Jump to content

AIS - har noen av dere praktisk erfaring


Poseidon

Recommended Posts

hei, våger meg litt frempå allikevel med en gammel tagging :smiley:

 

>Bortsett fra at det blir mange AIS plott å forholde seg til på skjermen, får man også følgende >konsekvens

>med en "AIS-for-alle-situasjon": For treg oppdatering av AIS info.

>Alle fartøyer som finnes innen en radius av 50 nm deler en eneste kanal for utsendelse av AIS. De >ønsker alle å sende ut sin kurs/fart/posisjon/ID flere ganger i minuttet. Hvor ofte avhenger i >utgangspunktet hvilken fart de holder.

 

Det skulle i FSK bli 576000bits/minutt med den raten som oppgis i den amerikanske linken tidligere i tråden.

Med 2250 pakker sendt pr. minutt vil systemet innen vhf rekkevidde av båten altså handtere

2250 meldinger a 32 tegn pr. pakke.

 

Vet ikke om 32 tegn vil være nok til å beskrive fex en lystbåt. (Navn,posisjon,hastighet etc evt det som ellers kreves mht sikkerhet.)

 

Lurer litt på om det noensinne vil være så mange skip i vhf-nærhet av min båt noen gang.

Dersom det var ca 1225 skip ville man kunne sende pakker på 64 tegn/minutt.

 

Sikkert detaljer her som kan korrigeres av mer teknisk kyndige enn meg.

 

>Når et tilstrekkelig antall fartøyer er innenfor denne radien og alle sender like ofte, blir det ikke nok >ledige "tidsluker" på kanalen.

>Enkelte vil da ikke "komme til orde" eller kunne komme til å "snakke i munnen" på ett annet fartøy

Hvis ovennevnte stemmer, vet jeg ikke om dette holder.

 

 

>Nå er det heldigvis plassert såkalte Basestasjoner på land. Disse mottar/logger AIS meldinger - og >sender dem videre på datalinjer til Kystverket.

Dette er en annen side av AIS som ikke nødvendigvis må begrense lysbåt-lystbåt kommunikasjon:

As a means for coastal states to obtain information about a ship and its cargo

As a traffic management tool when integrated with a Vessel Traffic System (VTS)

 

>Men det er en bakside av mynten...

>AIS plott oppdateres ikke så ofte som en radar. Radar ekko oppdateres ved hvert "sveip" fra 2-4 >sek. Mens AIS kan variere mellom 1-5 minutter, kanskje mer om det er mye trafikk. Ett fartøy med >fart på 12 knop har flyttet seg 1 nm. på 5 minutter.

Enig, men sendes det ikke ut ei pakke hvert sekund?

 

>Så det er mer flere hensyn å ta enn "Hvorfor kan ikke også jeg få AIS"....

Jeg ønsker SAMME sikkerhet som de store skip. I et trafikkert farvann vil det være en STOR sikkerhetsfaktor dersom andre kan se mitt lille fartøy.

 

mvh johan

Redigert av JohanPaaSnippen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jag tror heller ikke att detta kommer til att bli något problem!

 

redan idag behöver du tillstånd för att ha både VHF og Epirb ombord!

du behöver ha ett MMSI-nummer og Callsign!

det kommer givitsvis bli någon form av tillstånd för en transponder!

 

ta Epirben exempelvis den måste programmeras av en 'auktoriserad' firma,

kan tenka mig att det kommer att bli något liknande med klass B-transpondrar (dessa kommer

att senda med ca 30sek mellanrum)

 

jag tror det blir ett litet fåtal fritidsbåtar som skaffar en sådan, dom som verkligen behöver,

långfärdseglare kan vara en kategori (+ möjligen den kategorin som skall ha allt ombord som går

att kjöpa..... :smiley: )!

 

skulle jag våga mig på ebn gissning så er det sikkert under 5% av fritidsflottan!

hur många har Epirb ombord.....1 % kansje av fritidflottan!

 

tror inte detta kommer att bli något problem alls...........

 

bare litt egen 'synsing' från min sida! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker SAMME sikkerhet som de store skip. I et trafikkert farvann vil det være en STOR sikkerhetsfaktor dersom andre kan se mitt lille fartøy.

 

mvh johan

I trafikkert farvann vil de vel uansett se deg på radaren eller fra brua?

Jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig for deg å ha AIS - et system som er beregnet på skipsfarten.

Link to post
Share on other sites

det kommer givitsvis bli någon form av tillstånd för en transponder!

<{POST_SNAPBACK}>

hei.

Ja det tror jeg og, særlig hvis myndighetene nå skal sjekke at fiskeflåten virkelig fisker der de hevder de gjør :smiley:

 

Med fritt tilgjengelige transpondere ville dette kanskje ikke fungere.

 

Nøtter ikke å skylde på "fishing i Vællers" hvis kjerringa planter en slik transponder på gravkallen.

 

mvh johan

Redigert av JohanPaaSnippen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I trafikkert farvann vil de vel uansett se deg på radaren eller fra brua?

Jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig for deg å ha AIS - et system som er beregnet på skipsfarten.

<{POST_SNAPBACK}>

hei

Jeg anser meg som en liten del av skipsfarten. :sailing:

 

HVIS et annet fartøy kapper meg og båten i to deler kan de ikke skylde på hverken vær, terreng eller vakthold fra brua, dersom AIS har registrert meg. De MÅ bli mer åvervåkne når skyld lettere kan plasseres i ettertid.

 

Jeg har sett supertankere uten et eneste menneske på brua i tåke og i dårlig sikt og for den skyld

småbåter som durer ivei på autopilot uten et menneske på dekk.

 

Det forsterker mitt ønske om å ta ibruk AIS.

 

Jeg har forøvrig ikke problemer med å se dets svakhet(er). :blush:

 

mvh johan

Redigert av JohanPaaSnippen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bortsett fra at det blir mange AIS plott å forholde seg til på skjermen, får man også følgende konsekvens

med  en "AIS-for-alle-situasjon": For treg oppdatering av AIS info.

<{POST_SNAPBACK}>

Sakser fra http://www.cil.ie/sh687x4580.html, gjeldende belastning:

 

In very busy traffic areas the system automatically shrinks its coverage radius to give priority to closer targets.

 

mvh johan

Link to post
Share on other sites

hei

Jeg anser meg som en liten del av skipsfarten. :sailing:

 

HVIS et annet fartøy kapper meg og båten i to deler kan de ikke skylde på hverken vær, terreng eller vakthold fra brua, dersom AIS har registrert meg. De MÅ bli mer åvervåkne når skyld lettere kan plasseres i ettertid.

 

Jeg har sett supertankere uten et eneste menneske på brua i tåke og i dårlig sikt og for den skyld

småbåter som durer ivei på autopilot uten et menneske på dekk.

 

Det forsterker mitt ønske om å ta ibruk AIS.

 

Jeg har forøvrig ikke problemer med å se dets svakhet(er). :blush:

 

mvh johan

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har gått fjorden ut og inn i en mannsalder uten å vite hva AIS er for et verktøy. Selv om jeg har anskaffet meg en mottaker så betyr det ikke at jeg har bruk for denne dingsen. Det er nysjerrigheten som rår når jeg følger skipstrafikken i Oslofjorden og ikke minst min håpløse interesse for båter.

 

Jeg tror kjære Johan, at når du fremmer ditt ønske for en AIS-transponder ombord i din båt så sterkt, da har du fritidsbåt på feil grunnlag. Hvis ikke du har tenkt deg nedover i den Engelske kanal ol.

Her hjemme i vår lille plaskedam trenger du verken radar eller AIS. Når jeg trafikkerer fjorden har jeg all respekt for nyttetrafikken. De har for meg alltid forkjørsrett. Og heldigvis så er fjorden så stor at det er god plass til både oss og nyttetrafikken, selv uten AIS. :lol:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har gått fjorden ut og inn i en mannsalder uten å vite hva AIS er for et verktøy. Selv om jeg har anskaffet meg en mottaker så betyr det ikke at jeg har bruk for denne dingsen. Det er nysjerrigheten som rår når jeg følger skipstrafikken i Oslofjorden og ikke minst min håpløse interesse for båter.

 

Jeg tror kjære Johan, at når du fremmer ditt ønske for en AIS-transponder ombord i din båt så sterkt, da har du fritidsbåt på feil grunnlag. Hvis ikke du har tenkt deg nedover i den Engelske kanal ol.

Her hjemme i vår lille plaskedam trenger du verken radar eller AIS. Når jeg trafikkerer fjorden har jeg all respekt for nyttetrafikken. De har for meg alltid forkjørsrett. Og heldigvis så er fjorden så stor at det er god plass til både oss og nyttetrafikken, selv uten AIS.  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

hei Astor.

Har også vært uvitende om dette helt til Poseidon startet denne utmerkede lenka. En takk til han for det.

 

Som deg er jeg nysgjerrig på det nye og etterhvert som jeg leser mer finner jeg flere positive forhold med AIS mht. sikkerhet og muligheter for økt overvåkenhet til sjøs.

 

Jeg utelukker ikke at jeg kan komme til å entre den engelske kanal etter hvert, men først skal de nære områder utforskes. Denne sommer håper jeg på å nå de tyske bredder. :smiley:

 

Forstår ikke helt hvorfor DU skal kunne ha en AIS og hvis jeg ønsker det samme, har jeg båt på feil grunnlag :lol:

 

Som deg mener jeg overvåkenhet er et must. Krangler ikke med ferger o.a. nyttetrafikk heller med min 27foter.

 

Men jeg kan ikke helt se hvilke nytte andre i forumet har av å det vi tilsammen har skrevet her?

 

Vet du om det er et Nordisk samarbeide rundt AIS problematikken vdr kl.B?

 

mvh johan

Redigert av JohanPaaSnippen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen Johan!

 

Min interesse for AIS ligger nok på et annet plan enn ditt, vil jeg tro. Jeg har IKKE AIS som en sikkerhet ombord. Det ligger nok mer på det utforskende planet. Om AIS-transpondere blir tillatt ombord i fritidsbåter spiller for meg ingen rolle. Jeg vil ha min AIS-mottager for ren nyskjerrighet. Jeg lærte som liten rederimerkene i skorstene før jeg lærte bilmerker. Og dette henger i en gammel kropp den dag i dag.

La meg ta et eksempel: Jeg ligger en lørdag i Sandspollen og ser på min AIS at et stort cruiseskip passerer Filtvet. Denne vil jeg ta et bilde av. Dermed vet jeg i god til når det passerer Oscarsborg og jeg får nok et foto til min skipssamling. For meg blir dette et glimrende hjelpemiddel i jakten på nye skip i samlingen.

Men til bruk i navigasjonen her i Oslofjorden vil jeg neppe anskaffe meg en transponder ombord i Astor.

Men jeg har stor hygge av å sitte her på Klokkarstua å følge skipstrafikken i fjorden.

Derfor er mottageren bra for meg, mens du må vente til byråkratene har bestemt seg om du får en transponder ombord til din tur mot f.eks. Tyskland. :flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Johan!

 

Min interesse for AIS ligger nok på et annet plan enn ditt, vil jeg tro. Jeg har IKKE AIS som en sikkerhet ombord. Det ligger nok mer på det utforskende planet. Om AIS-transpondere blir tillatt ombord i fritidsbåter spiller for meg ingen rolle.  Jeg vil ha min AIS-mottager for ren nyskjerrighet. Jeg lærte som liten rederimerkene i skorstene før jeg lærte bilmerker. Og dette henger i en gammel kropp den dag i dag.

La meg ta et eksempel: Jeg ligger en lørdag i Sandspollen og ser på min AIS at et stort cruiseskip passerer Filtvet. Denne vil jeg ta et bilde av. Dermed vet jeg i god til når det passerer Oscarsborg og jeg får nok et foto til min skipssamling. For meg blir dette et glimrende hjelpemiddel i jakten på nye skip i samlingen.

Men til bruk i navigasjonen her i Oslofjorden vil jeg neppe anskaffe meg en transponder ombord i Astor.

Men jeg har stor hygge av å sitte her på Klokkarstua å følge skipstrafikken i fjorden.

Derfor er mottageren bra for meg, mens du må vente til byråkratene har bestemt seg om du får en transponder ombord til din tur mot f.eks. Tyskland.  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Vi blir visst aldri ferdige :lol:

Tror vi snakker litt forbi hverandre her. Jeg sier som Ole Brum, ja takk, begge deler.

Synes som deg det det ville være moro å følge med på skipstrafikken via ditt utspill vdr. internett, en mørk vinterdag her på innlandet ved Auli, hvis jeg ellers har litt tid til overs.

 

Har du forresten bilder av en supertanker på ca 50000dwt ved navn Tank Rex fra 60 åra?

Mangler bare bilder av 2 båter fra min tid til sjøs.

 

Oki, jeg venter i spenning på hva som blir utfallet og følger med i AIS forumet i din tidligere lenke.

 

Og dette var vel enda mindre interessant for allmennheten :blush:

 

Kanskje en moderator kunne fjerne alle innlegg i denne tråden som ikke var av informativ/korrigerende/rettende art mht AIS ?, for det var vel den opprinnelige hensikt med lenka.

 

mvh johan

Link to post
Share on other sites

Denne black-boxen som Gunga og andre har skaffet seg går oppover på lista mi over "nice-to-haves".

Det må jo være et fint verktøy for å holde seg laangt unna alle de hersens fergene her i og med at jeg vil ha CPA og TCPA på plotteren. Jeg liker ikke store båter i nærheten av meg. :nonod:

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hmmm, må nok si meg enig med JohanPaaSnippen i denne tråden etter ha lest "perm-til-perm". Vi er alle en del av den samme trafikken, og vi vil alle ha del av den samme sikkerheten, enten båten er over eller under 300brt.

 

Aktiv AIS for alle som vil. Motargumentene er kun tekniske og synes på langt nær uoverkommelige.

 

 

...og dessuten tror jeg nok Gunga har et poeng; motargumentene har kun akademisk verdi da vi neppe noengang, noe sted, vil komme opp et antall aktive AIS'er som systemet, inklusive systemets manuelle del, vil kunne håndtere.

 

 

M/Y Ellen Marie

...som innimellom skribleriene er godt igang med vårpussen :yesnod:

 

 

 

 

PS; Mesterlig "inntagning" fra Syvert etter etpar kraftige feilskjær. Fint, sånn skal det være :cheers:

Link to post
Share on other sites

Ang AIS så er det som sakt både fordeler og ulemper. Men her komme men noen av mine erfaringer i yrkessammenheng.

 

Jeg har brukt følgende ais transpondere på jobb, dvs ikke fritidsbåt utstyr

Leica på kelvin Huges kartplotter ok (Saab ais modul mener jeg.)

Furuno AIS alene.

Og Furuno AIS koblet til Telchart og Furuno radar.

 

Leica AIS en fungerte ok på kartplotter.

Det samme gjør Furuno AIS.

MEN, alene fungere det heller dårlig. Blir det mange båter her plotter vinduet helt ubrukelig både på begge typer, antar at det gjelder de fleste typer. Men på en liste modus kan man sortere ut etter en CPA limit og det blir det ok. Skagen er et eksempel på hvor plotter vinduet begynner å snø igjen, og bli ubruklig. Og om noen år når flere fritidsbåter får sender vil vi få det samme i Oslo fjorden.

Så skal man ha praktisk nytte av ais’n så må han ha den tilkoblet en kart plotter eller radar. Tilkoblet karttplotter og radar er det meget raskt å få overblikk over trafikken i området. Og den store fordelen er at man ”ser” bak holmer etc og man tar inn ais signaler før man får de på radaren, (selv proffe radarer) dette spesielt i dårlig vær.

 

Tilbake til bruker vennligheten: jeg har ikke prøvd så mange, men Leica sin ais er lett å bruke, mens furuno AIS’n har knotete menysystem, og er nesten ubrukelig i yrkes sammenheng uten tilkoblet kartplotter.

 

Selve ais systemet er meget fint når det fungerer, eks når man skal ha tak i en båt man ikke kjenner navnet på, slipper man å rope på båt i pos. Man se med en gang navnet , og svarer de ikke på navn kan man taste inn MMSI nummeret på VHF’n med DSC og dermed får de en ”alarm” på sin vhf. Ganske kjekk mulig het.

 

AIS tilkoblet radar er også greit, da kan man se både ekkoet og ais symbolet ovenpå hverandre, men det er kun nye radarer som støtter dette, enkelte eldre modeller kan bygges ut med tilleggs kort, med dette er stort sett proffe radarer. Furuno sitt navnett system støtter foreløpig ikke AIS. På radaren kan man da ha plottet både med arpa og ais og sammenligne disse dataene. På ais plottet vil man raskere se kurs forandringer, og når arpa dataene kommer etter er det en fin bekreftelse. Ais systemet støtter også å sende meldinger, og her for noen uker siden ble jeg faktisk sittende å ”chatte” på radaren med en annen båt i rederiet. Det er noe jeg ikke hadde drømt for bare noen få år siden ;) Man kan selvfølgelig velge om man vill se ais ekko og i hva som skal vises av informasjon på radaren. Radaren som jeg bruker ais på er en ny Furuno 3 cm radar med 21” lcd skjerm. (lcd skjermen har egentlig alt for mye lys i seg. Men etter å ha satt på en sota plexi glass plate ble det bedre).

 

Ang rekkevidden varierer det som vhf med været, men AIS sender ikke med mer en 12,5 watt på full styrke og 2 watt i redusert modus. Men jeg tok inn Strømstad ferga en gang nede ved Skagen.

 

Systemet er beregnet på at fritids båter også kan has ais sender for de som ønsker, og vi vill vel se flere rimelige systemer på markedet etter hvert. På oppsettet av aisene er fritidsbåter definert som en egen førtøysgruppe. Dvs da kan alle se at du er en fritisbåt.

Under tallships racet sist sommer hadde alle de store båtene ais, og det var mange som tydelig fulgte veldig mye med på ais’n, for å se hva de andre hadde av kurs, høyde og fart. Håper egentlig at IAS kommer på fritidsbåter og små fiske båter også, da det blir lettere å se de som er ute i litt ruskevær

 

Vel det ble et lagt innlegg, håper noen har nytte av det.

Redigert av bph (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selve ais systemet er meget fint når det fungerer, eks når man skal ha tak i en båt man ikke kjenner navnet på, slipper man å rope på båt i pos. Man se med en gang navnet , og svarer de ikke på navn kan man taste inn MMSI nummeret på VHF’n med DSC og dermed får de en ”alarm” på sin vhf. Ganske kjekk mulig het.

<{POST_SNAPBACK}>

Ser at det både er positive og negative bieffekter med et slikt system. Det sikkerhetsmessige ser jeg klart en fordel med. En annen side, som kan være noe å tenke på, er at dersom systemet i en tenkt situasjon skulle bli pålagt fritidsbåtflåten så vil vel dette gå litt utover privatlivets fred? Litt avsporing i fht. praktisk erfaring.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

har jeg missforstått når jeg hevder at klasse B ikke tenkes sende fra seg dynamisk informasjon (posisjon etc)?

 

Isåfall mener jeg nytte-effekten reduseres.

 

mvh johan

<{POST_SNAPBACK}>

Nej Johan du har ikke missförstått så läser jag oxo, men jag tror det er något feil........

 

LAT, LON, COG, SOG er ju ett minimum av dynamisk info annars försvinner ju vitsen

helt med en transponder, både för sändaren men lika mycket för mottagaren

 

en annan mottagare kommer ju då bara att veta att det finns ett antal småbåtar inom

VHF-området.......vilket er til liten hjälp

 

det var på denna sidan du såg det ?

 

http://www.orebrohamn.com/ais.htm

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Skulle vært ute og jobbet med båten, men er blitt så s£$ns forkjølet at jeg sitter inne med pc'en på fanget og forbedrer mine teoretiske båtkunnskaper i stedenfor (leser båtplassen.no).

Har nå lest gjennom denne tråden og er klar for å synse litt:

 

AIS representerer utvilsomt en potensiell forbedring av sikkerheten til sjøs. Og som Joahnpåsnippen sier - en liten 27 foter er vesentlig vanskeligere å få øye på enn en diger ferge. Skal man "langt av lei" er det etter min mening et helt legitimt ønske å ha en aktiv sender ombord i båten. Skal man luske langs kysten i Norge og Sverige - er nytten ikke så åpenbar, men helt borte er den ikke.

 

Slik som jeg forstår det er det imidlertid en teknisk begrensning i båndbredden slik at oppdateringen kan bli uforsvarlig lang? Da forsvinner sikkerhetsgevinsten...

Det finnes imidlertid mange tekniske guruer rundt om og dette er kun et teknisk spørsmål, det lar seg løse. Bare tenk på antall mobiltelefoner i Oslo (eller Tokyo) en travel dag, de er jo stort sett på nett, og da snakker vi om et STORT antall sendere/mottagere som snakker med hverandre.

 

Den andre begrensningen er den menneskelige, det er ikke så lett å holde styr på 50 (eller 500) plott på skjermen av gangen. Her ser jeg for meg at man kan lage ulike typer filter.

 

-En mulighet blir at lystbåter rett og slett blir blokket ut dersom det blir for mange plott: Jeg ser nok for meg at de fleste langturseilere vil stå ved roret selv om de er i et område med mer enn 50 stoooore båter i rimelig nærhet. Skal man derimot krysse atlanteren, kan det være greit at lille plastskallet ligger og roper " her er jeg, ikke kjør på meg" - selv om man ikke står og holder utkikk hele tiden.

 

En anneen muligeht er filter som sorterer ut de som åpenbart ikke er til fare. De som passerer deg med en hastighet større enn din egen, de som passerer deg i motsatt retning.

Plott som er for langt unna til å utgjøre en fare tones ned, mens de mest aktuelle fartøyene fremheves.

 

Når man ser på den generelle teknologiske utvikling de siste årene, vil det overraske meg stort om det ikke presenteres gode løsninger i løpet av få år...

 

Men dette er jo synsing - og jeg respektererom noen ikke er enig med mine meninger....... :wink:

 

1/2-geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...