav slik at det blir mange av disse.

Men som mottager er det jo et fint vertøy.

Link to post
Share on other sites

Det er vel flere enn nyttetrafikken som sitter å følger med på AIS. Jeg tenker på trafikksentraler, redningssentraler og lignende. Jeg tror at for denne gjengen av brukere vil småbåter være forstyrrende og særlig hvis priser på en slik sender er lav slik at det blir mange av disse.

Det er nok ikke alle som vil se på fritidsbåtene som forstyrrende i AIS-bildet, men disse båtene vil jeg tro kommer til å presenteres grafisk på en enklere måte enn nyttetrafikken på mange skjermer.
Link to post
Share on other sites

Det er vel flere enn nyttetrafikken som sitter å følger med på AIS. Jeg tenker på trafikksentraler, redningssentraler og lignende. Jeg tror at for denne gjengen av brukere vil småbåter være forstyrrende og særlig hvis priser på en slik sender er lav slik at det blir mange av disse.

Men som mottager er det jo et fint vertøy.

Kan ikke se annet enn fordeler med det, er det en situasjon hvor redningstasjonen/vts trenger oversikt kan jeg ikke akkurat se at presentasjonen av en lystbåt blir forstyrrende, tvert imot. Da har en enda en som kan være behjelpelig med eventuell assistanse.
Link to post
Share on other sites

Kan ikke se annet enn fordeler med det, er det en situasjon hvor redningstasjonen/vts trenger oversikt kan jeg ikke akkurat se at presentasjonen av en lystbåt blir forstyrrende, tvert imot. Da har en enda en som kan være behjelpelig med eventuell assistanse.

Uten at jeg har noe kunnskap om praktisk bruk av AIS ville jeg tro at systemet vil være et viktig sikkerhetssystem for den som har montert en sender ombord.

 

Senderen registreres formodentlig automatisk og ved uventet utfall av signal vil dette - i alle fall i teorien - kunne utløse undersøkelse av hva som har skjedd?

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg har noe kunnskap om praktisk bruk av AIS ville jeg tro at systemet vil være et viktig sikkerhetssystem for den som har montert en sender ombord.

 

Senderen registreres formodentlig automatisk og ved uventet utfall av signal vil dette - i alle fall i teorien - kunne utløse undersøkelse av hva som har skjedd?

Det er delvis korrekt, vts logger posisjonen og vil kunne se din siste registrerte posisjon og hvor du kom fra. Det er ingen automatikk i dette da det er mange årsaker til at en slutter å motta.

Men det er jo suverent å kunne sitte på redningsentralen og kunne spole tilbake hendelseforløpet og ikke minst se hvem som er i nærheten, type båt osv.

Har lest at ais også blir brukt som underlag i en sjøforklaring.

Link to post
Share on other sites

Har lest at ais også blir brukt som underlag i en sjøforklaring.

Og det blir spennende å se hvor lenge det blir til AIS blir brukt til å gi en fartsbot. :smiley: Det kan jo føre til en underlig utvikling hvor noen skrur av AISen når de vil kjøre fort i trange farvann, noe som samtidig er en situasjon hvor et AIS-signal fra denne båten kan være ekstra nyttig for andre båter (både fordi det er snakk om trangt farvann og fordi båten i beste fall kommer litt for fort). :sad:
Link to post
Share on other sites

Og det blir spennende å se hvor lenge det blir til AIS blir brukt til å gi en fartsbot. :smiley: Det kan jo føre til en underlig utvikling hvor noen skrur av AISen når de vil kjøre fort i trange farvann, noe som samtidig er en situasjon hvor et AIS-signal fra denne båten kan være ekstra nyttig for andre båter (både fordi det er snakk om trangt farvann og fordi båten i beste fall kommer litt for fort). :sad:

AIS o blackbokser används redan vid olycker !

 

her nere i Gbg's hamninlopp (o på andre plasser oxo) har ju VTS radar övervakning...dom ser

med en gång om någon kjör för fort.......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

AIS o blackbokser används redan vid olycker!

Joda, jeg lurer litt på om jeg skal skaffe meg en "black box" (ikke nødvendigvis godkejnt av noen dom helst) for å logge NMEA data som kan brukes til å lage polardiagram. Kan selvsagt logge direkte på en laptop, men det kan bli litt mer slitasje på en dyr maskin enn det jeg liker.
Link to post
Share on other sites

Holder det ikke at du ser den da? Du skal holde av veien. Det bør bli lisens på å få lov å sende AIS-signal. Et fåtall slikt som f.eks legebåt, taxi, ferger. Det er sikker flere også uten at jeg har tenkt igjennom det. Dette er med på å ødelegge et fint verktøy for de som trenger å planlegge sine manøver litt tid i forveien.

Synes det er greit at begge båtene ser hverandre jeg... Men jeg ser problemet i Oslofjorden på sommeren. I mine hjemtrakter kan man ha hele dagen på sjøen uten å treffe andre fritidsbåter, kanskje et par sjarker, enkelte brønnbåter og den ene hurtigbåten. Så mye forsøpling av radarbildet blir det ikke. Kanskje heller noen som blir overrasket over å se at det er båt med AIS?

Er det noe forbud mot å montere klasse A AIS på en fritidsbåt?

Diskusjonen med hvem som har vikeplikt for hvem tar jeg ikke del i. Der er sjøveisreglene klare.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei.

Jeg ser det har vært stille på denne tråden en stund nå. Jeg har gått til anskaffelse av en NASA AIS blackboks. Kunne ha tenkt meg en som også sendte ut AIS data men det får bli senere en gang.

 

Jeg har et problem, jeg får ikke opp AIS data i maxsea, lurer da på om det er noen her som kan noen triks som jeg ikke finner ut av. AIS er koblet opp via COM 2. På "data inn/ut instillinger", "vis innkommende data" kommer det inn signaler som ser normale ut. På visning av "innkommende data" står den informasjonen som skal være med i AIS, og det er flere skip som kommer inn. Men det er ingen skip som kommer opp i kartet. Jeg har prøvd det meste nå og bruksanvisningen sier ikke så mye. Håper det er noen her som kan hjelpe meg?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg slet med akkurat samme symptomer da jeg skulle få Maxsea til å samarbeide med GPS'n. Fikk innkommende data, men ikke egen posisjon i kartet. Feilen var da at Maxsea var satt til å ta i mot GLL istedefor RMC. ( eller motsatt, husker ikke helt, men jeg regner med du skjønner hva jeg snakker om :smiley: )

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Versjon 10 av maxsea.

 

Har som sagt alle data fra AIS inne i maxsea, men de kommer ikke opp i kartet...

 

Slet litt med GPS's en også før jeg byttet om på setningene i oppsettet.

Har hatt samme problemstillingen selv men fant ikke ut hva som var galt. Mulig du på aktivere radar for å få opp fartøyene da den ais ligger under radar sensor i oppsettet...

(skudd i blinde men kansje verd å prøve)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har benyttet AIS på kartplotteren (NASA AIS Engine tilkoplet Techmarine T-50.08) og benyttet dette i ferien.

Turen gikk Flekkefjord-Åkerøya-Skagen-Frederikshavn-Læsø-Svenskekysten-Jomfruland-Risør - og vi er nå på vei hjemover langs kysten.

 

AIS'en var til stor nytte i traffikert farvann.

Vi slapp å sitte å engste oss for hvor nært skip som innhentet oss ville komme.

Systemet var satt opp til å automatisk plotte alle skip innenfor 5 nm og gi alarm på

alle som kom nærmere enn 1 nm 5 minutter før.

 

Ved ett par anledninger ble skip som ville passere ubehagelig nært kontaktet på VHF og vi ble enige om hvem som gikk hvor.

En av disse hadde ikke sett oss en gang. Det var en 150.000 tonn tankbåt, som etter nærmere konsultasjon med radaren og kikkert,

kunne fastslå et vi var 1.5 nm på hans babord baug.

Dette viser at AIS kan bli en sovepute for navigatørene, og at de blir mindre flinke til å titte i radaren og holde utkikk.

 

Geir :seeya:

 

PS

Båtplassen vimpelen ble gjennkjent og fikk besøk på ripa av Perlen og Gev.

Hyggelig å hilse på.

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...