Jump to content

AIS - har noen av dere praktisk erfaring


Poseidon

Recommended Posts

er det noen som vet om OziExplorer kartprogram kommer med visning av AIS signalene?

Eventuelt når?

<{POST_SNAPBACK}>

Der står ingenting om dette på nettsidene til OziExplorer men ShipPlotter programmet har en funksjon som heter "Output OziExplorer". Med visse begrensinger vil AIS-informasjon vises i Ozi når begge program kjøres samtidig. Der står litt i hjelpefilen til ShipPlotter om dette.

 

Jeg putler litt med et lavbudsjett AIS opplegg i båten. Beskrivelse ligger på hjemmesiden min.

 

Er der forresten noen som har liggende bruksanvisning til Navico RT6500S VHF? Jeg bruker denne til å ta inn AIS signal og får ikke til å programmere scanning. Vil helst ha den til å scanne bare kanal 87 og 88.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Fann billiga AIS-mottagare  :smiley:

 

NASA AIS Radar Receiver engine  £109.00  =  1250 NOK 

 

NASA AIS Radar Receiver system  £239.00  =  2745 NOK

 

http://www.jgtech.com/shop10.htm

http://www.jgtech.com

<{POST_SNAPBACK}>

Seatronic tar 2990,00 NOK, da er det ikke værdt bryet å bestille fra England.

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Sjøspeiderne i Sandnes imponerer meg. Denne siden deres http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/index.php, er etterhvert blitt interessant for næringslivet også. Spesielt de som driver innen sjøtransport. Siden er blitt mye utvidet de siste dagene med en ny mottaksstasjon i Egersund. Kan nå se alle skip over 299 brt fra Lindesnes i sør til Haugesund i nord, samt detaljkart for Risavika og Stavanger havn. Kjempeflott initiativ og honnør sjøspeiderne for dette.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Programmet ShipPlotter har en egen funksjon som heter Sharing. Her vil du se alle som legger ut sin AIS til ShipPlotter. Blir fler og fler langs kysten som legger ut sine AIS-mottak. Siden jeg ikke har en egen PC til dette bruket vil Oslofjorden kun periodevis ligge ute. Man må ha en registrert versjon av ShipPlotter for å få inn dette. Programmet koster kun drøye 200 kroner.

 

Mer info om AIS finner du her: Nordisk AIS-forum.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Billig AIS Transponder. Sjekk denne

<{POST_SNAPBACK}>

2000 USD er 14 tusen norske. + moms, frakt etc...

Så skal man ha diverse keybord/display/software til å operere den boksen,

Da komer du nok fort opp i 25-30 tusen.

 

Så skal du få tillatelse til å bruke den.

Man må søke Post & Teletilsynet om tillatelse - og de er svært restriltive med

å gi tillatelser, til ikke-konvensjons-båter. (Lystbåter)

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg ser at i Seatronic sin katalog på s.39 står Ray 54E DSC oppført med ATIS

(Automatic Transmission Identification System)

Betyr ATIS bare DSC-sending av posisjon i nød, eller kan det bety AIS-Transmit?

Eller er bare ATIS et Raymarine-begrep?

 

Unnskyld min uvitenhet!

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Heisan baatplassfolket :seeya:

Jeg har hatt et møte med Kystdirektoratet (se www.knbf.no) hvor også bruk av AIS i fritidsbåter ble diskutert i relasjon til trafikksentralenes arbeidssituasjon. Jeg kan glede AIS-entusiastene med at Kystverket ikke så på dette som noe problem. Signalene fra fritidsbåter vil eventuelt bli "separert ut" på trafikksentralenes skjermer. Hvis det skulle være ønskelig fra enkelte fritidsbåter om at trafikksentralene skal følge dem på skjermen, vil vi kunne ta dette opp med Kystverket og komme tilbake med informasjon om hvilke prosedyrer som skal følges i så fall.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Heisann, har selv innstallert 5-6 ais systemer. Jeg mener å huske at når en legger inn mmsi nummeret på båten så vet aisen om det er en lystbåt eller ikke. Hvorvidt behovet for ais i en "liten" båt er tilstede i forhold til pris kan diskuteres. Men det bær ikke være noe problem men hensyn til kapasitet i luften.

 

En liten teknisk oppklaring, båtens speed over ground og rate of turn er med å bestemme hvor ofteutsending foregår, i tillegg blir ikke båtens static-data (navn mm.) sendt ut så ofte. Går båten i 30 knop vil den sende ut veldig ofte (hvert andre sekund eller noe), ligger den til kai går det minutter.

 

Alle oppdaterte Ecdis kartmaskiner takler ais, på en proff radar fungerer dette også med en oppdatert software. På lystbåtsiden er jeg ikke sikker annet enn at endel kartplottere tar imot ais signaler.

Et tips til de som har radar og kartmaskin er kort og greit å leke med kartmaskinen og la radar være en radar. Å legge inn ais symboler på en skjerm som allerede er liten er ikke alltid like bra.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Jeg har på noen turer brukt AIS sammen med WinChart Nautiq. En artig kombinasjon. Har vises nyttetrafikken med båtnavn kurs og fart. Rekkevidde som på VHF ellers.

 

Kan velge om jeg vil ha opp tekst-info eller ikke.

Tøfft!! Hva med bilder .... bilder :wink:

 

Hilsen Månestråle, som også sysler med tanken på å kjøpe ais mottaker til NaitiQ :newyearsign: båtår

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Hadde tidligere WinChart Nautiq og var fornøyd med det. Da laptopen etterhvert begynte å kutte ut når jeg trengte den mest, kjøpte jeg meg en Garmin plotter og solgte WinChart systemet. Nå har jeg endelig fått meg ny kraftig LapTop og ønsker igjen å få meg kartsystem til den. Jeg ringte derfor til Navtech og spørte om kartene var blitt bedre. Jeg tenkte da spesielt på dette med at navn etc. kunne stå opp ned hvis du har kurs opp. Fikk da beskjed om at de skal slutte med C-Map. De kommer med et helt nytt og mye bedre kartsystem (og billigere) som bruker kart fra Sjøkartverket. Kan også bruke AIS på dette. Skal være like rundt hjørnet.

 

Astor:

Hvilken AIS mottaker bruker du?

Link to post
Share on other sites

... Jeg tenkte da spesielt på dette med at navn etc. kunne stå opp ned hvis du har kurs opp. Fikk da beskjed om at de skal slutte med C-Map.

Dette høres ut som et WinChart problem og har ikke noe med C-Map å gjøre. Jeg har nettopp kjøpt C-Map Max kart og ser at plassering av stedsnavn er BETYDELIG bedre enn på CM-93 kartene. Om du har et konkret "problemsted" så kan jeg ta en skjermdunp av Max kartene så kan du se selv om det er bedre.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Navtech. De kommer med et helt nytt og mye bedre kartsystem (og billigere) som bruker kart fra Sjøkartverket. Kan også bruke AIS på dette. Skal være like rundt hjørnet.

 

Astor:

Hvilken AIS mottaker bruker du?

Hei

Nye karter, dette var interessant! Sa de noe om de var vektoriserte? Dette må vi følge videre!

 

Tror Astor kjøpte denne programpakka med NautiQ og nasa blackbox AIS

denne

 

Mvh Månestråle :smiley:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Hei

Nye karter, dette var interessant! Sa de noe om de var vektoriserte? Dette må vi følge videre!

 

Tror Astor kjøpte denne programpakka med NautiQ og nasa blackbox AIS

 

Mvh Månestråle :smiley:

Jag köpte den Nasa blackboxen o jag tror att Astor köpte samme!

 

Jag har bare provat Nasa'n med Seaclear o BSB !

kruxet er att man måste ha 2 antenner ombord en för ordinarie VHF o en för AIS'n

därför har jag bare fått testet det hemma, bor i Kungälv strax norr om Göteborg, men jag

har sett båtar långt bort till Skagen ca 50sjömil (med en hemmasnickrad VHFantenn), tror Astor som bor högt har sett båtar på bortåt 90 sjömil ! vi får vente til Astor berättar...............

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Månestråle, hvordan har du lagt inn adressen til hjemmesiden. Jeg forsøkte å legge inn en link, men fikk bare opp noe synlig url etc.

Mener du link til Navtech webshop?

Kopierte bare inn adressen i "sett inn link" boksene som dukker opp. denne

Bilde

Håper det var dette du mente!

:smiley: Månestråle

 

Gunga Din

:smiley: supert!

Redigert av maanestraale (see edit history)

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...